Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 28 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 27 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
Annejanne
steven
petrah
kempenaar
vinnus1
GeertM
10 plaatsers

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?


    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM di 7 dec 2010 - 15:28

    Nicky,

    Dankzij je ervaring zal je ongetwijfeld gelijk hebben naar de duur van het onderhoud toe. Maar dat zijn dingen die de leveranciers dan ook eens moeten leren zeggen tegen de mensen !!!! Ik deed gewoon wat ze tegen me zeggen en wacht dus ongeveer de aangegeven tijd af. Door het uitvallen van de eerste Iris enkele weken terug, ben ik akkoord gegaan dat het eerste grotere onderhoud dan ook al nu gegeven zou worden (dus na max 2.000 kg pellets) en niet 3.000 ... ... en ik maar geloven dat ik als brave gebruiker, door om de dag de kachels uit te stofzuigen en de ruitjes schoon te maken en op regelmatig tijdstip de condenspotten te legen tot in de eeuwigheid lekker warm zou hebben.

    Trouwens, Nicky, ik heb gisterenavond eens goed zitten nadenken over alles wat je van potentiële trouble makers aangaf. Is het volgende scenario iets waarvan je zegt, "Ja, dit zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn". De feiten :

    Bij twee kachels gaat om de x termijn de elektronische unit kapot, gezien ik blijkbaar de enige ben die dit voorheeft dient er dus een oorzakelijk verband te zijn (zoals je eerder zei, sabotage lijkt me idd niet opportuun). Naar ik begrepen heb is de elektronica toch wel gevoelig aan té warm krijgen. Hierna de puzzelstukjes die naar mijn bescheiden mening het té warm zijn kunnen illustreren/verklaren :

    Twee enkelwandige inox afvoerkanalen met een hoogte van ong 2 meter en een bocht van 90° als eindstuk (Dubbelwandig was niet nodig, véél te duur volgens de technieker). Zéér weinig uitstoot van zichtbare verbrandingsdeeltjes uit afvoerkanalen, maar het condenspotje moet ik wel om de tweetal weken volledig af doen (Nogal een intensief werkje met die rubbers die niet zomaar meewerken en dus niet gewoon het vocht aflaten) en heb ik enkele handen vol roet die uit het potje komen. Kan dit komen doordat er idd té weinig interne ventilatie is en er dus ook té weinig warmte afgegeven naar buiten is (met té weinig roetdeeltjes die buiten de het afvoerkanaal zichtbaar zijn) en daardoor de elektronica "smelt" (ook het display dus, ook dit zit down op één van de twee, maar de zekering is nog ok).
    Het zou ook verklaren waarom beide toestellen niet zó lang na elkaar elektronische problemen kregen. Die bewuste storm van een goede maand geleden zorgde nog méér dan anders dat de warmte niet goed afgevoerd kon worden (tegendruk) en dit zou dan wel eens aan de basis kunnen liggen van de problemen bij beiden. potentieel is er nog een versterkende factor, en dit zou de vervuiling van het toestel zelf kunnen zijn, die op zijn beurt zowel als isolator en als vernauwing werkt. Doordat de SF uitstaat gaan hierdoor bepaalde veiligheden niet meer in actie en kan het sneeuwbaleffect optreden in de elektronica.

    Ik kan me inbeelden dat de technieker dergelijk settings zou gedaan hebben omdat ik aan een plat dak zit met beide afvoerkanalen (10 tot 20 cm erboven) en vermoedelijk op die manier potentieel brandgevaar wou vermijden ! Klinkt dit aannemelijk Nicky ?

    De display die bijvoorbeeld te warm krijgt, zijn dingen die Edelkamin eigenlijk op éénvoudige wijze kon opvangen door oa zo'n ventilatortje van een PC aan de zijkant te bevestigen en dus uit de kamer "frisse" lucht te trekken die de elektronica voldoende kan afkoelen. Een groot debiet aan relatief warme lucht zal zelfs nog voor voldoende afkoeling zorgen en in essentie is er een extra rendementsstijging (minimaal) doordat die warmte aan de omgeving afgegeven zal worden en niet naar buiten. De kostprijs : maximaal € 3-5,- (in massa productie) !!!

