Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 43 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 41 gasten

Relax


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 10:56 am

    De watertemperatuur van mijn cv pelletkachel staat op 70 graden en de temperatuur van de kachel staat op 24 graden.

    De temperatuur wordt gemeten aan de achterkant van de kachel dus vandaar dat ik hem op 24 graden heb gezet, want dan is het aan de andere kant van de kamer 22 graden. Ik vind dat te warm maar als de kacheltemp van de verlaag naar 22 graden (dan is het in de kamer 20) gaat de kachel vrij snel moduleren en dan is de temp in de andere vertrekken te laag...

    Heef iemand met een cv pelletkachel ook dit probleem? en hoe lossen jullie dit op?

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 3:42 pm

    frue66 schreef:De watertemperatuur van mijn cv pelletkachel staat op 70 graden en de temperatuur van de kachel staat op 24 graden.

    De temperatuur wordt gemeten aan de achterkant van de kachel dus vandaar dat ik hem op 24 graden heb gezet, want dan is het aan de andere kant van de kamer 22 graden. Ik vind dat te warm maar als de kacheltemp van de verlaag naar 22 graden (dan is het in de kamer 20) gaat de kachel vrij snel moduleren en dan is de temp in de andere vertrekken te laag...

    Heef iemand met een cv pelletkachel ook dit probleem? en hoe lossen jullie dit op?

    Gr.
    Remco

    Dat is eigen aan het systeem. Het enige wat je kan doen is een paar deuren openzetten.
    De meeste CV-kachels hebben het probleem dat ze teveel warmte in de ruimte zelf afgeven.
    Eigenlijk zou zo'n kachel beter geïsoleerd moeten zijn, zodat ze minder warmte in de ruimte afgeven, en meer aan het water.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 6:59 pm

    Ik heb dit opgelost door een externe kamerthermostaat aan te sluiten op mijn cv-pelletkachel?


    avatar
    zonnetje
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 23
    Registration date : 24-06-09

    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van zonnetje do dec 30, 2010 7:14 pm

    Remco

    Zet je kachel eens alleen op water temperatuur en niet op kamer temperatuur.

    Bij de meeste CV kachels heb je die optie.
    Op deze wijze gaat je kachel nooit moduleren. Is zuiniger in gebruik en vervuild veel minder. Je pomp gaat zo ook niet uit.
    Weet niet hoeveel kw je kachel heeft en welk merk
    Ik krijg het hele huis warm met 62 - 67 graden water temperatuur
    22 kw kachel temp woonkamer 20-23 graden. inhoud huis ruim 350m3

    groet

    zonnetje
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 7:41 pm

    zonnetje schreef: Remco

    Zet je kachel eens alleen op water temperatuur en niet op kamer temperatuur.

    Bij de meeste CV kachels heb je die optie.
    Op deze wijze gaat je kachel nooit moduleren. Is zuiniger in gebruik en vervuild veel minder. Je pomp gaat zo ook niet uit.
    Weet niet hoeveel kw je kachel heeft en welk merk
    Ik krijg het hele huis warm met 62 - 67 graden water temperatuur
    22 kw kachel temp woonkamer 20-23 graden. inhoud huis ruim 350m3

    groet

    zonnetje

    Ik heb een MCZ mysa hydro van 22,3kw maar ik weet niet of ik dat op deze kachel kan, ik kan het niet in het menu vinden... Het zou wel de oplossing zijn, bedankt voor de tip.

    Gr.
    Remco
    avatar
    zonnetje
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 23
    Registration date : 24-06-09

    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van zonnetje do dec 30, 2010 9:24 pm

    hi remco

    probeer eens de knop van de ruimte temperatuur net zo lang in te drukken tot hij niet verder gaat
    meestal 40 graden daarna komt er bij de meeste cv een instelling met teken M of iets dergelijks
    dan staat ie op water temperatuur en is de ruimte termostaat uitgeschakeld. (anders werkt het niet)
    Verdere instelling dan dus met je water temperateur knop.

    Anders maar ff je leverancier bellen of misschien via steven zijn handleidingen service

    grt en sterkte

    zonnetje
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast do dec 30, 2010 11:09 pm

    zonnetje schreef: hi remco

    probeer eens de knop van de ruimte temperatuur net zo lang in te drukken tot hij niet verder gaat
    meestal 40 graden daarna komt er bij de meeste cv een instelling met teken M of iets dergelijks
    dan staat ie op water temperatuur en is de ruimte termostaat uitgeschakeld. (anders werkt het niet)
    Verdere instelling dan dus met je water temperateur knop.

