Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
speedy
Jef
steven
pellbox
8 plaatsers

    EDILKAMIN Marea Speksteen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast do nov 06, 2008 6:19 pm

    Hoi,

    Ik heb deze kachel bijna 2 maanden en ben zeer tevreden.
    Staat altijd op 20°, verwarmd zeer goed en is altijd na een paar uurtjes branden 22 à 23°.
    verwarm grote living en keuken = ongeveer 160m3
    Geluidsarm en niet storend, alleen bij het doven blaast ze harder en kan storend zijn maar dan ga je toch meestal slapen.

    Wie heeft er ook een EDIL KAMIN Marea Speksteen?

    Groetjes,
    Herman
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast zo nov 09, 2008 8:56 pm

    Beste Herman,

    Wij zijn sinds enkele weken in het bezit van een Marea, zonder speksteen. We hebben de indruk dat we erg veel pellets nodig hebben om onze temperatuur te halen, maar we weten eigenlijk niet wat "normaal" is. Hoeveel pellets heb jij nodig om je 20 graden te halen en te houden?

    Vriendelijke groeten
    Heidi
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast zo nov 09, 2008 10:57 pm

    Heidi,

    Je kan toch de pellets niet gaan tellen?
    Of wat bedoel je?

    20° hangt af vanaf welke temp. je omgeving zich bevind?
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van pellbox ma nov 10, 2008 11:22 am

    Veel hangt inderdaad af van de te verwarmen ruimte, buitentemperatuur, isolatie van de woning, alleenstaande woning of niet, vermogen van de kachel en ook de kwaliteit van de pellets.

    Ik woon in een rijhuisje, niet te groot, maar wel met open living en keuken. Mijn kachel staat momenteel op 23° en haalt ook die temperatuur in de zithoek rond de kachel. In de keuken is het dan 1° minder warm. Het gebeurt vaak dat ik tijdens de dag gewoon de temperatuur wat lager ga zetten ook als ik het te warm ga vinden.

    Ik gebruik momenteel Badger pellets en ben daar wel tevreden over. Als de kachel de hele dag aanstaat, dus van 's ochtends 7u tot 's avonds 22u dan verbruik ik ongeveer 1 zak van 15kg op 2 dagen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma nov 10, 2008 12:44 pm

    Ja Hilde,

    De kachel verbruikt dus ongeveer 1 kilo per uur wat goed is
    Juist de temperatuur die wil kan je niet verkrijgen, het blijft nog steeds een kachel en geen verwarmingsketel.

    Herman
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma nov 10, 2008 1:52 pm

    Dag Hilde en Herman,

    Wij verwarmen momenteel van ca. 17 uur tot 22 uur met onze pelletkachel. de rest van de dag wordt de temperatuur op 17 gr. gehouden door de CV. De ruimte die we verwarmen is 100m² groot. Om dan aan 21 graden te komen hebben we dagelijks ca. 10 kg pellets nodig. Dus veel meer dan de kilo eerder goed genoemd wordt. Onze kachel van 7 tot 22 uur aanlaten is eerder al mislukt omdat het reservoir leeg was voor we terug thuis kwamen van ons werk.
    We gebruiken nu pellets van "green energy" die elders op het forum als goed worden beschouwd maar wij vinden dat er enorm veel stof inde zakken zit. Tips?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma nov 10, 2008 6:37 pm

    De pellets hun naam is niet "green energy" ze hebben geen naam.
    Ik stook nu ongeveer 2 maanden en verbruik minder dan 1kg per uur,
    de pellets zijn van "groene kachel" ze maken hun pellets zelf en binnenkort komt er dinplus op de zakken te staan, de pellets bevatten weinig stof, zijn glad en vast en hebben de pellet test met het glas water zeer goed doorstaan.

    Het bewaren van pellets is ook belangrijk, in een droge niet vochtige omgeving.

    Op welke temperatuur zet je de kachel, want 100m2 is wel een grote ruimte, dat is ongeveer 250m3, als je die ruimte wil verwarmen dan moet je veel meer temperatuur vragen en dan verbruik je ook meer pellets.

    Wanneer je weet dat de kachel Marea speksteen voorzien is om een inhoud van 110/270m³ te verwarmen en jij zit bijna tegen het maximum aan dus zal je ook meer verbruiken.

