Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 38 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 37 gasten

Chriske


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+17
turkoois
marver
kempenaar
cuypersmarc
ss
john-159
pedro
gertdc
rika1967
francky
Frakke
nick1
Annejanne
Philip
steven
Fleur
Ikzelf
21 plaatsers

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Enquête

    Gebruik jij je pelletkachel als hoofd- of als bijverwarming?

    [ 46 ]
    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_left50%Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_right [50%] 
    [ 15 ]
    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_left16%Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_right [16%] 
    [ 21 ]
    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_left23%Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_right [23%] 
    [ 4 ]
    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_left4%Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_right [4%] 
    [ 3 ]
    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_left3%Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_right [3%] 
    [ 3 ]
    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_left3%Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Bar_right [3%] 

    Totaal aantal stemmen: 92

    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast di dec 27, 2011 2:41 pm

    Onze keuken is achter de hoek en het duurt toch even om de keuken warm te stoken. Misschien omdat onze Rika geen ventilator heeft en dat de warmte daardoor iets minder snel verdeeld. Hebben het in het begin wel enkele keren geprobeerd om volledig zonder c.v. de benedenverdieping warm te stoken. Maar dan werd het in de living tot 24 à 25 graden vooraleer de keuken 19à20 graden haalde.
    Als de c.v. nu een half uurtje opstaat is het daar 20 graden en dan houd onze kachel het makkelijk.In de living is de gemiddelde temperatuur zo'n 21 graden.
    Maar we zullen het eens proberen om de kachel een uur vroeger te laten aanslaan.
    Hebben onze kachel nog maar een maand of 2 en zijn nog een beetje zoekende.
    Groetjes

    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Fleur di dec 27, 2011 3:11 pm

    ik heb al meerdere malen ondervonden (thuis en elders)dat 3 ruimtes opwarmen veel beter gaat of 2 , waarbij men 3 deuren openzet en zo meer circulatie krijgt van de warmte , de mogelijkheid moet hem daartoe lenen natuurlijk.

    ik verwarm hier de living ,veranda en keuken die in verbinding staan met 3 deuren ,NIET NA ELKAAR,maar wel in een cirkelvormige beweging.
    het is overal even warm ,aan de kachel ietsje warmer.


    gr fleur


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Hans52 di dec 27, 2011 5:33 pm

    Sinds 8 december een MCZ Mercury 8Kw pelletkachel in gebruik genomen. Bedoeld als bijverwarming voor de living (keuken en hall via deuropening). Tot nu toe wat de prestaties betreft erg tevreden. De kachel heeft nu op 18 dagen 194 branduren dus gemiddeld 10 à 11 uren per dag. Tot nu toe 11 zakken Premium Woodpellets Makro van 15kg dus 165kg verstookt, dat komt neer op een gemiddeld verbruik van +- 0,85Kg/uur en dit voor een gemiddelde temperatuur in de living van 24°C (hebben het graag goed warm). In de keuken heb ik zo'n 21 à 22°C en in de hall +- 20°C. Overal wel 3 dubbele beglazing en een goede muur en plafontisolatie. De kachel gaat s'avonds rond 23u wel uit en de CV op aardgas neemt dan over voor de nacht en voor s'morgens alles op te warmen tot 22 graden met de ingestelde thermostaat van de CV. In de voormiddag gaat de kachel na eventjes schoon gemaakt te hebben terug aan en dan slaat de CV niet meer aan gezien de thermostaat van de CV in de living staat en de temperatuur dan hoger uitkomt met de kachel dan de ingestelde 22°C op de CV thermostaat. Ben benieuwd wat het resultaat na 1 jaar zal zijn... Hopelijk een duidelijke winst wat de stookkosten betreft.

    Groeten en prettig eindejaar

    Hans


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Ikzelf za dec 31, 2011 1:02 pm

    Onze kachel verstookte gisteren tussen 5u10 & 21u30 ongeveer 20kg pellets om de living op 21° te krijgen/te houden...

    Ik vind dat vrij veel...

    Wij denken er dus aan om onze CV toch op te starten, te laten stoken tot het 21° is en dan de kachel verder op temperatuur te laten houden...

