Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 26 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 26 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
pedro
steven
erwin
7 plaatsers

    vergaarbak met stoffilter voor pellets


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31565
    Registration date : 15-02-10

    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van erwin di jan 25, 2011 8:10 pm

    bewegen zal moeilijk zijn met dat gewicht van 17 zakken pellets erop
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast di jan 25, 2011 8:13 pm

    erwin123 schreef:bewegen zal moeilijk zijn met dat gewicht van 17 zakken pellets erop

    Inderdaad das de oorzaak dat het ook bijna niet te maken was binnen een houtconstructie zoals deze.
    Mvg Meeki
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van ss wo jan 26, 2011 11:44 am

    Volgens mij is het beter dat het niet kan bewegen, anders ga je veel kleine pellets gewoon verpulveren vrees ik.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 12:05 pm

    Door het bewegen van de pellets terwijl je er uithaalt zal het meeste stof wel naar beneden vallen denk ik.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 12:56 pm

    meeki001 schreef:
    erwin123 schreef:bewegen zal moeilijk zijn met dat gewicht van 17 zakken pellets erop

    Inderdaad das de oorzaak dat het ook bijna niet te maken was binnen een houtconstructie zoals deze.
    Mvg Meeki


    meeki
    onder welke hoek ligt die onderste plank waar het stof doorvalt en waardoor de pellets naar voor schuiven ?



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 4:02 pm

    fleur schreef:
    meeki001 schreef:

    Inderdaad das de oorzaak dat het ook bijna niet te maken was binnen een houtconstructie zoals deze.
    Mvg Meeki


    meeki
    onder welke hoek ligt die onderste plank waar het stof doorvalt en waardoor de pellets naar voor schuiven ?



    gr fleur

    Die ligt op 35° à 40°
    Mvg Meeki
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 4:05 pm

    kristel schreef:Door het bewegen van de pellets terwijl je er uithaalt zal het meeste stof wel naar beneden vallen denk ik.

    Groetjes
    Kristel

    Inderdaad Kristel dat blijkt zo te zijn.
    Iedere keer als ik een emmer vul dan hoor en zie je de pellets schuiven en ook een beetje stof vallen als je door het luikje kijkt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 4:06 pm

    ss schreef:Volgens mij is het beter dat het niet kan bewegen, anders ga je veel kleine pellets gewoon verpulveren vrees ik.
    Groeten,
    ss

    Ook aan gedacht en ik denk dit ook.
    Een tril systeem zou volgens mij het beste zijn. Maar krijg dit maar eens gemaakt.
    Mvg Meeki
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 5:30 pm

    Ik denk wel dat ik weet waarom Fleur die vragen stelt. Bij onze kachel heeft de vergaarbak vrij steile hellingen en is trechtervormig in glad metaal. Als je gaat bijvullen zie je altijd dat er een soort draaikolk ontstaan is en dat er alleen pellets weg zijn uit het midden terwijl de kanten pas vrijkomen als de bak bijna leeg is.
    Ik vrees dus ook dat uw systeem vooral vooraan pellets weghaalt en dat er weinig over de plaat schuiven. Het is moeilijk te testen maar wel logisch ... de weg van de minste weerstand !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 5:34 pm

    hobbymachine schreef:Ik denk wel dat ik weet waarom Fleur die vragen stelt. Bij onze kachel heeft de vergaarbak vrij steile hellingen en is trechtervoemig in glad metaal. Als je gaat bijvullen zie je altijd dat er een soort draaikolk ontstaan is en dat er alleen pellets weg zijn uit het midden terwijl de kanten pas vrijkomen als de bak bijna leeg is.
    Ik vrees dus ook dat uw systeem vooral vooraan pellets weghaalt en dat er weinig over de plaat schuiven. Het is nog moeilijk te testen ook maar wel logisch ... de weg van de minste weerstand !

