Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

atlasgust


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
rika1967
Luc Melis
steven
Fleur
Hans52
nick1
Ikzelf
11 plaatsers

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Ikzelf za jan 28, 2012 7:31 pm

    Hallo

    Vanaf morgen begint de echte koude, met volgende week temperaturen overdag van -5°c!!!

    Ik ben dus van zin, om de eerste keer deze winter, mijn CV (mazout) op te starten.

    Wat gaat de beste combinatie zijn (voordeligste?), voor mensen die overdag werken zijn?

    - 's morgens bij het opstaan, de CV een uurtje aan om het huis wat op temp te krijgen
    - dan rond 15u de kachel autom. laten aanspringen?
    - om 16u30 bij thuiskomst even de living, via cv, naar 22° brengen, en dan de kachel verder zijn werk laten doen om de living op temp. te houden?

    Tis maar dat de rest van het huis ook wat verwarmd is, kou gebroken toch.. Ook de radiator in de garage mag niet bevriezen...

    Wat zou de voordeligste combinatie/oplossing zijn?

    Bedankt voor jullie ervaringen, tips!

    ('s nachts koelt de living af van 22° naar 15-16° bij strenge vrieskou zoals nu voorspeld!)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast za jan 28, 2012 7:46 pm

    misschien je termostaat van de cv op bv 16° (of nog minder) zetten en de kachel de rest laten doen? hoofdzaak is niks te laten bevriezen anders heb je meer onkosten... en de winter is bijna voorbij he, hoop ik toch...

    groetjes
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van nick1 za jan 28, 2012 8:00 pm

    tja, bij de vriestemperaturen die ze uitgeven voor komende week ga ik toch de cv. op een minimum temperatuur laten mee functioneren om de rest van het huis van warmte te voorzien, kwestie van vorstschade te vermijden.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Hans52 za jan 28, 2012 8:01 pm

    Hier staat de thermostaat van de CV ingesteld op 15°C nachttemperatuur en 21°C dagtemperatuur. Dit blijft zo staan, dus s'morgens gaat de CV de woning opwarmen tot de pelletkachel aangestoken wordt die dan de temperatuur gemiddeld op 23 à 24°C brengt waardoor de CV dus niet meer aanslaat. S'avonds voor het slapen gaan gaat de pelletkachel uit en zorgt de CV ervoor dat het bij vriesweer niet onder de 15°C komt. Bij geen vriesweer is het s'morgens nog altijd 18 à 19°C waardoor de CV gedurende de nacht niet is moeten aanslaan.
    Dit lijkt voor mij althans de interessantste en confortabelste manier van verwarmen.

    Vr Gr

    Hans


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Ikzelf za jan 28, 2012 8:14 pm

    probleem is dat de thermostaat bijna langs mijn pelletkachel hangt...

    hoe doen jullie dat dan?
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Fleur za jan 28, 2012 8:20 pm

    bij vriesweer brand de kachel doorlopend ,ook om de uitlaat op bedrijfstemperatuur te houden.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast za jan 28, 2012 8:36 pm

    Tijdens de winter laat ik mijn kachel altijd 24 op 24 branden, zo koelt het hier niet te veel af 's nachts, ik zet de thermostaat op 20°, als je alles laat afkoelen, zowel 's nachts als overdag als je gaat werken moet de kachel lang op vol vermogen draaien om alles op temperatuur te krijgen. Voor mij is dit denk ik de voordeligste methode.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van steven za jan 28, 2012 8:37 pm

    mijn pelletkachel gaat volgende week niet af


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast za jan 28, 2012 8:57 pm

    Onze pelletkachel is onze enige verwarmingsbron. Ik laat de pelletkachel branden tot we ongeveer 23 a 24 graden hebben. Wanneer dat is bereikt dan schakel ik de kachel om op heat 30%( rendement). Deze laat ik dan zo branden tot dat ik op sta rond 7u30, dan schakelijk terug over op room 23 graden tot ongeveer 10u en dan schakel ik terug over op rendement stoken. Rond 17u schakel ik dan nog een over op room 23 etc etc
    Luc Melis
    Luc Melis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 118
    Leeftijd : 67
    Registration date : 09-10-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Luc Melis za jan 28, 2012 9:14 pm

