Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 22 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+49
HansH
Dan12
fdoncke
Bompa
gaspar1000
nick1
Soul
pedro
bart b
eddy1
evert.clonen
Antonius
francky
Geert
kenzo229
vinnus1
Johnny Derveaux
krusty
Fleur
Groene Ridder
Kris 42
Brahman
hermanV
grossard.rob
stef123
wvema
costerke
Toon
erwin
Keteltje
ponneke
weske32v
Pcorsa
binck
niepoort
dxnature
Annejanne
player
speedy
Uthrex
Péétje Brik
jeanhup
ss
steven
Jef
flair
cuypersmarc
Block
Philip
53 plaatsers

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31485
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin do 16 feb 2017 - 16:55

    engie electrabel springt ook op de zonnepanelen kar.
    zonder er iets aan te verdienen zullen ze het zeker niet doen...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van eddy1 ma 27 feb 2017 - 6:51

    Heb me ingeschreven voor de samenaankoop zonnepanelen in de provincie Limburg. Heb hun uitslag veiling gekregen,maar nog niet mijn persoonlijk aanbod. Als ik kan zien bij de veiling zou ik nu ten opzichte van verschillende offertes die ik vorig jaar zelf heb laten maken,ongeveer 1/4 goedkoper uitkomen bij de samenaankoop dan vorig jaar.
    Had het vorig jaar niet genomen gezien ik bij berekening van al de kosten,er niet aan uit kon,nu echter wel. Heb nog wel een vraagje:heb een pelletkachel staan die op mlijn oude schouw is aangesloten. Deze schouw is aan de andere kant van het dak waar de zonnepanelen komen te liggen. Zou de uitstoot stof van mijn pelletkachel storend kunnen zijn voor mijn zonnepanelen? (roetaanslag )
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Annejanne ma 27 feb 2017 - 6:59

    Ik heb ook ingeschreven voor samenaankoop zonnepanelen Limburg. Inderdaad vorig jaar nog vrij duur! Nu 1€/Wattpiek....


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty ma 27 feb 2017 - 10:41

    Aan beiden proficiat, goeie beslissing!

    Stof op de panelen , het hangt af van het volgende!
    Hoeveel meter tussen, meestal komt de wind uit het w/zw .
    het meeste regent er toch af, maar misschien toch afwassen met lange borstel als je er gemakkelijk aankan zoals ik op een mooie dag na de winter .

    fdoncke
    fdoncke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 47
    Registration date : 05-11-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van fdoncke ma 27 feb 2017 - 11:35

    @eddy1
    Ik kuis na de winter zoals Krusty het beschreven heeft . De zonnepanelen worden na de winter met een borstel en water gekuist , tot heden nog altijd dezelfde opbrengst (reeds 3 jaar). Ik zie zelfs geen stof of asse op de panelen ( alleen wat uitwerpselen van de vogels )
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty ma 27 feb 2017 - 12:23

    gardena heeft daarvoor mooi matriaal

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin ma 27 feb 2017 - 13:20

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    alleen opletten dat het schoonmaken geen ziekte wordt.
    bij microscopische krassen in de coating worden ze eens zo rap vuil...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van eddy1 ma 27 feb 2017 - 16:24

    Heb oud huis aan gekocht 25 jaar geleden en is gebouwd rond 1960. Dak is hoog en zeer schuin. Panelen komen aan de zuidkant te liggen en schouw staat aan de noordkant,zodus bij zuid-zuidwestenwind waait er niets op de panelen. Is ook bijna onmogelijk ze af te wassen,gezien hoogte en schuinte van het dak. Dus zal regen zijn die ze proper moet houden. Toch allemaal bedankt voor jullie goede raad.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin ma 27 feb 2017 - 16:38

    als de schouw tot de nok komt zal er niet veel asse op de zonnepanelen vallen, ook niet bij noordenwind.
    de asse gaat eerst omhoog en het meeste waait gewoon over het dak heen.
    ik denk dat je meer schrik moet hebben voor uitwerpselen van vogels.
    maar dat zal ook wel meevallen, tenzij je naast een duivenmelker woont. Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van eddy1 wo 1 maa 2017 - 7:03

    Heb mijn voorstel gisteren gehad. Is zoals ik eerder heb weergegeven,ongeveer 1/4 minder dan ik vorig jaar heb laten uitrekenen. Men heeft het berekend op 3500 kw,maar zou her eerste jaar ongeveer 3380 kw kunnen produceren . Zal zodus rond de 350 euro prosumententaks gaan betalen. Maar heb hier nog een vraag over:de zonnepanelen zullen door de jaren heen minder gaan produceren,zijnde na 10 jaar 90 procent,dan zou ik terug stroom moeten aankopen. Moet ik dan buiten de prosumententaks terug gaan betalen aan distributie en vervoer,zoals het nu het geval is of dient de prosumententaks daarvoor? Want anders heeft het geen zin om er te leggen,zit nu rond de 850 euro dat ik jaarlijks aan stroom betaal,zitten dan alle kosten in buiten zodus de turteltaks. Hoor het graag.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty wo 1 maa 2017 - 8:45

    Ik zou gaan voor 4000 kwh om het minimum aan verlies door de jaren heen op te vangen.
    Die later aan te kopen stroom zal later duurder zijn als dat je nu een ietsje teveel aan prosumententarief zou moeten betalen.