    Voorlopig kom ik niet aan de toestellen tot de persoon van Edelkamin is geweest, en geloof me Nicky als ik je zeg dat ik er niet aan twijfel dat er idd wel wat roet zal liggen zoals jij vertelde. Ik wil het beeld niet vertroebelen. Ik onthou wel alles wat ik hier kon bijleren, waarvoor dank !

    Graag je feedback in deze !

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast di 7 dec 2010 - 15:39

    GeertM schreef:Nicky,

    Dankzij je ervaring zal je ongetwijfeld gelijk hebben naar de duur van het onderhoud toe. Maar dat zijn dingen die de leveranciers dan ook eens moeten leren zeggen tegen de mensen !!!! Ik deed gewoon wat ze tegen me zeggen en wacht dus ongeveer de aangegeven tijd af. Door het uitvallen van de eerste Iris enkele weken terug, ben ik akkoord gegaan dat het eerste grotere onderhoud dan ook al nu gegeven zou worden (dus na max 2.000 kg pellets) en niet 3.000 ... ... en ik maar geloven dat ik als brave gebruiker, door om de dag de kachels uit te stofzuigen en de ruitjes schoon te maken en op regelmatig tijdstip de condenspotten te legen tot in de eeuwigheid lekker warm zou hebben.

    Trouwens, Nicky, ik heb gisterenavond eens goed zitten nadenken over alles wat je van potentiële trouble makers aangaf. Is het volgende scenario iets waarvan je zegt, "Ja, dit zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn". De feiten :

    Bij twee kachels gaat om de x termijn de elektronische unit kapot, gezien ik blijkbaar de enige ben die dit voorheeft dient er dus een oorzakelijk verband te zijn (zoals je eerder zei, sabotage lijkt me idd niet opportuun). Naar ik begrepen heb is de elektronica toch wel gevoelig aan té warm krijgen. Hierna de puzzelstukjes die naar mijn bescheiden mening het té warm zijn kunnen illustreren/verklaren :

    Twee enkelwandige inox afvoerkanalen met een hoogte van ong 2 meter en een bocht van 90° als eindstuk (Dubbelwandig was niet nodig, véél te duur volgens de technieker). Zéér weinig uitstoot van zichtbare verbrandingsdeeltjes uit afvoerkanalen, maar het condenspotje moet ik wel om de tweetal weken volledig af doen (Nogal een intensief werkje met die rubbers die niet zomaar meewerken en dus niet gewoon het vocht aflaten) en heb ik enkele handen vol roet die uit het potje komen. Kan dit komen doordat er idd té weinig interne ventilatie is en er dus ook té weinig warmte afgegeven naar buiten is (met té weinig roetdeeltjes die buiten de het afvoerkanaal zichtbaar zijn) en daardoor de elektronica "smelt" (ook het display dus, ook dit zit down op één van de twee, maar de zekering is nog ok).
    Het zou ook verklaren waarom beide toestellen niet zó lang na elkaar elektronische problemen kregen. Die bewuste storm van een goede maand geleden zorgde nog méér dan anders dat de warmte niet goed afgevoerd kon worden (tegendruk) en dit zou dan wel eens aan de basis kunnen liggen van de problemen bij beiden. potentieel is er nog een versterkende factor, en dit zou de vervuiling van het toestel zelf kunnen zijn, die op zijn beurt zowel als isolator en als vernauwing werkt. Doordat de SF uitstaat gaan hierdoor bepaalde veiligheden niet meer in actie en kan het sneeuwbaleffect optreden in de elektronica.

    Ik kan me inbeelden dat de technieker dergelijk settings zou gedaan hebben omdat ik aan een plat dak zit met beide afvoerkanalen (10 tot 20 cm erboven) en vermoedelijk op die manier potentieel brandgevaar wou vermijden ! Klinkt dit aannemelijk Nicky ?

