Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 29 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Groene Ridder
    Groene Ridder
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 53
    Registration date : 06-02-11

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Groene Ridder zo jun 26, 2011 11:35 am

    beste pelletmasters en co

    situatie nu: voorzetkachel in hout(saey),lage temperatuurketel mazout+ collectoren warm water.houtverbruik oktober 2010 tot einde maart 2011 5a 6 stère(pallettenhout). Mazoutverbruik 660 liter(juli 2010 tot heden).
    De laatste keer dat we mazout in hebben gedaan was juli 2009, toen aan 0,48.
    heden 0,8176(informazout) x2000 liter= 1978,592(btw21% inclu)
    Mijn vraag is nu: zouden we bij aanschaf van een pelletkachel voordeliger uitkomen? Ik kan aan pellets geraken van 3,8 per zak.
    stel dat we voor bijverwarming 2 ton nodig hebben is 494 euro(zelf afgehaald130 zakken).+ jaarlijks onderhoud 150 gemiddeld.
    dan kom ik op 644 euro jaarlijkse kost x3(jaar)=1932 euro.
    Het mazout verbruik zal misschien nog verder verminderen maar daar betaal je dan ook nog eens het jaarlijkse onderhoud.
    Natuurlijk van pellets zullen we geen 5 a 6 ton nodig hebben.
    onderhoud: jaarlijks wegnemen van kachel lijkt me ook nadeel? op vele sites word daar stillekes van gezwegen en afgedaan als een bagatel. Hoet gaan ze eigenlijk ze eigenlijk te werk bij een inbouwpelletkachel.
    Toch graag jullie motivatie en argumenten waarom we in onze situatie over zouden schakelen naar een pelletkachel.
    zowel positieve als negatieve verhalen zijn welkom!!!
    Groene Ridder
    Groene Ridder
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 53
    Registration date : 06-02-11

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Groene Ridder zo jun 26, 2011 11:38 am

    Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen waar de mazoutprijs heengaat volgende jaar wanneer we nog eens gaan laten bijvullen. In 2009 was dat 900 euro(btw inclu)Volgend jaar komt de Rika Induo uit (hout en pellets), maar wat zal het prijskaartje daar van zijn?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van jeanhup zo jun 26, 2011 1:07 pm

    1 liter mazout = 10,5kWh energie
    1 liter mazout = €0,82
    rendement moderne mazoutkachel = 95%
    1 kWh effectieve mazoutenergie = €0,082

    1 kilo DIN+ pellets = 4,7kWh
    15 kilo DIN+ pellets = €3,8
    rendement pelletkachel = 88%
    1 kWh effectieve pelletenergie = €0,054

    Een besparing van 35% dus t.o.v. mazout (bij gelijkblijvend effectief aantal kWh).

    De kosten van onderhoud van een peleltkachel zijn vergelijkbaar met het jaarlijks onderhouden, keuren en afstellen van een mazoutketel.
    Bij een inbouwpelletkachel is het onderhoud ook redelijk eenvoudig doordat deze bijna allemaal uitschuifbaar zijn of voorzien zijn van een afneembare schouwombouw.

    Als je een wat oudere mazoutketel hebt is het ook een optie om de branderunit te vervangen voor een pelletbranderunit. Dit betekent wel dat je maandelijks je ketel even moet openenen en schoonmaken (asresten blijven in je branderruimte achter en je oude mazoutketel heeft geen asreservoir). Overigens is dat vrij makkelijk te doen.

    groet,

    Jean
    Adler en Pasian pelletkachels
    Groene Ridder
    Groene Ridder
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 53
    Registration date : 06-02-11

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Groene Ridder zo jun 26, 2011 1:20 pm

    Jean, bedankt voor uw reactie maar ik zie het niet goed hoe u tot een besparing komt van 35%, mijn wiskunde is niet zo goed.
    ik zie daarnet iets van een eerste prijsstijging in september/augustus op de site van quality solution uit melle
    4,5 per zak. dus als ik het goed begrijp is een inbouw beter voor onze situatie, als we daar zo tegenop zien dat een voorzet volledig gedemonteerd word. afneembare schouwombouw? iK WIL DAT TOCH EERST EENS zien hoe dit in zijn werk gaat.
    zolang ik kan beschikken over gratis pallettenhout. pallettenhout is misschien niet zo goed om constant mee te stoken.
    bij wijze van spreken rust ik naast de kachel, vermits er dit rap door fikt.Misschien is het beter om bij een volgende renovatie een pelletketel te nemen vermits we al zo'n laag verbruik hebben. Dan zou ik eerst moeten weten of onze kelder wel droog genoeg is, vermits het nodige vocht niet zo goed is voor pellets, maar dat valt misschien wel op te lossen
    Kan je nog iets laten weten.