    Is ook wel zo maar het stof dat er nu al uitvalt gaat niet meer in uw kachel zitten wat de worm tengoede komt.
    Mvg Meeki
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Jef wo jan 26, 2011 7:00 pm

    meeki001 schreef:
    ss schreef:Volgens mij is het beter dat het niet kan bewegen, anders ga je veel kleine pellets gewoon verpulveren vrees ik.
    Groeten,
    ss

    Ook aan gedacht en ik denk dit ook.
    Een tril systeem zou volgens mij het beste zijn. Maar krijg dit maar eens gemaakt.
    Mvg Meeki

    Een trilmotortje maken is niet zo moeilijk hoor Meeki.
    Een klein motortje maakt niet uit welk kan zelfs 1 op batterijtjes zijn.
    Het centerpuntje even plooien zodat het uit zijn center staat,vijs dit tegen de plaat met gaatjes en het zal trillen als een tierelier. tof


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van erwin wo jan 26, 2011 7:20 pm

    meeki001 schreef:
    hobbymachine schreef:Ik denk wel dat ik weet waarom Fleur die vragen stelt. Bij onze kachel heeft de vergaarbak vrij steile hellingen en is trechtervoemig in glad metaal. Als je gaat bijvullen zie je altijd dat er een soort draaikolk ontstaan is en dat er alleen pellets weg zijn uit het midden terwijl de kanten pas vrijkomen als de bak bijna leeg is.
    Ik vrees dus ook dat uw systeem vooral vooraan pellets weghaalt en dat er weinig over de plaat schuiven. Het is nog moeilijk te testen ook maar wel logisch ... de weg van de minste weerstand !

    Is ook wel zo maar het stof dat er nu al uitvalt gaat niet meer in uw kachel zitten wat de worm tengoede komt.
    Mvg Meeki

    als je die draaikolk ziet in het midden, dan is het een kleine moeite om even door de pellets te gaan met de handen, dan ligt alles weer vlak
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 11:07 pm

    Jef schreef:
    meeki001 schreef:

    Ook aan gedacht en ik denk dit ook.
    Een tril systeem zou volgens mij het beste zijn. Maar krijg dit maar eens gemaakt.
    Mvg Meeki

    Een trilmotortje maken is niet zo moeilijk hoor Meeki.
    Een klein motortje maakt niet uit welk kan zelfs 1 op batterijtjes zijn.
    Het centerpuntje even plooien zodat het uit zijn center staat,vijs dit tegen de plaat met gaatjes en het zal trillen als een tierelier. tof

    Ik heb hier echt geen idee van hoe moeilijk of makkelijk het is dit te maken, enkel stel ik mij de vraag op twee punten:
    1) op de plaat rust er wel 255Kg en om daar een voldoende trilling in te krijgen ????
    2) De bak zit samen met vijzen die wel voorgeboord zijn in de kopplaat en dan vast geschroefd zijn in dwarsplaat zonder voorboren van deze. Ik vrees een beetje op lange termijn dat de dwarsplaat zou kunnen splijten door de trilling. Alhoewel er bijna 200 schroeven in de bak zitten. Allez kort gezegd ik weet het niet.

    Persoonlijk denk ik voor trillingen te maken het beter zou zijn de bak te voorzien van een metalen geraamte.
    Mvg Meeki
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van erwin wo jan 26, 2011 11:12 pm

    meeki001 schreef:
    Jef schreef:

    Een trilmotortje maken is niet zo moeilijk hoor Meeki.
    Een klein motortje maakt niet uit welk kan zelfs 1 op batterijtjes zijn.
    Het centerpuntje even plooien zodat het uit zijn center staat,vijs dit tegen de plaat met gaatjes en het zal trillen als een tierelier. tof

    Ik heb hier echt geen idee van hoe moeilijk of makkelijk het is dit te maken, enkel stel ik mij de vraag op twee punten:
    1) op de plaat rust er wel 255Kg en om daar een voldoende trilling in te krijgen ????
    2) De bak zit samen met vijzen die wel voorgeboord zijn in de kopplaat en dan vast geschroefd zijn in dwarsplaat zonder voorboren van deze. Ik vrees een beetje op lange termijn dat de dwarsplaat zou kunnen splijten door de trilling. Alhoewel er bijna 200 schroeven in de bak zitten. Allez kort gezegd ik weet het niet.

