Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
mirella
Bompa
Uthrex
Luc B
krusty
jeanhup
10 plaatsers

    Problemen met pelletkachel door de wind

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van Gast vr dec 27, 2013 6:59 am

    Vanaf het stevig begint te waaien en stormen buiten heeft dit veel invloed op mijn kachel.
    Ik kreeg 23/12/13 mijn kachel bijna niet aan en als ze dan aan was dan deed mijn vlam zeer raar en kreeg ik rook binnen!! Vandaag doet ze weer zeer raar maar uit is ze nog niet gegaan.

    Weet hier iemand raad mee?

    Dank bij voorbaat en vrolijk kerst en feestdagen santa
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van Gast vr dec 27, 2013 8:00 am

    Als je rook binnen krijgt en je vlam wordt gedoofd , is er een probleem met je schouw!

    Mvg ,

    Bon_jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van Gast vr dec 27, 2013 8:11 am

    Ik dacht dat de ventilator die de rook naar buiten blaast te zacht stond?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van jeanhup vr dec 27, 2013 11:10 am

    Begin met de rookuitlaat: is deze beschermd tegen windinslag?
    Bij een rookuitlaat boven het dak betekent dit dat een simpele chinese hoed meestal niet voldoet en tot dit soort gedrag kan leiden.
    Bij een rookuitlaat horizontaal uit een muur kan dit gedrag optreden als de uitlaat aan een windkant van het pand geplaatst is (zeker als de muur pal op de windrichting staat).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van Gast vr dec 27, 2013 11:22 am

    Dank u we al voor de info . Heb installateur ook gemaild en deze zegt dat ik de pellettoeveor moet verhogen met 0,2 en ook de motorsnelheid in stand ook te verhogen met +- 250 tpm.

    Wat denken jullie hiervan

    Groeten
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4392
    Leeftijd : 73
    Registration date : 19-11-11

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van krusty vr dec 27, 2013 12:06 pm

    En dan .........volgende week ,als de weersomstandigheden weer normaal zijn???  Terug op de vroegere instellingen zetten......en volgende maand ,terug storm !!! ....terug instellingen  verhogen.....ja zo blijf je bezig !!

    Wat dacht je, zou je niet beter de OORZAAK wegnemen , in plaats van het verschijnsel te camoufleren !!Het zal wel te maken hebben met de schouw , al ziet die er degelijk geplaatst uit, op de foto !!

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van Gast vr dec 27, 2013 2:11 pm

    krusty: ik zeg ook maar wat de installateur zegt.
    Luc B
    Luc B
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 172
    Leeftijd : 64
    Registration date : 12-11-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Problemen met pelletkachels door de wind

    Bericht van Luc B zo jan 05, 2014 6:10 pm

    Hallo,

    Ik heb 3 pelletkachels, 2 beneden met uitlaat door de muur (gewoon buis die na 10 cm naar beneden buigt) en 1 boven met rechte uitlaat met kapje op die 20cm  boven het dak zit.

    Bij wind (felle wind) waaien ze alle 3 uit. Voor de 2 beneden heb ik een soort "stop" gekocht die rechtstreekse inlaat van windstoten tegenhoudt, met succes.
    Boven is een rechte schouw (buis van 10 cm) met kapje op, doch hier krijg ik bij stevige windvlagen voortdurend de melding "onderdruk in de kachel".... dus de wind heeft er vat op.

    Mijn installateur maakt er zich simpel van af door te zeggen dat vanaf 70km/h wind, men beter geen pelletkachel gebruikt... dit geloof ik echter totaal niet. Met de 2 windstoppers bewees ik al zijn ongelijk.... nu nog de derde...

    Iemand met ook zo'n ervaringen en evt. een oplossing?


    _________________
    Pasian Coccinela (10 kW) , Edilkamin Moon (11kW), Ecoforest air (13.5 kW), Pasian Supernova (24 kW) 2stuks
    (Pellets: Erda-pellets, Igel pellets)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van erwin zo jan 05, 2014 6:12 pm

    uw 2 afvoeren met buisje naar beneden zijn levensgevaarlijk vanwege terugslag rookgassen en CO, zelfs met een stop.
    uw buis tot boven moet dubbelwandig en 1 meter boven de dakhelling uitmonden om problemen te vermijden.

    voor meer info verwijs ik naar de 4 topics over schouwen onder algemeen/faq.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van Uthrex ma jan 06, 2014 12:43 am

    Oneindige discussie. Lees de handleiding van de Neema is...

