Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 50 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 50 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast za jan 09, 2010 8:41 pm

    Hallo,
    al ff een trouw lezer van dit forum maar nog niks gepost. Heb nu al enkele maanden een iris+en er heel content van tot nu toe hebben we stand 3 nog niet nodig gehad. Maar nu met het kouder weer......... Maar als hij meer als 10minuutjes op stand p3 staat begint het binnen te ruiken. Ik denk dat er dan een beetje rook of zo binnen terecht komt. Is dit gewoon normaal dat je wat riekt op stand 3?

    Alvast bedankt voor de hulp.
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van knoepken za jan 09, 2010 9:45 pm

    Heeft te maken met de hitte van de kachel zelf .Heeft waarschijnlijk nog niet zeer hard gebrand?In ieder geval niets om ongerust over te zijn .Laat hem maar eens werken op max hitte en zet ergens een raam op een kier.Na een
    bepaalde tijd (paar uren 2tal dagen)is de stank volledig verdwenen .Heb ik ook voor gehand met mijn PYROS
    Groeten knoepken
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Annejanne za jan 09, 2010 10:23 pm

    Heb ook een iris plus, brandt heel veel op P3 maar nog nooit geurhinder gehad - zelfs niet de eerste keren op P3. Ik denk niet dat dit normaal is.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast za jan 09, 2010 10:49 pm

    air-mike schreef:Hallo,
    al ff een trouw lezer van dit forum maar nog niks gepost. Heb nu al enkele maanden een iris+en er heel content van tot nu toe hebben we stand 3 nog niet nodig gehad. Maar nu met het kouder weer......... Maar als hij meer als 10minuutjes op stand p3 staat begint het binnen te ruiken. Ik denk dat er dan een beetje rook of zo binnen terecht komt. Is dit gewoon normaal dat je wat riekt op stand 3?

    Alvast bedankt voor de hulp.



    beste

    welke geur wordt je dan waar --houtgeur of plastiekgeur

    enkele maanden geleden had hier iemand hetzelfde voor en de oorzaak was een afplakker die men ergens was vergeten te verwijderen .





    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast za jan 09, 2010 11:30 pm

    fleur schreef:
    air-mike schreef:Hallo,
    al ff een trouw lezer van dit forum maar nog niks gepost. Heb nu al enkele maanden een iris+en er heel content van tot nu toe hebben we stand 3 nog niet nodig gehad. Maar nu met het kouder weer......... Maar als hij meer als 10minuutjes op stand p3 staat begint het binnen te ruiken. Ik denk dat er dan een beetje rook of zo binnen terecht komt. Is dit gewoon normaal dat je wat riekt op stand 3?

    Alvast bedankt voor de hulp.



    beste

    welke geur wordt je dan waar --houtgeur of plastiekgeur

    enkele maanden geleden had hier iemand hetzelfde voor en de oorzaak was een afplakker die men ergens was vergeten te verwijderen .





    gr fleur

    Plastiek geur is het niet, lijkt me meer op een houtgeur. Heb de kachel in het begin al een uurtje op p3 laten branden maar na een tijdje is er echt een storende geur in de kamer. Op p2 en de blazer op 9 ruik je helemaal niets van de kachel maar eens hij op p3 gaat.........
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast za jan 09, 2010 11:38 pm

    aire mike


    is er een vaste uitlaatbuis aan jou kachel tot buiten of zit de uitlaat in een bestaande schoorsteen?
    het zou kunnen dat er met de aangezogen lucht wat schoorsteengas meegezogen wordt bij een lichte lek.




    gr fleur
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Jef za jan 09, 2010 11:58 pm

    Ik heb net dezelfde hinder op stand 3 daarom laat ik hem nooit branden op stand 3.
    Alleen rook heb ik nog nooit opgemerkt.
    Hoe het komt?mij een raadsel maar het geeft na een tijdje idd een vervelende geur.
    Tot nog toe heb ik er geen problemen mee omdat stand 2 meer dan genoeg geeft maar ik zou eigenlijk ook wel is willen weten waarom dit zo is.
    De enige logica die ik er kan aan geven is dat mijn kachel haar lucht langs binnen neemt.
    De eerste dagen had je ook een reuk maar dit is normaal dit komt doordat de kachel nog niet goed is ingebrand maar na meer dan een jaar zal het dit wel niet meer kunnen zijn.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Annejanne zo jan 10, 2010 8:27 am

    Jef,
    Hier neemt de kachel haar lucht ook langs binnen en toch hebben we nooit reukhinder. De kachel brandt hier heel veel op P3, dus veronderstel ik dat er iets niet heel juist is bij jou en air-mike.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 4:09 pm

