Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 26 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

colleken, gaspar1000


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
wim
francky
jeanhup
Ikzelf
8 plaatsers

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd


    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 374
    Registration date : 11-09-11

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Ikzelf wo sep 14, 2011 7:58 am

    Leuk om een rika-ervaring te krijgen se!

    Iedereen met een MCZ is daar natuurlijk tevreden over, maar rika-gebruikers vind ik hier niet veel die me kunnen helpen...

    Dus bedankt!
    cuypersmarc
    cuypersmarc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 274
    Leeftijd : 60
    Registration date : 29-11-10

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van cuypersmarc wo sep 14, 2011 9:46 am

    geachte ,

    ik heb ook een rika TOPO,en ben daar zeer tevreden over. ik was veplicht om een rika te nemen om dat deze de enige is zonder warmte ventilator. mijn vrouw vond deze veel rustiger dan ene met, hoewel de aanjager voor het vuur ook draait en deze hoor je ook.een paar maanden terug maakte mijn rika na enkele uurtjes branden en lawaai aan de lagers van de worm , verdeler in beerzel heeft onmiddellijk naar stroomop gebeld omdat zij tijdens de garantie niets mogen veranderen. dit was tijdens de verlof periode stroomop heeft 1dag later contact opgenomen met mij om een afspraak te maken en vroeg mij ook om de gegevens van de kachel.( technieker had zelfs zijn eigen emmer mee om de pellets uit de bak te scheppen )

    mijn schoonvader heeft een MCZ twee jaar nu en als ik zie welke problemen hij al heeft gehad ( man, man toch )nu is deze weer stuk ( ontstekingsfout ) en ze kunnen pas volgende week komen? hij heeft deze gekocht bij de pionier van de pelletkachels in belgie ( dit zijn de woorden van hem he, niet deze van mij )de firma staat in schriek
    ik heb tot op heden geen seconde spijt van deze rika aankoop
    en de verbrandingslucht wordt van buiten aangevoerd dus, dus de warmte van binnen gaat niet door de schouw naar buiten
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Ikzelf wo sep 14, 2011 10:45 am

    Voor welke ruimte gebruik jij de TOPO? Hou oud is het huis? Snelheid van opwarmen bij koude temperaturen buiten?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Gast wo sep 14, 2011 12:00 pm

    Ikzelf schreef:Voor welke ruimte gebruik jij de TOPO? Hou oud is het huis? Snelheid van opwarmen bij koude temperaturen buiten?

    snelheid van opwarmen?? vind ik eigenlijk totaal buiten de kwestie, als de min temp 18° bedraagt en je dient warmer te stoken...is dan toch niet berekoud he.of laten sommigen het vriezen in huis ( lol)..... kwestie van gewente he, als ik thuis kom en wil het warmer dan zet ik ze hoger, ga intussen het eten maken of ben ergens mee bezig en vind niet dat ik daar aan comfort inboet, tegen de tijd dat ik me stil neerzet is het steeds meer dan warm genoeg. Mischien voor sommigen onder jullie een nadeel, maar bedenk wel dat ik ze een uur vroeger kan lager en toch de warmte blijf houden voor een langere tijd, dus maakt niets uit, andere start en stop gewoonten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Gast wo sep 14, 2011 12:03 pm

    cuypersmarc schreef:geachte ,

    ik heb ook een rika TOPO,en ben daar zeer tevreden over. ik was veplicht om een rika te nemen om dat deze de enige is zonder warmte ventilator. mijn vrouw vond deze veel rustiger dan ene met, hoewel de aanjager voor het vuur ook draait en deze hoor je ook.een paar maanden terug maakte mijn rika na enkele uurtjes branden en lawaai aan de lagers van de worm , verdeler in beerzel heeft onmiddellijk naar stroomop gebeld omdat zij tijdens de garantie niets mogen veranderen. dit was tijdens de verlof periode stroomop heeft 1dag later contact opgenomen met mij om een afspraak te maken en vroeg mij ook om de gegevens van de kachel.( technieker had zelfs zijn eigen emmer mee om de pellets uit de bak te scheppen )

    mijn schoonvader heeft een MCZ twee jaar nu en als ik zie welke problemen hij al heeft gehad ( man, man toch )nu is deze weer stuk ( ontstekingsfout ) en ze kunnen pas volgende week komen? hij heeft deze gekocht bij de pionier van de pelletkachels in belgie ( dit zijn de woorden van hem he, niet deze van mij )de firma staat in schriek
    ik heb tot op heden geen seconde spijt van deze rika aankoop
    en de verbrandingslucht wordt van buiten aangevoerd dus, dus de warmte van binnen gaat niet door de schouw naar buiten

    ik denk dat je met alles geluk moet hebben ,zoals een wasmachine ,vaatwas ,auto de ene geeft problemen de andere niet
    ik heb met mijn musa geen problemn en stook lekker warm 25 in putje winter zelfs tot 30 graden al geprobeerd zonder problemen ;-)))))
    en verbrandslucht komt ook van buiten ;-))
    cuypersmarc
    cuypersmarc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 274
    Leeftijd : 60
    Registration date : 29-11-10

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van cuypersmarc wo sep 14, 2011 8:57 pm

    ik heb me een beetje verkeerd uit gedrukt denk ik.

    als je tussen de lijntjes leest weet je al genoeg aan pionier van de pelletkachel verkoper. ze kennen er niets van die kachel is zo zwart als iet na een paar uurtjes branden ook
    ( en ik bedoel echt zwart he ) en ik denk dat de ontsteking nu niet goed meer gloeit
    cuypersmarc
    cuypersmarc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 274
    Leeftijd : 60
    Registration date : 29-11-10

