Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 48 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 46 gasten

Omerta


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+10
Ikzelf
Fleur
krusty
willy1100
Philip
Annejanne
Geert
steven
Uthrex
stoffel
14 plaatsers

    CO beveiliging


    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 11:03 pm

    ik ben benieuwd Smile
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van steven di dec 15, 2009 11:07 pm

    Fleur,

    Als je een degelijke installateur hebt, zal hij bevestigen dat er lucht via de ruit wordt aangezogen.

    Vraag het eens.

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Philip di dec 15, 2009 11:08 pm

    fleur
    hier is de pellet kachel deur voorzien van naja tocht spleten
    en die zorgen ervoor dat het glas langer proper blijft
    omdat ze voor een luchtstroom zorgen die over het glas glijd en er zo voor zorgen dat de rookgassen minder aanslag op je ruitje zouden kunne aabrengen
    zo staat het in de boekjes

    verdikke da heeft een naam die spleetjes weet iemand de naam?? tligt op mijn lippe maar kan er niet op komen


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 11:21 pm

    we hebben hier nog geen enkele installateur hoort ? zijn ze in stilte hun boeken aan het raadplegen of laten ze hier de foefelaars maar zeveren ?




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 7:29 am

    Ik heb hier vroeger al uitgebreid op gereageerd Fleur, een pelletkachel is niet gesloten vandaar dat een goede schouw een must is.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van steven wo dec 16, 2009 8:25 am

    Fleur,

    nu tevreden met het antwoord van al de foefelaars hier?


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Philip wo dec 16, 2009 8:58 am

    steven ik denk niet dat fleur het op de vekopers aka instalateurs doelde als hij foefelaars zei ^^ maar op ons de pellet stokertjes ^^

    lol philip de foefelaar sorry voor de kindjes maar hier verstaan we daar ook iets ander onder zelle ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 9:02 am

    Fleur, er zijn kachels waar ruimte is tussen glas en deur voor de zogenaamde screenwash. Daar kan eventueel rook uit komen MAAR dat zou betekenen dat de schouw niet voldoende of zelfs helemaal niet trekt. Opstartrook is koud dus heeft geen eigen stijgkracht zodat er dan inderdaad bij mindere schouwtrek rookverspreiding in de ruimte kan zijn MAAR dat STINKT en men zal snel verluchten !Geen sluipmoordenaars in dat geval dus.
    Een handleiding moet "idiotproof" opgesteld worden en wijzen op de kleinst mogelijke gevaren want anders staat de schrijver ervan binnen de kortste keren voor de rechtbank. Een risico bij gebruik van toestellen op fossiele brandstoffen zal er altijd zijn, maar het is :
    1 - aan de producent om deze risico's te beperken (en de rest te melden)
    2 - aan de gebruikers om de resterende risico's in te schatten en bv. niet te gaan bricoleren aan schouwen en verbrandingsprocessen zonder deskundige hulp.
    Vergelijk een pelletkachel a.u.b. niet met hout- of kolenkachel, het verbrandingsproces kan daar niet zomaar gestopt worden !
    En let op met het gebruik van CO melders (80% is inderdaad de naam niet waardig) ... CO-gas is iets lichter dan lucht en zal zich in de ganse kamer verspreiden. Niet van vloer naar boven toe. Plaats dus een CO melder ergens halfweg, als het genen brol is zal hij de CO wel opsnuffelen !
    Gasmelders moeten héél regelmatig getest worden en de meeste particulieren zullen daar wel geen geld instoppen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 1:38 pm

    ik heb de test deze morgen uitgevoerd
    1/de kachel volledig gekuist en het plaatje op de branderpot verwijderd /venster proper gemaakt/kachel gestart
    2/doordat ik het voorzetplaatje had verwijderd vielen er een groot aantal pellets naast de brandkorf bij het vullen ervan/na 4 min vlam idp
    3/nog een halve minuut laten branden en dan de stekker eruit
    4/kachel heeft 7 minuten gebrandt met vlammen van 20cm hoog /kachel werdt binnenin rookzwart alsook de ruit werdt vlug vuil
    5/na die 7 minuten was de vlam er uit en gloeide de branderpot verder uit tot as en stof ...welgeteld 45 minuten .
    6/het glas en de kachel was niet met de hand aan te raken want deze brandde als een gewone houtkachel /buiten was er konstant een rookpluim uit het rookkanaal te zien (nochthans was er deze morgen weinig of geen wind)
    7/naar den aldi geweest voor een uurtje en bij thuiskomst de kachel geopend om te kuisen,was juist genoeg afgekoeld ,in de branderpot lag alleen een laagje as
    8/bij het openen van de kachel heb ik de deur volledig nagezien op eventuele openingen of spleten
    9/de kachel opnieuw gestart met het plaatje op de branderpot /terug vielen enkele pellets naast de pot (probleem wordt binnenkort opgelost)