    De display die bijvoorbeeld te warm krijgt, zijn dingen die Edelkamin eigenlijk op éénvoudige wijze kon opvangen door oa zo'n ventilatortje van een PC aan de zijkant te bevestigen en dus uit de kamer "frisse" lucht te trekken die de elektronica voldoende kan afkoelen. Een groot debiet aan relatief warme lucht zal zelfs nog voor voldoende afkoeling zorgen en in essentie is er een extra rendementsstijging (minimaal) doordat die warmte aan de omgeving afgegeven zal worden en niet naar buiten. De kostprijs : maximaal € 3-5,- (in massa productie) !!!

    Voorlopig kom ik niet aan de toestellen tot de persoon van Edelkamin is geweest, en geloof me Nicky als ik je zeg dat ik er niet aan twijfel dat er idd wel wat roet zal liggen zoals jij vertelde. Ik wil het beeld niet vertroebelen. Ik onthou wel alles wat ik hier kon bijleren, waarvoor dank !

    Graag je feedback in deze !

    Cheers,

    Geert

    Geert,

    Wat de installatie van je toestellen betreft kan ik natuurlijk weinig zeggen zonder er foto's van te zien. Hierop lopen de meningen ook duidelijk uiteen van verschillende installateurs. Naar mijn persoonlijke mening is het steeds beter een schouw bovendaks te laten uitmonden om een natuurlijke schoorsteentrek te bekomen. Nu moet de rookgasventilator dienst doen als schoorsteen terwijl de bedoeling is dat deze enkel het interne doorvoeren van rookgassen bevorderd. Niet iedereen hier is het daar uiteraard mee eens en meestal volgen er dan discussies dat het niet nodig is etcetera. feit blijft dat alles wat binnen in de kamer zit enkelwandig is en alles buiten dubbelwandig is. Enkelwandig kan voor jou toestellen op zich nog wel maar dan rechtstreeks achter de kachel naar buiten, buiten een T stuk en dan zeker een 1.5 meter omhoog. Maar dat is uiteraard maar mijn mening. Dat het ene gevolg geeft aan het andere is uiteraard logisch, maar hoe dat juist in mekaar overloopt kan ik zo moeilijk zeggen. Je mag me uiteraard steeds foto's doorsturen en dan zal ik de situatie wel eens voor je bekijken.

    groeten,

    Nicky
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van petrah di 7 dec 2010 - 23:28

    ik zal wel een domme vraag stellen ,maar wat is en waar zit de elektronische module Embarassed
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM di 7 dec 2010 - 23:55

    Hoi Petrah,

    Een cliché van formaat, maar wel volledig correct : domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel Smile

    Eenvoudig gezegd is de elektronische module een soort klein computertje dat ervoor zorgt dat je toestel goed (of slecht) werkt. Je kan het vergelijken met de hersenen bij dieren, ze sturen alles aan en zonder loopt het meestal niet echt goed af. Afhankelijk van het merk/type pelletkachel zit dit op een andere plaats.

    Cheers,

    Geert
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van erwin di 7 dec 2010 - 23:57

    petrah schreef: ik zal wel een domme vraag stellen ,maar wat is en waar zit de elektronische module Embarassed

    dat is het hart van je kachel kampvuur
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van petrah wo 8 dec 2010 - 0:02

    dan komt er hier nog een , is het dat schermpje met de digitale cijfers tussen die 2 draaiknoppen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast wo 8 dec 2010 - 13:42

    petrah schreef: dan komt er hier nog een , is het dat schermpje met de digitale cijfers tussen die 2 draaiknoppen

    Beste,


    Nee, dat is gewoon het display wat vermeld wat naar de printplaat dient gestuurd te worden.
    Meestal zitten de printplaten onderaan vanachter de kachel, je kan dit vergelijken met het interne moederbord van je Pc, alleen is het veel minder uitgebreid. Hier wordt alle vaste informatie op geschreven.

    Groeten
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Opnieuw problemen, na drie dagen ...

    Bericht van GeertM za 18 dec 2010 - 17:35

    Hoi allemaal,

    Donderdag kwamen een technieker van de leverancier en van edelkamin om de problemen op te lossen.