    Hier zal de kachel met zulke vrieskou ook konstant blijven branden ,zelfs als we weg zijn naar het werk !! de hondjes hebben het graag ook warm ,en t'is zoals hier reeds gezegd als je alles te veel laat afkoelen moet je nadien een ganse tijd volle bak stoken om alles op themperatuur te krijgen !En ik kijk belange niet op een zak pellets meer of minder ,als het hier maar warm is ! lacher blijven lachen


    _________________
    edilkamin funny 11kw
    Extra flame dorina 6,2 kw

    De pan european is ondertussen vervangen door een BMW R1200 GS LC !! [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.] [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.] [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Hans52 za jan 28, 2012 9:30 pm

    Zelfs als ik mijn kachel op 15°C zou afstellen dan nog blijft het hier 22°C in de woonkamer met de deur van de keuken en de hall open en dan blijft de kachel in ECO mode draaien op zijn laagste vermogen. 22°C de ganse nacht door lijkt me toch wel wat energieverspilling. Een alternatief zou zijn om de ECO STOP mode in te schakelen maar persoonlijk vind ik dat niet interessant omdat je steeds met die opstartfase zit waarbij toch telkens redelijk wat pellets worden aangevoerd. Bovendien hou ik eraan om iedere dag toch heel eventjes de verbrandingskamer netjes te maken en dan moet de kachel toch gedurende een korte periode uit. Ik zit wel met een vrij goeie isolatie waardoor het niet zo snel gaat afkoelen dus zelfs bij vriesweer zal de CV niet zo heel veel moeten aanslaan gedurende de nacht. De temperatuur moet al onder de 15°C zakken voor dit het geval is. Nog even vermelden dat de slaapkamer in ons geval vlak bij de hall ligt dus alles gelijkvloers en de deur van de slaapkamer staat ook open dus is het daar zeker ook nog een goeie slaaptemperatuur. Anders is het natuurlijk als de slaapkamer boven of verder af gelegen zou zijn dan moet daarvoor de CV dan toch eventjes aan.

    vr gr

    Hans


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast za jan 28, 2012 9:32 pm

    @Ikzelf. Wij hebben een pelletketel voor de centrale verwarming en in de woonkamer een pelletkachel. Ideaal is een draadloze thermostaat. Je kunt die zetten waar je wil. Staat dus niet in de woonkamer waar de pelletkachel staat. Die laten we vooral 's avonds branden. Overschakelen van een oliestook op huisbrandolie naar een cv-pelletketel in combinatie met een autonoom werkende pelletkachel was een prima keuze (en investering).
    rika1967
    rika1967
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 56
    Registration date : 11-05-10

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van rika1967 za jan 28, 2012 9:46 pm

    hier ook 24 op 24 laten branden
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Annejanne za jan 28, 2012 10:07 pm

    Hier ook draadloze thermostaat in de badkamer, 's morgens en 's avonds één uurtje op 22° en de rest van de dag en nacht op 16°. Op die manier is het hele huis nooit onder de 16°. de pelletkachel brandt van 7 uur tot 22 uur. Woon wel alleen, ik kan me voorstellen dat dit niet werkt bij een gezin met jonge kinderen of studerende jeugd.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast za jan 28, 2012 10:43 pm

    Hier brand ze toch van 5u20 tot 23u op 22°voor de leefruimte (keuken, salon, eetplaats) 3/4de van de dag op eco. Af en toe stookt deze even bij, (afhankelijk hoe veel de deur open gaat ;-) )
    In die periode is er altijd één of meerdere personen in huis.
    Den boven draait op cv (stookolie) met draadloze thermostaat. slaat eigenlijk nooit meer aan.. Embarassed
    Technieker heeft zelfs aangeraden om de brander toch af en toe even te laten warm lopen, om problemen te voorkomen.

    Laat de vries maar komen, 'k wacht er al 2 maand op...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van erwin zo jan 29, 2012 12:13 am

    als de cv te lang uitstaat kan het wel eens voorkomen dat de pomp vastzit, ik spreek uit ervaring


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Ikzelf zo jan 29, 2012 7:07 am

    Amai, als ik dat lees verwarmt jullie kachel bijna het hele huis op één of andere manier Smile

    Hier dus niet... Het is eigenlijk ook wel een vrij groot huis , met verschillende afgesloten ruimtes etc etc..