    ondervindingen
    bij mij is er absoluut geen enkele opening in de voorgevel van de kachel ,de deur is perfekt en hermetisch afgesloten door dichtingskousen,een voor het glas en een voor de deur,de zuurstof waarmee de kachel heeft gebrandt kwam dus van onderaan de luchtaanvoerbuis die bij mij tot op zolder ligt,de uitlaatbuis deed uitstekend haar werk (schouwtrek)
    tijdens gans de test heb ik ook geen enkele rookpluim,rookgeur of iets dergelijks kunnen waarnemen en beweer dan ook ten stelligste dat mijn kachel een zeer veilige kachel is,
    het was te koud om op het dak te klimmen maar anders had ik eens een jute zak in de uitlaatpijp bovenaan gestoken,waarschijnlijk had de kachel dan vol rook gekomen maar zichzelf versmacht.
    de enige plaats waar er rook zou kunnen uitkomen volgens mij is de luchtinvoerbuis,dit zou te testen zijn door rook in de uitlaatbuis boven in te blazen.bij mij is die niet in de woonkamer maar op zolder zoals al vermeld.
    conclussie :als mijn uitlaatbuis vrij is kan er ONMOGELIJK co in de woonkamer komen/mijn kachel is althans 500 procent betrouwbaar en daar moet ik ANN wel in tegen spreken in haar vorig citaat/............mijn kachel is luchtdicht ann
    hobbymachine gaat dit kunnen bevestigen want die stookt met idem kachel
    fotos volgen nog




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 1:51 pm

    Eigenlijk is heel de discussie vrij zinloos. Bij een goed werkende kachel/schouw zal je nooit co hebben.Het is maar als als er ergens iets hapert , bv een dichting aan deur of raam, verstopte schouw en blablabla die er kan voor zorgen dat je co in de huiskamer krijgt.
    Controleer dus op tijd en stond de goeie werking van zowel kachel als schouw.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 2:03 pm

    Drieske schreef:Eigenlijk is heel de discussie vrij zinloos. Bij een goed werkende kachel/schouw zal je nooit co hebben.Het is maar als als er ergens iets hapert , bv een dichting aan deur of raam, verstopte schouw en blablabla die er kan voor zorgen dat je co in de huiskamer krijgt.
    Controleer dus op tijd en stond de goeie werking van zowel kachel als schouw.

    Zo is het Drieske.. cheers
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 2:29 pm

    Drieske schreef:Eigenlijk is heel de discussie vrij zinloos. Bij een goed werkende kachel/schouw zal je nooit co hebben.Het is maar als als er ergens iets hapert , bv een dichting aan deur of raam, verstopte schouw en blablabla die er kan voor zorgen dat je co in de huiskamer krijgt.
    Controleer dus op tijd en stond de goeie werking van zowel kachel als schouw.



    driesje en contadea

    toch niet vrij zinloos ,want waar er openingen zijn in een kachel kan co binnendringen in de huiskamer(zie maar hoeveel sterfgevallen elk jaar opnieuw)
    bij mijn kachel 100 procent uitgesloten want er zijn geen openingen DAT ZIT HET HEM JUIST.
    zie de handleidingen die het vermelden bij sommige kachels!!!!!




    GR fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 3:16 pm

    Simpele vraag , men verkoopt al enkele jaren pelletkachels .........is er ooit , maar dan ooit al ergens 1 dode gevallen door CO ..........niet dat ik weet.......er moet toch ergens of op meerdere plaatsen een pelletkachel geplaatst zijn op een in slechte staat zijnde schouw ,als je ziet hoe sommige installateurs een pelletkachel plaatsen........gat in muur kappen , kachel erin en branden maar , ZONDER schouwcontrole !!!!!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 3:29 pm

    krusty schreef:Simpele vraag , men verkoopt al enkele jaren pelletkachels .........is er ooit , maar dan ooit al ergens 1 dode gevallen door CO ..........niet dat ik weet.......er moet toch ergens of op meerdere plaatsen een pelletkachel geplaatst zijn op een in slechte staat zijnde schouw ,als je ziet hoe sommige installateurs een pelletkachel plaatsen........gat in muur kappen , kachel erin en branden maar , ZONDER schouwcontrole !!!!!!




    volledig eens krusty,maar zeg nooit nooit hè
    een pelletkachel heeft ook een heel andere werking met name met zen extractiemotor waar de gassen weggeblazen worden.
    vroeger stonden de kachels te spuwen.....weet je nog....in de goeien oude tijd ????
    maar het ging er hem hier over als de stroom moest uitvallen en ge zit met een slecht rookkanaal kan het dat co in de huiskamer komt.
    wel hier heb je het antwoord .....als er openingen in je deur of tussen het glas zijn kan er rook binnenkomen ,maar of je dan onmiddelijk sterft is weer iets anders



