Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 50 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 49 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
erwin
boxke
6 plaatsers

    mcz toba

    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty mcz toba

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 12:15 pm

    wij hebben een mcz model toba gekocht. Iemand ervaring ermee ze komen ze plaatsen tegen op 27 december dus graag wat info
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke di nov 16, 2010 8:15 pm

    Beste,

    ik heb enkele dagen geleden hetvolgende geschreven in de topic 'Hello':

    wij hebben 1 maand geleden zulks een Toba Air geïnstalleerd;
    Oorspronkelijk idee was om enkel de living ermee te verwarmen (32m² - 80m³. Living heeft 2 niet-geïsoleerde buitenmuren. Daarvoor doet hij het prima. Enorm voordeel dat ik ervaar
    - gaat tot een erg laag minimum niveau (0.6kg pellets/uur) en behoudt daarmee zijn rendement (>90%). Voldoet prima om toch geen te hoge temperaturen te krijgen als de deuren naar andere vertrekken gesloten zijn. Temperatuur kan constant op 21° gehouden worden zelfs bij zachte buitentemperaturen.
    - geen blazer gericht naar voren maar naar boven/achter; Zou moeten stiller zijn dan andere kachels met ventilator; Maar : je hoort toch steeds het geronk en hoger dan stand 1 is dat toch wel je norm voor acceptatie geluid aanpassen.

    Ondertussen verwarmen we bijkomend een aanpalende veranda (extra 100 m³): dit lukt met 1 graad verschil tov living als de buitentemperatuur zacht is zoals vandaag. Bij kouder weer (vanaf 8 graden buitentemperatuur)gaat de cv op in de aanpalende plaats om de uithoeken te verwarmen. Bij de vriesnacht hadden we de toba de ganse nacht laten doorbranden op laagste niveau, en was de bereikte minimum temperatuur 16° in die veranda: perfect voor koude nachten (zonder cv aan).

    Moest ik de aankoop kunnen overdoen : ik zou een Rika kachel overwegen om toch van het geluid van de ventilator af te kunnen. Ik had dit destijds verworpen omwille van iets grotere afmetingen van de Rika's, beperktere programmering en schrik voor slechtere warmtespreiding, maar deze argumenten kloppen niet (behalve dan de afmeting): ook verkrijgbaar met ruimtevoeler en optionele ventilator. MCZ heeft wel het 'active system' waardoor geen aanpassing van parameters nodig is naar lokale omstandigheden - dit heeft Rika niet.

    De afstandbediening vertoont een gebrek : toets reageert foutief (indrukken van de ronde toets reageert alsof je op de toets erboven hebt gedrukt; Ik werd door de verkoper afgescheept ('Italiaans design')


    Laatst aangepast door boxke op di nov 16, 2010 8:40 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : ondertussen gemerkt dat invoerder gereageert heeft met email)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van erwin di nov 16, 2010 8:19 pm

    boxke schreef:

    De afstandbediening vertoont een gebrek : toets reageert foutief (indrukken van de ronde toets reageert alsof je op de toets erboven hebt gedrukt; Ik werd door de verkoper afgescheept ('Italiaans design'), en door de invoerder genegeert (wacht nog op enig antwoord van deze laatste);

    welke functie krijg je bij indrukken ronde toets dan

    waarvoor dient deze ronde toets normaal, hoe aktiveer je deze functie dan,

    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke di nov 16, 2010 8:32 pm

    [quote="erwin123
    welke functie krijg je bij indrukken ronde toets dan

    waarvoor dient deze ronde toets normaal, hoe aktiveer je deze functie dan,

    [/quote]

    De ronde toets laat je temperatuur hoger of lager instellen (bovenaan drukken of onderaan op de toets). Onderaan drukken lukt prima. Bovenaan drukken is het probleem. Maar gelukkig is de toets niet gans onbruikbaar : als je iets boven de helft van de toets drukt reageert hij zoals het moet. Dus het membraampje onder de toetsen zit iets verschoven tov de plastiek knoppen. Het werkt voor mij - daarom dat ik er niet echt een punt van maak - maar ik ben razend op de verkoper die dit afscheept als 'moet je erbij nemen = italiaans design'.

