Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van Gast di apr 26, 2011 11:59 am

    Hallo iedereen,

    Ben nieuw in de pelletkachel-wereld en plan een aankoop van pelletkachel als bijverwarming (Rika Memo).
    'k heb een vraagje ivm met de bedrijfszekerheid van de kachel wanneer de electriciteit uitvalt. Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je kachel blijft werken als het electriciteitsnet in je straat uitvalt voor een aantal uur of erger (gebeurt zelden, maar het kan)?

    Heeft er iemand een slimme oplossing daarvoor ? reeds uitgetest ?

    Ik heb zitten rondsurfen en er zijn zeker betaalbare oplossingen mogelijk, nl. combinatie van batterijen en omvormer die je de nodige stroom kunnen leveren tijdens spanningsuitval, dit moet volstaan voor enkele uren ... van zodra de electricteit terug uit het net komt, kun je de batterijen gewoon terug opladen via het net ... je zou natuurlijk ook een "stille" generator kunnen aanschaffen (zoals ze gebruikt worden op campings en boten)...

    Mvg,
    Stef
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van erwin di apr 26, 2011 12:05 pm

    Stef01 schreef:Hallo iedereen,

    Ben nieuw in de pelletkachel-wereld en plan een aankoop van pelletkachel als bijverwarming (Rika Memo).
    'k heb een vraagje ivm met de bedrijfszekerheid van de kachel wanneer de electriciteit uitvalt. Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je kachel blijft werken als het electriciteitsnet in je straat uitvalt voor een aantal uur of erger (gebeurt zelden, maar het kan)?

    Heeft er iemand een slimme oplossing daarvoor ? reeds uitgetest ?

    Ik heb zitten rondsurfen en er zijn zeker betaalbare oplossingen mogelijk, nl. combinatie van batterijen en omvormer die je de nodige stroom kunnen leveren tijdens spanningsuitval, dit moet volstaan voor enkele uren ... van zodra de electricteit terug uit het net komt, kun je de batterijen gewoon terug opladen via het net ... je zou natuurlijk ook een "stille" generator kunnen aanschaffen (zoals ze gebruikt worden op campings en boten)...

    Mvg,
    Stef

    een kleine generator van 1kw is voldoende en goedkoopste


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van Gast di apr 26, 2011 12:12 pm

    ok, bedankt Erwin

    Kun je me een bepaald merk/type aanbevelen ?
    werkt dat op benzine of gas ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van erwin di apr 26, 2011 1:01 pm

    Stef01 schreef:ok, bedankt Erwin

    Kun je me een bepaald merk/type aanbevelen ?
    werkt dat op benzine of gas ?

    benzine of mazout
    lees deze topic ook eens door
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van jeanhup di apr 26, 2011 1:14 pm

    Je kunt er ook een UPS (Uninterruptable Power Supply) voor computers ertussen zetten. Die heb je al voor een euro of 100 waarmee je het een uur of 3 kunt uitzingen bij 50 Watt continue gebruik.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van erwin di apr 26, 2011 1:31 pm

    jeanhup schreef:Je kunt er ook een UPS (Uninterruptable Power Supply) voor computers ertussen zetten. Die heb je al voor een euro of 100 waarmee je het een uur of 3 kunt uitzingen bij 50 Watt continue gebruik.

    jean om de kachel uren te blijven gebruiken is zo een ups niet geschikt, eerder voor veilig uitbranden bij stroomuitval als je geen zelftrekkende schouw hebt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van erwin di apr 26, 2011 1:37 pm

    stef01

    deze is geschikt
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    neem altijd een generator met spanningstabilisatie, dit vanwege de gevoelige elektronica in een kachel


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van jeanhup di apr 26, 2011 3:24 pm

    Maar waarom zou je je kachel uren laten branden? Je huis verliest toch niet meteen al zijn warmte?
    Als er een stroomstoring van meer dan 3 uur optreedt zou ik me meer zorgen maken over de diepvries en dat ik m'n e-mail niet kan ophalen Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van erwin di apr 26, 2011 4:27 pm

    jeanhup schreef:Maar waarom zou je je kachel uren laten branden? Je huis verliest toch niet meteen al zijn warmte?
    Als er een stroomstoring van meer dan 3 uur optreedt zou ik me meer zorgen maken over de diepvries en dat ik m'n e-mail niet kan ophalen Wink

    tof


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van Gast di apr 26, 2011 4:47 pm


    Over m'n e-mail maak ik me op zo'n moment absoluut geen zorgen, de diepvries zou inderdaad ook een probleempje zijn, maar een mens moet toch eten ...