    Persoonlijk denk ik voor trillingen te maken het beter zou zijn de bak te voorzien van een metalen geraamte.
    Mvg Meeki

    meeki ik denk dat de bak zoals hij nu is, aan je verwachtingen voldoet,

    optimalizeren kan je later nog
    er zijn misschien nog zaken die je wil veranderen als je hem een tijdje gebruikt, zoiets moet je ondervinden



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast wo jan 26, 2011 11:42 pm

    meek001

    volgens mij heb je een degelijke,propere voorraadtank gemaakt,maar tevens ben ik niet helemaal overtuigd over het verwijderen van het stof uit de pellets wat toch een van jou bedoelingen was.
    als je pellets wilt ontdoen van het stof is er een eenvoudige zeef nodig,vroeger gebruikte men die om de resten uit de kolenkachel te zeven.

    onderaan in je bak zou ik een zeef monteren onder 45° waar de pellets afrollen naar de opening van je emmer.

    onderaan in de voorraadbak zou ik een vijzel monteren die de pellets met regelmaat bovenaan op de zeef laten vallen

    in feite kan je nog alles gebruiken ,de schuine plaat met de gaatjes kan je gebruiken om de bak in twee te delen (grootste gedeelte voor de pellets bovenaan),je hebt alleen nog een zeef nodig voor in het onderste deel van je tank.

    ik denk zoals je tank nu gemaakt is dat de plaat met de gaatjes zijn werk maar zal doen als de tank praktisch leeg is

    maar nogmaals ....ik wil absoluut geen kritiek geven op jou werk of geen discutties uitlokken,maar ge kent me... ik zeg altijd rechtuit mijn mening

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 12:43 am

    fleur schreef:meek001

    volgens mij heb je een degelijke,propere voorraadtank gemaakt,maar tevens ben ik niet helemaal overtuigd over het verwijderen van het stof uit de pellets wat toch een van jou bedoelingen was.
    als je pellets wilt ontdoen van het stof is er een eenvoudige zeef nodig,vroeger gebruikte men die om de resten uit de kolenkachel te zeven.

    onderaan in je bak zou ik een zeef monteren onder 45° waar de pellets afrollen naar de opening van je emmer.

    onderaan in de voorraadbak zou ik een vijzel monteren die de pellets met regelmaat bovenaan op de zeef laten vallen

    in feite kan je nog alles gebruiken ,de schuine plaat met de gaatjes kan je gebruiken om de bak in twee te delen (grootste gedeelte voor de pellets bovenaan),je hebt alleen nog een zeef nodig voor in het onderste deel van je tank.

    ik denk zoals je tank nu gemaakt is dat de plaat met de gaatjes zijn werk maar zal doen als de tank praktisch leeg is

    maar nogmaals ....ik wil absoluut geen kritiek geven op jou werk of geen discutties uitlokken,maar ge kent me... ik zeg altijd rechtuit mijn mening