    Dus weze gewaarschuwd : MCZ is voor mij momenteel terecht 'Italiaans design' en volgens de MCZ verkoper staat Italiaans design gelijk aan BROL.

    Maar eerlijkheidshalve : zojuist een email gehad van de invoerder: ik mag volgende week bij m'n verkoper de afstandsbediening gaan omruilen !!!

    Laat het duidelijk zijn: MCZ TOBA is een GOEDE kachel en geen brol, maar een specifieke verkoper maakte dit ervan om geen moeite te moeten doen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast di nov 16, 2010 10:25 pm

    goede dag,

    Het ronde knopje doet het wel goed maar je moet niet van boven op duwen maar echt op het pijltje druken.als je te hoog drukt raak je het knopje er boven.
    dit is gewoon even wenen heb al 4 jaar een mcz en de ventilator vind ik zeer stil van een toba.
    Als je naar verschilende merken gaat luisteren dan steekt toch de mcz kachels er boven uit.
    Is denk ik een van de de stilste buiten rika maar dan heb je ook geen ventilator.
    Is normaal dat ie stiller is dan.
    En als je naar het rendement van mcz gaat kijken merk je ook verschillen op.
    Ben er zeer tevreden van. Heb nu mijn 2de kachel gekocht en ja het is een toba en ben er heel tevreden van.

    Ik denk toch dat je een beetje veel overdrijft met hier brol tegen te zeggen ik vind dit een erover.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van erwin di nov 16, 2010 10:30 pm

    @mylene

    die opmerking kwam van zijn verkoper
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke wo nov 17, 2010 9:37 am

    mylene schreef:goede dag,

    Ik denk toch dat je een beetje veel overdrijft met hier brol tegen te zeggen ik vind dit een erover.


    Soms reageren we te snel zonder alle woorden te lezen. Het is zoals Erwin opmerkte: ik vind het een uitstekende kachel, maar de verkoper gaf er die annotatie aan.
    En als je het normaal vindt dat ook jouw kachel een afstandsbediening met een fout heeft in de bediening (en dat is het) dan spreken we niet over een productie fout maar over een ontwerp fout en dan is het spijtig dat MCZ dit na vele jaren er nog niet heeft uitgehaald. Zit zelf met 2 voeten in een apparaten productie omgeving en hier gaat het om een verschuiving van het contact membraan tov de toetsen.

    En wat de ventilator betreft: hij kan de stilste in de reeks zijn - ik kan niet vergelijken met andere MCZ modellen of andere merken. Maar zoals je zelf zegt: een kachel die geen ventilator nodig heeft (aanwezig- als optie - maar je hoeft hem niet te gebruiken; Je kan dus zelf op momenten dat je stilte wil daarvoor kiezen) lijkt voor mij aangenamer.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke zo nov 28, 2010 6:24 pm

    boxke schreef:- geen blazer gericht naar voren maar naar boven/achter; Zou moeten stiller zijn dan andere kachels met ventilator; Maar : je hoort toch steeds het geronk en hoger dan stand 1 is dat toch wel je norm voor acceptatie geluid aanpassen.

    De afstandbediening vertoont een gebrek : toets reageert foutief (indrukken van de ronde toets reageert alsof je op de toets erboven hebt gedrukt; Ik werd door de verkoper afgescheept ('Italiaans design')

    update:
    gisteren heb ik de oorzaak van een te luide ventilator opgelost. Er trad een soort resonantie geluid op. Ik heb de ventilator die de huiskamer lucht rondstuurt er even uitgehaald - de schoepen ontdaan van stof met een fijn penseel en een druppeltje machine olie gedaan op de lagering uiteinde. Het geluid is verdwenen (terug op het niveau van nieuw).
    Ga nu afwachten of dit terugkomt.

    Wat me wel opvalt: de motor van die 'pabst' trommel ventilator wordt wel heel warm (geschat 50 graden) zelfs wanneer de ventilator op lage snelheid draait. Deze temperatuur heeft niets te zien met afstraling door de hete delen van de kachel. Weet niet of deze temperatuur normaal is dan wel dat er toch ergens abnormale wrijving bestaat. De schoepen draaien uit zichzelf als ik erop blaas of als ik een stofzuiger nabij houdt - lijkt niet geblokkeerd te zitten.