    "waarom zou je je kachel uren laten branden?"
    Wel, omdat wanneer de stroom voor langere tijd uitvalt tijdens de winter het niet lang zal duren vooraleer je kou krijgt. Ik weet het, de kans is klein, maar het forum is daar en ik heb de vraag gesteld.
    Nu weet ik wat te doen en weet ik ook of er andere mensen zijn die over hetzelfde hebben nagedacht.

    By the way, met de generator zou ik evengoed m'n cv ketel kunnen laten werken
    Cool

    groeten,
    Stefaan
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van Annejanne di apr 26, 2011 9:32 pm

    Domme vragen bestaan niet..........


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van francky di apr 26, 2011 9:50 pm

    Annejanne schreef:Domme vragen bestaan niet..........
    Dat is waar ! Maar hoelang zit een mens zonder elecktriek de dag vanvandaag ? vraag retoer ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van erwin di apr 26, 2011 10:11 pm

    francky schreef:
    Annejanne schreef:Domme vragen bestaan niet..........
    Dat is waar ! Maar hoelang zit een mens zonder elecktriek de dag vanvandaag ? vraag retoer ?

    vandaag misschien nog niet francky, maar zeg nooit nooit,
    een airbag heeft iedereen ook in de auto en toch hoop je dat hij nooit hoeft te werken What a Face


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van jeanhup di apr 26, 2011 10:30 pm

    Ik woon nu 7 jaar in een buitengebied in Wallonië en de kwaliteit van de stroomvoorziening is hier wel flink vooruitgegaan.
    In de eerste jaren hadden we ca. 2x per jaar een stroomuitval van tussen de 1 en 6 uur (meer nooit) en een tiental korte stroomstoringen (enkele minuten tot hooguit een half uur). Bij bliksem werd regelmatig de stroom heel kort onderbroken.
    De laatste jaren hebben we hooguit 1x per jaar een wat langere stroomuitval (nooit meer langer dan 2 uur) en een paar keer per jaar last van heel kortstondige onderbrekingen door de bliksem.

    Voor een pelletkachel zijn vooral die korte onderbrekingen irritant: je krijgt meteen een foutmelding en de kachel gaat uit. Met een UPS voorkom je dit volledig.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van ss wo apr 27, 2011 8:25 am

    jeanhup schreef:Ik woon nu 7 jaar in een buitengebied in Wallonië en de kwaliteit van de stroomvoorziening is hier wel flink vooruitgegaan.
    In de eerste jaren hadden we ca. 2x per jaar een stroomuitval van tussen de 1 en 6 uur (meer nooit) en een tiental korte stroomstoringen (enkele minuten tot hooguit een half uur). Bij bliksem werd regelmatig de stroom heel kort onderbroken.
    De laatste jaren hebben we hooguit 1x per jaar een wat langere stroomuitval (nooit meer langer dan 2 uur) en een paar keer per jaar last van heel kortstondige onderbrekingen door de bliksem.

    Voor een pelletkachel zijn vooral die korte onderbrekingen irritant: je krijgt meteen een foutmelding en de kachel gaat uit. Met een UPS voorkom je dit volledig.