    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van jeanhup zo jun 26, 2011 1:40 pm

    Groene Ridder schreef:Jean, bedankt voor uw reactie maar ik zie het niet goed hoe u tot een besparing komt van 35%, mijn wiskunde is niet zo goed.
    Je kunt de prijs voor een liter mazout niet zomaar vergelijken met de prijs voor een zak pellets. Je kunt wel uitrekenen hoeveel warmte uit een liter mazout komt en hoeveel warmte uit een zak pellets. Dat heb ik in het de berekening gedaan en dit vervolgens teruggerekend naar de prijs per kWh. kWh is een universele maat voor warmteenergie en dus ook voor de warmte die een kachel of ketel afgeeft. Je kunt dus per brandstof uitrekenen wat het kost om 1 kWh warmte op te wekken. Bij een mazoutketel is dat 8,2 eurocent per kWh, bij een pelletkachel is dat 5,3 eurocent per kWh. Dat is dus voor pellets een besparing t.o.v. mazout van 35%.

    Groene Ridder schreef:ik zie daarnet iets van een eerste prijsstijging in september/augustus op de site van quality solution uit melle: 4,5 per zak.
    Dat zal wel los lopen: tot nu toe biedt de Makro ze nog steeds aan voor €3,4 per zak en dat zijn uitstekende DIN+ pellets. Zolang er een dergelijke partij in de markt is zullen andere verkopers wel gek zijn om hun prijzen te gaan verhogen.

    Groene Ridder schreef:dus als ik het goed begrijp is een inbouw beter voor onze situatie, als we daar zo tegenop zien dat een voorzet volledig gedemonteerd word. afneembare schouwombouw? iK WIL DAT TOCH EERST EENS zien hoe dit in zijn werk gaat.
    De keuze voor inbouw of een vrijstaande pelletkachel is vooral een kwestie van smaak. Ga gewoon eens kijken bij wat verkopers die inbouwmodellen in hun showroom hebben. Die kunnen je vast alles demonstreren.

    Groene Ridder schreef:zolang ik kan beschikken over gratis pallettenhout. pallettenhout is misschien niet zo goed om constant mee te stoken.
    Gratis brandhout is natuurlijk altijd de goedkoopste oplossing.

    Groene Ridder schreef:bij wijze van spreken rust ik naast de kachel, vermits er dit rap door fikt.Misschien is het beter om bij een volgende renovatie een pelletketel te nemen vermits we al zo'n laag verbruik hebben. Dan zou ik eerst moeten weten of onze kelder wel droog genoeg is, vermits het nodige vocht niet zo goed is voor pellets, maar dat valt misschien wel op te lossen
    Kan je nog iets laten weten.
    Een pelletketel is inderdaad een goede optie als je mazoutketel aan vervanging toe is. Je kunt echter ook inbouwpelletkachels (of gewone losstaande pelletkachels) krijgen met CV-aansluiting, dan kun je deze naast je mazoutketel gebruiken en zal deze nauwelijks aanspringen als je je pelletkachel aan hebt.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van steven zo jun 26, 2011 3:52 pm

    pellets aan 3,4 euro moet volgend seizoen terug lukken als Makro weer zo een akties doet. Bij ondermeer Flament zijn er momenteel ook pellets te koop aan die prijs

    1 kilo DIN+ pellets = 4,7kWh (dit ligt bij sommige pellets zelf iets hoger)


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van erwin zo jun 26, 2011 10:10 pm

    groene ridder, eenvoudig voorgesteld geven 2 kg pellets van 0.50 euro, evenveel warmte als 1 liter mazout van 0.82 euro


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Gast di jul 12, 2011 7:44 pm

    Offtopic vraagje @ jeanhup:

    Ik las in je reactie iets van het jaarlijks onderhouden en laten KEUREN van de mazoutketel. Moet dit jaarlijks gebeuren als zijnde wettelijk verplicht? (verzekeringtechnisch)
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van jeanhup di jul 12, 2011 8:08 pm

    @palette: dat ligt aan je verzekeringsvoorwaarden. Vaak is het niet verplicht maar wij laten de ketel elk jaar even opnieuw optimaal schoonmaken en afstellen om het verbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen tot een minimum te beperken. Daarvan laten we dan altijd een rapportje maken. Kost niets extra en vrijwaart je van aansprakelijkheid bij mogelijke verzekeringskwesties.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van erwin di jul 12, 2011 8:21 pm

    in het vlaamse gewest is het een verplichting, stookolieketel jaarlijks, gas om de twee jaar,

    zoals jeanhup vermeldde is het verbruik en de uitstoot nadien lager,

    daarbij is dit onderhoud fiscaal aftrekbaar,
    hiervoor levert de installateur u naast het onderhoudsattest een onderhoudsfactuur af met volgende info:

    het merk en type van de stookketel
    het serienummer van de stookketel
    de datum van het onderhoud

    Bedrag aangeven onder kode 1343, belastingvermindering van 40proc.

