Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Schouw

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Schouw

    Bericht van Gast zo dec 20, 2009 7:23 am

    Hallo,

    deze week hebben ze bij ons een Edilkamin Iris komen plaatsen in de veranda. De schouw aan de buiten zijde gaat maar een 0,5 meter omhoog, is dit wel voldoende want ik vind dit echt weinig. We hebben wel voor de inox-schouw een 240 € moeten betalen. Embarassed
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van steven zo dec 20, 2009 8:31 am

    Erwin,

    Dat is niet genoeg. Schouw moet helemaal tot bovenaan in een dubbelwandig geïsoleerde buis, dit om geen condensatie te hebben van de afvoergassen en een ideale natuurlijke trek te hebben.

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast zo dec 20, 2009 10:56 am

    Dag Erwin,

    Je schouw is zeker niet hoog genoeg! En als ze maar een halve meter hoog is hebben ze je met die 240 euro wel flink in het zak gezet vrees ik.

    Met vriendelijke groeten, Benny67
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast zo dec 20, 2009 12:29 pm

    erwin47 schreef:Hallo,

    deze week hebben ze bij ons een Edilkamin Iris komen plaatsen in de veranda. De schouw aan de buiten zijde gaat maar een 0,5 meter omhoog, is dit wel voldoende want ik vind dit echt weinig. We hebben wel voor de inox-schouw een 240 € moeten betalen. Embarassed





    erwin 47

    komt die schouw dan niet boven het dak van de veranda ?






    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast zo dec 20, 2009 12:38 pm

    @fleur

    de schouw komt niet boven het dak uit, ik weet niet of hier een wetgeving over bestaat, maar ik heb de cursus gas G1 en G2 gevolgd en hier bestaat een wetgeving voor het plaatsen van schouwen nl ivm de verdunnigsfactor.
    Ik ga alvast morgen eens terug naar de verkoper, was nl werken toen de installatie gebeurde.

    grtz

    Erwin
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast zo dec 20, 2009 1:13 pm

    erwin

    ik denk dat daaromtrent geen wetgeving over bestaat want een kachel mag je ook in open lucht plaatsen MAAR JE MAG ER NIET ALLES IN VERBRANDEN EN DAAR STAAT EEN WETGEVING OP.
    in feite is daar niets mis mee met jou uitlaat maar of jij daar akkoord mee gaat is een andere zaak.je weet toch dat je overal op den duur met roetuitslag zal te kampen hebben en voor de gezondheid en veiligheid van derden (kinderen) is dit niet aan te raden ,het zal zelfs jouw gezondheid niet ten goede komen.

    ik heb dit hier al meermaals gelezen dat mensen misnoegd zijn over installatie en dergelijke
    als ik iets ga kopen die wat eurotjes kost laat ik altijd eerst een prijsofferte maken waar alles te lezen staat wat de koop gaat inhouden
    kachel /materiaal aansluiting/plaatsingkosten/enz --------ik laat steeds een datum opplaatsen hoelang de offerte geldig is --------verder slaap ik daar een weekje over en vergelijk..........dan pas laat ik bij de verkoper een bestelbon opmaken met mijn wensen en raad van de installateur /dan betaal ik een voorschot en vanaf dan pas hebben we beiden onze verplichtingen na te komen.
    pas als alles geplaatst is en werkt betaal ik (ik heb wel 2 maanden moeten wachten op mijn nederlandstalige handleiding)
    met de juiste papieren in de hand ben je steeds goed bezig,ook voor verdere garantie en ongeschillen.



    gr fleur
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van GeertM di dec 22, 2009 8:10 pm

    Erwin en anderen,

    Daar is wel degelijk een Belgische wetgeving over en die zegt dat je minimaal twee meter hoog dient te gaan met je schouw !

    Bij temperaturen onder de -25°C kan je inderdaad beter een dubbelwandige geïsoleerde buis gebruiken, maar voor het Belgisch klimaat (zelfs met de afgelopen koude) volstaat een gewone enkelwandige inox buissysteem (als het goed gedaan is zit er namelijk een condenspotje op !).

    De normale prijs die je voor die twee meter inox stukken mag betalen is ongeveer € 300 (alles inbegrepen - behalve de installatie uiteraard - dus ook de dichtingen, T-stuk, condenspot, uitlaatspruitstuk, spanringen en bevestigingsbeugels voor buiten).

    Puur technisch gezien is het inderdaad zoals Fleur zegt, geen probleem (er zal vermoedelijk wel wat met de parameters moeten gebeuren, maar dat is een andere zaak).

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast di dec 22, 2009 9:05 pm

    @Geert,

    Een dubbelwandig geïsoleerd rookkanaal is ALTIJD aangewezen bij een pelletkachel. Een installatie met enkelwandige kanalengeeft altijd meer problemen. Om nog maar te zwijgen van de putcorrosie die kan optreden ...
    De enige geldige wetgeving is momenteel de Europese wetgeving en die stelt dat er ALTIJD een rookkanaal voorzien moet worden bij installatie van een pelletkachel. Je kan enkel van een rookkanaal spreken indien deze minimum 4 meter hoog is met een minimum diameter van 125 mm ...

