Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

eddy1, Geert, hermanos

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

Problemen met pelletkachel door de wind

Deel

Beurt1985
Starter
Starter

Man Aantal berichten : 19
Leeftijd : 31
Registration date : 18-09-12

Problemen met pelletkachel door de wind

Bericht van Beurt1985 op vr dec 27, 2013 6:59 am

Vanaf het stevig begint te waaien en stormen buiten heeft dit veel invloed op mijn kachel.
Ik kreeg 23/12/13 mijn kachel bijna niet aan en als ze dan aan was dan deed mijn vlam zeer raar en kreeg ik rook binnen!! Vandaag doet ze weer zeer raar maar uit is ze nog niet gegaan.

Weet hier iemand raad mee?

Dank bij voorbaat en vrolijk kerst en feestdagen santa

Bon_Jean
Pelletje
Pelletje

Man Aantal berichten : 26
Registration date : 30-01-11

Re: Problemen met pelletkachel door de wind

Bericht van Bon_Jean op vr dec 27, 2013 8:00 am

Als je rook binnen krijgt en je vlam wordt gedoofd , is er een probleem met je schouw!

Mvg ,

Bon_jean

Beurt1985
Starter
Starter

Bericht van Beurt1985 op vr dec 27, 2013 8:11 am

Ik dacht dat de ventilator die de rook naar buiten blaast te zacht stond?

Gast
Gast

Bericht van Gast op vr dec 27, 2013 8:22 am

Als je onder de klik kijkt kun je het probleem herleiden.

De rookgasventilator staat daar los van en trekt de rook tot buiten de kachel waarna de natuurlijke trek van de schouw het over dient te nemen.

jeanhup
verkoper

Man Aantal berichten : 1473
Registration date : 18-11-09

Bericht van jeanhup op vr dec 27, 2013 11:10 am

Begin met de rookuitlaat: is deze beschermd tegen windinslag?
Bij een rookuitlaat boven het dak betekent dit dat een simpele chinese hoed meestal niet voldoet en tot dit soort gedrag kan leiden.
Bij een rookuitlaat horizontaal uit een muur kan dit gedrag optreden als de uitlaat aan een windkant van het pand geplaatst is (zeker als de muur pal op de windrichting staat).

Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

In eigen gebruik:
Pasian Bijou pelletkachel
Adler Firecube pelletkachel
Ariterm Biomatic pelletketel
Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

Beurt1985
Starter
Starter

Bericht van Beurt1985 op vr dec 27, 2013 11:22 am

Dank u we al voor de info . Heb installateur ook gemaild en deze zegt dat ik de pellettoeveor moet verhogen met 0,2 en ook de motorsnelheid in stand ook te verhogen met +- 250 tpm.

Wat denken jullie hiervan

Groeten

krusty
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 2157
Leeftijd : 66
Registration date : 19-11-11

Bericht van krusty op vr dec 27, 2013 12:06 pm

En dan .........volgende week ,als de weersomstandigheden weer normaal zijn???  Terug op de vroegere instellingen zetten......en volgende maand ,terug storm !!! ....terug instellingen  verhogen.....ja zo blijf je bezig !!

Wat dacht je, zou je niet beter de OORZAAK wegnemen , in plaats van het verschijnsel te camoufleren !!Het zal wel te maken hebben met de schouw , al ziet die er degelijk geplaatst uit, op de foto !!

erwin
Admin

Man Aantal berichten : 12216
Leeftijd : 54
Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin op vr dec 27, 2013 2:01 pm

@ Beurt1985

in uw eerdere berichten lees ik dat de schouw een dikke 0.5m boven de dakgoot uitkomt met een gewone kap erop.
mogelijks zit de kap dus nog in windzone 2, en was een anti valwind kap beter geweest.
met een gewone kap was de schouw dan beter 0.5m hoger geweest om in zone1 uit te monden..

Zone2: Uitmonden van de schoorsteen is enkel toegestaan wanneer boven de schoorsteentop een statische afvoerkap is aangebracht.

Beurt1985
Starter
Starter

Bericht van Beurt1985 op vr dec 27, 2013 2:11 pm

Dank je wel Erwin. Ga dit eens voorstellen aan installateur .

@krusty: ik zeg ook maar wat de installateur zegt.

