Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 51 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 51 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
erwin
boxke
6 plaatsers

    mcz toba


    vyncke002
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 73
    Registration date : 16-10-11

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van vyncke002 za nov 03, 2012 11:23 am

    Indrukwekkend! Wil je toch even uitleggen hoe je te werk ging voor de opmeting van het effectief pelletverbruik?
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke za nov 03, 2012 12:32 pm

    @Vyncke:
    Gevolgde weg per pellettoevoer setting:

    1)
    - vul de kachel tot een vaste merkstreep; Pellets niet extra aandrukken.
    - zet de kachel op manueel in een brandstand (heb de middenstand P3 genomen voor kleinste fout bij extrapollatie naar hogere en lagere stand).
    - wacht enkele uren af (om de meetfout te verkleinen)
    - vul dan bij tot de originele merkstreep maar weeg wat je erin doet; Ik gebruikte een precisie keukenweegschaal en een grote beker - iedere beker ging eerst op de weegschaal vooraleer de inhoud in het pelletreservoir ging (afgeijkt op leeggewicht van de beker)

    Daarmee bereken je het verbruik per uur in een vaste brandstand (P3).

    Heb dit voor 3 settings gedaan.

    2) Voor extrapollatie naar de andere brandstanden en settings heb je de gewijzigde tijden van de pelletschroef nodig.
    MCZ geeft als tijden per brandstand in setting '0': P1(2,2s), P2(3,0s), P3(3,9s), P4(4,7s), P5(5,6s) voor firmware versie 0418 (verschilt per .kachel en per firmware versie!)
    Meet met een stopwatch de effectieve draaitijd van de worm in alle brandstanden en settings. Hiervoor heb ik mijn oor tegen de kachelwand gelegd, en een 10-tal maal de meting opgeschreven (start bij horen van schurend geluid van de schroef en stop bij einde geluid). Uit die 10 metingen de uitschieters uitgegooid (meestal is de eerste meting een uitschieter omdat je nog niet in de kadans zit) en van de overige metingen het gemiddelde genomen .
    Deze tijd verschilt van wat in de firmware aangegeven is. Reden daarvoor is 'backlash' : een dode tijd dat elektrisch de motor waarschijnlijk wel aangestuurd wordt, maar de pellettoevoer nog niet op gang is (reden zowel mechanisch ( speling in de reductie) als terugzakken van de pellets in de schroef als deze stilstaat).
    In mijn geval was de correctie factor (baklash) 0,53 seconden. Dit kan je maar kennen door de metingen in verschillende brandstanden te vergelijken.

    De firmware geeft als getallen voor setting '0' een draaitijd van 3,9s. Werkelijke draaitijd = 3,9-0,53 = 3,37s. Doe dezelfde correctie op alle andere getallen die in de firmware gegeven worden per brandstand. Model blijkt te kloppen voor alle brandstanden en alle pellettoevoer settings (tijd voor P3 in setting '-2' (-20%) is dan [(3,9s x 0,8) - 0,53 ].

    3) berekening van het vermogen: vertrek van de getallen per brandstand (MCZ geeft op het rendement in P1(94,1%) en P5 (91,7%)), en het aantal kW/kg op de zak pellets.
    vermogen in setting -2 en stand P1: 0,53kg; Vermogen = 0,53x0,941x5,3 = 2,6 kW

    Gr, Boxke
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke za nov 03, 2012 1:21 pm

    @vyncke002,

    zie dat je een MCZ Musa hebt(Air/comfort air versie).
    In de opeenvolgende firmwares van MUSA is er serieus wat gesleuteld aan deze rotatie tijden van de wormschroef per brandstand.
    Als je de firmware versie van je toestel hebt, dan kan ik je uit de service manual de rotatie tijden per brandstand steeds bezorgen.
    De firmware versie kan je als volgt uitlezen:
    - kachel in toestand 'uit'
    - schakelaar ook 'uit' (geen tekst op display)
    - zet schakelaar 'aan' -> gedurende 10s branden rode en groene led op het zijpaneel. Druk in die tijd op de knop 'test' -> je krijgt achtereenvolgens enkele getallen te zien :
    - eerst de versie van het moederbord
    - daarna de versie van de firmware

    De versie van de firmwarebegint steeds met 04 en 2 andere cijfers (bv: 0406)

    Gr, Boxke
    vyncke002
    vyncke002
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 73
    Registration date : 16-10-11

