Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 1 verborgen en 26 gasten

Cerutti, krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast ma 13 jun 2011 - 23:39

    hobbymachine schreef: tenzij het héél grote roosters zijn. Je zult tocht (trek) moeten maken, eventueel mechanisch, maar dan haal je de warme bovenlaag in de leefkamer steeds weg

    Het zouden geen hele grote roosters worden, maar wel mechanisch, in en uit te schakelen met een eenvoudige schakelaar volgens wens...

    Dus wanneer we beneden vertoeven zouden we enkel een gekozen kamer kunnen opwarmen. Naargelang welke van de 2 kamers boven opgewarmd moet worden (lees nog steeds; de koude doorbreken) zouden we een deel van de warmste lucht die zich altijd aan het plafond bevindt mechanisch kunnen blazen naar de kamer waar nodig. In geval dat je de 2 ventilatoren zou aanzetten zou dit wel meer vermogen vragen, maar dit hebben we er dan wel eventueel voor over.

    Bovendien zouden we in principe zelden met de 2 ventilatoren samen beneden opwarmen. Wat dus meestal niet veel meer vermogen zou vragen...

    Stel je bijvoorbeeld voor dat we 1 kamer via deze mechanische ventilatie wensen mee op te warmen (40m³) zou dit qua kw niet zo heel veel uitmaken dacht ik...

    Misschien zou het zelfs mogelijk moeten zijn om wanneer we beneden vertoeven deze benedenruimte op te warmen en pakweg een uur vooraleer we naar boven gaan de warme lucht naar boven te ventileren.

    Vraag is en blijft of dit eigenlijk technisch gezien allemaal wel logisch blijft, wat ik over het hoofd zie, en hoeveel jullie deze renovatie schatten qua kostprijs. De 2 ventilatieroosters zullen alvast geen grote kost zijn, dacht ik. Maar hoeveel kostte bij jullie de inbouw en afwerking van een pelletkachtel?

    Weet dat ik qua verwarming momenteel nog met mijn accumulatieverwarming zit die ik buiten wil gooien en met de veranderingen voor de boeg stel ik al jullie visies ten zeerste op prijs.

    Dus alvast bedankt voor jullie reacties...

    Mvg,
    El-Dimi.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van steven di 14 jun 2011 - 7:04

    Weet je al welk merk je wil?


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast di 14 jun 2011 - 12:42

    Mortier Middelkerke handelt volgens deze site in Edilkamin en Saey...
    Dus denk ik dat het 1 van deze merken zal worden.

    Gezien je activiteit op het forum denk ik wel dat jij een expert ter zake bent en zou ik bijgevolg ook wel zo'n pellbox durven overwegen.

    Vraag blijft op hoeveel budget jullie deze verandering zouden schatten. Dingen jullie af op de offerteprijs? Iemand raadde me dit aan, maar van nature ben ik dit niet gewoon.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van steven di 14 jun 2011 - 13:59

    ik heb het forum opgestart, maar een expert kan je mij niet noemen. slechts een gepassioneerde pelletkachel fanaat.

    Ik weet niet of de pellbox SCF (zoals die van mij) nog verkocht wordt ondertussen. Dat is de stilste pelletkachel ... ( maar ik ben het ondertussen gewoon)

    De SCF is met kanalisatie en dat zoek je blijkbaar niet. Mijn kachel heb ik een paar jaar geleden rond 3.000 euro betaald. met schouw, buis in schouw, installatie en wat gratis pellets zat ik ongeveer rond 5000 euro


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast di 14 jun 2011 - 17:15

    Owkay, bedankt.

    Ik denk dat je bedoelde 'niet' de stilste pelletkachel?

    Kanalisatie zoek ik inderdaad niet, wat denk jij (of denken jullie) van het systeem met de ventilatieroosters door plafond/vloer?

    Is 5000 euro voor installatie en afwerking nu nog een haalbare prijs, of te veel of te weinig.

    Al ervaringen of verdere info ivm Mortier Middelkerke?
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van francky di 14 jun 2011 - 22:14

    El-Dimi schreef:Owkay, bedankt.

    Ik denk dat je bedoelde 'niet' de stilste pelletkachel?

    Kanalisatie zoek ik inderdaad niet, wat denk jij (of denken jullie) van het systeem met de ventilatieroosters door plafond/vloer?

    Is 5000 euro voor installatie en afwerking nu nog een haalbare prijs, of te veel of te weinig.