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van cuypersmarc wo sep 14, 2011 9:08 pm

    aan ikzelf

    zoals puk ook reeds vertelde, ik zet deze bij vertrek op 18 a 19 graden dus bij thuiskomst is het nog redelijk aangenaam en zeker als het buiten koud is. bij het binnen komen zet je 2 a 3 graden meer en dan gaat het letterlijk snel.
    het te verwarmen gedeelte is ongeveer 200m3 dubbel glas geen isolatie in de muren wel in plafond , nog niet verwarmt bij - temperaturen heb ze pas van april.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Gast wo sep 14, 2011 9:18 pm

    Zelf hebben we nu reeds bijna twee jaar een Rika Como, prima kachel en uitstekende importeur met zeer bekwame techniekers.
    Een vriend stookt met een MCZ, deze zien er ook degelijk uit.
    Wat opviel was, los van het veltilatorgeluid, het geluid van de aanzuig voor de verbrandingslucht.
    Erg was het niet, maar het viel wel op.
    Onze kachel trekt rechtstreeks buitenlucht, dit hoor je niet, zijn kachel gebruikt de lucht uit zijn living.
    Ik weet niet wat de impact is op het rendement, maar ik neem aan dat reeds verwarmde binnenlucht wegzuigen naar buiten toch enig verlies inhoud.

    Hopelijk heb je wat aan deze info.


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Gast wo sep 14, 2011 10:04 pm

    ivm "" welke lucht aanzuigen" even dit
    denk eens aan een intercooler bij een auto
    net hetzelfde hier, hoe kouder de aangezogen lucht hoe meer zuurstof deze kan bevatten en een betere verbranding geven.
    2 de punt, je onttrekt de kamer niet van reeds opgewarmde lucht en verminderd lage tocht ( koudevoeten gevoel)
    Ook ik neem verse lucht van buiten voor de Rika als verbrandingslucht.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van boxke wo sep 14, 2011 10:57 pm

    Beste,

    heb een jaar geleden ook de keuze gemaakt tussen MCZ en Rika, en heb toen voor MCZ gekozen;
    Na installatie ben ik echter overtuigd dat ik een foute keuze heb gemaakt - het geluid van de ventilatoren stoort me,
    en het vermogen is te laag gekozen zodat deze in de winter steeds goed moet doorbranden.
    Heb nu de MCZ Toba maar bij nieuwe keuze mogelijkheid zou mijn voorkeur uitgaan naar de Rika Topo.

    Echter heb men geld uitgegeven en ga hetgeen ik heb moeten verslijten.

    Groeten,
    boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Gast do sep 15, 2011 8:57 pm

    De speksteen dient niet om op te slaan, daarvoor is de massa veel te klein.
    De speksteen van een Rika/Saey dient om op een stille manier warmte af te geven.Stralingswarmte.
    Niet zo hevig als van bv. een gietijzeren houtkachel maar toch aangenaam als je er 2,5 tot 3 meter voor zit.
    Dit is bij ons de afstand van kachel tot zetels.
    (De Rika/Saey geeft o.a. ook nog warmte af via het rooster bovenaan.)


    Ik heb beide kachels. MCZ en Saey Neema.
    Als de Saey de geest heeft, hopelijk duurt dit nog lang, wordt het de Rika Revo.
    Ik heb kort een Sideros en Quadra-fire gehad, wat mij betreft zijn die dingen niet geschikt om in een living te staan.
    De MCZ is wel de stilste pelletkachel die ik ken met een convectieventilator. En de snelheid ervan is handmatig te regelen.
    Geen klagen van. En toch prefereer ik de Rika/Saey.
    Reden:
    -toch nog stiller dan de MCZ
    - stralingswarmte is behagelijker dan convectiewarmte.
    Dit is niet overdreven bij de Rika/Saey kachels maar toch voelbaar,
    De Rika Revo heeft nog meer speksteen dan de Saey. En die met de meeste is de Rika Topo.
    - Ik vind de kachels van Rika stijlvoller, maar dit is persoonlijk.
    Nadeel, de Rika's zijn duurder.


    Laatst aangepast door cyrre op vr sep 16, 2011 11:39 am; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Gast vr sep 16, 2011 6:58 am

    hallo, ik heb ongeveer dezelfde ruimte en mijn woning is van 1994 ik heb verwarmt met een kachel van 9,7 KW en in de winter als het vriest was deze kachel toch te min en heb daarom een kachel gekocht met een groter vermogen.
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van dxnature wo okt 26, 2011 5:54 pm


    - Een goeie tip: Gebruik uw ingebouwde programmatie: De eerste 20 min. kan je eigenlijk opvangen door de kachel vroeger te laten opstarten.

    Kan men dan de timer ook per minuut programmeren? Ik dacht te lezen dat men met volle uren moest werken, lees 40 minuten te vroeg dus.

    mvg, Ron
    cuypersmarc
    cuypersmarc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 274
    Leeftijd : 60
    Registration date : 29-11-10

    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van cuypersmarc vr dec 30, 2011 2:35 pm

    net bij de cuyper geweest in beerzel, indien iemand een rika topo wil kopen deze staat daar nu momenteel aan 3280 euro in de plaats van over de 4000 euro.- 20%
    ik wilde ze zelf bij kopen voor boven , maar we zijn opzoek naar een extra kachel met kanalisatie .

    Gesponsorde inhoud


    Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd - Pagina 2 Empty Re: Rika of MCZ? Dringend jullie mening gevraagd

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 9:00 am