    Tevens verplicht is de keuring van de tank,
    indien minder dan 5000 liter en onder de grond om de 5j, boven de grond slechts 1malig,
    ook fiscaal aftrekbaar




    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Gast wo jul 13, 2011 9:28 am

    Ik heb een bovengrondse tank, mar de ketel is een oud beestje (optima, met zo'n dikke "Stella" starter) dus ik denk dat ik nu toch maar eens een onderhoudsmonteur ga bellen. Ik denk nl dat deze al lang niks meer aan gedaan is....

    Bedankt voor de info!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van erwin wo jul 13, 2011 9:48 am

    pallette schreef:Ik heb een bovengrondse tank, mar de ketel is een oud beestje (optima, met zo'n dikke "Stella" starter) dus ik denk dat ik nu toch maar eens een onderhoudsmonteur ga bellen. Ik denk nl dat deze al lang niks meer aan gedaan is....

    Bedankt voor de info!

    met een nieuwe sproeier en afstelling gaat die zeker minder verbruiken tof


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Gast wo jul 13, 2011 11:51 am

    verbruik is al minimaal omdat ik de radiator/thermostaat eraf gegooid heb. hij werkt nu alleen nog maar voor warm water. verbruik is nu gemiddeld 20 liter per 5/6 weken.

    echter heb ik maar 10 minuten heet water en dan ist weer branden, dus ik denk dat de ketel zelf vol met ketelsteen zit (loopt op grondwater, dus misschien veel kalk!)

    Misschien dit jaar een keer reinigen, maar dan ga ik m toch echt omruilen met een Vailant gas geiser die ik nog heb liggen. Dan heb ik continu warm water....altijd fijner dan een boiler aangezien ik soms wel van een lange exorbitant hete douche houd Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van erwin wo jul 13, 2011 1:41 pm

    pallette schreef:verbruik is al minimaal omdat ik de radiator/thermostaat eraf gegooid heb. hij werkt nu alleen nog maar voor warm water. verbruik is nu gemiddeld 20 liter per 5/6 weken.

    echter heb ik maar 10 minuten heet water en dan ist weer branden, dus ik denk dat de ketel zelf vol met ketelsteen zit (loopt op grondwater, dus misschien veel kalk!)

    Misschien dit jaar een keer reinigen, maar dan ga ik m toch echt omruilen met een Vailant gas geiser die ik nog heb liggen. Dan heb ik continu warm water....altijd fijner dan een boiler aangezien ik soms wel van een lange exorbitant hete douche houd Wink

    als de ketel of boiler jaren vol kalk zit, dan zou ik geen onderhoud meer laten doen, en hem zoals je zegt vervangen door de geiser als je die al hebt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Gast wo jul 13, 2011 8:40 pm

    ja, alles ligt er, hoeft alleen maar een gaatje naar buiten voor de voorlopige gas fles en dan is het een kwestie van een paar pijpjes buigen en aasnluiten. 15 augustus 2 weken verlof....het to-do lijstje groeit al aardig...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van erwin wo jul 13, 2011 8:45 pm

    pallette schreef:ja, alles ligt er, hoeft alleen maar een gaatje naar buiten voor de voorlopige gas fles en dan is het een kwestie van een paar pijpjes buigen en aasnluiten. 15 augustus 2 weken verlof....het to-do lijstje groeit al aardig...

    al eens gedacht aan een kleine propaantank Rolling Eyes


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Gast wo jul 13, 2011 9:04 pm

    Ja zeker, maar t zit zo: we wonen in een boerderijtje, en alles is gelijkvloers. Er is een enorme ruimte boven, maar dr moeten vloerbalken in, isoleren, ramen in metselen etc etc.

    Als we daarmee gaan starten laat ik ook gas aanleggen, dat nemen we er dan bij. Propaan tank zou door de regels ook niet echt gunstig komen te liggen; onze straat is moelijk te berijken voor tankwagens. Daardoor zou ik geforceerd zijn mn tank pal in de voortuin te moeten zetten.