    Jef schreef:mij een raadsel maar het geeft na een tijdje idd een vervelende geur.
    Tot nog toe heb ik er geen problemen mee omdat stand 2 meer dan genoeg geeft maar ik zou eigenlijk ook wel is willen weten waarom dit zo is.
    De enige logica die ik er kan aan geven is dat mijn kachel haar lucht langs binnen neemt.

    bij ons neemt die ook de lucht langs binnen dus het probleem lijkt mij identiek. Als ik geen oplossing vind ga ik toch terug contact opnamen met de plaatser van de kachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 4:11 pm

    fleur schreef:aire mike


    is er een vaste uitlaatbuis aan jou kachel tot buiten of zit de uitlaat in een bestaande schoorsteen?
    het zou kunnen dat er met de aangezogen lucht wat schoorsteengas meegezogen wordt bij een lichte lek.




    gr fleur

    Er zit een vaste uitlaat buis naar buiten en die is perfect afgedicht, dus daar zit volgens mij het probleem niet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 4:26 pm

    Heb nog een vraagje voor de kenners, als ik nu de parameters van de a3 (regeling van het trekken in P3) eens zou verhogen!! Gaat de kachel dan harder de rook naar buiten blazen? iamand een idé?


    Alvast bedankt,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 2:30 pm

    air-mike schreef:Heb nog een vraagje voor de kenners, als ik nu de parameters van de a3 (regeling van het trekken in P3) eens zou verhogen!! Gaat de kachel dan harder de rook naar buiten blazen? iamand een idé?


    Alvast bedankt,


    Air mike,


    Ik denk dat daar idd je probleem ligt , de afzuiging op stand 3 zal niet sterk genoeg zijn waardoor na een tijdje branden de rookgassen niet snel genoeg afgevoerd worden , deze kunnen dan lichtjes ontsnappen via de bovenkant van het raam waar meestal een minimale opening is voor de clean functie van het raam.Ik heb dit bij mij ook al gehad na het bijregelen van de extractiemotor (lees ==> deze te laag gezet) toen had ik ook lichte geurhinder zijnde de reuk van smeulend hout ( wel miminum). Heb toen ff mijn hmmmm reukorgaan laten snuffelen aan de kachel tot ik vond van waar de reuk kwam Razz .bovenaan de het raampje dus waarboven de warme lucht wordt uitgeblazen waardoor je die geur natuurlijk direct meeblaast door de woning.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 2:31 pm

    oja ,


    je zou eens je instellingen op stand 3 moten vegelijken met die van annejanne en jef , wat annejanne heeft het niet en jij en jef wel, dus als jullie beide parameters gelijk zijn aan elkaar doch verschillend van die van annejanne ,......
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 3:26 pm

    Drieske schreef:oja ,


    je zou eens je instellingen op stand 3 moten vegelijken met die van annejanne en jef , wat annejanne heeft het niet en jij en jef wel, dus als jullie beide parameters gelijk zijn aan elkaar doch verschillend van die van annejanne ,......

    ga dadelijk een pb'tje sturen om ze te vergelijken. thanks.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 4:47 pm

    ik heb marea,als mijn kachel op 3-9 stand staat en kachel heeft dan 250 graden warmte,heb ze nu ver 2 jaar,en niets van problemen met gehad,wij verwarmen enkel met pellet kachel, nu gebruiken we pellets van heinz profi
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 6:27 pm

    Drieske schreef:
    air-mike schreef:Heb nog een vraagje voor de kenners, als ik nu de parameters van de a3 (regeling van het trekken in P3) eens zou verhogen!! Gaat de kachel dan harder de rook naar buiten blazen? iamand een idé?


    Alvast bedankt,


    Air mike,


    Ik denk dat daar idd je probleem ligt , de afzuiging op stand 3 zal niet sterk genoeg zijn waardoor na een tijdje branden de rookgassen niet snel genoeg afgevoerd worden , deze kunnen dan lichtjes ontsnappen via de bovenkant van het raam waar meestal een minimale opening is voor de clean functie van het raam.Ik heb dit bij mij ook al gehad na het bijregelen van de extractiemotor (lees ==> deze te laag gezet) toen had ik ook lichte geurhinder zijnde de reuk van smeulend hout ( wel miminum). Heb toen ff mijn hmmmm reukorgaan laten snuffelen aan de kachel tot ik vond van waar de reuk kwam Razz .bovenaan de het raampje dus waarboven de warme lucht wordt uitgeblazen waardoor je die geur natuurlijk direct meeblaast door de woning.




    welke conclussie moeten we daar uittrekken drieske?? amai minimum verlies is nog te veel,en dan nog verbrandingslucht die rondgeblazen wordt !k ben blij dat er bij mij geen gleuven te bespeuren zijn







    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 7:11 pm

    Fleur ,


    als de kachel goed afgerelegd staat geeft dit ook geen problemen, maar die extractiemotor heeft nu eenmaal zijn functie en als die te laag staat (vooral bij een hoog vermogen en dus veel brandende pellets kan je dus wel een probleem hebben hé.
    Allé toch als je een kachel hebt waarvan er een spleet tussen raam en deur zit. Enneuh 't is ook niet alsof er dan rook uit je kachel komt hé je ruikt gewoon een ietsiepietsie.