    Anders maar ff je leverancier bellen of misschien via steven zijn handleidingen service

    grt en sterkte

    zonnetje

    Heb ik gedaan maar de temp stopt na 35 graden en ik kan de kachel niet op de cv zetten handmatig. Ik zal de leverancier eens bellen.

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr dec 31, 2010 12:33 pm

    frue66,

    Werk met een externe kamerthermostaat en een buffervat en dan heb je geen problemen. Laat het buffervat de cv-kachel aansturen en de kamerthermostaat je radiatoren! Je moet dan wel zorgen dat in de ruimte waar je kachel staat de radiatoren wel aangepast zijn!!! Zo doe ik het al 4 jaar en in mijn woning is het in alle ruimtes ca. 20 graden. Als het buffervat moet bij-verwarmd worden slaat de cv-kachel aan en brandt hij altijd op maximum vermogen waardoor er altijd een hoog rendement blijft (geen moduleren tussen vermogens).

    Zie ook: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] (vooral opmerking onderaan)


    Ik weet dat er voor- en tegenstanders zijn van het gebruik van een buffervat bij een cv-pelletkachel maar ik heb er voorlopig enkel nog maar voordeel bij gehad.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast za jan 01, 2011 10:47 am

    assurbanipal schreef:frue66,

    Werk met een externe kamerthermostaat en een buffervat en dan heb je geen problemen. Laat het buffervat de cv-kachel aansturen en de kamerthermostaat je radiatoren! Je moet dan wel zorgen dat in de ruimte waar je kachel staat de radiatoren wel aangepast zijn!!! Zo doe ik het al 4 jaar en in mijn woning is het in alle ruimtes ca. 20 graden. Als het buffervat moet bij-verwarmd worden slaat de cv-kachel aan en brandt hij altijd op maximum vermogen waardoor er altijd een hoog rendement blijft (geen moduleren tussen vermogens).

    Zie ook: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] (vooral opmerking onderaan)


    Ik weet dat er voor- en tegenstanders zijn van het gebruik van een buffervat bij een cv-pelletkachel maar ik heb er voorlopig enkel nog maar voordeel bij gehad.

    een buffervat is bij mij een probleem ivm de ruimte, maar volgens de handleiding kan ik wel een externe kamerthermostaat kunnen plaatsen. Dus is misschien dat een optie.

    Dank

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast ma jan 10, 2011 11:02 pm

    De externe thermostaat die Fero gebruikt is een SIEMENS REV24RFDC, deze is draadloos. Waar kan je deze het beste plaatsen, in de ruimte waar de kachel staat (en radiatoren) of in mijn geval de keuken met vloerverwarming?


    Laatst aangepast door frue66 op ma jan 10, 2011 11:35 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van erwin ma jan 10, 2011 11:32 pm

    frue66 schreef:De externe thermostaat die Fero gebruikt is een SIEMENS REV24RFDC, deze is draadloos. Waar kan je deze het beste plaatsen, in de ruimte waar de kachel staat (en radiatoren) of in mijn geval de keuken me vloerverwarming?

    niet te ver van de kachel ivm communicatieproblemen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast ma jan 10, 2011 11:36 pm

    erwin123 schreef:
    frue66 schreef:De externe thermostaat die Fero gebruikt is een SIEMENS REV24RFDC, deze is draadloos. Waar kan je deze het beste plaatsen, in de ruimte waar de kachel staat (en radiatoren) of in mijn geval de keuken me vloerverwarming?

    niet te ver van de kachel ivm communicatieproblemen

    Tja, wat is niet ver?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van erwin ma jan 10, 2011 11:53 pm

    frue66 schreef:
    erwin123 schreef:

    niet te ver van de kachel ivm communicatieproblemen

    Tja, wat is niet ver?

    staat dit nergens in de handleiding


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 1:56 am

    Volgens mij heeft het plaatsen van een externe thermostaat bij dit probleem geen enkel nut.
    Je wilt de kachel wat langer buiten z'n ecomodus houden, omdat het in de andere ruimten te koud wordt (door te lage cv water temperatuur), terwijl het in je woonkamer al 22 Celsius is (en bij/achter je kachel dus 24 Celsius.)
    Je kunt dan wel een externe thermostaat plaatsen en deze bijvoorbeeld in de keuken plaatsen zodat je kachel wat langer op hoger vermogen draait, maar dan wordt het in de woonkamer toch alleen nog maar warmer?

    Dat wat 11212 aangeeft is een mogelijke oplossing, de warmte uit de woonkamer laten ontsnappen naar andere ruimten.

    Ook Assurbipanal heeft een mooie regeling, maar ja als er geen ruimte is voor een buffer.