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van vyncke002 za nov 03, 2012 1:45 pm

    Wow, ik begin er morgen aan, bedankt alvast.
    vyncke002
    vyncke002
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 73
    Registration date : 16-10-11

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van vyncke002 za nov 03, 2012 11:55 pm

    Bij mij komen de getallen 104 en 211 302 405.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke zo nov 04, 2012 9:55 am

    @vyncke002,

    voor firmware 405 zijn de vultijden van de wormschroef (snelheid van de rookgasventilator heb ik ter info tussen haakjes erbij gezet + het minimum luchtdebiet):

    bij de AIR versie:
    P1= 2.2s (1400 toeren - 150 liter per minuut)
    P2= 2.8s (1650 tr - 155 lpm)
    P3= 3.7s (1800 tr - 160 lpm)
    P4= 4.5s (1950 tr - 165 lpm)
    P5= 5.4s (2100 tr - 170 lpm)
    vanaf firmware 407 hebben ze de vultijden in de hogere vermogens langer gemaakt;

    bij de Comfort Air versie (kanalisatie):
    P1= 2.4s (1400 toeren - 150 liter per minuut)
    P2= 3.3s (1600 tr - 155 lpm)
    P3= 4.4s (1800 tr - 160 lpm)
    P4= 5.4s (2000 tr - 165 lpm)
    P5= 6.5s (2200 tr - 170 lpm)
    vanaf firmware 409 hebben ze de vultijden in de hogere vermogens langer gemaakt;

    Voor beide versies is vanaf firmware 414 het toerental drastisch lager. Ik vermoed dat deze versie enkel aangeraden is als je veel schouwtrek hebt - wat bij mij het geval was. De hogere toerentallen waren berekend op een middelmatig trekkende schouw (voldoend grote diameter van het schouwkanaal en niet te hoog).
    Je kan het luchtdebiet en toerental als volgt nagaan:
    - zet de kachel in 'remote'
    - stel je afstandsbediening in op manueel stand 3
    - zet het onderste schuifschakelaar van het paneel op de kachel op de middenstand
    - druk 1x op de toets 'TEST'
    -> je krijgt achtereenvolgens 2 getallen te zien
    - eerste getal is het toerental zonder het achterste cijfer(bv 180 voor 1800 toeren of 178 voor 1780 toeren; Het 'active systeem' regelt bij naargelang een beperkte range van de schouwtrek; kan gaan van 178 tot boven de 200 voor stand 3)
    - tweede getal is het luchtdebiet in liters per minuut, bv 160

    Het active systeem gaat het toerental laten zakken met 20 toeren of opdrijven tot de minimum waarde van 160 bereikt is (in stand 3); Dit getal kan ook hard schommelen; Maar als dit tussen de 160 en de 180 à 190 blijft, dan heb je zeker geen nood aan de firmware die de rookgasfan trager laat draaien. In mijn geval zat ik een stuk boven de 200 en dit al voor brandstand 1.

    Gr en succes, Boxke
    vyncke002
    vyncke002
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 73
    Registration date : 16-10-11

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van vyncke002 zo nov 04, 2012 1:20 pm

    manueel stand 3 = 3 streepjes voor de pellettoevoer, correct?

    179 en 164
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van boxke ma nov 05, 2012 7:34 am

    >> 179 en 164

    dat is perfect; Je kachel moet op dit moment niet het nominaal toerental van 1800 toeren doen, maar kan zijn toerental laten zakken tot 1790 om op/boven de nominale trek van 160 liter per minuut te zitten. Jouw jkachel heeft geen nood aan de firmware versies die verlaagd toerental instellen; HDe ventilator zou dan toch maar moeten versneld worden tot de huidige waarde (het aantal liter per minuut per brandstand is een constante waarde die bepaald is om de pellets voldoende te laten opbranden - deze streefwaarde blijft gelijk ongeacht de firmware versie ).
    Gr, Boxke
    vyncke002
    vyncke002
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 73
    Registration date : 16-10-11

    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van vyncke002 ma nov 05, 2012 1:34 pm

    Dankjewel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gast za dec 08, 2012 10:46 pm

    iemand ervaring van een TOBA en daarop 2 warteafvoerbuizen (comfort-air)aangesloten? Dank voor eventueel antwoord.

    Gesponsorde inhoud


    mcz toba - Pagina 3 Empty Re: mcz toba

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 3:59 am