    gr fleur

    Je hebt daar zeker een punt Fleur en ik heb graag dat niet enkel jij eerlijk bent maar allen zouden dit moeten doen.
    Echter zoals je mij hier ook al een beetje leerde kennen heb ik hier een antwoord op, zijnde dat er geen enkele zeef bestaat die de oppervlakte van de bak beslaat en sterk genoeg is onder dit gewicht. Ok dit is nog oplosbaar en daar geef ik je gelijk enkel vind je in de gewone handel geen zeven met mazen die klein genoeg zijn of niet te klein zijn.
    In een vroegere hobby (lees vissen) heb ik vele zeven gebruikt voor het zeven van mijn aasvoer. En ondervond dat de mazen van 3 mm bijna niks filteren en een maatje groter de 6mm de pellets erin vast komen te zitten. Ik heb me rot gezocht naar mazen van 4 en 5 mm en je vind die niet. Waarop ik heb besloten zelf iets te maken mn. De plank. Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is een tweede plank die je schuin bovenin plaatst (onder een kleinere schuine hoek dan wel)met een kleine opvangbak eronder. De bedoeling is dat je hier je pellets gaat opgieten en ze zo vervolgens naar beneden rollen op de al geïnstalleerde filterplaat wat een verbetering zou kunnen zijn. Enkel nam dit zoveel plaats in de bak weg dat het de moeite niet meer was deze te gaan bouwen. Alhoewel ik nu eens beter begin na te denken en dit toch nog zou kunnen. Nog ffkes goe nadenken en ik kom er wel.

    Ik meld je er graag bij dat dit voor mij discussies zijn met een opbouwende kritiek en ik daar totaal geen moeilijkheden mee heb, integendeel dat zijn met grijze massa terug eens aan het denken.
    Alvast bedankt Fleur

    Mvg Meeki
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 12:46 am

    erwin123 schreef:
    meeki001 schreef:

    Ik heb hier echt geen idee van hoe moeilijk of makkelijk het is dit te maken, enkel stel ik mij de vraag op twee punten:
    1) op de plaat rust er wel 255Kg en om daar een voldoende trilling in te krijgen ????
    2) De bak zit samen met vijzen die wel voorgeboord zijn in de kopplaat en dan vast geschroefd zijn in dwarsplaat zonder voorboren van deze. Ik vrees een beetje op lange termijn dat de dwarsplaat zou kunnen splijten door de trilling. Alhoewel er bijna 200 schroeven in de bak zitten. Allez kort gezegd ik weet het niet.

    Persoonlijk denk ik voor trillingen te maken het beter zou zijn de bak te voorzien van een metalen geraamte.
    Mvg Meeki

    meeki ik denk dat de bak zoals hij nu is, aan je verwachtingen voldoet,

    optimalizeren kan je later nog
    er zijn misschien nog zaken die je wil veranderen als je hem een tijdje gebruikt, zoiets moet je ondervinden


    Zoals je ziet ben ik al bezig hé ;-)
    Mvg Meeki
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 8:16 am

    meeki
    we zitten nog niet op dezelfde golflengte,zeggende woorden zijn soms moeilijk te begrijpen of uit te leggen.
    daarom heb ik vlug een schets gemaakt hoe ik die zeefbak zou maken

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]



    in de handel is metaaldraad te krijgen met mazen van 4mm (zeef om assen van kachel te zeven,kost bijna niets)
    je zeef maak je maar 20 a 30 cm breed (niet over de volledige breedte van de bak)
    door aan de vijzel te draaien vallen de pellets op de zeef en rollen zo door de opening in de emmer,je draait zolang aan de vijzel tot je emmer vol is.
    opening onderaan moet niet afgesloten worden ,wel een bocht nemen van 45° ?ZEKER GEEN VAN 90°WANT DAN SCHUIVEN DE PELLETS NIET MEER


    gr fleur







    Laatst aangepast door fleur op do jan 27, 2011 8:42 am; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 8:27 am

    Erwin, het vormen van die "draaikolk" is echt het probleem niet want bij de volgende vulling is ze weer weg. Het punt is dat pellets door hun structuur niet zomaar schuiven.
    Ik kan mij vinden in het ontwerp van Fleur maar vrees dan weer dat zich in de hoek waar de vijzel de pellets weghaalt na enige tijd het stof gaat ophopen dat de vijzel niet wil/kan meenemen (dat is wat bij ss gebeurd is heb ik begrepen). Hetgeen ik voor eenvoud het pollepeleffect zal noemen want je kan het alleen oplossen door het stof manueel weg te halen.
    Fleur, waarom de vijzel niet een stuk schuiner geplaatst zoals bij onze kachel ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 8:51 am