    Succes.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 8:27 am

    erwin123 schreef:
    frue66 schreef:

    Tja, wat is niet ver?

    staat dit nergens in de handleiding

    max 30 meter zonder opstakels.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]



    Laatst aangepast door frue66 op vr jan 14, 2011 8:33 am; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 8:30 am

    rmcsmt schreef:Volgens mij heeft het plaatsen van een externe thermostaat bij dit probleem geen enkel nut.
    Je wilt de kachel wat langer buiten z'n ecomodus houden, omdat het in de andere ruimten te koud wordt (door te lage cv water temperatuur), terwijl het in je woonkamer al 22 Celsius is (en bij/achter je kachel dus 24 Celsius.)
    Je kunt dan wel een externe thermostaat plaatsen en deze bijvoorbeeld in de keuken plaatsen zodat je kachel wat langer op hoger vermogen draait, maar dan wordt het in de woonkamer toch alleen nog maar warmer?

    Dat wat 11212 aangeeft is een mogelijke oplossing, de warmte uit de woonkamer laten ontsnappen naar andere ruimten.

    Ook Assurbipanal heeft een mooie regeling, maar ja als er geen ruimte is voor een buffer.

    Succes.

    @rmcsmt

    Volgens mij toch wel. De kachel staat in de woonkamer, als het daar 21 graden is is het in de keuken nog 20 graden, dit komt door de vloerverwarming ivm de trage warmte afgifte. Als ik de thermostaat in de keuken plaats kan ik toch in de woonkamer een paar radiatoren uitzetten?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 9:02 am

    Maar waarom zet je nu dan al niet een paar radiatoren dicht dan heb je het zelfde.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 1:51 pm

    black schreef:Maar waarom zet je nu dan al niet een paar radiatoren dicht dan heb je het zelfde.

    Precies, dacht ik ook.

    Even off topic, uit nieuwsgierigheid, zit je mengwaterventiel/Laddomat er nu weer tussen?

    Groeten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 8:05 pm

    rmcsmt schreef:
    black schreef:Maar waarom zet je nu dan al niet een paar radiatoren dicht dan heb je het zelfde.

    Precies, dacht ik ook.

    Even off topic, uit nieuwsgierigheid, zit je mengwaterventiel/Laddomat er nu weer tussen?

    Groeten

    de laddomat zit er nog niet tussen, we zijn nog aan het kijken wat de beste plaats is. zo dit mogelijk bij de kachel maar daar is geen ruimte...

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 8:07 pm

    black schreef:Maar waarom zet je nu dan al niet een paar radiatoren dicht dan heb je het zelfde.

    Ik dacht 'slim' te zijn en had het idee dat het beter was de thermostaat in de keuken te plaatsen omdat de ruimte daar bijna 2x zo groot is als de woonkamer en daar vloerverwarming ligt... en die warmt langzamer op.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 8:54 pm

    In principe maakt het niet uit waar de thermostaat zit je houd toch de tempratuur verschil tussen woonkamer en keuken.
    Je zou toch wat moeten spelen met de radiator kranen om de gewenste tempratuur te krijgen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 8:59 pm

    black schreef:In principe maakt het niet uit waar de thermostaat zit je houd toch de tempratuur verschil tussen woonkamer en keuken.
    Je zou toch wat moeten spelen met de radiator kranen om de gewenste tempratuur te krijgen.

    @black

    enig idee hoe je dit kan oplossen, zonder een buffervat? ;-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van erwin vr jan 14, 2011 9:09 pm

    frue66 schreef:
    black schreef:In principe maakt het niet uit waar de thermostaat zit je houd toch de tempratuur verschil tussen woonkamer en keuken.
    Je zou toch wat moeten spelen met de radiator kranen om de gewenste tempratuur te krijgen.

    @black

    enig idee hoe je dit kan oplossen, zonder een buffervat? ;-)

    frue je plaatste toch een buffervat of is dit alweer eraf gehaald?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 9:12 pm

    erwin123 schreef:
    frue66 schreef:

    @black

    enig idee hoe je dit kan oplossen, zonder een buffervat? ;-)

    frue je plaatste toch een buffervat of is dit alweer eraf gehaald?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Klopt het expansievat (25L) zit er nog steeds tussen, maar deze is de druk op constant 1,5bar te houden
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 9:23 pm

    Ik zou eerst een paar radiator kranen in de kamer waar de kachel staat een beetje dicht draaien en even aankijken wat de tempratuur doet in de kamer/keuken.
    Heb je gewone kranen of thermostaat kranen in de kamer?

    Gesponsorde inhoud


    Temperatuur instelling CV pelletkachel Empty Re: Temperatuur instelling CV pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 06, 2024 10:37 pm