Luc B
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 150
Leeftijd : 57
Registration date : 12-11-13

Problemen met pelletkachels door de wind

Bericht van Luc B op zo jan 05, 2014 6:10 pm

Hallo,

Ik heb 3 pelletkachels, 2 beneden met uitlaat door de muur (gewoon buis die na 10 cm naar beneden buigt) en 1 boven met rechte uitlaat met kapje op die 20cm  boven het dak zit.

Bij wind (felle wind) waaien ze alle 3 uit. Voor de 2 beneden heb ik een soort "stop" gekocht die rechtstreekse inlaat van windstoten tegenhoudt, met succes.
Boven is een rechte schouw (buis van 10 cm) met kapje op, doch hier krijg ik bij stevige windvlagen voortdurend de melding "onderdruk in de kachel".... dus de wind heeft er vat op.

Mijn installateur maakt er zich simpel van af door te zeggen dat vanaf 70km/h wind, men beter geen pelletkachel gebruikt... dit geloof ik echter totaal niet. Met de 2 windstoppers bewees ik al zijn ongelijk.... nu nog de derde...

Iemand met ook zo'n ervaringen en evt. een oplossing?

erwin
Admin

Bericht van erwin op zo jan 05, 2014 6:12 pm

uw 2 afvoeren met buisje naar beneden zijn levensgevaarlijk vanwege terugslag rookgassen en CO, zelfs met een stop.
uw buis tot boven moet dubbelwandig en 1 meter boven de dakhelling uitmonden om problemen te vermijden.

voor meer info verwijs ik naar de 4 topics over schouwen onder algemeen/faq.

Uthrex
Pelletkachel
Pelletkachel

Man Aantal berichten : 930
Leeftijd : 47
Registration date : 29-10-08

Bericht van Uthrex op ma jan 06, 2014 12:43 am

Oneindige discussie. Lees de handleiding van de Neema is...

Uthrex

Luc B
Pellet
Pellet

Problemen met pelletkachels door de wind

Bericht van Luc B op di jan 07, 2014 1:21 pm

En... nochtans werden door een erkend leverancier er twee zo'n uitlaten gemonteerd....
Ik ging zelfs bij hem thuis kijken en het was daar net zo.
Met die stoppers op is het probleem opgelost voor 2 kachels.

De derde heeft zo'n uitlaat tot 1 m boven het dak (op bovenverdieping geplaatst) en het is net deze die uitwaait....

Tja, theorie en praktijk soms....

erwin
Admin

Bericht van erwin op di jan 07, 2014 1:34 pm

ik ken zelfs een erkende invoerder die die prietpraat op zijn site staan heeft, dat gaat allemaal prima tot als er iets misgaat.
stel je eens voor wat er gaat gebeuren beneden als de airflow-beveiliging eens niet werkt of bij een plotse stroomuitval bij een brandende kachel.

staat er op de buis boven een anti valwind kap of een gewoon hoedje?

Luc B
Pellet
Pellet

schouw

Bericht van Luc B op di jan 07, 2014 7:47 pm

Ik heb 3 maand terug de edelkamin space gekocht (= moon, doch met zandsteen opzij ivp speksteen). Prachtig design, goeie kachel, goede verwarming en redelijk makkelijk te bedienen.

Mijn uitlaat is buiten een horizontale en deeltje naar beneden hellende buis... blijkbaar niet conform doch ook geïnstalleerd door een erkende dealer. Bij elke wind boven de 60km/h valt de kachel gewoon uit en heb je de nodige reuk binnen zodat je onmiddellijk moet ventileren met vensters open...
Ik plaatste nu een soort "koppen" op de uitlaat, ik noem het windbeschermers en het probleem is tot op vandaag opgelost.
Toch blijf ik met een wrang gevoel, wat indien er felle windstoten zijn... zal dit nog lukken?????
Wat ik meteen gedaan heb is in de ganse woning 4 CO melders geplaatst... voorlopig alles wat ik kan doen zeker?

Het hierboven in dit topic geschetste systeem om tot boven de dakgoot te gaan met een verticale uitstoot werd gewoonweg weggelachen, bij navraag zijn er verdomd veel van de horizontale, deels naar beneden gerichte uitlaten geplaatst, ook van andere leveranciers en andere merken... Ik werd zelfs bij mijn leverancier uitgenodigd om zijn installatie te bekijken, krak hetzelfde....
Ik liet mij wel vertellen dat Edelkamin eigen technici heeft, ik zou graag het nummer vinden van die dienst, betalend of niet, ik laat die mannen zeker eens komen.