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Luc B
    Luc B
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 172
    Leeftijd : 64
    Registration date : 12-11-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Problemen met pelletkachels door de wind

    Bericht van Luc B di jan 07, 2014 1:21 pm

    En... nochtans werden door een erkend leverancier er twee zo'n uitlaten gemonteerd....
    Ik ging zelfs bij hem thuis kijken en het was daar net zo.
    Met die stoppers op is het probleem opgelost voor 2 kachels.

    De derde heeft zo'n uitlaat tot 1 m boven het dak (op bovenverdieping geplaatst) en het is net deze die uitwaait....

    Tja, theorie en praktijk soms....


    _________________
    Pasian Coccinela (10 kW) , Edilkamin Moon (11kW), Ecoforest air (13.5 kW), Pasian Supernova (24 kW) 2stuks
    (Pellets: Erda-pellets, Igel pellets)
    Luc B
    Luc B
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 172
    Leeftijd : 64
    Registration date : 12-11-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty schouw

    Bericht van Luc B di jan 07, 2014 7:47 pm

    Mijn uitlaat is buiten een horizontale en deeltje naar beneden hellende buis... blijkbaar niet conform doch ook geïnstalleerd door een erkende dealer. Bij elke wind boven de 60km/h valt de kachel gewoon uit en heb je de nodige reuk binnen zodat je onmiddellijk moet ventileren met vensters open...
    Ik plaatste nu een soort "koppen" op de uitlaat, ik noem het windbeschermers en het probleem is tot op vandaag opgelost.
    Toch blijf ik met een wrang gevoel, wat indien er felle windstoten zijn... zal dit nog lukken?????
    Wat ik meteen gedaan heb is in de ganse woning 4 CO melders geplaatst... voorlopig alles wat ik kan doen zeker?

    Het hierboven in dit topic geschetste systeem om tot boven de dakgoot te gaan met een verticale uitstoot werd gewoonweg weggelachen, bij navraag zijn er verdomd veel van de horizontale, deels naar beneden gerichte uitlaten geplaatst, ook van andere leveranciers en andere merken... Ik werd zelfs bij mijn leverancier uitgenodigd om zijn installatie te bekijken, krak hetzelfde....


    _________________
    Pasian Coccinela (10 kW) , Edilkamin Moon (11kW), Ecoforest air (13.5 kW), Pasian Supernova (24 kW) 2stuks
    (Pellets: Erda-pellets, Igel pellets)
    Bompa
    Bompa
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Registration date : 04-08-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van Bompa wo jan 08, 2014 12:21 pm

    Zelfs in Spanje zetten ze zo een "schouw". Recht door de muur en dan een afkapping erop met de opening naar beneden! En de schouw komt dan nog eens onder de carport uit. Gelukkig is bij ons de flexibel tot boven in de schouw getrokken. En dit door de zelfde installateur.
    Luc B
    Luc B
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 172
    Leeftijd : 64
    Registration date : 12-11-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty schouw

    Bericht van Luc B zo feb 09, 2014 3:18 pm

    "een kort pijpje door de muur als schouw is verboden en levensgevaarlijk...."
    Na 3 maanden pelletkachels ben ik met deze stelling akkoord. De merde is dat de installateur dat gewoon doet, en het als de beste oplossing voorstelt.

    Hoe kan ik na de feiten nog terugkomen op deze "schouw" om te eisen dat hij een nieuwe plaatst...
    desnoods tegen meerbetaling als dit over een conforme dubbelwandige schouw gaat....???
    (staat dit bvb in één of andere handleiding zodat men kan aantonen dat bvb de garantie niet geldig is als men over dergelijke "schouw" beschikt???

    Een ander zoeken die enkel een correcte schouw plaatst voor een nieuw aangekochte pelletkachel bij iemand anders is ook niet makkelijk.... enfin, ik heb het er toch moeilijk mee.
    (na telefoontje, aangetekende brief?)


    _________________
    Pasian Coccinela (10 kW) , Edilkamin Moon (11kW), Ecoforest air (13.5 kW), Pasian Supernova (24 kW) 2stuks
    (Pellets: Erda-pellets, Igel pellets)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van erwin zo feb 09, 2014 3:33 pm

    LucB,

    Als dat volgens de verkoper de beste oplossing is, dan doe je het volgende:
    Na de plaatsing en de afregeling als de kachel goed op vermogen brand, zet je de zekering uit.
    Komt er rook of reuk binnen dan laat je hem de keuze: ofwel een installatie zoals het hoort of opkrassen met zijn prutswerk, inclusief de kachel...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    mirella
    mirella
    Pelletje
    Pelletje


    Vrouw Aantal berichten : 23
    Registration date : 12-10-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van mirella ma dec 24, 2018 8:43 pm

    Ik heb het idee dat er hier nogal een hetze gaande is tegen elke rookgasafvoer die anders is dan 1 die boven het dak uit komt.
    Hier brand de kachel al 5 jaar zonder problemen met een rookgasafvoer die binnenshuis 2,5 meter omhoog gaat en dan door de muur.