    Gasflessen echter kunnen ze ophalen en afleveren met kleinere wagens, die kunnen dan mn oprit op. Das voor ons beter voorlopig dan. Als je dan 3 grote flessen ineens laat brengen kun je ook eventjes vooruit.
    Groene Ridder
    Groene Ridder
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 53
    Registration date : 06-02-11

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Groene Ridder vr jul 29, 2011 8:48 am

    @jean hup: een pelletketel is een goede optie als de mazoutbrander aan vervanging toe is. MAAR WAT ALS DE MAZOUTPRIJS Explodeerd naar meer dan 1 euro? Is het dan nog interessant om dit aan te houden? Ook al moeten we maar om de 3 jaar bijvullen(in combi met zonneboiler en houtvoorzetkachel)Op vakantie in turkije het laatste nieuws gelezen(artikel over journalist in irak) In irak zou een liter benzine 450 medina kosten,(0,440 euro) Ik moet er geen tekening bij maken wat de arabieren en de belgische staat aan winst binnen rijven!!!En bij mazout en gas blijf je 21% btw betalen. hET SPIJTIGE AAN ONZE SITUATIE VIND IK dat onze brander nog maar twee jaar oud is, wel alles al fiscaal teruggetrokken!!Laat ons eerst maar eens afwachten hoe de markten(beurzen) gaan reageren als de VS hun financiele problemen niet krijgen opgelost, wat dit eventueel doet met de olieprijs!!Want hij blijft circuleren rond de 100 $ per vat. dAT IS MISSCHIEN LEUK: hoe kan je de olieprijs laten kelderen?
    Groene Ridder
    Groene Ridder
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 53
    Registration date : 06-02-11

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty THANKS

    Bericht van Groene Ridder vr jul 29, 2011 8:49 am

    Groene Ridder schreef:@jean hup: een pelletketel is een goede optie als de mazoutbrander aan vervanging toe is. MAAR WAT ALS DE MAZOUTPRIJS Explodeerd naar meer dan 1 euro? Is het dan nog interessant om dit aan te houden? Ook al moeten we maar om de 3 jaar bijvullen(in combi met zonneboiler en houtvoorzetkachel)Op vakantie in turkije het laatste nieuws gelezen(artikel over journalist in irak) In irak zou een liter benzine 450 medina kosten,(0,440 euro) Ik moet er geen tekening bij maken wat de arabieren en de belgische staat aan winst binnen rijven!!!En bij mazout en gas blijf je 21% btw betalen. hET SPIJTIGE AAN ONZE SITUATIE VIND IK dat onze brander nog maar twee jaar oud is, wel alles al fiscaal teruggetrokken!!Laat ons eerst maar eens afwachten hoe de markten(beurzen) gaan reageren als de VS hun financiele problemen niet krijgen opgelost, wat dit eventueel doet met de olieprijs!!Want hij blijft circuleren rond de 100 $ per vat. dAT IS MISSCHIEN LEUK: hoe kan je de olieprijs laten kelderen?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van erwin vr jul 29, 2011 10:47 pm

    Groene Ridder schreef:MAAR WAT ALS DE MAZOUTPRIJS Explodeerd naar meer dan 1 euro? Is het dan nog interessant om dit aan te houden?

    hoe kan je de olieprijs laten kelderen?

    groene ridder de olieprijs keldert misschien ooit maar ik vrees het tegenovergestelde,

    eigelijk gaat het alleen hierom: hoe word ik minder afhankelijk van die stinkende mazout en de rijke sjeiks, pellets kunnen daar een antwoord op zijn Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Groene Ridder
    Groene Ridder
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 53
    Registration date : 06-02-11

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Groene Ridder do aug 04, 2011 8:26 pm

    erwin123 schreef:
    Groene Ridder schreef:MAAR WAT ALS DE MAZOUTPRIJS Explodeerd naar meer dan 1 euro? Is het dan nog interessant om dit aan te houden?

    hoe kan je de olieprijs laten kelderen?

    groene ridder de olieprijs keldert misschien ooit maar ik vrees het tegenovergestelde,

    eigelijk gaat het alleen hierom: hoe word ik minder afhankelijk van die stinkende mazout en de rijke sjeiks, pellets kunnen daar een antwoord op zijn Smile

    @erwin: vandaag op tijdnet: drie redenen waarom olie nog duurder kan worden!!
    Van mazout naar pellets(wat met de tank, brander nog maar 2 jaar oud) het moet technisch wel mogelijk zijjn om een pelletketel te plaatsen in de kelder: is bij ons nogal aan de vochtige kant.HEB AL VERSCHILLENDE PRIJSOFFERTES BINNEN
    misschien gewoon een goed merk van voorzetkachel nemen, is allicht toch iets zachter van prijs.



    HOERA HOERA: brent oil en crude oil tuimelen 6% en 4% naar beneden.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van erwin do aug 04, 2011 9:29 pm

    groene ridder, doe zoals de meesten onder ons,
    een goede voorzetkachel kopen met als doel bijverwarming die uiteindelijk alles warm stookt, laat de ketel en de ton voor wat ze is, en als reserve.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)  Empty Re: van houtkachel(voorzet) naar pelletkachel(voorzet)

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 3:36 am