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 4:05 pm

    fleur schreef:
    Drieske schreef:Eigenlijk is heel de discussie vrij zinloos. Bij een goed werkende kachel/schouw zal je nooit co hebben.Het is maar als als er ergens iets hapert , bv een dichting aan deur of raam, verstopte schouw en blablabla die er kan voor zorgen dat je co in de huiskamer krijgt.
    Controleer dus op tijd en stond de goeie werking van zowel kachel als schouw.



    driesje en contadea

    toch niet vrij zinloos ,want waar er openingen zijn in een kachel kan co binnendringen in de huiskamer(zie maar hoeveel sterfgevallen elk jaar opnieuw)
    bij mijn kachel 100 procent uitgesloten want er zijn geen openingen DAT ZIT HET HEM JUIST.
    zie de handleidingen die het vermelden bij sommige kachels!!!!!




    GR fleur


    Fleur ,


    als je kachel ergens een mankement vertoont , bv de dichting van de deur die aan het verslijten is , dan is je kachel ook niet meer veilig.
    En de discussie is wel zinloos, want elke kachel die een vlam geeft kan in theorie tot co vergiftiging leiden en daar is geen enkele discussie over mogelijk, dat is gewoonweg exacte wetenschap.
    Trouwens zowat alle gevallen van co vergiftiging komen voor door een slecht werkende kachel of schouw , vooral de schouw is hier de oorzaak.Ik denk dat de kans op co vergiftiging bij een pelletkachel uiterst miniem is maar niet onbestaande.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 4:12 pm

    K ga er toch nog eens op reageren dries
    als je uit 2 producten mag kiezen ,welke kies jij dan de veiligste of de onveiligste




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 6:10 pm

    fleur schreef:K ga er toch nog eens op reageren dries
    als je uit 2 producten mag kiezen ,welke kies jij dan de veiligste of de onveiligste




    gr fleur


    Hier moet ik zelfs niet op antwoorden hé , dat spreekt voor zich , alleen hoe weet jij op voorhand wat de veiligste is, uiteindelijk zal geen enkele verdeler zeggen dat zijn kachel niet veilig is , ze zullen allemaal hun zelfde verkooppraatje houden dat alles wat een vlam heeft co veroorzaakt en dat ondanks hun zeer strenge beveiliging de klant ten allen tijde de risico's moet beperken.En 3/4 zal zeggen dat de kachel hermetisch dicht is, ik enk dat de enige verdeler en/of verkoper die er ooit op gewezen heeft dat co wel degelijk mogelijk An is , de rest zwijgt als vermoord.Ik denk dat veel installateurs niet eens zelf weten hoe het zit.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast wo dec 16, 2009 6:37 pm

    Het komt er alleen maar op neer Fleur, waar verbranding is kan CO voorkomen en dus evengoed bij een pelletkachel (hoewel de kans hier veel kleiner is). Daarom zei ik mijn eerste post, laat uw gezond verstand werken en neem altijd het zekerste voor het onzekere.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Koolmonoxide !!!!!

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 12:59 pm

    Naar aanleiding van 5 doden dit weekend wegens CO uitwaseming door een ander toestel dan een pelletkachel


    Het onderwerp is reeds vroeger aangesneden , maar langzaam uitgedoofd zonder een duidelijk antwoord ,misschien zijn er nieuwe leden bijgekomen die hier een juist antwoord op hebben ???? daarom herneem ik de vraag !!

    Kan men met een pelletkachel CO in de kamer krijgen??
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 1:07 pm

    Lijkt me vrijwel uitgesloten, vooropgesteld dat de schoorsteen in orde is en de kachel goed onderhouden wordt. De verbranding in een pelletkachel is vrijwel volledig en de rookgassen worden geforceerd afgevoerd, de schoorsteen ingeblazen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 3:07 pm

    dicktwist schreef:Lijkt me vrijwel uitgesloten, vooropgesteld dat de schoorsteen in orde is en de kachel goed onderhouden wordt. De verbranding in een pelletkachel is vrijwel volledig en de rookgassen worden geforceerd afgevoerd, de schoorsteen ingeblazen.

    Dit is onder ideale omstandigheden , maar als de stroom uitvalt dan worden de uitlaatgassen niet meer naar buiten geforceerd dan zal het beste zijn goede schouw en goed onderhouden kachel wat?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 4:29 pm

    krusty schreef:Naar aanleiding van 5 doden dit weekend wegens CO uitwaseming door een ander toestel dan een pelletkachel


    Het onderwerp is reeds vroeger aangesneden , maar langzaam uitgedoofd zonder een duidelijk antwoord ,misschien zijn er nieuwe leden bijgekomen die hier een juist antwoord op hebben ???? daarom herneem ik de vraag !!