    Bij één van beide irissen diende de elektronische module vervangen te worden én de motor voor de vijzel. Dit was een gekend probleem, zoals ik al wist te vermoeden gezien ik al identiek hetzelfde probleem had met de andere iris, en zou nu geen problemen meer geven. Tarara dus hé. Vandaag, na nog geen drie dagen staat mijn keuken eerst volledig onder de dikke zwarte rook en kijk ik naar het toestel en zie dat opnieuw de elektriciteit uit ligt (geen ventilator, noch display) gedurende de onstekingsfase. Heb mogen blussen ! Mocht dit gebeurd zijn terwijl iemand een dutje deed in de woonkamer, ze mochten die persoon afvoeren in een kist !!!!! Lekker veilig hoor, die toestellen ...

    Ik had er zo al een beetje genoeg van (heb al meer mogen verwarmen met petrol dan met pellets dit jaar !!!) en het ziet er niet naar uit het snel anders zal zijn. Het zal blijkbaar via het gerecht moeten gebeuren.

    Heb een beetje genoeg van pellets voor het ogenblik en weet niet of dit nog binnen zal komen in de toekomst. Heb helaas niet zóveel alternatieven mogelijk hier in de buurt.

    Ik wou jullie gewoon even op de hoogte houden.

    Cheers,

    Geert
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van ss za 18 dec 2010 - 17:50

    Triestig resultaat, er moet toch iets te regelen zijn met het merk???
    Ik kan het geloven dat je het beu bent, maar er zijn toch veel Edilkamin gebruikers die tevreden zijn!?
    Nicky verkoopt Edilkamin en het zou me verbazen dat hij het merk nog zou verdelen als het zo'n rommel is!?
    Ik wens je toch succes.
    Groeten,
    ss
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM za 18 dec 2010 - 18:10

    ss,

    Ik hoop dat er veel gebruikers tevreden mogen zijn van hun Edelkamin. Je zult begrijpen dat ik niet langer één van hen ben ...

    Nicky is niet de enige die Edelkamins verkoopt en hij is ook niet de enige die zal zeggen dat dit nog nooit voorviel ... ... na een beetje aandringen vertelde die persoon van edelkamin dat de elektronische modules niet echt het sterkste element is van de toestellen. Het zou me dan ook enorm verwonderen dat ik echt de enige ben die problemen heeft hoor (en dan nog met twee toestellen) ?!? Ik heb van meerder personen begrepen dat ze nog geen vijf jaar edelkamins aan het installeren zijn (wel andere kachels, dus geen jokers hé) en nog niet echt op een immense basis kunnen terugvallen om een objectief oordeel te vellen (de meeste tot nu toe die ik ken deed 450 installaties van pelletkachels). Trouwens, ooit italianen geweten die elektronica deftig kunnen maken ??? Ik dacht dat het Duits/Zwitsers/Oostenrijks (en degelijk dus) was toen ik ze kocht (kamin is nog altijd een stoof in het Duits). Stomme, stomme fout van mijzelf !!! Ik zal ze geen tweede keer maken ook niet !!!!

    Wathever. Heb geen zin om een welles nietes spelletje te beginnen.

    Trouwens ss, jij bent van Ronse, ik van Brakel. Indien je wilt kun je gerust eens in m'n keuken komen ruiken hoe goed dat het hier nog steeds ruikt (een tip, het is niet het kerstdiner), zelfs na méér dan een uur verluchten (lekker fris hier) ...

    Cheers,

    Geert
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van ss ma 20 dec 2010 - 13:20

    Geert, ik begrijp je verbittering en in mijn zoektocht naar een deftige pelletkacheldealer in onze streek (Ronse-Brakel-Ninove) moet ik toegeven dat er hopen kaf tussen het koren zit. Mijn beroep (electronica) heeft mij ook laten besluiten om voor degelijkheid te gaan en ik had geopteerd voor Rika, ik had ook een uitstekend contact met "Stroomop", maar door omstandigheden (zeer betrouwbare dealer in Kruishoutem die reeds cv installeerde bij mijn schoonouders)) koos ik uiteindelijk voor Saey. Aangezien je twee "slechte" kachels lijkt te hebben moet er toch iets te regelen zijn (ik val in herhaling) met de importeur??? Of is dat ook op een ramp uitgelopen?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma 20 dec 2010 - 16:38

