Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Ikzelf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van Gast di feb 07, 2012 1:53 pm

    Hallo,

    Ik ben nieuw hier en heb al nuttige info gevonden, maar tergelijkertijd zie ik ook een beetje het bos door de bomen niet meer cyclops

    Wij zijn momenteel een uitbouw/veranda aan het bijbouwen.
    Deze zal een volledig geïsoleerd dak hebben (dus geen glazen verandadak), 3 grote ramen en één geïsoleerde muur. Totale opp. 30m² of 75m³.
    We voorzien zowiezo vloerverwarming, maar door de grote glaspartij is er een bijkomende chauffage nodig om de tussenseizoenen te overbruggen.

    Nu hadden wij gedacht om ipv een chauffage, een pelletkachel te plaatsen. De pelletkachel zou dus dienen als bjverwarming en niet als hoofdverwarming.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Welk merk nemen we dan best voor deze situatie?

    Alvast bedankt!
    Lente
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van flair di feb 07, 2012 2:37 pm

    beste , ik zie niet in waarom je nog een bijkomende verwarming zou moeten plaatsen voor een oppervlakte van 30 m2 en blijkbaar degelijk geisoleerd.Aangezien jullie nu aan het bijbouwen zijn veronderstel ik dat ook het glas van een hoge isolatienorm zal zijn? Daarbij gerekend dat het dak goed geisoleerd is en het om vloerverwarming gaat en de ruimte slechts 30m2 is begrijp ik echt niet dat deze vloerverwarming niet zou volstaan.Bovendien spreek je over bijverwarming voor de tussenseizoenen, daar lijkt een pelletkachel mij niet zeer geschikt voor gezien de kleine ruimte, het gaat veel te warm worden in het tussenseizoen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van steven di feb 07, 2012 3:09 pm

    een heel lichte pelletkachel zetten.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van john-159 di feb 07, 2012 7:45 pm

    onze living is 30m² en een pelletkachel van 6kw. Zelfs met deze koude moeten we de deur van de living openlaten wegens te warm. Dit resulteert dat we met onze kachel nu 50m² verwarmen. Temperatuur in living een lekkere 24°. Woning is redelijk geisoleerd dus ik denk, zoals flair zegt, er niet echt een bijkomende verwarming nodig zal zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 11:16 am

    Bedankt om te reageren alvast!

    Wij hebben nu ook al vloerverwarming liggen op de benedenverdieping.
    In de keuken hebben wij indertijd, volgens de installateur, ook een bijkomende chauffage gehangen om vooral de tussenseizoenen te overbruggen.
    En we gebruiken die inderdaad wel, s'nachts (vanaf 22u) zakt de vloerverwarming tot 16°C (ze warmt 4° op in 1u), en dan laten we ze pas s'anderendaags tegen 16u terug stijgen naar 22°, zodat het tegen dat we thuiskomen van het werk (17u30) 22° is binnen.
    s'Morgens zetten we dan gauw die chauffage eens open bij het ontbijt.

    We hebben in de living een houthaard (met liftdeur), dus als we die doen branden gaat de vloerverwarming uit (naar 16°), of we laten ze zelfs niet aanschieten om 16u, maar doen onmiddellijk de haard branden als we thuiskomen.

    Omdat we een haard wel gezellig vinden én volgens de installateur een bijkomende warmtebron nodig hebben in de uitbouw/veranda, hadden we gedacht om een pelletkachel te nemen, maar dat lijkt dus geen goed idee aan jullie reacties te horen.
    We hadden ook gedacht aan een kleine gashaard, maar is veel duurder in aankoop en er ligt geen gas...

    groetjes
    Lente
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van flair vr feb 10, 2012 12:41 pm

    @ Lente,

    Ik weet natuurlijk niet waarvoor jullie die ruimte gaan gebruiken , maar waarom de vloerverwarming niet elimineren en een pelletkachel plaatsen als hoofdverwarming ? Gezien de programeerbaarheid van een pelltkachel
    zie ik daar geen problemen mee. Op een uurtje warm je de ruimte van 30m2 wel op, je bespaart op de aanleg van de vloerverwarming. Het hangt er allemaal vanaf waarvoor je die ruimte gaat gebruiken hé.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 4:39 pm

    Dag flair,

    Die ruimte wordt een uitbreiding van onze keuken, onze keukentafel verhuist naar daar, want die staat nu zeer krap.
    En we gaan er ook nog een zetel zetten omdat we van daar een mooi zicht hebben op onze tuin.
    Dus echt een leefruimte die dagelijks zal gebruikt worden.

    Wij hebben 8 jaar geleden geïnvesteerd in vloerverwarming, waar we echt heel tevreden mee zijn. Nu hoeven we dus enkel vloerbuisjes bij te leggen en aan te sluiten op de bestaande installatie, en dat kost niet zo veel. De investering zat hem in de installatie en ketel zelf, niet in die 30 m² buisjes.

    Maar er moet dus wel één bijkomende chauffage bij, wat we waarschijnlijk ook zullen doen als ik julie raad lees.
    Ik had gehoopt op een pelletkachel omwille van een veel gezelligere warmte...
    (Ik zag me zelf al zitten, met zicht op een besneeuwde wintertuin, lekker dicht bij het stoofke drunken )

    groetjes
    Lente
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van flair vr feb 10, 2012 4:42 pm

    Als het een uitbreiding van de keuken is dan is die 30m2 geen gesloten ruimte maar loopt die over in de bestaande keuken ? Of zie ik het verkeerd ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 5:28 pm

    yep, er komt een doorgang in de muur van 1m70 breed en 2m50 hoog!
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van flair vr feb 10, 2012 6:06 pm

    Dan kan je mss met een pelletkachel beide ruimtes verwarmen en heb je de bijkomende verwarming niet meer nodig in de keuken.Ik vermoed dat je dan al snel aan een 50-55 m2 zal komen.
    als bijverwarming zou dat prima moeten lukken. Dan kan je nog steeds kiezen tussen een kachel met kanalisatie waarmee je beide ruimtes afzonderlijk kan sturen ofwel met 1 kachel maar dan zou ik deze wel zo plaatsen dat hij in de richting van de doorgang blaast.
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van john-159 vr feb 10, 2012 7:40 pm

    In dit geval zal een pelletkachel ideaal zijn
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van Gast zo feb 12, 2012 1:36 pm

    Bedankt voor de tip Flair!

    Het wordt natuurlijk alsmaar ingewikkelder...

    Wat moet ik me voorstellen bij die kanalisatie? Welke voorzieningen moeten hierbij getroffen worden.
    Momenteel staat de ruwbouw er van de veranda (1 muur + betonplaat, nog geen ramen of dak), dus als we kanalisatie overwegen kunnen we hiermee wel gemakkelijk nog weg.

    Heeft iemand toevallig technische schema's van zo'n kanalisatie of goeie website?

    Dank bij voorbaat,
    Lente

    Gesponsorde inhoud


    Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²? Empty Re: Welke PK in combinatie met vloerverwarming, opp 30m²?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 5:29 am