    hobbymachine schreef:Erwin, het vormen van die "draaikolk" is echt het probleem niet want bij de volgende vulling is ze weer weg. Het punt is dat pellets door hun structuur niet zomaar schuiven.
    Ik kan mij vinden in het ontwerp van Fleur maar vrees dan weer dat zich in de hoek waar de vijzel de pellets weghaalt na enige tijd het stof gaat ophopen dat de vijzel niet wil/kan meenemen (dat is wat bij ss gebeurd is heb ik begrepen). Hetgeen ik voor eenvoud het pollepeleffect zal noemen want je kan het alleen oplossen door het stof manueel weg te halen.
    Fleur, waarom de vijzel niet een stuk schuiner geplaatst zoals bij onze kachel ?




    hobbymachine

    de onderzijde in de voorraadbak moet schuin afgewerkt worden dat juist de vijzel zichtbaar is ,al het stof en de pellets worden gegarandeerd vervoerd door de vijzel omdat deze horizontaal geplaatst is .
    bij de kachel wordt de vijzel omhoog geplaatst om twee redenen denk ik
    1/er kan nooit geen vuur naar beneden gaan tot onderaan de vijzel
    2/om de voorraadbak zo groot mogelijk te maken (en zeker in ons geval)door dat het onderste van de vijzel laag zit.



    gr fleur
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Uthrex do jan 27, 2011 9:12 am

    En gaat dieje vijzel nog makkelijk te draaien zijn als daar 17 zakken op liggen? Volgens mij gaan die pellets ook teveel gebroken worden door die vijzel (en door het gewicht en door de draaibeweging waar de pellets tegen het frame worden gedraaid), tenzij ge een vijzel van formaat neemt. Dus, een vijftal keer groter dan wat in onze kachel zit.

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 9:22 am

    Uthrex schreef:En gaat dieje vijzel nog makkelijk te draaien zijn als daar 17 zakken op liggen? Volgens mij gaan die pellets ook teveel gebroken worden door die vijzel (en door het gewicht en door de draaibeweging waar de pellets tegen het frame worden gedraaid), tenzij ge een vijzel van formaat neemt. Dus, een vijftal keer groter dan wat in onze kachel zit.

    Uthrex



    ik denk dat zeker niet uthrex,trouwens in allerhande voorraadbakken die cv pelletkachels bevoorraden worden die pellets ook niet gebroken.
    het is de opening die telt waar de pellets in de vijzel komen,die bepaald de druk van de bovenliggende pellets,hoe groter het gat van de invoerworm hoe groter de druk op de worm
    ik zit te denken aan een ouderwetse vleesmolen,ken je dat..... tof



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 10:20 am

    Nog een ideetje om je kachel te vullen

    Hoewel ik zoiets in mijne living nog niet echt zie zitten (pelletkachel), lijkt me vooral interessant bij een pelletketel die je manueel moet vullen.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 11:01 am

    Amaaaaaai en ik die dacht eens een gewoon bakje te maken ten voordele van het stockeren van pellets.

    @ Fleur ik snap maar al te goed wat je bedoelde. Maar er komen hier een heleboel vragen in mij op van hoe ga je dit maken.
    Ik zie reeds nu enige problemen om die vijzel a) te monteren in een handelbare dikte van hout van 18mm b)Je kan de vijzel niet ondersteunen op het einde.c) deze vijzel moet al in een lager lopen om soepel te kunnen draaien en hoe ga je deze erin plaatsen (de lager dan).
    Ik bedoel gewoon dat alles op een hobbyistische manier moet kunnen gemaakt worden. Dit is voor de meeste mensen onder ons niet meer zelf te maken.
    Mijn eerste bedoeling is plaats te sparen en gelijktijdig al een kleine voorfiltering te doen.
    Ik breek uw constructie niet af maar hoe meer er in de bak zelf moet komen, hoe kleiner van inhoud deze word en je hem groter zal moeten gaan maken wat dan niet in het voordeel komt ruimte te gaan sparen. Weet wel dat deze bak aanwezig is binnen het huis daar wij geen garage nog aparte ruimte hebben die aan huis gelegen is.
    Echter denk ik wel dat uw schets realiseerbaar is en dit voor mensen die het materiaal, het geld en de plaats hiervoor hebben.
    Ik denk gewoon dat men de situatie van elk persoon moet gaan bekijken en het zo binnen deze hun mogelijkheden moet gaan bekijken om zo de eenvoudigheid van de bak niet uit zijn context te trekken.
    Mvg Meeki
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 12:34 pm