    Beste Geert,

    Ik heb tot nogtoe weinig problemen ondervonden met de elektronische sturingen van de toestellen en blijf Edilkamin 1 van de betere merken vinden. Uiteraard dienen de problemen bij jou opgelost te worden en begrijp ik ook heel goed dat zoiets hoort te blijven aanslepen.
    Nu moet ik wel eerlijkheidshalve zeggen dat ik nooit veel Irissen heb Geïnstalleerd maar vooral de Iris plus & up verkocht heb waarbij we toch spreken over de nieuwere reeks. Wat ik U daarmee ook zou voorstellen is een akoord proberen te maken met Uw installateur om Uw toestellen te laten vervangen van de gewone irissen naar 2 nieuwe iris plus modellen. Samen met Uw installateur zou ik dit proberen te regelen met Pierre(Zaakvoerder Girretz), of zijn Nederlandstalige vertegenwoordiger Pierrick. Kan zijn dat je de meerprijs van de iris naar de iris plus zou moeten bijleggen maar dan heb je naar mijn mening 2 zeer degelijke toestellen.

    Groeten,

    Nicky
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van ss ma 20 dec 2010 - 16:48

    Voila Geert, op het voorstel van Nicky kun je toch enkel maar volmondig "JA" zeggen!
    Wij horen het vervolg wel, spijtig dat Hoeselt mijlen van Brakel ligt!
    Groeten en Succes,
    ss
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM di 21 dec 2010 - 17:28

    Ik ben momenteel, samen met de leverancier, in onderhandeling met de importeur (@Nicky : alles verloopt via mevr Depovere en Dhr. Pierre). Ik wil gewoon niets meer te maken hebben met Irissen (plus, seven, etc, maakt mij niet uit), niemand kan mij dit kwalijk nemen. We zijn nu aan het kijken voor het Leonardo systeem. Is relatief nieuw (kinderfouten ?), maar werkt elektronisch anders. Eventueel een Marea zou ook nog kunnen, heb nog niets slechts daarover vernomen, maar in elk geval geen Iris meer.

    Ik heb gisteren nog lachend tegen een vriend zitten verkondigen dat ik inmiddels perfect weet hoe hij van z'n schoonmoeder af moet geraken, zonder de verdenking op hem te laten rusten. Het had iets met pelletkachels te maken ...

    Volgende week zijn Girretz-Pierre met verlof (2 weken), dus zal wel zien hoe dit loopt. Is toch verlof in de rechtbank ook.

    @Nicky : Weet je wat ik het ergste van dit volledig verhaal vind ? Dat een gekend probleem met mogelijke ernstige gevolgen (zoals met die vijzel die pellets blijft aanvoeren en wel degelijk gekend was door Girretz en tot ontploffingen kan leiden zoals in een andere topic beschreven op dit forum !!!!!) niet doorgegeven is aan de leveranciers zoals jullie of mijn leverancier. Mijn leverancier werd in elk geval wit toen ik hem mooi vertelde dat hij nog een 10-tal dezelfde irissen verkocht aan anderen met opeenvolgende serienummers ...

    Wat trouwens als deze na twee jaar het begeven ? Geen garantie meer en de klant voor dit op laten draaien ??? Dit hoort niet hoor ! Ik zou voorstellen dat men preventief deze modules laat vervangen door de leverancier. Zoals je ziet, gaat het toch vroeg of laat kapot en dient er toch een technieker langs te komen om het op te lossen. De klant zal dit enkel als goede service beschouwen. Ik weet dat veel bedrijfsleiders de gekende problemen graag binnenshuis houden. Ik ken er zelfs één die rechtstreeks te maken heeft met een Duits luxe-merk van auto's en die All Bundy (Married with children) als zijn mentor ziet in deze ("ontkennen en blijven ontkennen, ook al hebben ze gelijk"). Ik geloof daar niet in. Mits een goede commerciële communicatie kan dit trouwens een perfecte insteek zijn om aan up-selling te doen. De kost voor het vinden van een nieuwe klant ligt 7 maal hoger dan het bijverkopen aan een bestaande klant, mits deze tevreden is uiteraard ...