    Een UPS lijkt me inderdaad voldoende, maar voor de "doehetzelver" is er nog een oplossing, neem een (bv.oude maar die nog werkt)auto-batterij sluit er een 150W spanningsomzetter (van 12VDC naar 230V AC) op aan en je kan het een paar dagen trekken zonder stroom. Wij verkopen al omzetters vanaf een € 30... Dus zeker een goedkope oplossing!!!
    Maar ik ga akkoord met Jean, zeer zelden grote stroompannes in ons landje.
    Groeten,
    ss duivel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van erwin wo apr 27, 2011 11:30 am

    ss schreef:
    jeanhup schreef:Ik woon nu 7 jaar in een buitengebied in Wallonië en de kwaliteit van de stroomvoorziening is hier wel flink vooruitgegaan.
    In de eerste jaren hadden we ca. 2x per jaar een stroomuitval van tussen de 1 en 6 uur (meer nooit) en een tiental korte stroomstoringen (enkele minuten tot hooguit een half uur). Bij bliksem werd regelmatig de stroom heel kort onderbroken.
    De laatste jaren hebben we hooguit 1x per jaar een wat langere stroomuitval (nooit meer langer dan 2 uur) en een paar keer per jaar last van heel kortstondige onderbrekingen door de bliksem.

    Voor een pelletkachel zijn vooral die korte onderbrekingen irritant: je krijgt meteen een foutmelding en de kachel gaat uit. Met een UPS voorkom je dit volledig.

    Een UPS lijkt me inderdaad voldoende, maar voor de "doehetzelver" is er nog een oplossing, neem een (bv.oude maar die nog werkt)auto-batterij sluit er een 150W spanningsomzetter (van 12VDC naar 230V AC) op aan en je kan het een paar dagen trekken zonder stroom. Wij verkopen al omzetters vanaf een € 30... Dus zeker een goedkope oplossing!!!
    Maar ik ga akkoord met Jean, zeer zelden grote stroompannes in ons landje.
    Groeten,
    ss duivel

    das ook een goedkope oplossing idd,
    is 150W voldoende om de kachel brandende te houden,
    de batterij zou dan wel steeds goed geladen standby moeten staan,
    ik denk van een volle batterij van 70Ah, dat je dan een uurtje of 5 verder kan daarmee,
    de batterij moet immers bij 150W belasting konstant 13A stroom geven aan 12V.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van jeanhup wo apr 27, 2011 11:45 am

    Om de kachel brandende te houden is 100W al genoeg. Maar het probleem bij deze zelfbouwoplossing is wel dat je deze na de stroomuitval moet omschakelen (stekker uit stopcontact en in spanningsomzetter steken). Je kachel is dan dus al uitgevallen en zal opnieuw moeten opstarten. Deze trekt dan 300W ca. 10 minuten lang (gloeikaars). Dan heb je dus alweer een grotere omvormer nodig en dan gaat ook nog een groot deel van je accuvermogen verloren.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van jeanhup wo apr 27, 2011 12:05 pm

    Over zuurpruimen gesproken....
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van francky wo apr 27, 2011 10:17 pm

    Stef01 schreef:Hallo,

    Bedankt erwin123 voor je constructieve en nuttige informatie, hier kan ik mee verder.

    Wat betreft de batterij en omvormer, zover was ik al en dat heb ik ook reeds vermeld in het begin van deze post.
    Ge zijd hier niet goed bezig man op het forum ! en dat staat meteen genoteerd bij vele hier .

    Aan Philip: en jij staat aangegeven als "moderator" op dit forum ?! wel, het is bedroevend dat je als moderator zegt dat iemand een domme vraag stelt. Vergeef me m'n onwetendheid, maar ik informeer me graag vooraleer ik iets onderneem. Enneuhh, m'n CV ketel op gas zal wel werken als ik hem op de noodgenerator kan aansluiten, geen enkel probleem.

    Zoals Annejanne zegt: "domme vragen bestaan niet" ... alleen domme antwoorden.

    Ik wens iedereen nog veel plezier met hun pelletkachel.

    bye bye
    ge zijd hier niet goed bezig man !

    Gesponsorde inhoud


    Wegvallen spanning - backup electriciteit Empty Re: Wegvallen spanning - backup electriciteit

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 9:50 am