    Mbt de afstandbediening: de invoerder heeft een nieuwe bezorgd via de verkoper. Verkoper was sceptisch en ik moet hem uiteindelijk gelijk geven : de nieuwe heeft hetzelfde gebrek. Verkoper had het dus bij het rechte eind dat er een ontwerp fout inzit. Zie ook de reactie van Mylene die dit ook meldde.Maar dit doet niets af aan de bruikbaarheid: gewoon even rekening mee houden dat je meer in 't midden van de toets moet drukken en het doet voor de rest wat het moet doen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast za dec 18, 2010 5:56 pm

    De toba is een perfect kachel alleen is de keramiek voorfront heel fragile! Kies je beter voor speksteen.

    De ventilator van de toba is van de nieuwe generatie en dus stiller dan de vorige modellen.

    De afstandsbediening van mcz(die in zilver met blauw lcd scherm), hierbij moet je op de juiste plaats op de knop duwen. Iets hoger of lager en hij reageerd niet. Je moet een paar keer oefenen en dan heb je de truk wel door.

    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke ma dec 27, 2010 8:40 pm

    dafke_307 schreef:De toba is een perfect kachel alleen is de keramiek voorfront heel fragile! Kies je beter voor speksteen.

    De ventilator van de toba is van de nieuwe generatie en dus stiller dan de vorige modellen.

    De afstandsbediening van mcz(die in zilver met blauw lcd scherm), hierbij moet je op de juiste plaats op de knop duwen. Iets hoger of lager en hij reageerd niet. Je moet een paar keer oefenen en dan heb je de truk wel door.


    Dafke,

    raar dat je juist verwijst naar de 'nieuwe generatie' ventilator die stiller is...laat dat nu juist het zorgenkind zijn bij mij; Ik heb deze kachel nu 2,5 maand en heb er al 1400kg pellets mee opgestookt, en heb een weerkerend fenomeen: na 4 weken begon de ventilator een resonantie geluid te maken - niet overdreven maar toch storend. Enige oorzaak die ik kon vinden was de trommel zelf die blijkbaar door een klein laagje stof dat op de schoepen kleeft door gebruik, een beetje uit onbalans geraakt; Na afkuisen met borsteltje (en drupje olie op eindlager) terug ok. Echter 3 weken later: terug hetzelfde; Na kuisen was het ok voor 2 dagen en 't was er terug; Is niet constant daar; Tijdens het draaien van de ventilator ook al aan alle ijzerwerk gevoeld op zoek naar trillingen, maar kan niet direkt iets vinden;

    Tweede zorg : de wormmotor: deze maakt sinds 2 weken ook geregeld een geluid (als er pellettoevoer is) alsof er iemand aan 't snurken is; Ook hier geen oorzaak te vinden: geluid lijkt te komen uit de overbrenging tussen motor en wormwiel. Heb ook al meerdere keren pellet opslag laten leegbranden zodat ik het pelletstof kon uitzuigen : zat nauwelijks stof in en ook geen pellets die er tussen geklemd zitten. Dit fenomeen is opgekomen tesamen met het overgaan van een 2de lading Makro pellets naar een 1st aangekochte lading; Die 1st aangekochte lading bevat meer langere pellets; Zou dit de oorzaak kunnen zijn ? Heb vandaag enkele zakken bijgekocht die terug kortere pellets hebben - ga dit eerstdaags testen.

    De afstandsbediening is zoals je zegt: een beetje opletten waar je duwt op de toets; De vervanging die ik van Fero gekregen heb werkt trouwens veel beter op dat vlak dan de originele.

    De firmware bevat mogelijks een bug; Als ik het vermogen op 'auto' heb staan, en je zet de ventilator op een vaste stand (bv. 2), dan moduleert de kachel enkel tussen niveau 1 en 2, terwijl bezitters van andere MCZ kachels zeggen dat deze volledig zou moeten moduleren tussen 1 en 5 - onafhankelijk van de ingestelde ventilator snelheid.