    Bon, soit, ik hou jullie op de hoogte van de progressie ...
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van ss di 21 dec 2010 - 17:53

    Moeilijk te geloven Geert dat de verdelers niet op de hoogte gesteld worden door de importeur!!! Als dat echt zo is, dan is dat gewoon misdadig zowel t.o.v. hun dealers als van de eindgebruiker.
    Onrustbarend nieuws was dat!
    Ik hoop voor jou dat het uiteindelijk opgelost raakt.
    En dat je geen Edilkamin meer in huis wilt lijkt me niet meer dan logisch.
    Laat ons hopen dat dit een eenmalige misstap is en dat andere importeurs en fabrikanten wel hun verantwoordelijkheid nemen...

    Groeten,
    ss

    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM di 21 dec 2010 - 18:16

    Hoi ss,

    Voorlopig zou ik wel bij het merk Edelkamin blijven, maar vér weg van alle irissen. Trouwens, de elektronische module waar we hier over praten is eveneens gebruikt in modellen van andere Italiaanse merken hoor. Ze is niet gemaakt door Edelkamin zelf en niet enkel voor Edelkamin zelf ! Het is een beetje zoals al die kerels die Franse auto's zitten af te breken en lachen met hun prestaties en dan met hun Mini Diesel naar huis gaan (waar de motor Frans is/was (PSA-groep)) ...

    Ik kan uiteraard niet spreken over andere gevallen bij de importeur en mogelijks komt het wel doordat deze een exponentiële groei kende de afgelopen 6 jaar waardoor er niet de broodnodige systemen aanwezig zijn om dergelijke euvels op te vangen. Er zal eerst een keertje een behoorlijk ongeval moeten voorvallen, zoals gewoonlijk ...

    Ik moet wel zeggen dat na een gesprek een tweetal weken geleden met Dhr Pierre zelf, ik geen negatieve indruk van deze man had. Het leek me ook wel iemand die met kennis van zaken sprak (was zelf installateur ooit) ... Laat ons het er op houden dat de sector in België nog relatief jong is en nog een beetje moet uitkristalliseren.

    Weet je, ik en mijn vrouw vragen ons dan dikwijls af als zoiets voorvalt bij mensen die de wetgeving niet zo goed kennen, die geen megatronica-achtergrond hebben en niet mondig zijn. Die mensen worden volgens mij toch wel vaak eens grondig genaaid ...

    Cheers,

    Geert
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van petrah di 21 dec 2010 - 20:24

    ik hoop van oprecht dat jou problemen opgelost gaan worden , wij hebben ook die nederlands sprekende man ooit aan de telefoon gehad en hij deed echt zijn best om ons ( nieuwe pelletkachel gebruiker ) te helpen , maar zou je echt een iris kunnen inruilen op een iris plus dan zou ik bijna hopen dat ik problemen had met onze kachel , want die had ik achteraf bezien liever gehad i.v.m. kanalisatie , maar ja dat besef komt meestal achteraf
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Annejanne wo 22 dec 2010 - 8:55

    petrah schreef: ik hoop van oprecht dat jou problemen opgelost gaan worden , wij hebben ook die nederlands sprekende man ooit aan de telefoon gehad en hij deed echt zijn best om ons ( nieuwe pelletkachel gebruiker ) te helpen , maar zou je echt een iris kunnen inruilen op een iris plus dan zou ik bijna hopen dat ik problemen had met onze kachel , want die had ik achteraf bezien liever gehad i.v.m. kanalisatie , maar ja dat besef komt meestal achteraf

    Petrah,
    Een Iris Plus heeft ook géén kanalisatie, maar ik ben wel tevreden met de mijne zonder kanalisatie Smile


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM wo 22 dec 2010 - 16:18

    @ Petrah

    Dank voor je medeleven, maar ik denk toch dat je liever een werkende Iris zonder kanalisatie hebt dan twee niet echt goed werkende toestellen.

    Uiteraard is dit geen standaard procedure om toestellen zomaar te ruilen, maar mijn leverancier weet inmiddels dat hij de rekening van véél meer dan enkel de pelletkachels mag betalen als ik naar de rechtbank ga en om dit te vermijden zet hij de importeur onder druk om deze toestellen te vervangen. Het is een commerciële geste van de importeur naar mijn leverancier toe. Gelukkig is mijn leverancier voldoende groot om ook impact te hebben op de importeur en dit te kunnen realiseren.