    Kan men met een pelletkachel CO in de kamer krijgen??

    Ja beste pelletkachel bezitters altijd opletten, de kachel die u koopt of van plan bent te kopen Deze aan de strenge keuringvoorwaarden voldoen. Indien zij voldoen aan onderstaande Normen weet u zeker te doen te hebben met een veilig Europees product.
    Er worden ook kachels uit China geïmporteerd en die hebben alleen CE Proved op de kachel staan en voldoen niet aan de hier onder genoemde keuringeisen.
    De verkoper is verplicht bij vraag deze keuringrapporten te overleggen.

    En die zijn wel te weten .
    CE norm.
    Tuv Reinland
    VKF-AEAI
    EN 14785
    15A B-VG



    Er zit echt geen producent te wachten op CO problemen vergeet niet dat een claim die wordt geëist, mocht het mis gaan met zijn product. Een kachelproducent zijn kop kan kosten.

    Daarom sluit ook de rookgasafvoer met voorgeschreven producten aan.
    Want dit is u verantwoordelijkheid indien u dit zelf doet.


    Laatst aangepast door caddy op zo jan 03, 2010 4:51 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 4:43 pm

    Voor Duitsland nog aan te vullen met KIWA GASTEC en TÜV Süd
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 4:45 pm

    beste caddy

    voor ons zijn al deze letters en cijfers latijn ,waar zit dan het verschil in de opbouw van een kachel met of zonder deze CE norm keuring.

    zou het verder dan ook niet verplicht moeten zijn dat iedere verkoper/installateur ALTIJD een afvoerbuis plaatst tot boven de nok van het dak ongeacht de schoorsteen of wat dan ook ??




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 5:13 pm

    fleur schreef:beste caddy

    voor ons zijn al deze letters en cijfers latijn ,waar zit dan het verschil in de opbouw van een kachel met of zonder deze CE norm keuring.

    zou het verder dan ook niet verplicht moeten zijn dat iedere verkoper/installateur ALTIJD een afvoerbuis plaatst tot boven de nok van het dak ongeacht de schoorsteen of wat dan ook ??


    Fleur voor niemand is dit nog Latijn, vandaag de dag voor ons internetters.

    Zet de vermelde begrippen, zoals hieronder vermeld eens op zoekpagina van Google.
    Ik wil hier ook niet de schoolmeester gaan uithangen op een site waar 73% van de bezoekers op het goedkoopste uit is, en niet! de veiligheid.
    Want goedkoop is nog vaak duurkoop.
    CE
    Tuv Reinland
    VKV – AEAI
    EN 14785
    15A B-VG

    En wie zoekt die vind en zal snel de inhoud begrijpen. En weten indien een product hieraan voldoet te maken te hebben met een, Veilig! Europees product.




    gr fleur

    21 december, 19:08
    Twee vijftigers, een echtpaar uit Wommelgem, kwamen maandag in een caravan op een camping in de Roodhuisstraat in Turnhout om het leven door CO-vergiftiging.


    De eigenaar van een andere caravan merkte de levenloze lichamen op en verwittigde de hulpdiensten.

    Voor de twee slachtoffers, beiden 54 jaar oud, kon geen hulp meer baten.

    Een slechtwerkende verwarmingsinstallatie zou aan de basis van het ongeval liggen.


    En als ik dan dit lees is de oorzaak bij nonchalant onderhoud te zoeken en komt zeer vaak voor in caravans van minder bedeelde.Met buttagas installatie
    Is bij een pelletkachel mits hij voldoet aan vermelde keuringeisen, en goede rookafvoer onmogelijk en ook geen kolen testen! op een pelletkachel want dan loop je ook de kans het loodje te leggen.


    Laatst aangepast door caddy op zo jan 03, 2010 5:44 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Aanvulling)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 5:44 pm

    caddy

    ik vraag mij af of de gewone burger daar eigenlijk wel mee bezig is met al deze normen ,(ik toch niet durf ik eerlijk bekennen.)
    normaal kan een verkoper hier toch niets meer verkopen zonder dat een produkt aan bepaalde normen voldoet ?
    bij mijn zoektocht naar de gepaste kachel heb ik daar in alle geval geen woord uitleg over gekregen .
    we worden zodanig overspoeld met normen en nieuwigheden dat niemand nog kan volgen heb ik eerder de indruk ,dus betrouwen wij 100 procent op jullie.
    wie een chinees toestel koopt weet zowiezo dat dit wegwerp is ,maar verzamel er zo een paar en je kan er misschien de een met de andere mee herstellen indien nodig.we leven nu eenmaal in zo een maatschappij,veel te veel keuze dat je soms aan het twijfelen gaat.







    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    CO  beveiliging - Pagina 2 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 8:24 pm