Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 22 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 21 gasten

dirk deboeuf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    rookafvoer vraagje

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookafvoer vraagje Empty rookafvoer vraagje

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 8:28 pm

    Graag had ik gewerkt met een kleine rookafvoer.

    Recht naar buiten, 1m/1,5m naar boven en dan....?

    Wat is de beste manier om de opstelling te eindigen?
    Regenkap, bocht 90°, bocht 45°, trekkap anti valwind, conisch eindstuk of iets anders?

    Ik weet dat dubbelwandig beter is tegen condens maar is dit nodig voor zo'n korte opstelling? Kan ik ook met een dubbelwandige muurdoorvoer werken en de rest enkelwandig houden?

    gr
    Dirk
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van turkoois di nov 23, 2010 8:42 pm

    Je kunt ook aan de binnenzijde beginnen met een T-stuk met dop en dan enkelwandig omhoog en op circa 1.90 mtr. hoogte met een bocht 90 graden naar buiten en daar een rozet en een eindkap opzetten. Hoe minder bochten hoe beter. Ga je buiten toch nog omhoog dan regenkap plaatsen.


    Groeten,


    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van jeanhup di nov 23, 2010 8:43 pm

    Dirker schreef:Graag had ik gewerkt met een kleine rookafvoer.

    Recht naar buiten, 1m/1,5m naar boven en dan....?

    Wat is de beste manier om de opstelling te eindigen?
    Regenkap, bocht 90°, bocht 45°, trekkap anti valwind, conisch eindstuk of iets anders?

    Ik weet dat dubbelwandig beter is tegen condens maar is dit nodig voor zo'n korte opstelling? Kan ik ook met een dubbelwandige muurdoorvoer werken en de rest enkelwandig houden?

    gr
    Dirk
    Als je buiten niet dubbelwandig uitvoert heeft het helemaal geen zin om buiten verticaal te gaan. Een niet-dubbelwandig uitgevoerde pijp zal nauwelijks trek genereren door stuwing van afgekoelde lucht.
    Je kunt dan dus net zo goed recht naar buiten gaan met je pijp vanuit de kachel (wat ook niet aan te bevelen is, maar het werkt wel). Dan ben je voor €50,- klaar.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 8:57 pm

    jeanhup schreef:
    Als je buiten niet dubbelwandig uitvoert heeft het helemaal geen zin om buiten verticaal te gaan. Een niet-dubbelwandig uitgevoerde pijp zal nauwelijks trek genereren door stuwing van afgekoelde lucht.
    Je kunt dan dus net zo goed recht naar buiten gaan met je pijp vanuit de kachel (wat ook niet aan te bevelen is, maar het werkt wel). Dan ben je voor €50,- klaar.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels

    Beste Jean,
    Wat is je mening over de kap indien ik voor DW ga?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van jeanhup di nov 23, 2010 9:33 pm

    Een anti-valwindkap (ook wel bekend als tonkap en soms als trekkap) is de beste kap voor een redelijke prijs.
    rookafvoer vraagje Antivalwindkap
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 10:25 pm

    Dit is een trekkap van DINAK, is dit even goed?
    rookafvoer vraagje Dinak
    Binnenmaat is 80mm, hoed is 230mm breed
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van jeanhup di nov 23, 2010 10:45 pm

    Dirker schreef:Dit is een trekkap van DINAK, is dit even goed?
    rookafvoer vraagje Dinak
    Binnenmaat is 80mm, hoed is 230mm breed

    Dit merk en type kap ken ik niet. Het lijkt op een gewone Chinese hoed met een ring eromheen. Maar het zal vast voldoen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 11:30 pm

    Dirker schreef:Graag had ik gewerkt met een kleine rookafvoer.

    Recht naar buiten, 1m/1,5m naar boven en dan....?

    Wat is de beste manier om de opstelling te eindigen?
    Regenkap, bocht 90°, bocht 45°, trekkap anti valwind, conisch eindstuk of iets anders?

    Ik weet dat dubbelwandig beter is tegen condens maar is dit nodig voor zo'n korte opstelling? Kan ik ook met een dubbelwandige muurdoorvoer werken en de rest enkelwandig houden?

    gr
    Dirk




    als je een doe-het-zelver bent ,is de beste oplossing binnenskamers zo hoog mogelijk gaan en dan onder 45° naar buiten ,voordeel is dat de luchtstroom van de muur weg uitgeblazen wordt en het ook zeer makkelijk is dergelijke buis te kuisen daar er geen bochten van 90° zijn.

    installateurs gaan dergelijke montage niet willen uitvoeren wegens te kostelijk.



    gr fleur
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van jeanhup di nov 23, 2010 11:40 pm

    fleur schreef:
    als je een doe-het-zelver bent ,is de beste oplossing binnenskamers zo hoog mogelijk gaan en dan onder 45° naar buiten ,voordeel is dat de luchtstroom van de muur weg uitgeblazen wordt en het ook zeer makkelijk is dergelijke buis te kuisen daar er geen bochten van 90° zijn.

    installateurs gaan dergelijke montage niet willen uitvoeren wegens te kostelijk.

    gr fleur
    Fleur,

    Welke kap zet jij op een pijp die met 45° uit je muur komt?