    Voor mij is het eenvoudig : of er komt een vervanging van de toestellen (wat op zich al een mooi gebaar van mij naar m'n leverancier is om dit nog te tolereren), of de verkoop komt in ontbinding, wat mijn leverancier een pak geld zal kosten, hoewel die mensen eigenlijk bitter weinig kunnen doen aan deze mankementen (onze wetgeving zit soms raar in elkaar) ...

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast za 26 feb 2011 - 13:16

    GeertM,
    heb je ganse verhaal gelezen en heb mij een bult geschrokken wat jij en je gezin mee maken.Wij zijn ook op zoek naar een pelletkachel,zijnde Piazetta,EdilKamin en Mcz,zie mijn topics en onze keuzes van toestellen.Zijn echter nog aan het twijfelen tussen Piazetta en EdilKamin van de 13Kw toestellen,maar na het lezen van je verhaal heb ik toch mijn bedenkingen van EdilKamin.Wat mij ook opvalt is de weinige hulp en mogelijke oplossingen voor jouw probleem,dit vanuit de hoofdzetel van je merk pelletkachel.
    Graag zie of lees ik het verdere verloop hiervan.
    Ik hoop dat je probleem onder tussen is opgelost.

    Mvg
    Sandra
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM za 26 feb 2011 - 19:46

    Beste Sandra en anderen,

    Omwille van juridische redenen kan ik enkel zeggen dat ik voor een ander merk opteer.

    Tegen volgende winter wil ik met mijn nieuwe toestellen (vermoedelijk van een Oostenrijks merk, maar moet nog wat extra research doen) een zorgeloze winter kunnen meemaken, dat is momenteel mijn enig streven.

    Voor de rest, doe enkel wat in de handleiding staat, ook al zegt de installateur of zelfs de importeur iets wat strijdig is met de handleiding. Ook als de handleiding onduidelijk is op bepaalde vlakken, anders worden garanties misschien wel ingetrokken en dien jij als klant een behoorlijk duur juridisch steekspel te spelen om je gelijk te halen ...

    Hier stopt voor mij dit verhaal.

    Mvg,

    Geert
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Péétje Brik za 26 feb 2011 - 23:07

    GeertM schreef:Beste Sandra en anderen,

    Omwille van juridische redenen kan ik enkel zeggen dat ik voor een ander merk opteer.

    Tegen volgende winter wil ik met mijn nieuwe toestellen (vermoedelijk van een Oostenrijks merk, maar moet nog wat extra research doen) een zorgeloze winter kunnen meemaken, dat is momenteel mijn enig streven.

    Voor de rest, doe enkel wat in de handleiding staat, ook al zegt de installateur of zelfs de importeur iets wat strijdig is met de handleiding. Ook als de handleiding onduidelijk is op bepaalde vlakken, anders worden garanties misschien wel ingetrokken en dien jij als klant een behoorlijk duur juridisch steekspel te spelen om je gelijk te halen ...

    Hier stopt voor mij dit verhaal.

    Mvg,

    Geert

    Als de juridische zooi is afgelopen, kun je dan toch het slotverhaal eens posten, en wat verdere uitleg geven over wie of wat schuldig is, dit om toekomstige kopers wel of niet af te schrikken, Sandra is al een voorbeeld, ik twijfel nog wat er hier in huis zal komen.
    Alvast wens ik je veel succes.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast vr 29 apr 2011 - 17:16

    GeertM schreef:Hellow allemaal,

    Iets meer dan een jaar geleden twee Irissen gekocht om al m'n verwarming mee te doen.

    In de eerste week na installatie moest van één van beide toestellen al de volledige elektronische module vervangen worden.

    Twee weken geleden is m'n andere Iris compleet down gegaan en moet ook hier de elektronische module vervangen worden.

    Sinds eergisteren doet de eerste nu ook opnieuw moeilijk (enorme rookontwikkeling, en steekvlammen in de verbrandingsruimte, nog nooit meegemaakt !!! Je ziet trouwens de ruit per minuut zwarter worden ... ... duidelijk een slechte verbranding, of een te goede). Ik durf hem zelfs niet meer aan te leggen ! Ook hier zal het ongetwijfeld weer de elektronische module zijn die zijn kuren krijgt.

