Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
Uthrex
francky
pedro
pellbox
piet
Jef
steven
11 plaatsers

    ervaringen met edilkamin tiny


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31534
    Registration date : 15-02-10

    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty Re: ervaringen met edilkamin tiny

    Bericht van erwin do maa 28, 2013 9:20 pm

    een zwarte ruit is een veelvoorkomend probleem bij dit soort kachels, ondiep en het korfje dicht bij de ruit, dat is hier nogal gemeld en daar is weinig aan te doen.
    ik zou eens een paar soorten pellets testen om het verschil te zien..
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty zwarte ruit verbeteren Tiny

    Bericht van Gast di dec 03, 2013 11:27 pm

    Naar aanleiding van mijn zoektocht om een zwarte ruit te verminderen heb ik gisteren wat getallen genoteerd na een uur branden.

    In modus P1:

    156 2.31 28 23

    Andere modus gebruik ik vrijwel niet omdat de kamer (40m2) prima verwarmt wordt, 23 graden.

    Wat ik begrijp uit het forum is dat het trekgetal te hoog is en ook de rookgastemperatuur voor P1 aan de hoge kant is. Mijn schoorsteen, gaat door de buitenmuur (40cm) en dan 2m omhoog en voorzien van een "hoedje" (komt niet boven een dak uit, dus wijkt al van installatievoorschrift).

    Kan iemand mij uitleggen hoe ik het trekgetal en rookgastemperatuur kan verlagen?

    Ik heb verschillende pellets gebruikt (ik gebruik nu Plospan), bij alle soorten wordt de ruit zwart.

    Wie weet hoe dit werkt

    groet,
    Wim
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty Re: ervaringen met edilkamin tiny

    Bericht van erwin di dec 03, 2013 11:44 pm

    in laagste vermogen gaat uw "zwarte ruit gevoelige" kachel nooit proper branden, wat je ook instelt.
    trek verlagen gaat uw ruit daarbij nog eens zwarter maken.
    als de kachel genoeg warmte geeft, zou ik ermee leren leven...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty Re: ervaringen met edilkamin tiny

    Bericht van Gast di dec 03, 2013 11:52 pm

    Bedankt voor je snelle reactie. Oke trek verlagen met als doel een schonere ruit is dus geen oplossing (dit zal ik deels dus maar moeten accepteren, of wachten tot het buiten echt koud wordt want dan gebruik ik meer vermogen:) .)

    Zijn de getallen voor P1 verder Oke, of vraagt dit wel een aanpassing? Ik las namelijk dat een richtgetal voor trek 2.0 is
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty Re: ervaringen met edilkamin tiny

    Bericht van erwin di dec 03, 2013 11:59 pm

    uw rookgasventilator draait wat aan de hoge kant (28), hierdoor de hogere trekwaarde en de hogere rookgastemp.
    dit is vermoedelijk te wijten aan het leonardo systeem dat op deze wijze het gebrek aan zelftrek van uw schouw probeert te kompenseren.

    op die richtwaarde mag je je niet blind staren, de parameters zijn helemaal geen tovermiddelen,
    deze zijn enkel werkzaam tot aan de rookgasuitlaat, daarna hoort de schouw verder het werk te doen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty Re: ervaringen met edilkamin tiny

    Bericht van harrielok wo dec 04, 2013 9:13 am

    De kachel inwendig dus de rookgaskanalen reinigen?


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty Re: ervaringen met edilkamin tiny

    Bericht van Gast do dec 05, 2013 12:17 am

    Bedankt voor jullie reactie. Rookgaskanaal (inwendig) reinig ik regelmatig en zal dus beperkte invloed hebben op voorkomen van zwart ruitje denk ik.

    Om roetaanslag te voorkomen zou de verbranding beter moeten, denk ik. Het toerental verlagen van de rookgasventilator gaat via parameter AIR A1L geloof ik. Deze staat nu op 27, toe hoever zou je dit kunnen verlagen? Heeft dit dan overigens een positief effect op het zwarte ruitje of juist negatief?

    Welke andere parameters zouden er gewijzigd kunnen worden om verbranding te verbeteren?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty Re: ervaringen met edilkamin tiny

    Bericht van Gast do dec 05, 2013 7:19 am

    In bericht 1 schrijft u:
    Mijn schoorsteen, gaat door de buitenmuur (40cm) en dan 2m omhoog en voorzien van een "hoedje" (komt niet boven een dak uit, dus wijkt al van installatievoorschrift).
    .

    In Algemeen > FAQ staan 4 topics die duidelijk uitleggen hoe een schoorsteen moet zijn en ook waarom. Als u de huidige schoorsteen laat zoals deze is helpt wijzigen van de parameters niets en zult u moeten leven met een slecht brandende kachel met een vuile ruit.

    Overigens wordt bij iedere pelletkachel de ruit in meer of mindere mate vuil omdat er hout verbrande wordt.

    Gesponsorde inhoud


    ervaringen met edilkamin tiny - Pagina 4 Empty Re: ervaringen met edilkamin tiny

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 1:34 am