    Ik vrees echter dat op deze manier mijn voordeel tov pellets-mazout verdwijnt... Sad

    Hopelijk krijg ik geen spijt van mijn Pelletkachel-aankoop..
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van steven za dec 31, 2011 1:09 pm

    staat de kachel goed afgesteld? Welk merk en typ heb je?

    misschien blaas je teveel warmte door de schouw.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Ikzelf za dec 31, 2011 1:17 pm

    Rika Revo

    Teveel warmte door schouw is het niet, de ventilator staat al zeer laag afgesteld, dat is het zeker niet...

    De ruimte is 180 m³ ongeveer, dat is wel wat, dat realiseer ik mij wel...

    Echter had ik zo een hoog verbruik niet verwacht...

    Als de mazoutprijs nog iets zakt, ben ik voordeliger met mazout bijanna Sad

    Natuurlijk kan ik dat pas einde stookseizoen beoordelen, maar als ik met dit weer al tussen de 15kg en 20kg opstook, en dan nog maar 20° binnen... Wat wordt dat als het -10 vriest?

    pff
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Fleur za dec 31, 2011 1:49 pm

    een goede mekanieker onder de arm nemen en de situatie terplaatse bekijken.
    ik lees in al jou berichten .....miserie,miserie,miserie


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 1:50 pm

    Hier brandt onze Rika Como ook urenlang bijna op vol vermogen om het een na 6 u (vertrekkende van 16 graden) op 23 graden te krijgen in de woonkamer (86 m³).
    Als we de deur van de keuken openlaten 170 m³ halen we ongeveer 20,5, dan moet hij wel de hele dag op vol vermogen branden (en dat vind ik niet zo'n geruststellend idee dus dat doen we zelden)
    Wij verbruiken ongeveer 10 zakken van 15 kg per week nu.
    (Vrijstaande woning, hoogredementsglas,geïsoleerd waar mogelijk is)

    Ik heb begrepen van de mensen die de kachel geplaatst hebben dat deze niet diende afgesteld te worden...
    cuypersmarc
    cuypersmarc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 274
    Leeftijd : 60
    Registration date : 29-11-10

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van cuypersmarc za dec 31, 2011 1:51 pm

    zet je de kachel s'avonds helemaal af ??
    want dan ga je natuurlijk meer verbruiken omdat de warmte niet gedwongen in de kamer wordt geblazen,en de kachel er langer over doet om 22gr te krijgen in de kamer
    ik zet de kachel s'avonds net voor het slapen op 20gr, s'morgens omstreeks 07:00 a 08:00 zetten wij deze op 22 a 23 gr en dan duurt het nog tijdje voor deze temp. gehaald wordt.
    ik heb deze is 1 maal op 19 gr gezet s'avonds de kachel gaat dan terug aan op 17 gr en van 17 naar 22 a 23 duurt zeer lang, zonder gedwongen verwarming.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 2:00 pm

    We hebben geprobeerd om de kachel volledig af te zetten, maar dan is het helemaal niet te doen, zonder cv. Dus nu zetten we hem op *easy 30 gedurende de nacht.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Ikzelf za dec 31, 2011 2:01 pm

    dan heb jij ook zo een hoog verbruik dus..?

    Valt tegen hé...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 2:08 pm

    Ja beetje wel, mijn verwachtingen lagen idd hoger...ik dacht dat ik de aankoop en aanpassingen aan de schoorsteen er op een paar jaar zou uit hebben. Maar ja het is een redelijk oud huis natuurlijk en de isolatienormen waren niet wat ze nu zijn.
    Wat betreft de aard van de warmte en de gezelligheidsfactor zou ik zeker geen andere verwarming meer willen. Ik miste zo die directe warmte van een kachel die we bij de cv niet hebben. (Vroeger in ons andere huis verwarmden we met aardgaskachels, nu met cv op stookolie)
    cuypersmarc
    cuypersmarc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 274
    Leeftijd : 60
    Registration date : 29-11-10