    En welke conclusie moet je eruittrekken, dat ge die extractiemotor niet te laag moet zetten :-p
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 7:39 pm

    Drieske schreef:Fleur ,


    als de kachel goed afgerelegd staat geeft dit ook geen problemen, maar die extractiemotor heeft nu eenmaal zijn functie en als die te laag staat (vooral bij een hoog vermogen en dus veel brandende pellets kan je dus wel een probleem hebben hé.
    Allé toch als je een kachel hebt waarvan er een spleet tussen raam en deur zit. Enneuh 't is ook niet alsof er dan rook uit je kachel komt hé je ruikt gewoon een ietsiepietsie.

    En welke conclusie moet je eruittrekken, dat ge die extractiemotor niet te laag moet zetten :-p



    drieske,wie heeft nu graag reuk in huis,jef heeft hetzelde probleem en weet wie nog.
    de fabrikant moet zorgen dat de extractiemotor niet te laag van toeren kan ingesteld worden als dit het probleem zou zijn .
    die twee kachels waarover hier sprake zijn toch geplaatst door installateurs ,zouden die hier ook niet van op de hoogte moeten zijn?







    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 7:46 pm

    Fleur ,


    Een fabrikant kan daar simpelweg niet voor zorgen omdat hij simpelweg niet weet op welke schouw een kachel gaat aangesloten worden , bovendien draait de extractiemotor nu eenmaal tussen bepaalde snelheden omdat dit ook nodig is naargelang de dosering van de pellets en de soort pellets.
    Uiteraard heeft niemand graag geurhinder ,en voor alle duidelijkheid ik heb ook geen geurhinder het feit dat jef en air mike dit hebben en annejaanne niet doet me alleen maar denken dat hun trek in de kachel niet sterk genoeg is en dat dit door 1 simpele aanpassing kan aangepast worden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 7:49 pm

    Ik denk overigens niet dat alle installateurs de nodige tijd uit trekken om de kachels gedurende een tijdje op alle verschillende vermogens te zien branden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 7:52 pm

    Drieske schreef:Ik denk overigens niet dat alle installateurs de nodige tijd uit trekken om de kachels gedurende een tijdje op alle verschillende vermogens te zien branden.





    is dit een oproep drieske........ tof tof tof






    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 10:14 pm

    Heb de extractie motor in stand 3 vandaag verhoogt van 30 naar 33 en pas na 45minuutjes op vol vermogen was er hinder. Morgen de motor nog iets proberen te verhogen en kijken of het helemaal verdwijnt.

    Ik hou jullie op de hoogte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast di jan 12, 2010 12:02 pm

    air-mike schreef:Heb de extractie motor in stand 3 vandaag verhoogt van 30 naar 33 en pas na 45minuutjes op vol vermogen was er hinder. Morgen de motor nog iets proberen te verhogen en kijken of het helemaal verdwijnt.

    Ik hou jullie op de hoogte.


    Mike ,

    Komt je vlam bij vermogen 3 continu tot tegen het dak van de kachel ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast di jan 12, 2010 5:55 pm

    Drieske schreef:
    air-mike schreef:Heb de extractie motor in stand 3 vandaag verhoogt van 30 naar 33 en pas na 45minuutjes op vol vermogen was er hinder. Morgen de motor nog iets proberen te verhogen en kijken of het helemaal verdwijnt.

    Ik hou jullie op de hoogte.


    Mike ,

    Komt je vlam bij vermogen 3 continu tot tegen het dak van de kachel ?

    ja na 15 minuten op stand 3 brand de vlam tot boven tegen, heeft dit iets met het probleem te maken?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gast di jan 12, 2010 6:03 pm

    Ik vermoed van wel , volgens mij komt de vlam zo hoog dat ze terugslaat tot in de omgeving van de bovenkant van het raam , kan opgelost worden door of de pelletoevoer iets te minderen of de extractie iets hoger te zetten , normaal gezien verkleint de vlam dan ook.Het proberen waard denk ik.

    Gesponsorde inhoud


    iris+ in stand p3 geeft geur hinder? Empty Re: iris+ in stand p3 geeft geur hinder?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 2:55 am