    Bye
    XIII
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast di dec 22, 2009 9:16 pm

    dertien schreef:@Geert,

    Een dubbelwandig geïsoleerd rookkanaal is ALTIJD aangewezen bij een pelletkachel. Een installatie met enkelwandige kanalengeeft altijd meer problemen. Om nog maar te zwijgen van de putcorrosie die kan optreden ...
    De enige geldige wetgeving is momenteel de Europese wetgeving en die stelt dat er ALTIJD een rookkanaal voorzien moet worden bij installatie van een pelletkachel. Je kan enkel van een rookkanaal spreken indien deze minimum 4 meter hoog is met een minimum diameter van 125 mm ...

    Bye
    XIII



    dertien


    is jou buis dan 125mm
    heb je daar een link van deze wetgeving.
    ik ben het toch niet eens met je over het feit dat een enkele buis niet zou kunnen,natuurlijk is het beste van het beste ALTIJD het ideale,maar anders en goedkoper kan zeker ook




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast di dec 22, 2009 9:29 pm

    Schouwtemperatuur pelletkachel : +/- 120° (tgo 300° houtkachel) ;
    Enkelwandige buis koelt zeer snel af ;
    rookgassen condenseren en drogen niet op ;
    Bijtende zuren vreten constant aan de inox buis ;
    inox buis is net een zeef met kleine gaatjes (putcorrosie);
    Dit kan al na zes maanden gebeuren en er geldt geen garantie (tenzij een goede leverancier die 1-malig in garantie vervangt ...)

    een link naar de Europese wetgeving betreffende rookkanalen heb ik niet ;
    moet in principe wel in iedere handleding van pelletkachel staan ;

    ik heb rookkanaal van 8 meter, diameter 150, dubbelwandige flexibel ... nog nooit 1 probleem gehad ...

    Bye,
    XIII
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast di dec 22, 2009 9:49 pm

    dertien schreef:Schouwtemperatuur pelletkachel : +/- 120° (tgo 300° houtkachel) ;
    Enkelwandige buis koelt zeer snel af ;
    rookgassen condenseren en drogen niet op ;
    Bijtende zuren vreten constant aan de inox buis ;
    inox buis is net een zeef met kleine gaatjes (putcorrosie);
    Dit kan al na zes maanden gebeuren en er geldt geen garantie (tenzij een goede leverancier die 1-malig in garantie vervangt ...)

    een link naar de Europese wetgeving betreffende rookkanalen heb ik niet ;
    moet in principe wel in iedere handleding van pelletkachel staan ;

    ik heb rookkanaal van 8 meter, diameter 150, dubbelwandige flexibel ... nog nooit 1 probleem gehad ...

    Bye,
    XIII


    dertien

    als je de goede kwaliteit van inox buis hebt is die als uitlaatbuis onverslijtbaar ,corrosie van inox treed toch op door elektrolise en heb ik noch bij geen enkele uitlaatbuis gezien of meegemaakt.
    ik durf zelfs beweren dat condens bij een buitenschouw niet het minste kwaad kan als het maar niet in de kachel kan terechtkomen en je onderaan de buis voor een waterafvoerbuisje zorgt,vele cv installaties zijn daar zelfs mee uitgerust in hoge afstandschouwen.een goede natuurlijke trek is een must.





    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast za dec 26, 2009 11:37 pm

    hier een foto van onze "formidabele" schouw

    Schouw Dscn2163
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast zo dec 27, 2009 12:05 am

    t ziet er proper afgewerkt uit erwin .....maar ik vrees toch voor hevige rukwind-inslag
    nu nog de juiste pellets vinden die geen roetaanslag afgeven .
    k ben eens benieuwd na de winter naar jou bevindingen



    gr fleur
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van steven zo dec 27, 2009 12:08 am

    van een ideale schouw kan hier toch geen sprake zijn?

    Veel natuurlijke trek zal er wel niet zijn.

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast zo dec 27, 2009 12:47 am

    Dit kan werken zolang als er niet te veel wind staat, en het niet te vochtig is. Of dit ideaal is, is een andere vraag??? Van natuurlijke trek kan hier toch geen sprake zijn???

    MVG, Benny67
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gast zo dec 27, 2009 10:57 am

    Wat de foto ons laat zien is heel mooi (Hoet van het SMAK zou spreken van kunst).
    Maar hoe moet je het noemen?
    Een uitlaatbuis, een rookkanaal? Zeker niet een schouw, ook niet een schoorsteen.
    Beter was geweest als je een schoorsteen had laten metsen tegen de muur aan, met een enkelvoudige
    inox flexibel binnen en boven de muur een dubbelwandige inox die goed vrij stond.
    Maar dat zou erg duur geweest zijn.

    Ben ook benieuwd naar uw bevindingen binnen een paar maanden of weken.
    Maar misschien valt het toch nog allemaal mee.

    robo2

    Gesponsorde inhoud


    Schouw Empty Re: Schouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 1:45 am