    Mochten er andere toba gebruikers op het forum zitten: graag had ik jullie relaas gehoord (hoelang in gebruik; aantal kg verstookt; enig probleem ondervonden ?);
    Groetjes,
    boxke
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke ma dec 27, 2010 8:47 pm

    boxke schreef:
    De firmware bevat mogelijks een bug; Als ik het vermogen op 'auto' heb staan, en je zet de ventilator op een vaste stand (bv. 2), dan moduleert de kachel enkel tussen niveau 1 en 2, terwijl bezitters van andere MCZ kachels zeggen dat deze volledig zou moeten moduleren tussen 1 en 5 - onafhankelijk van de ingestelde ventilator snelheid.

    Nog aan toe te voegen: waar gebeurt juist de regeling van vermogen bij het moduleren: wordt dit gestuurd door de afstandsbediening of door de kachel;
    Wat zou kunnen: Fero heeft me een vervang-afstandsbediening gegeven, maar van een type verschillend van de toba; Dit is me opgevallen omdat er 2 ventilator instellingen op zijn, terwijl de toba geen kanalisatie heeft (2de ventilator);
    Als het vermogen fout aangestuurd wordt bij vaste instelling ventilator snelheid, ligt dit misschien aan de niet-compatibele afstandsbediening.

    Graag van andere toba gebruikers hun ervaring rond dit gebruik.

    Groeten,
    boxke


    Laatst aangepast door boxke op ma dec 27, 2010 8:48 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : spellingsfout)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast di dec 28, 2010 4:05 pm

    gisteren de kachel geplaatst. Ik moet zeggen het lawaai valt mee maar toch hoor je ze constant maar niet echt storend. Inderdaad de afstandsbediening is wat wennen waar je juist duwt maar dat lukt ook . Wel had ik gedacht dat we ze zouden kunnen instellen bv overdag van 6 u TOT 22u op 23 gr en s'nachts op 13 gr. Ik heb gisteren de kachel gewoon verminderd naar 13 gr en toen ik vanmorgen opstond stond de temp op afstandsbediening op 20 gr en toen mn zoon om 2u vannacht thuis kwam was er volop vlam in de kachel.
    ik heb ze nu ingesteld op weekprogramma PO1 en zal nu kijken hoe het vanavond gaat.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast di dec 28, 2010 7:00 pm

    wat ik nu vandaag ook al gemerkt heb is : we vragen 23 gr en wanneer ze volgens de display de 23 gr bereikt blijft de kachel op volle kracht branden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast di dec 28, 2010 7:28 pm

    toba schreef:wat ik nu vandaag ook al gemerkt heb is : we vragen 23 gr en wanneer ze volgens de display de 23 gr bereikt blijft de kachel op volle kracht branden.

    HOI
    de afstandbediening maakt om de zoveel minuten contakt met de kachel dus het kan zijn dat de kachel nog even doorbrand als de gevraagde temp behaald is
    de afstandbediening ook niet te ver van de kachel leggen
    bv kachel in living en afstandbediening in de keuken
    dit is te ver om deftig te communiceren met elkaar
    mvg jl
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast di dec 28, 2010 8:17 pm

    jl schreef:
    toba schreef:wat ik nu vandaag ook al gemerkt heb is : we vragen 23 gr en wanneer ze volgens de display de 23 gr bereikt blijft de kachel op volle kracht branden.

    HOI
    de afstandbediening maakt om de zoveel minuten contakt met de kachel dus het kan zijn dat de kachel nog even doorbrand als de gevraagde temp behaald is
    de afstandbediening ook niet te ver van de kachel leggen
    bv kachel in living en afstandbediening in de keuken
    dit is te ver om deftig te communiceren met elkaar
    mvg jl

    juist Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast di dec 28, 2010 8:25 pm

    boxke schreef:

    Dafke,

    raar dat je juist verwijst naar de 'nieuwe generatie' ventilator die stiller is...laat dat nu juist het zorgenkind zijn bij mij; Ik heb deze kachel nu 2,5 maand en heb er al 1400kg pellets mee opgestookt, en heb een weerkerend fenomeen: na 4 weken begon de ventilator een resonantie geluid te maken - niet overdreven maar toch storend. Enige oorzaak die ik kon vinden was de trommel zelf die blijkbaar door een klein laagje stof dat op de schoepen kleeft door gebruik, een beetje uit onbalans geraakt; Na afkuisen met borsteltje (en drupje olie op eindlager) terug ok. Echter 3 weken later: terug hetzelfde; Na kuisen was het ok voor 2 dagen en 't was er terug; Is niet constant daar; Tijdens het draaien van de ventilator ook al aan alle ijzerwerk gevoeld op zoek naar trillingen, maar kan niet direkt iets vinden;
    Ik heb onlangs 2 ventilatoren van de nieuwe generatie vervangen doordat deze lawaai maakten. Onder garantie zonder problemen. Waren beiden ook enkele weken geplaatst.

    Tweede zorg : de wormmotor: deze maakt sinds 2 weken ook geregeld een geluid (als er pellettoevoer is) alsof er iemand aan 't snurken is; Ook hier geen oorzaak te vinden: geluid lijkt te komen uit de overbrenging tussen motor en wormwiel. Heb ook al meerdere keren pellet opslag laten leegbranden zodat ik het pelletstof kon uitzuigen : zat nauwelijks stof in en ook geen pellets die er tussen geklemd zitten. Dit fenomeen is opgekomen tesamen met het overgaan van een 2de lading Makro pellets naar een 1st aangekochte lading; Die 1st aangekochte lading bevat meer langere pellets; Zou dit de oorzaak kunnen zijn ? Heb vandaag enkele zakken bijgekocht die terug kortere pellets hebben - ga dit eerstdaags testen.
    Tot nog toe geen ernstige problemen met gehad. De lengte en dikte van pellets speelt idd een rol. Dit wil zeggen dat het wormwiel niet enkel de pellets aanvoert maar ook voor een groot stuk moeten breken. Als de pellets iets te lang zijn kunnen deze de aanvoer "blokkeren" zodat er een holte onder komt te zitten -> onregelmatige aanvoer van pellets

    De afstandsbediening is zoals je zegt: een beetje opletten waar je duwt op de toets; De vervanging die ik van Fero gekregen heb werkt trouwens veel beter op dat vlak dan de originele.

    De firmware bevat mogelijks een bug; Als ik het vermogen op 'auto' heb staan, en je zet de ventilator op een vaste stand (bv. 2), dan moduleert de kachel enkel tussen niveau 1 en 2, terwijl bezitters van andere MCZ kachels zeggen dat deze volledig zou moeten moduleren tussen 1 en 5 - onafhankelijk van de ingestelde ventilator snelheid.
    Waar kan jij zien tijdens het branden tss welke vermogens de kachel moduleert?

    boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast di dec 28, 2010 8:29 pm

    boxke schreef:

    Nog aan toe te voegen: waar gebeurt juist de regeling van vermogen bij het moduleren: wordt dit gestuurd door de afstandsbediening of door de kachel;
    Wat zou kunnen: Fero heeft me een vervang-afstandsbediening gegeven, maar van een type verschillend van de toba; Dit is me opgevallen omdat er 2 ventilator instellingen op zijn, terwijl de toba geen kanalisatie heeft (2de ventilator);
    Als het vermogen fout aangestuurd wordt bij vaste instelling ventilator snelheid, ligt dit misschien aan de niet-compatibele afstandsbediening.
    Moet ik even nazien in mijn notities. Open het dekseltje van het batterij vak eens en kijk welk nr er tussen haakjes staat(02),(04). Dit is belangrijk bij het vervangen van de zender. MCZ heeft 2 systemen. Active en NEW active system. Zender is verschillend en moederbord ook Smile Die cijfers tss haakjes duiden op de programmatie die erinzit. Sommige hebben 50 keuzeprogr andere 52 of 54. Dacht dat de nieuwe zenders voor algemeen gebruik zijn. Dus zowel multi-air als air.

    boxke
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke di dec 28, 2010 10:23 pm

    [quote="dafke_307 Ik heb onlangs 2 ventilatoren van de nieuwe generatie vervangen doordat deze lawaai maakten. Onder garantie zonder problemen. Waren beiden ook enkele weken geplaatst.
    Goed dat je dat zegt; Ga het een 2 weken bekijken en dan oordelen of ik installateur moet contacteren.