    Met harde wind heeft de kachel zichzelf idd een paar keer uitgeschakeld. Ik heb zelf verschillende keren per ongeluk de stekker van de kachel
    uit het stopcontact getrokken, maar nog nooit rook binnen gehad. En ook geen zwarte muur aan de buitenkant.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van harrielok ma dec 24, 2018 11:34 pm

    Mirella al 5 jaar geen problemen maar Kachel gaat uit bij harde wind?
    Wachten tot het een keer echt mis gaat!

    Ik geef advies boven de nok uit kost ca €1500 De concullega pijpje 2m omhoog dan door de muur kost € 450,-
    Raden waar ze de kachel kopen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    mirella
    mirella
    Pelletje
    Pelletje


    Vrouw Aantal berichten : 23
    Registration date : 12-10-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van mirella di dec 25, 2018 11:53 am

    Wat moet er echt misgaan dan? Kachel ging alleen 2 keer uit bij storm. Niet zomaar bij wat harde wind.


    Laatst aangepast door mirella op di dec 25, 2018 12:01 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Typefout)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van erwin di dec 25, 2018 2:56 pm

    het is niet omdat uw kachel niet uitvalt bij harde wind dat alles ok is.
    hij wordt dan inwendig veel warmer als normaal en er kan zelfs CO in huis komen...

    zonder trekkende schouw kan een pelletkachel niet veilig werken in alle omstandigheden.
    ik denk niet dat de brandweer deze site voor de grap maakte: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    maar er zullen altijd verkopers zijn die daar een draai aan geven om te kunnen verkopen...




    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van erwin di dec 25, 2018 7:27 pm

    al de 2e rookgasventilator in 5 jaar: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    misschien de veiligheid iets verhogen zodat de kachel wel uitvalt bij harde wind.
    kwestie van niet nog eens in de kosten te vallen door met teveel weerstand te draaien...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    mirella
    mirella
    Pelletje
    Pelletje


    Vrouw Aantal berichten : 23
    Registration date : 12-10-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van mirella wo dec 26, 2018 11:45 am

    Mn eerste rookgasventilator was volgens mij stuk gegaan door het gebruik van hardhoutpellets.
    Sindsdien gebruik ik 100% naaldhoutpellets. Deze rookgasventilator draait alweer bijna 4 jaar probleemloos.

    Ik heb trouwens voor de zekerheid wel een co melder in de huiskamer hangen. Nog niet afgegaan gelukkig.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van erwin wo dec 26, 2018 3:33 pm

    als een rookgasventilator stuk zou gaan door hardhout pellets dan waren er hier al veel gesneuveld.
    kijk volgende keer bij harde wind eens naar de waarde van parameter FL = gemeten luchtstroom door de kachel...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    mirella
    mirella
    Pelletje
    Pelletje


    Vrouw Aantal berichten : 23
    Registration date : 12-10-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van mirella wo dec 26, 2018 4:19 pm

    Ja dat is misschien wel zo. Alhoewel edilkamin wel naaldhout pellets aanraad geloof ik. Ik zal volgende keer als het hard waait wel eens kijken.
    peter m
    peter m
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 104
    Registration date : 03-01-13

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van peter m wo dec 26, 2018 5:13 pm

    Hoi Pellet stokers
    Het is wat met die ,schoorsteen en afvoerkanalen,!!
    Stook ook alweer ruim 5 jaar probleemloos ,ook eerst een goeie 2meter omhoog en dan dubbelwandig naar buiten
    Gelukkig geen last van rare winden! het probleem bij ventilators en rookgas ventilators ,ze worden toch wel heet ,en dat vinden de lagertjes niet zo fijn ,heb afgelopen jaar ,van mijn Piazetta 956 de lagers vervangen ,kon bij deze ventilatoren is nu weer een stuk stiller
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van erwin wo dec 26, 2018 6:46 pm

    de rookgasventilator is niet sterk genoeg om bij tegendruk van de wind de warmte voldoende uit de kachel te krijgen.
    zit ook niet in de kachel om de rookgas weg te blazen maar om verbrandingslucht naar de brandpot te zuigen.
    als iedereen dat wilde snappen hoefde die wel-schouw geen-schouw discussie niet telkens opnieuw voor de zoveelste keer...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Problemen met pelletkachel door de wind Empty Re: Problemen met pelletkachel door de wind

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di maa 19, 2024 7:54 am