Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 20 gasten

kenzo229


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Herfstweer stoken

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Herfstweer stoken

    Bericht van Gast za aug 28, 2010 12:33 pm

    Hoi,

    ik noem deze topic maar herfstweer stoken omdat het niet warm en niet koud is om fatsoenlijk te moeten stoken, maar ben eens benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen:
    het is bij opa 19° binnen en buiten 16° hij zet zijn kacheltje (KALOR 85) aan en binnen het uur is het 30° binnen terwijl de kachel op 22°ingesteld staat. Het lijkt me toch niet verstandig om telkens de kachel aan en uit te moeten zetten, want ik vermoed dat dit niet goed is voor het kacheltje zelf.
    Wat zouden hier deugdelijke oplossingen zijn? Deuren en vensters openzetten lijkt me niet aangewezen omdat opa niet tegen de trek kan.

    heeft iemand een idee?

    groet Nico
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast za aug 28, 2010 1:12 pm

    Ja, dat is een beetje een probleem met pelletkachels en houkachels tijdens het tussenseizoen. Hoewel ik nu alleszins nog niet moet stoken, doe ik het zo: ik laat de kachel verwarmen tot zo'n 22° en doe hem dan handmatig uit. In een goed geïsoleerd huis, zal het niet zo vlug terug afkoelen, meestal is dit voldoende om het huis de rest van de dag op temperatuur te houden. Ik weet wel dat sommigen zullen zeggen dat de gloeikaars zo vlugger zal verslijten, maar dat trek ik mij niet aan, zo'n gloeikaars gaat al gauw 8000 ontstekingen mee (van een Piazzetta toch) en kost ook niet zoveel.
    Wat ik wel al heb gemerkt, is dat de nieuwste modellen zichzelf volledig uitschakelen éénmaal ze de ingestelde temperatuur hebben bereikt en dus niet meer verder branden op het laagste regime, wat ik veel beter vind.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast za aug 28, 2010 1:32 pm

    Ik heb de mijne net weer aangestoken, kamertemperatuur 20° en de kachel ingesteld op 21°. De kamer wordt dan, met de binnendeuren open, 22° en de rest van het huis beneden en boven profiteert mee en de kachel brandt in de eco-stand.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast za aug 28, 2010 4:36 pm

    Nico, de enige oplossing lijkt mij inderdaad het kacheltje aan/uit te zetten, manueel indien zulks niet automatisch kan via een externe thermostaat bv..
    Zoals Cantodea schreef zal de slijtage van de ontsteking niet opwegen tegen het confort.
    Wij hebben hier 15,9° buiten en 21,5° binnen ... de woning koelt dus niet snel af en we hoeven de kachel nog niet te starten. Mocht dit wel het geval worden dan is dat zoals beschreven met automatisch aan/uit want op eco zitten we ook direct aan een te hoge temperatuur.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast za aug 28, 2010 10:52 pm

    hobbymachine schreef:Nico, de enige oplossing lijkt mij inderdaad het kacheltje aan/uit te zetten, manueel indien zulks niet automatisch kan via een externe thermostaat bv..
    Zoals Cantodea schreef zal de slijtage van de ontsteking niet opwegen tegen het confort.
    Wij hebben hier 15,9° buiten en 21,5° binnen ... de woning koelt dus niet snel af en we hoeven de kachel nog niet te starten. Mocht dit wel het geval worden dan is dat zoals beschreven met automatisch aan/uit want op eco zitten we ook direct aan een te hoge temperatuur.

    kan dat ook ingesteld worden bij een KALOR 85? deze kachel heeft wel een externe temperatuurvoeler (kabeltje achterkant van ongev.50cm), dus in principe zou dat realiseerbaar zijn, maar hoe? het zou heel gemakkelijk zijn voor opa. Ter info het kamertje van opa is 3m op 6m en plafondhoogte is 2,2m en geen isolatie in de muren. Kan ze misschien ook ingesteld op minimum pellets zodat het vuur extreem laag blijft?
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van pedro za aug 28, 2010 11:23 pm

    Mss een simpele oplossing:een trui aandoen Laughing


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast zo aug 29, 2010 5:22 pm

    Op uw bijkomende vragen kan ik geen antwoord geven aangezien ik van Kalor-kachels onvoldoende afweet. Normaal staan dergelijke mogelijkheden in de bijgeleverde handleiding beschreven, de externe temperatuurvoeler zoals je beschrijft regelt de automatische werking van de kachel en schakelt niet aan/uit. Voor externe besturing wordt normaal een aparte ingang voorzien.
    Je kan wel schakelen met de afstandsbediening ... dat kan toch niet moeilijk zijn ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast zo aug 29, 2010 10:38 pm

    hobbymachine schreef:Op uw bijkomende vragen kan ik geen antwoord geven aangezien ik van Kalor-kachels onvoldoende afweet. Normaal staan dergelijke mogelijkheden in de bijgeleverde handleiding beschreven, de externe temperatuurvoeler zoals je beschrijft regelt de automatische werking van de kachel en schakelt niet aan/uit. Voor externe besturing wordt normaal een aparte ingang voorzien.
    Je kan wel schakelen met de afstandsbediening ... dat kan toch niet moeilijk zijn ?

    het is juist bedoeld dat opa (83jaar) niet heel de tijd aan de kachel moet zitten prutsen, daarom eigenlijk deze herfst stook vraag, toch iedereen al bedankt voor de nuttige tips, ik heb er ook enkele tips via gewoon mail verkeerd gehad, zoals de wormtijd in ecostand lager zetten, zodat er bijna geen vlam aanwezig is, maar dan bestaat het gevaar dat ze uitdooft als het te laag zou staan, dus is het effe experimenteren...
    Of het idee van Pedro: voor opa een dikke trui kopen voor zijne verjaardag. pig
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast ma aug 30, 2010 10:40 am

    hier ook beginnen met effe stoken.
    kachel zal ik ook gewoon manueel uitzetten als't warm genoeg is.

    met een dochter van 9 maand heb ik het liever warm in huis
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast do sep 02, 2010 6:50 pm

    Kleine suggestie.
    Enkele kaarsjes branden, lekker romantisch.
    Misschien volgt dan een vrijpartij.
    Daar krijg ik altijd warm van... lol!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gast do sep 02, 2010 7:45 pm

    Beste
    Zet de deuren en vensters open,dan is het buiten ook wat warmer.
    Grapje!
    Groetjes Pieter

    Gesponsorde inhoud


    Herfstweer stoken Empty Re: Herfstweer stoken

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 06, 2024 2:11 pm