    Of heb je misschien een ander model van kachel?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma nov 10, 2008 6:47 pm

    Heidi,

    Er bestaat ook nog een marea oud model en die heeft minder Kw.
    Maar de nieuwe modellen met of zonder speksteen hebben 9,3 Kw.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma nov 10, 2008 6:52 pm

    Heidi,

    Op internet heb ik nog een oud model zien staan en die is 8,3 kw max. en een
    pelletvoorraad van 15 Kg

    De nieuwe modellen hebben 9,3 Kw max. en een pelletvoorraad van 20 Kg

    Zie link voor oud model
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Zie link voor nieuw model
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma nov 10, 2008 7:29 pm

    Dag Herman,

    Het is zeker een nieuw model is, dus 9.3 Watt. We zetten de kachel nu op 22 graden en als ik alle gegevens bij mekaar zie is ons verbruik dan toch niet zo gigantisch hoog. Misschien is het wel aangewezen om de aanvoersnelheid te verminderen zodat het minder warm is wanner we niet thuis zijn. Dan zal ons reservoir ook niet zo snel leeg zijn.
    De pellets werden geleverd op 22 oktober, en komen van bij onze kachelinstallateur uit Maasmechelen. Hoe lang ze daar reeds liggen weet ik niet. Nu bewaren wij ze in onze (droge) kelder-garage.
    Wanneer de kachel opgestart wordt zonder dat ze gekuist is, gebeurt het regelmatig dat er veel rook uit de schouw komt en soms komt er ook rook in de leefkamer. Ook is er na iedere opstart geurhinder. De installateur vindt het maar "raar" en gaat eens langskomen als hij tijd heeft. Heb jij hier ervaring mee?

    Groeten
    Heidi
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van steven ma nov 10, 2008 7:53 pm

    heidi,

    de problemen die je hebt, lijken mij niet normaal.

    Geurhinder en rook in de kamer, dat moet toch kunnen opgelost worden.

    Is de uitlaat van de kachel wel goed aangesloten?

    Werk je met een bestaande schouw, zonder inox-buis?

    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma nov 10, 2008 8:07 pm

    Heidi,

    Die rook in de leefkamer mag niet, dat is zelfs gevaarlijk.
    Misschien is er iets mis met de gestuwde afvoer ventilator.

    De rook na het opstarten uit de schouw is normaal en duurt maar een paar minuten, nadien mag je geen rook of helemaal niets meer uit de schouw zien komen, want een pellet kachel die goed brand heeft helemaal geen uitstoot.

    De installateur kan alle parameters goed instellen via een beveiligd menu,
    en kan ook zien bij de parameters of de schouwtrek goed is.

    Groetjes,

    Herman
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma nov 10, 2008 8:33 pm

    als ik het goed mag verstaan is het zeker geen probleem om met een model MArea een ruimte van 145 M3 te gaan verwarmen, moet er wel bijzeggen dat het twee aaneengesloten ruimten zijn maar de luchtuitlaat van de kachel zou in de richting van de deuropening van de tweede ruimte blazen.
    zijn nog wat aan het twijfelen over de uitlaat naar buiten toe, kachel zou tegen een buitenmuur staan en ik zou zoals ik al op veel plaatsen teruggevonden heb eerst willen proberen met een buis van +- 2 m langs de buitenkant. Mocht het niet lukken kunnen we nog altijd de dubbelwandige schouw uit inox plaatsen maar waarom duur als het goedkoper ook (misschien) kan.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van steven ma nov 10, 2008 9:08 pm

    Rene,

    op de techische fiche van de Marea staat dat er tot 235m³ kan verwarmd worden, dus het zou geen probleem mogen geven.