    Tweede zorg : de wormmotor: Tot nog toe geen ernstige problemen met gehad.
    Heb het reservoir en zoveel mogelijk in de wormschroef gestofzuigd; Kan normaal zijn, maar uiteinde van wormschroef is duidelijk afgeslepen, ruw en blauw gekleurd (van het afslijpen in de fabriek).

    dan moduleert de kachel enkel tussen niveau 1 en 2, : Waar kan jij zien tijdens het branden tss welke vermogens de kachel moduleert?
    Inschatting van de vlam en de warmte die afgegeven wordt; In deze mode wordt de gevraagde temperatuur niet bereikt; Ook het pelletverbruik na een nacht is navenant lager dan wanneer ik de ventilator op AUTO zet.

    [/quote]
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke di dec 28, 2010 10:26 pm

    dafke_307 schreef:
    boxke schreef:

    Nog aan toe te voegen: waar gebeurt juist de regeling van vermogen bij het moduleren: wordt dit gestuurd door de afstandsbediening of door de kachel;
    Wat zou kunnen: Fero heeft me een vervang-afstandsbediening gegeven, maar van een type verschillend van de toba; Dit is me opgevallen omdat er 2 ventilator instellingen op zijn, terwijl de toba geen kanalisatie heeft (2de ventilator);
    Als het vermogen fout aangestuurd wordt bij vaste instelling ventilator snelheid, ligt dit misschien aan de niet-compatibele afstandsbediening.
    Moet ik even nazien in mijn notities. Open het dekseltje van het batterij vak eens en kijk welk nr er tussen haakjes staat(02),(04). Dit is belangrijk bij het vervangen van de zender. MCZ heeft 2 systemen. Active en NEW active system. Zender is verschillend en moederbord ook Smile Die cijfers tss haakjes duiden op de programmatie die erinzit. Sommige hebben 50 keuzeprogr andere 52 of 54. Dacht dat de nieuwe zenders voor algemeen gebruik zijn. Dus zowel multi-air als air.

    boxke

    op het dekseltje staan 2 rijen getallen met haakjes:
    0.582.010(01)
    14509015(05)
    Welke versie origineel bij de kachel was weet ik niet (moest ingeleverd worden voor onderzoek).

    Groeten,
    boxke
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke wo dec 29, 2010 5:46 pm

    dafke_307 schreef:
    boxke schreef:

    Dafke,
    De firmware bevat mogelijks een bug; Als ik het vermogen op 'auto' heb staan, en je zet de ventilator op een vaste stand (bv. 2), dan moduleert de kachel enkel tussen niveau 1 en 2, terwijl bezitters van andere MCZ kachels zeggen dat deze volledig zou moeten moduleren tussen 1 en 5 - onafhankelijk van de ingestelde ventilator snelheid.
    Waar kan jij zien tijdens het branden tss welke vermogens de kachel moduleert?

    boxke

    Dafke,

    na lezing van handleidingen andere toestellen met ComfortAir functie, ben ik overtuigd dat de oorzaak ligt in de foute afstandbediening die van een comfort-air toestel is terwijl de toba 'slechts' één ruimteventilator heeft.
    In de handleiding van een Musa comfort air staat bv. 'als de lage ventilaties geconfiguraties zijn, gaat de kracht van de kachel zich auto-limiteren om een oververhitting van de structuur te voorkomen'
    Dit staat niet in de handleiding van de toba of andere AIR-versies (zonder kanalisatie met 2de fan).

    Nu ben ik er ook vrijwel zeker van dat het ganse vermogen moduleren en kiezen van ventilator snelheid bepaald wordt door de afstandsbediening. Deze stuurt fan snelheid en vermogenstand door om de zoveel seconden.