    Vergeet niet dat het prosumententarief nog steeds een hangende zaak is voor de raad van state en nog steeds kan afgeschaft worden .
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin wo 1 maa 2017 - 12:25

    kan ook zijn dat eddy1 binnen 10 jaar minder stroom verbruikt als nu, en niets moet aankopen.
    maar met de slimme meters die gaan komen wordt de stroom in beide richtingen apart geteld.
    in wezen koop je dan alles aan wat je verbruikt, wel aan een andere tariefstructuur die nog onbekend is.
    alle huidige berekeningen moet je met een grote korrel zout nemen, er gaat nog te veel veranderen de komende jaren.
    tenzij ze een goede glazen bol hebben...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van eddy1 wo 1 maa 2017 - 18:42

    Heb vandaag bij infrax gekeken en men zou wanneer men zonnepanelen legt,nog 15 jaar gebruik kunnen maken van zijn oude meter. Deze regel zou gelden tot 2020. Zodus de eerste 15 jaar kan ik gerust zijn. Deze beslissing komt van de vlaamse regering,zodus als ik nu aankoop ben ik niet verplicht een nieuwe meter te laten plaatsen de eerste 15 jaar.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin wo 1 maa 2017 - 23:57

    uw huidige meter wordt zowiezo vervangen vanaf 2019, zie punt 8/9 op deze link
    en misschien zelfs eerder als hij stuk is want analoge meters worden niet meer gemaakt.
    wat ze bedoelen is dat ze 15 jaar doen alsof de nieuwe meter terugdraait.
    dus de 2 tellers worden gewoon van mekaar af getrokken voor de factuur.

    tot als de slimme meters er staan, en dan doen vreg en de netbeheerders met hun tarieven wat ze willen.
    en daar heeft tommelein als minister niets in de pap te brokken heeft hij ooit zelf gezegd.
    tenminste als hij er nog aan is na de verkiezingen in 2019, en zijn opvolger het weer niet helemaal anders ziet.
    ik weet nog goed dat er vroeger beloofd is dat met 0 op de teller nooit iets zou moeten betaald worden.
    en kijk eens wat het nu geworden is...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van eddy1 do 2 maa 2017 - 8:45

    Heb zojuist bij Infrax het nog eens bekeken en heb gekopieerd wat zij vermelden:

    9. Wat betekent dit voor eigenaars van zonnepanelen? Blijft onze teller net als nu terugdraaien?
    Digitale meters hebben niet één, maar twee ‘tellers’: één die de afname van elektriciteit van het net meet en één die de eventuele injectie (via vb. zonnepanelen) meet. De digitale tellers draaien op zich niet terug. Door het verrekenen van beide tellers, wordt hetzelfde effect bekomen als bij de terugdraaiende teller.
    De Vlaamse regering heeft er wel voor gekozen dat wie zonnepanelen heeft of er plaatst voor eind 2020, minstens 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller kan behouden. Tot 31/12/2020 blijft dit een recht voor iedereen en verandert er in praktijk dus voor de compensatie niets. De overheid plant voor nieuwe installaties vanaf 2021 wel een andere compensatieregeling, maar die is nog niet gekend.


    Nu weet ik niet wat dit juist gaat inhouden,kan ik mijn oude meter behouden of plaatst men nu een nieuwe  digitale meter? Gaat er bij maar om dat ik geen nadeel ervan mag hebben.

    Zit nu ook nog met een dubbele meter,maar gezien ik bij essent zit,moet ik mijn huidige stroomverbruik enkel maar op nachttarief betalen. Ben wel van plan mijn dubbele meter terug te laten ontkoppelen,tot een enkelvoudige meter, gezien ik daar volgens mij het meeste voordeel bij heb.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty do 2 maa 2017 - 9:08

    Wat ik betaal op jaarbasis is o,o aan verbruik electriciteit !!!

    Wat ik wel betaal zijn allerhande taksen voor 5.5 kva - prosumententarief-energiefonds -en den btw daar op
    zijnde 51 € per maand of 612 € per jaar .

    Dus mijn eigen opbrengst per jaar van ongeveer 4500 kwh is met lichte overschot verbruikt want ze laten hier nog al gemakkelijk het licht branden achter hun gat !!!
    Persoonlijk ben ik daar op zoveel mogelijk spaarzaam op want heb alle grootverbruikers buiten gesmeten ,overal leds, in de zomer bij goed weer gaat de was op de draad en droogkast wordt zo weinig mogelijk gebruikt.........enz!!.
    Maar een frigo en 2 diepvriezers zijn verdoken grootverbruikers en die kun je niet buitenwippen.