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van cuypersmarc za dec 31, 2011 2:11 pm

    heb jij geen thermostaat ??
    gebruik anders deze thermostaat eens , en zet s'avonds op 20gr en smorgens zet je hem op 22gr.
    van 22 naar 20 dan gaat ze eerst uit en bij 18gr start deze weer op,daarna brand deze de hele nacht rustig door. ongeveer een totale opervlakte s'nachts van 450m3 tijdens de dag is dit ongeveer een 340m3 dit lukt nu nog, maar ik ga er nog wel eentje bij zetten boven voor de echte winters als die nog komen.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Ikzelf za dec 31, 2011 2:15 pm

    Heb ik

    Als ik echter de thermostaat op 22 zet, gaat ie doorstoken denk ik tot 24°...

    Ik heb de kachel door de dag op room 20 staan waardoor de temp. ongeveer naar 21,5° gaat en daar rond blijft..

    Ik denk dat ik misschien ook beter de kachel 's nachts dan op heat 30 laat staan...

    Maar dan gaat mijn verbruik nog hoger natuurlijk... 's nachts brandt ie dan 'voor niks of niemand...'
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 2:24 pm

    Dat is ons afgeraden bij aankoop...dus neen, we hebben er (nog) geen.
    cuypersmarc
    cuypersmarc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 274
    Leeftijd : 60
    Registration date : 29-11-10

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van cuypersmarc za dec 31, 2011 2:45 pm

    je moet natuurlijk de thermostaat op een goede plaats leggen, niet bij de kachel en ook niet ergens waar het veel kouder is dan de plaats waar de kachel staat.( dan krijg je natuurlijk een verkeerde indicatie van de temp. )
    ik heb de mijne op een kast gelegd op ongeveer 1.5m hoogte en ook niet tegen een buiten muur plaatsen als je geen isolatie in de muur hebt
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Ikzelf za dec 31, 2011 2:47 pm

    dat weet ik ook wel... De thermostaat ligt op een kast op 3m van de kachel, langs een andere thermometer.

    Als de gewone thermometer 21,5° aangeeft, is de kachel pas op 20°

    Dit is een bekend probleem bij de rika-thermostaten en zijn al topics over geweest...

    Toch blijft mijn verbruik hoog tov de warmte die ik maar heb Sad
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 2:51 pm

    ik heb een cv pelletkachel het water staat ingesteld op 60 graden aangezien ik convectoren heb wil ik die hoger zetten op 70 graden weet iemand hoe dat moet of moet de verkoper dat doen het is een dextraflame gr
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast zo jan 08, 2012 9:55 pm

    Een rika visio en rika nemo en heel het huis is heerlijk warm. Love it! Hoofdverwarming it is
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Ikzelf ma jan 09, 2012 9:26 am

    Dag Ewoud

    Hoe doe je dat dan? 2 kachels in huis?

    Heb je 1 kachel in de living en 1 kachel in de gang?
    1 verdieping of 2 verdieping?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast do feb 09, 2012 10:51 pm

    Hey ikzelf. Sorry lees nu pas jouw reactie. Geen mailtje van gekregen.
    Ik heb en open living keuken en aangrenzende badkamer.
    Ook een open trap id living waardoor ik eigenlijk heel ht huis verwarm vanuit mijn living/keuken. 1 kachel was wat te min. 2de kacheltje erbij is zalig. Vandaag lekker vriezen, het huis 22 a 23 graden. Love it!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 3:47 am

    we stoken op dit moment met een cv , deze maand leveren ze onze Marea pelletkachel de bedoeling is dat deze hoofdverwarming gaat worden
    cv dient voor het water warm te houden ( douche )
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 8:04 am

    Hier was mijn thermorossi 1000 voorzien als bijverwarming, maar ik gebruik die meer als hoofdverwarming tot -5°
    dan enkel cv eens aanzetten om badkamer eens op te warmen
    bij -5 is het in mijn leefruimte ongeveer een 24°
    slaapkamer en badkamer een 15°

    Gesponsorde inhoud


    Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel? - Pagina 3 Empty Re: Bijverwarming of hoofdverwarming? Hoe gebruiken jullie je kachel?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 7:58 am