    Al ervaringen of verdere info ivm Mortier Middelkerke?

    ik denk dat je het wat ver zoekt ? ik zou toch gaan voor kanalisatie Edelkamin of ... meer controlle over alles.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast di 14 jun 2011 - 22:51

    Als ik jou was zou ik beginnen met de zaak eens degelijk op te meten en naar een pelletboer trekken. Je sprak over 104 m³ beneden en 2 x 40 m³ boven maar dat lijkt me toch allemaal héél klein voor een woning !
    40 m³ met plafondhoogte 2,5m zou een opppervlakte geven van 16 m² (4m x 4m). Klopt dat ?
    Die roosters met bovenop ventilatoren zie ik niet echt zitten maar natuurlijk afhankelijk van het soort ventilator. Het zou voor jou een trage moeten zijn met laag debiet ... waar ga je dat vinden ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast wo 15 jun 2011 - 17:57

    Afmetingen kloppen toch redelijk, zeker beneden. Boven is het ongeveer 4 op 5 maar in de nok, dus die kubieke gaan ook wel kloppen.

    Gelieve wat meer info ivm ventilatoren. Ben nog niet thuis in traag vs snel, laag debiet vs hoog debiet...?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast wo 15 jun 2011 - 17:59

    Standaard kanalisatie is volgens mij in dit huis helaas geen optie...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast wo 15 jun 2011 - 18:01

    Standaard kanalisatie is volgens mij in dit huis helaas geen optie... Maar als op de ventilatoren een schakelaar zou zitten om aan/uit te schakelen heb ik toch voldoende controle. Of zie ik iets over het hoofd?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van erwin wo 15 jun 2011 - 20:15

    el-dimi, je gaat de warmste lucht tegen het plafond weghalen naar de slaapkamers, in de living word er dan steeds koude lucht onderaan bijgebracht, dit gaat niet konfortabel zijn.
    eventueel toch eens bekijken of kanalisatie niet mogelijk is, 1 kanaal van 6 cm is voldoende naar boven, daar zet je dan een splitsing naar de 2de kamer, met twee afsluitbare roosters erop kan je dan nog kiezen waar de warmte moet komen, dit is veel comfortabeler omdat de warmte uit de kachel naar boven gaat


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast wo 15 jun 2011 - 20:53

    Hmm, valt te overwegen...

    Ik weet niet of een tweede buis in de schouw zal passen, ik zal het eens overleggen met de installateur in kwestie.

    De schouw zit in het midden van kamer 1, raak ik dan nog wel makkelijk in kamer 2?

    Alvast bedankt voor de tips...

    Mvg,
    El-Dimi.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast za 18 jun 2011 - 17:47

    De kogel is door de kerk: vandaag bestelling gedaan bij Mortier Middelkerke.

    Het wordt een Edilkamin Pellbox SCF 10 KW.
    Met kanalisatie via de schouw naar 1 van de 2 kamers boven.

    Jullie raad is dus zeker niet in dovemansoren gevallen.
    Bedankt ervoor.

    Blijft af te wachten of de koude in de 2e kamer boven hiermee ook doorbroken wordt. Als de deuren tussen beide kamers openblijven is er trouwens contact met de koude traphal en voordeur...

    Maar ja, dat zien we dan wel eens hij geïnstalleerd is.
    Wat is jullie idee hieromtrent?

    Wat is het gebruikte materiaal (platen) voor de inbouw en mag het rooster van het ventilatiekanaal ook dicht zijn zodat de pelletkachel enkel beneden warmte geeft en boven niet?

    @ Steven. Op de foto zie ik dat jouw ventilatieroosters beneden zitten. Er werd mij aangeraden deze hoger te steken zodat de aankoppeling van de buizen indien nodig te bereiken zou zijn via zo'n ventilatierooster. Kun jij hier nog aan? Zou het eventueel mogelijk zijn mij een tweetal foto's doorsturen van jouw inbouw? Om de persoon die de mijne moet inbouwen (dit zal ik niet laten doen door Mortier) een idee te geven van waar het op moet gaan lijken...

    Zo mijn volgende werk is de schouwmantel afbreken, hen een gat te voorzien van 140 hoog (hopelijk is de schouw in verband gezet) en de accumulatieverwarming te ontkoppelen en deze weg te krijgen (loodzwaar).

    Tot binnenkort!

    Mvg,
    El-Dimi.

    Officieel pelletier in spé... Wink

    Oh ja, volgende stap... welke pellets aan welke prijs?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast za 18 jun 2011 - 18:17

    Info ivm platen ondertussen gevonden op het forum...