    De gemeubelde studio boven die ook op mijn teller staat wordt niet meer verhuurd wegens slechte huurders die zich met een uitgestreken gezicht de eerste dag komen aanbieden maar owee als het op betalen aankomt , en de aangerichte schade achteraf, dan spreken we nog niet van diefstal!!!! t'is beter dat ik hem vol leg met pellets aan 3 € !!!
    De zonneboiler 300 L warmt het water voldoende op van april tot oktober daarna de electriciteit en dat loopt serieus op !!!

    Indien ik geen panelen zou gehad hebben zou ik nog dit verbruik aan 0,2597 € huidig tarief per kwh bij Ecopower moeten bijbetalen
    Ik heb zelfs nog 4of5 gsc's aan 450 € plus 1 van 250 € (gemiddeld)

    Als al dat geld voor een totaal van 35.000 € nog op de rekening zou staan zou het al deftig in waarde zijn verminderd.
    Dit zijn prijzen van 2008 tot 2011

    Dus ik heb nog een mooi spaarcentje over , denk ik zo ???
    Verder ben ik blij dat ze er liggen want spaargeld brengt nu niks meer op, maar je moet het wel hebben , en dat is altijd zo al geweest !!!!
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty do 2 maa 2017 - 9:22

    @ eddy1 die dubbele meter is bij mij al lang weg (2011) kost prijs rond de 300€ voor overschakeling naar enkelvoudige meter. koste alleen maar veel geld , aja want de zon schijnt s'nachts niet lol!
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van eddy1 do 2 maa 2017 - 10:17

    Heb het zojuist nagevraagd bij infrax,zou 183 euro zijn om terug van dubbele naar enkele meter over te schakelen. Denk ook dat ik bij een verbruik van 3600 kw rond de 375 euro aan prosumententaks zal moeten gaan betalen. Als ik 16 panelen leg zou ik rond de 3500 kw uitkomen van opbrengst per jaar. Kan niet meer panelen op mijn dak kwijt,spijtig maar het is nu zo.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty do 2 maa 2017 - 10:22

    Hoeveel panelen en hoeveel wp per paneel stellen zij voor??
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van eddy1 do 2 maa 2017 - 11:24

    Ik had laten uitrekenen op een gebruik van 3500 kw,zij stellen dan 15 panlen voor met een totaal opbrengst van 3381 kw het eerste jaar. Het wp is 270 per paneel. Heb zojuist mijn stroomverbruik van afgelopen jaar eens bekeken,eind deze maand is de opmeting en kom ik rond de 3200 kw verbruik uit. Dus zou ik inderdaad met een 15 panelen toe komen.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty do 2 maa 2017 - 11:47

    Op het eerste zicht ziet dat er goed uit !
    De omvormer zal waarschijnlijk 4000 zijn.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin do 2 maa 2017 - 13:42

    @eddy1: uw huidige meter wordt vanaf 2019 vervangen door een digitale meter.
    "voordeel van de terugdraaiende teller" wil zeggen dat ze dan doen alsof het een oude meter is.
    als je tot dan wacht om van dubbel naar enkel tarief te gaan spaar je misschien 183€ voor het vervangen van de meter.

    volgens mij gaat er nog maar 1 soort nieuwe meter zijn.
    vermits die elk kwartier de tellerstand doorgeeft aan infrax kan hun computer perfect het verbruik overdag en 's nachts apart berekenen.
    ze zeggen het trouwens zelf op de site: "de verschillende tarieven staan met de digitale meter los van de gebruikte technologie".


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Dan12 vr 3 maa 2017 - 18:29

    over meters gesproken...

    vanavond gehoord op nederland 1.
    programma;  "eenvandaag"



    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]




    zijn dit het soort meters wat binnenkort ook hier in Belgie geplaatst gaan worden ?


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van krusty vr 3 maa 2017 - 20:28

    De foto van de slimme meter voor Belgie

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin vr 3 maa 2017 - 23:20

    als em dat is kunnen ze de oude gewoon laten hangen.
    een digitale meter heeft geen draaischijf...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van erwin vr 3 maa 2017 - 23:27

    de oude analoge en de nieuwe digitale meter naast elkaar.
    hoe de nieuwe er precies gaat uitzien weten ze zelf nog niet denk ik.
    misschien zijn ze nog aan het onderhandelen met de een of andere chinees.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    na de plaatsing van de nieuwe meter alles van de stroom halen, de gsm opladen en de ledlampen aan.
    als hij flink gaat tellen de netbeheerder bellen en de meterkast inpakken met aluminium-folie tot het opgelost is...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze - Pagina 30 Empty Re: zonnepanelen dan toch de verkeerde keuze

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 26 apr 2024 - 13:19