Misschien moet hier eens een apart topic worden gelanceerd, er zijn meer en meer pelletkachels die worden gekocht, om de koper in spé een goed beeld te geven van de wettelijke uitlaat... (die hopelijks tegen de windstoten kan...)

erwin
Admin

Bericht van erwin op di jan 07, 2014 7:52 pm

Misschien moet hier eens een apart topic worden gelanceerd, er zijn meer en meer pelletkachels die worden gekocht, om de koper in spé een goed beeld te geven van de wettelijke uitlaat... (die hopelijks tegen de windstoten kan...)

nu ga ik toch even roepen want eerder leest niemand het blijkbaar....

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] staan 5 topics over schouwen al jaren te blinken.  (dus op de HIER klikken en dan lezen).
alternatief is de handleiding van de kachel erbij nemen, daar staat meestal ook in hoe het hoort te zijn...

ps: technische dienst van girretz: link

Bompa
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 69
Registration date : 04-08-13

Bericht van Bompa op wo jan 08, 2014 12:21 pm

Zelfs in Spanje zetten ze zo een "schouw". Recht door de muur en dan een afkapping erop met de opening naar beneden! En de schouw komt dan nog eens onder de carport uit. Gelukkig is bij ons de flexibel tot boven in de schouw getrokken. En dit door de zelfde installateur.

Luc B
Pellet
Pellet

Edelkamin Mariu geeft melding H1

Bericht van Luc B op zo jan 19, 2014 4:58 pm

Beste,

Werk reeds enkele maanden met een Edelkamin Mariu, doch bij hevige wind krijg ik voortdurend de melding "H1" en de kachel valt uit, met alle geur erbij.
Dit zou volgens het boekje "onderdruk" zijn... Dus mijn schouw is veel te windgevoelig, is toch mijn oordeel.

Hoe kan ik hier iets aan verhelpen, mijn (waalse) installateur laat het hier een beetje afweten, niettenstaande hij weet dat ik nog een nieuwe zware pelletkachel wens aan te kopen.

Ik zoek hier dringend een oplossing voor, kreeg reeds diverse goeie info voor aankoop zwaarder toestel, doch mijn voorkeur gaat duidelijk naar een Ecoforest Turbo Air van 20kW (ruimte is 170 m2 en 420 m3)

Dus enerzijds wil ik het Edelkamin probleem oplossen, anderzijds dit toestel vervangen in de loop van 2014 voor een zwaarder exemplaar. Vraag is dan natuurlijk , waar vind ik een degelijke installateur die zich niet enkel de moeite neemt voor het plaatsen van de kachel, doch ook een perfect uitlaatsysteem te monteren.

Gast
Gast

Bericht van Gast op zo jan 19, 2014 5:05 pm

Samengevoegd met uw eerdere topic daarover waar overigens de antwoorden reeds meermalen zijn gegeven.

Luc B
Pellet
Pellet

schouw

Bericht van Luc B op zo feb 09, 2014 3:18 pm

"een kort pijpje door de muur als schouw is verboden en levensgevaarlijk...."
Na 3 maanden pelletkachels ben ik met deze stelling akkoord. De merde is dat de installateur dat gewoon doet, en het als de beste oplossing voorstelt.

Hoe kan ik na de feiten nog terugkomen op deze "schouw" om te eisen dat hij een nieuwe plaatst...
desnoods tegen meerbetaling als dit over een conforme dubbelwandige schouw gaat....???
(staat dit bvb in één of andere handleiding zodat men kan aantonen dat bvb de garantie niet geldig is als men over dergelijke "schouw" beschikt???

Een ander zoeken die enkel een correcte schouw plaatst voor een nieuw aangekochte pelletkachel bij iemand anders is ook niet makkelijk.... enfin, ik heb het er toch moeilijk mee.
(na telefoontje, aangetekende brief?)

erwin
Admin

Bericht van erwin op zo feb 09, 2014 3:33 pm

LucB,

Als dat volgens de verkoper de beste oplossing is, dan doe je het volgende:
Na de plaatsing en de afregeling als de kachel goed op vermogen brand, zet je de zekering uit.
Komt er rook of reuk binnen dan laat je hem de keuze: ofwel een installatie zoals het hoort of opkrassen met zijn prutswerk, inclusief de kachel...

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud Vandaag om 5:01 pm

Het is nu do dec 08, 2016 5:01 pm