    Inbouwen dient op volgende manier te gebeuren: Wand opgebouwd met metalstud profiels bekleed met 2platen, eerste laag is promatec H 10mm dikte waarop hierna Gyproc RF12,5mm bevestigd wordt. Ook steeds letten op aanvoer van lucht naar de wand & afvoer van warmte bovenaan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast za 18 jun 2011 - 18:38

    Ik ben hier zelf nogal veel aan het posten maar gelieve zeker bericht 13 te lezen, daar staan nog paar bedenkingen en vraagjes. Het is mijn bedoeling om in dit topic stap voor stap jullie op de hoogte te houden van de veranderingen. Nog een vraagje: waarom verschijnt mijn onderschrift niet in al mijn berichten?
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van flair za 18 jun 2011 - 19:00

    10 kw lijkt me nogal veel , vooral voor tijden dat je enkel je beneden wilt opwarmen.104m3 zei je das ongeveer een 40 m2 ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van erwin za 18 jun 2011 - 21:29

    el-dimi

    kun je zoals ik reeds eerder zei niet het volgende doen, waar kanalisatie eindigt in 1e kamer een T erop en dan naar de tweede kamer verder leggen.

    de pellets dat moet je even uittesten, van elk merk een paar zakken, met volgende zit je normaal goed: makro, mandi, colruyt, bioflam, badger,
    wat beste pellets zijn bij u kan je zo niet zeggen, iedere kachel en schouw is anders


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast za 18 jun 2011 - 21:58

    Ivm met oppervlakte als 10 KW te veel zou zijn is dat nog niet zo erg, want de ruimte die ik zei was voor woonkamer + keuken. Mocht bijvoorbeeld de badkamer, veranda of traphal mee opgewarmd kunnen worden is dit enkel extra luxe... Kwestie van de juiste deuren open te zetten.

    Ivm T-splitsing, dit zal niet mogelijk zijn in de schouw, en daarbuiten is niet zo mooi, tenzij in de vloer of zo...

    Nog even denken daaromtrent of weer de juiste deuren openzetten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast zo 19 jun 2011 - 11:51

    Een accum weghalen is eigenlijk niet moeilijk. Deksel eraf en steen per steen ontmantelen, da's trouwens een goeie oefening tegen later als je met zakjes pellets gaat werken. Lees echter ook topic over weghalen van accum's ... niet al je geld op één paard zetten of je hebt kou.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast zo 19 jun 2011 - 13:10

    Titel van topic?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van erwin zo 19 jun 2011 - 14:31

    El-Dimi schreef:Titel van topic?

    el-dimi hobbymachine bedoelt deze topic
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast di 21 jun 2011 - 0:07

    Oké, bedankt Erwin.

    '+ Thanks' lukt niet, al gedaan met vorige bericht en blijkbaar slechts eenmalig mogelijk en niet meer te veranderen?

    Anyway, de accumulatie is alvast losgekoppeld. Ik had er maar 1 wat blijkbaar onvoldoende was en gaf niet het gevraagde rendement. Dus deze verdwijnt...

    Ik begrijp wel de ongerustheid over eventuele koude lijden bij defect pelletkachel. Dat probleem gaan we dan wel oplossen als het zich stelt. Hopelijk komen defecten niet te gauw en niet te vaak voor...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast di 21 jun 2011 - 8:15

    vorige winter heb ik enkel met pellets verwarmd, verbruik lag op 4 paletten.
    Afgelopen winter terug de accumulatie ingeschakeld als bijverwarming voor de koude dagen, voor iets meer comfort...
    heb net geen 2 paletten verbrand... tweetal weken terug de afrekening van de elektriciteit ontvangen... 550 EUR bij te betalen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast di 21 jun 2011 - 22:05

    Heb je dan rekening gehouden met de prijs van de 2 uitgespaarde paletten pellets ?
    Anders lijkt het verschrikkelijk veel voor bijstook.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gast di 21 jun 2011 - 22:30

    Indeed, meerprijs van 550 elektriciteit, de kostprijs van 2 paletten pellets dient daarvan afgetrokken worden. Toen waren het mandi pellets van in zulte als ik me niet vergis... (kostprijs rond de 440 EUR voor 2 paletten) dus meerprijs van rond de 120 EUR...

    Gesponsorde inhoud


    Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel.  Maar nu? Empty Re: Weg met verwarming electriciteit, nu pelletkachel. Maar nu?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za 27 apr 2024 - 21:35