    Mocht deze montage al zin hebben dan is zij nauwelijks kostelijker dan een horizontale boring door de muur. Je moet alleen wel het goede materiaal hebben (diamantboor met gradenboog). Als een klant erom vraagt zullen we dit zeker zonder meerprijs doen (mits de muur niet te dik is).

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 11:45 pm

    Hallo

    Buizen van het merk DINAK vind ik "KL..."

    Na 6 maand had ik al een perforatie met allemaal kleine gaatjes.

    spartherm,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 11:48 pm

    Een boring aanbrengen onder een hoek van 45° Jean is niet van de poes.

    Probeer het maar eens met een gewone boormachine. Dan ben je al aan het vloeken.

    Maar voor het poetswerk is het beter.

    gr
    spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van Gast wo nov 24, 2010 12:04 am

    jeanhup schreef:
    fleur schreef:
    als je een doe-het-zelver bent ,is de beste oplossing binnenskamers zo hoog mogelijk gaan en dan onder 45° naar buiten ,voordeel is dat de luchtstroom van de muur weg uitgeblazen wordt en het ook zeer makkelijk is dergelijke buis te kuisen daar er geen bochten van 90° zijn.

    installateurs gaan dergelijke montage niet willen uitvoeren wegens te kostelijk.

    gr fleur
    Fleur,

    Welke kap zet jij op een pijp die met 45° uit je muur komt?

    Mocht deze montage al zin hebben dan is zij nauwelijks kostelijker dan een horizontale boring door de muur. Je moet alleen wel het goede materiaal hebben (diamantboor met gradenboog). Als een klant erom vraagt zullen we dit zeker zonder meerprijs doen (mits de muur niet te dik is).

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels



    jean
    met wat inox-plaat maak je al vlug je kapje zelf ,als het niet in de buis kan regenen vindt ik dit okè.
    eerst een gat voorboren met steenboor van 1m lang ,klokboor met lange geleidingstang gaat feilloos door de hedendaagse stenen,langs de binnenkant van de muur gebruik je een dik blok hout met daarin een gat geboord onder 45° ,een doe het zelver moet zen plan trekken en heeft het proffesionele materiaal niet.het resultaat zal zeker niet merkbaar zijn.


    gr fleur
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van jeanhup wo nov 24, 2010 12:30 am

    Fleur, Spartherm

    Het boren in een hoek van 45° is het probleem niet: op onze Carat diamantboormachine zit een handige gradenboog met waterpas waardoor je perfecte boorgaten van 45° kunt maken.
    Ik vraag me alleen af of het zinvol is om een rookkanaal in 45° te maken als het enige echte voordeel is dat je je rookkanaal makkelijker kunt reinigen. De 90° bochten die wij gebruiken kun je prima passeren met een flexibele reinigingskit en anders is het een kwestie van de kachel even losttrekken van het t-stuk (wat we bijna altijd doen bij het reinigen ervan).
    Het andere voordeel dat Fleur noemt (rook wegblazen van de gevel) is met een passende rookkap ook te bereiken zonder dat je zelf moet gaan knutselen om een regendichte en windslagbestendige kap te maken.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van Gast wo nov 24, 2010 12:07 pm

    jean

    jij bent al een installateur naar men hart,namelijk een die er helemaal geen probleem van maakt een gat te boren onder 45°en alles zou doen wat ik vraag ,mits te betalen natuurlijk ,dit is wat ze noemen de klant is koning.
    ik denk toch dat we er allang over eens zijn dat een rookkanaal zo vlug en zo recht mogelijk omhoog moet lopen en bij veranderen van positie, bochten van 45° ten eerste zijn aanbevolen omdat er nooit of zelden ophoping van roet zich voordoet,het minste weerstand bied aan de uitlaatgassen en als particulier het gemakkelijkst te reinigen is ,ik denk ook dat een goede zo recht mogelijke uitlaat geen trekkap nodig heeft ,alleen een afdekking om regeninslag te vermijden .
    horizontale buizen voor uitlaat zijn nooit aan te raden ,moeten zelfs altijd een 5 tal graden omhoog geboord worden ,maar wat ik soms allemaal zie zet mij tot nadenken .


    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    rookafvoer vraagje Empty Re: rookafvoer vraagje

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 7:29 pm