    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast wo nov 12, 2008 6:04 pm

    Marea Speksteen
    Op mijn technische fiche staat 9,3Kw en
    verwarmde ruimte van 110³ tot 270m³
    20 kg voorraad pellets bovenzijde
    Hoog 98,5cm, Breed 54cm, Diep 52,5cm
    Zwaar: 220kg (technisch plaatje achteraan kachel)

    Groetjes,

    Herman
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast vr nov 14, 2008 12:49 pm

    Hoe zit dat eigenlijk met de geluidshinder van die ventilator? Werkt die constant of kun je die afzetten zonder al te veel warmteverlies?

    mvg,
    Kris
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van pellbox vr nov 14, 2008 3:45 pm

    Ik heb een Lohberger speksteen pelletkachel en ondervind eigenlijk geen geluidshinder. Tijdens het opstarten en als de woning echt koud is kan het wel zijn dat hij even op volle kracht staat te ventileren, maar eens de temperatuur bereikt is hoor ik mijn kachel nauwelijks draaien.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast za nov 15, 2008 4:18 pm

    Hoi Kris,

    De kachel maakt niet veel lawaai en is goed verdraagbaar

    Herman
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast zo nov 30, 2008 9:57 am

    even melden dat onze kachel opnieuw werd afgesteld en dat ze nu perfect brandt, geen rook meer in de living en nog maar een beetje bij de opstart buiten. Nu zijn we zeer tevreden pellets-kachel-gebruikers.

    groeten
    Heidi
    Anonymous
    tansybab
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty edilkamin marea speksteen

    Bericht van tansybab ma dec 01, 2008 12:17 pm

    Hallo,

    ik heb een edilkamin marea met speksteen besteld, men heeft mij verteld dat het niet nodig is om hem aan te sluiten op een schouw, en dat het voldoende is om een inox buis door de muur te steken, op +/- 2 meter hoogte. Is dit wel degelijk zo, heeft hier iemand slechte ervaringen mee, of hoef ik me niet ongerust te maken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma dec 01, 2008 2:34 pm

    heb ook net 1 aangeschaft(mcz) en men heeft mij hetzelfde gezegd wat we dan ook gaan doen, buis van 2m aan buitenkant. het is natuurlijk zo dat je met geforceerde uitlaat zit anders zou dit niet voldoende zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast ma dec 15, 2008 11:21 am

    Ik heb op 4 oktober bij de firma Vanhaeren in Rummen een Marea speksteen gekocht.
    Nu 15 december, wacht ik nog steeds en wordt ik telkens afgewimpeld met " nog een beetje geduld ". Zijn er nog mensen die bij die firma gekocht hebben en met hetzelfde probleem zitten?
    Hoe zit het met de installatie? Zijn er punten waar ik moet op letten, wordt de installatie op een degelijke manier gedaan? ( er is een vaste schouw met schouwpotten van 6 a 7 meter hoog. 20 cm / 20 cm doormeter.)
    Ik wil na de plaatsing niet met een hoop problemen geconfronteerd te worden.
    Rob
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van steven wo dec 17, 2008 10:34 am

    Dag Robena,

    Ik heb in mijn schouw met dezelfde schouwpotten een inox-flexibel laten steken. De schouwtrek was anders te groot.

    Laat ze de kachel degelijk afregelen. Ze moeten de kachel doen branden en dan de parameters aanpassen aan de omstandigheden van uw schouw.
    Een ervaren installateur zal dit zeker doen.

    Vraag of je de installateurparameters van de kachel mag hebben.

    De invoerder van Edilkamin in België is Girretz Pierre. Je kan daar eens naar bellen en vragen hoe lang het nog zal duren. De gegevens kan je terug vinden onder de topic 'verkooppunten pelletkachels wallonië'. Ze spreken ook Nederlands.


    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gast wo dec 17, 2008 11:22 am

    Voor Steven

    Bedankt voor Uw goede raad. Ik heb nog eens naar de installateur gebeld, en die heeft mij verzekerd dat mijn kachel deze week binnenkomt.
    Op mijn vraag hoe de installatie gaat gebeuren, heeft hij mij alle punten opgesomd die hij controleerd en eventueel moet afregelen, ook indien nodig het plaatsen van een inox-flexibel.
    Hoop doet leven.

    Rob.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van steven wo dec 17, 2008 11:28 am

    Robena,

    Dat klinkt zeker niet slecht.

    Bij wie koop je de kachel?


    Mvg,


    Steven

    Gesponsorde inhoud


    EDILKAMIN Marea Speksteen Empty Re: EDILKAMIN Marea Speksteen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 8:25 am