    assurbanipal schreef:Nog een ideetje om je kachel te vullen: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Hoewel ik zoiets in mijne living nog niet echt zie zitten (pelletkachel), lijkt me vooral interessant bij een pelletketel die je manueel moet vullen.




    assurbanipal

    ik gebruik dit systeem,mijn pellets staan gestokkeerd op zolder vandaar vertrekt er een buis in de schouw naar beneden tot in de voorraadbak van de inbouwkachel.
    ik heb een klep onderaan de buis .


    gr fleur


    Laatst aangepast door fleur op do jan 27, 2011 1:08 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gast do jan 27, 2011 1:03 pm

    meeki001 schreef:Amaaaaaai en ik die dacht eens een gewoon bakje te maken ten voordele van het stockeren van pellets.

    @ Fleur ik snap maar al te goed wat je bedoelde. Maar er komen hier een heleboel vragen in mij op van hoe ga je dit maken.
    Ik zie reeds nu enige problemen om die vijzel a) te monteren in een handelbare dikte van hout van 18mm b)Je kan de vijzel niet ondersteunen op het einde.c) deze vijzel moet al in een lager lopen om soepel te kunnen draaien en hoe ga je deze erin plaatsen (de lager dan).
    Ik bedoel gewoon dat alles op een hobbyistische manier moet kunnen gemaakt worden. Dit is voor de meeste mensen onder ons niet meer zelf te maken.
    Mijn eerste bedoeling is plaats te sparen en gelijktijdig al een kleine voorfiltering te doen.
    Ik breek uw constructie niet af maar hoe meer er in de bak zelf moet komen, hoe kleiner van inhoud deze word en je hem groter zal moeten gaan maken wat dan niet in het voordeel komt ruimte te gaan sparen. Weet wel dat deze bak aanwezig is binnen het huis daar wij geen garage nog aparte ruimte hebben die aan huis gelegen is.
    Echter denk ik wel dat uw schets realiseerbaar is en dit voor mensen die het materiaal, het geld en de plaats hiervoor hebben.
    Ik denk gewoon dat men de situatie van elk persoon moet gaan bekijken en het zo binnen deze hun mogelijkheden moet gaan bekijken om zo de eenvoudigheid van de bak niet uit zijn context te trekken.
    Mvg Meeki



    meeki
    je hebt de tank al gemaakt ,je hoeft juist een verandering door te voeren aan de binnenkant ,een smalle zeef in plaatsen (kost misschien 2 euro) en een vijzel in de bak bovenaan of onder de middenplaat monteren(ken je die oude vleesmolens van vroeger,wel met dit moet dit zeker gaan)(die vind je voor 2 euro op de rommelmarkten)
    samen voor 5 euro is jou probleem opgelost,
    de zeef moet van fijne volièredraad van 1mm dik gemaakt zijn met mazen van 3 a 4 mm ....want met door in een plaat gaten te boren kan je nooit zeven.
    dus moeilijk vindt ik hier toch niks aan en kostelijk helemaal niet,ik vond zelfs dat jou bak wat prijzig uitvalt,ik zou hem gemaakt hebben van een oud wandmeubel die ze nu om de haverklap weggooien of in stoofhout kappen ,ik had er een mooi siermeubel van gemaakt.


    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    vergaarbak met stoffilter voor pellets - Pagina 2 Empty Re: vergaarbak met stoffilter voor pellets

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 4:13 am