    Ik heb zelf nooit iets aan die toestellen gedaan, dus kan het zeker niet zijn dat ik de parameters verkeerd gezet zou hebben !

    Trouwens, veilig kan je die toestellen niet noemen hoor ! Het begin van het crashen van de elektronische unit was telkens dat de vijzel voor de pelletaanvoer bleef werken, ook als het toestel uitlag ?!? Bij een automatische opstart duwt die er dan nog eens wat pellets bij en ligt de korf en de opvangbakjes ernaast letterlijk overvol van de pellets. Merkwaardig genoeg start het toestel op en door de enorme hoeveelheid (verbrandings)gassen die vrijkomen krijg je letterlijk een ontploffing ! Eén keer meegemaakt met de eerste Iris die een jaar geleden down ging en sedert durfde ik zelfs niet meer gebruik te maken van de automatische opstart ... ... nog een geluk want m'n tweede was ook zo, had ik het niet gehoord dat die vijzel aan het zoemen was, had ik het ongetwijfeld wéér aan m'n benen gehad. En weet je wat het ergste van al is ? Je zou denken dat bij een dergelijke ontploffing het toestel wel automatisch uit zou gaan. Vergeet het maar, voor het toestel is dit blijkbaar 'normaal'. Je ziet vlammen en rookontwikkeling dat het geen naam heeft en iedereen in de buurt van het toestel weet niet of hij nu moet wegduiken of rap naar buiten miet lopen, maar voor het toestel is dat blijkbaar allemaal ok. Ik heb zelf én een mechanica achtergrond én een elektronica achtergrond én een informatica achtergrond en kan duidelijk stellen dat die elektronische module duidelijk door een bende amateurs gemaakt is die vermoedelijk in de laatste tweehonderd jaren niet meer buiten gekomen is en dringend van de wiet moet blijven !

    Gezien ik dit bij twee identieke toestellen zo vaak voor heb dat die module kapot gaat, vraag ik me toch openlijk af of er nog anderen zijn die dit ook meemaakten met Edelkamin in het algemeen en Iris in het bijzonder ?

    Ik ben het in elk geval beu ! Ik schakel over naar pelletkachels om op m'n gemak te zijn en warm te hebben gedurende de winter, mag ik allemaal andere verwarming voorzien (elektrisch, ja Electrabel ziet mij al twee weken ongelooflijk graag !) en omdat ik nu kompleet down zit nu ook Petroleum kachels aangekocht (wat een stank en een vochtigheid !). Die Irissen gaan er bij mij uit, desnoods via de rechtbank (art 1641 ev - wet op de verborgen gebreken).

    Graag jullie feedback ivm gelijkaardige ervaringen.

    Cheers,


    Hallo,

    Hier Annie van de Firma Soete

    Eventjes een raad, is de schouw of schouwen die er staan oude? Anders is dat de reden, gewoon een flexible erin steken en alles is opgelost.
    Groetjes Annie

    Geert
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van ss vr 29 apr 2011 - 17:20

    Annie, ge reageert hier op een bericht van december 2010!!! Beter eens het gehele topic lezen he!?
    Grtz
    ss duivel
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Annejanne vr 29 apr 2011 - 17:39

    @Annie, bij mij zijn de schouwen 47 jaar oud en ik heb ook een Iris-kachel. Totaal géén problemen (zonder flexible) dus, het zou me verwonderen dat het probleem zich daar situeert.
    Grts,
    Annejanne


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van erwin vr 29 apr 2011 - 22:00

    Annie schreef:

    Hallo,

    Hier Annie van de Firma Soete

    Eventjes een raad, is de schouw of schouwen die er staan oude? Anders is dat de reden, gewoon een flexible erin steken en alles is opgelost.
    Groetjes Annie

    Geert
    [/quote]

    das wel een heel snelle conclusie vanop afstand,
    waarom zou een oude schouw niet voldoen?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? - Pagina 2 Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za 27 apr 2024 - 20:07