    Zijn er mensen die eventueel bij zulk vriesweer dat komt het huis op temp. houden met CV, waar dus de pelletkachel alleen gebruikt wordt voor tussenseizoenen, als het niet vriest?

    Ik denk dat dat voor mij de makkelijkste optie gaat worden...

    Wat denken jullie daar van?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 7:45 am

    @Ikzelf Ja, wij verwarmen alle ruimtes via cv-pelletketel met draadloze thermostaat (ook badkamer en douchekamer op eerste en tweede verdieping). Nu verwarmen we de volledige benedenverdieping bij met de pelletkachel. En voor de gezellligheid. Door temperatuur van de radiatoren past zich automatisch aan, dankzij de thermostatische kranen. In het tussenseizoen of in de zomer kunnen we ervoor kiezen om enkel de pelletkachel te laten branden of enkel de radiatoren via de cv-ketel. Bijkomend voordeel: het is in de leefruimtes nooit koud als je de kachel of de ketel reinigt. Een van de twee kan in werking blijven. Wij vinden dit een ideale combinatie.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Ikzelf zo jan 29, 2012 7:46 am

    mja, een draadloze thermostaat heb ik (nog) niet... Gewoon ouderwetse CV (1992) en een pelletkachel in de living... ik zoek daarmee met vrieskou de ideale combinatie.. nie makkelijk Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 7:51 am

    @Ikzelf. Wij hebben een mazoutketel uit 1988 vervangen door een pelletketel vorig jaar. Subsidies (40% via belastingen) zijn nu afgeschaft, maar als je kunt, investeer dan in een pelletketel. Milieuvriendelijker, goedkoper en we zijn ook blij dat we van die stank van mazout af zijn. Nu ruikt het ook lekker in de kelder.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Ikzelf zo jan 29, 2012 8:46 am

    is inderdaad misschien een goed idee, maar dat zal pas voor volgend jaar of zo zijn...

    Zal dus nog even moeten zoeken naar de ideale combinatie...

    Nog iemand tips?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 6:19 pm

    Ikzelf. Wij hebben een mazoutketel uit 1988 vervangen door een pelletketel vorig jaar. Subsidies (40% via belastingen) zijn nu afgeschaft, maar als je kunt, investeer dan in een pelletketel. Milieuvriendelijker, goedkoper en we zijn ook blij dat we van die stank van mazout af zijn. Nu ruikt het ook lekker in de kelder.

    die stank ligd toch aan uw technieker of u zelf
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 6:25 pm

    @marcw Een mazoutbrander ruikt of stinkt hoe dan ook altijd, helaas. Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 7:16 pm

    Vanaf donderdag in het Emsland min 10 en kouder, ben benieuwd wat de Musa dan doet want hij begint nu al wat harder te werken bij min 2.

    De CV staat als back-up paraat op zijn Duits, buitensensor en thermostatische kranen op de radiatoren die allen op vorstbeveiliging staan. In de twee verst gelegen kamers komen die in werking als het echt koud wordt, de rest wordt door de pelletkachel verwarmd.

    Als reserve heb ik nog Asbach Uralt als persoonlijke antivries en een heerlijke Becherovka uit Tsjechië Smile
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Ikzelf di jan 31, 2012 11:49 am

    Al een paar dagen op mazout aan het stoken en kachel uit... Sad wat mis ik die kachel toch enorm nu hoor...

    Misschien toch beter de kachel terug aan en CV uit... Heb alleen maar schrik dat de radiator in de garage gaat bevriezen... Dat is eigenlijk de enigste reden dat die CV aan staat... erg hé... Sad

    Eventueel kan ik de badkamer verwarmen met een electrisch vuurke en de CV terug af... maar wat met de garage...

    Hierbij komt het feit dat de CV nu slechts 's morgens een halfuurtje opstaat en 's avonds een 6-tal uur...
    De kachel zou met dit weer waarschijnlijk de hele dag branden... waardoor mijn vebruik waarschijnlijk toch 21-22kg zal zijn per 24u...

    Of mijn RIKA-pelletkachel dan goedkoper is dan de centrale verwarming is nog maar de vraag...

    Zoveel vraagtekens... Sad

    Gesponsorde inhoud


    Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe? Empty Re: Vanaf volgende week vriezen! CV & Pelletkachel samen? hoe?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 9:08 am