    Door de foute afstandsbediening kan ik ook zaken die een ander niet kan (maar niet zal doen of bye bye kachel): ik kan fan 2 op bv 5 zetten (zit geen fan in, doet dus niets) en dan fan 1 op 0 zetten (uit) => pelletkachel zonder fan : hoera...(voor korte duur Evil or Very Mad
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast wo dec 29, 2010 10:25 pm

    boxke schreef:

    Door de foute afstandsbediening kan ik ook zaken die een ander niet kan (maar niet zal doen of bye bye kachel): ik kan fan 2 op bv 5 zetten (zit geen fan in, doet dus niets) en dan fan 1 op 0 zetten (uit) => pelletkachel zonder fan : hoera...(voor korte duur Evil or Very Mad

    Is inderdaad niet logisch. Heeft FERO eerst jouw afstandsbediening gezien of gekregen en jij dan een nieuwe? Is toch wel belangrijk. Bij cursussen wordt hier altijd op gehamerd maar blijkbaar hebben ze hier zelf niet de moeite gedaan. Als het natuurlijk rechtstreeks met fero geregeld is en geen installateur.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke do dec 30, 2010 9:00 am

    dafke_307 schreef:
    Is inderdaad niet logisch. Heeft FERO eerst jouw afstandsbediening gezien of gekregen en jij dan een nieuwe? Is toch wel belangrijk. Bij cursussen wordt hier altijd op gehamerd maar blijkbaar hebben ze hier zelf niet de moeite gedaan. Als het natuurlijk rechtstreeks met fero geregeld is en geen installateur.

    Fero had dit zelf voorgesteld los van installateur (deze stond niet achter de verwisseling), en heeft eerst de nieuwe opgestuurd naar de installateur, waarna deze de oude moest in ontvangst nemen en terugsturen.Fero wist wel alle gegevens van de kachel.
    In functie van hoe de ventilator zich gedraagt in de komende weken, moet ik toch nog eens contact opnemen met de verkoper en kan de foute afstandsbediening opbrengen.
    Bedankt voor de raad.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 8:10 pm

    na enkele dagen stoken heb ik toch wel al wat opmerkingen. Het is zeer moeilijk om de ruimte op graden te krijgen zpals we vrage Bv we vragen 25 gr en krijgen slachts 22gr ( ook gemeten met een gewone termometer)
    de installateur is gisteren terug gekomen(wegens vervangstuk voorfront) en die raadde aan zoveel mogelijk op auto. te stoken . Eerlijk gezegd vind ik het vrij ingewikkeld
    Nu staat de kachel al een uur op 30 gr en nog staat de termo op 23 gr
    intussen hebben we sedert maandagmiddag 4 zakken pellets opgegoten (olimp)
    we hebben een ruimte van 93 kubiek
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van erwin do dec 30, 2010 8:25 pm

    toba schreef:na enkele dagen stoken heb ik toch wel al wat opmerkingen. Het is zeer moeilijk om de ruimte op graden te krijgen zpals we vrage Bv we vragen 25 gr en krijgen slachts 22gr ( ook gemeten met een gewone termometer)
    de installateur is gisteren terug gekomen(wegens vervangstuk voorfront) en die raadde aan zoveel mogelijk op auto. te stoken . Eerlijk gezegd vind ik het vrij ingewikkeld
    Nu staat de kachel al een uur op 30 gr en nog staat de termo op 23 gr
    intussen hebben we sedert maandagmiddag 4 zakken pellets opgegoten (olimp)
    we hebben een ruimte van 93 kubiek

    zie je de kachel naar een hoger vermogen gaan als je op auto stookt?

    4 zakken op 3dagen is ongeveer 800gr/u dat is normaal

    maar je kachel 8kw kan normaal de dubbele kubiek aan,
    gaat er niet teveel warmte door de schouw weg,
    of is alles goed geisoleerd


    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 8:32 pm

    bij momenten hebben we een grote vlam en een tijdje daarna vermindert de vlam tot bijna niks zonder dat we aan de bediening komen en nog steeds niet de temp dat we vragen. Volgens de installateur was de schouw perfect
    de kachel staat constant op auto.

    Gesponsorde inhoud


    mcz toba Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 7:03 pm