Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast di okt 13, 2009 10:16 am

    Hallo,

    Eerst en vooral gefeliciteerd met dit forum. Echt wel een hele brok aan informatie rond pelletkachels, zeer interessant!

    Wij zijn momenteel aan het overwegen een (inbouw)pelletkachel aan te schaffen.

    Even onze situatie schetsen: we hebben vloerverwarming op gas, nieuwbouw +- 5 jaar oud, middelmatig geïsoleerd, veel ramen op het zuiden gericht, te verwarmen opp leefruimten is 80m2 (216m3). We hebben ook een vide in de woonkamer. We houden van warmte & onze temperatuur staat momenteel 24u/24 op 22° ingesteld. Jaarverbruik gas is +- 2500m3.

    Nu willen we graag een warmtebron in de leefruimte (hebben beneden geen radiatoren), bovendien spreekt het goedkoper verwarmen op pellets ons wel aan. We hadden dus gedacht aan een pelletkachel als bijverwarming.

    Is hetvolgende een goed idee: vloerverwarming laten zakken van continue 22°
    naar (bv) 19°, en op de ogenblikken dat we thuis zijn, pelletkachel laten stoken tot 22° (of meer ;-)). Gaat dit een energiewinst opleveren volgens jullie? (mss iemand hiermee concrete ervaring?).

    We hadden gedacht aan de pellinsert 54, weliswaar 'slechts' 8kw, doch gezien het als bijwerwarming dient ...

    De vloerverwarming helemaal afzetten en helemaal overgaan op pellets lijkt ons geen goed idee, want dan heb je weer het koude gevoel aan je voeten en dat comfort willen we eigenlijk wel behouden.

    Thx alvast voor jullie reacties!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast di okt 13, 2009 10:42 am

    Hoi,

    Een idee :
    Je kan bv ook een pelletkachel met CV gebruiken, en daar je vloerverwarming op aansluiten.

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast di okt 13, 2009 11:18 am

    Ja, maar dan stuit ik op 2 problemen, nl 1. er zijn volgens mij geen (strakke) inbouwpelletkachels met CV functie en 2. afstand tss plaats waar we de pelletkachel zouden plaatsen en CV installatie is wat ver, nl zo'n 15 meter (waardoor veel warmteverlies).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast di okt 13, 2009 11:29 am

    Hoi Tinkerbell,

    2500 m3 op jaarbasis is wel heel veel en dus ook heel duur.Goed idee om een pelletkachel aan te schaffen.
    8 kw lijkt me te weinig voor 80 m2 ook als is het maar bijverwarming , je wilt tenslotte over een grote oppervlakte de warmte spreiden.Voor die paar 100 euro's meer kan je beter een zwaardere nemen, je verdient dit ongetwijfeld terug door de besparing op gas.
    Je idee om te combineren met je vloerverwarming lijkt me goed , ik denk alleen dat 19 graden zelfs nog te hoog is.Ik vermoed dat als je continu 16-17 graden (als er niemand thuis is) houdt
    je binnen de kortste keren met een voldoende zware pelletkachel aan 22 graden zal komen.
    De enige bedenking die ik heb is de volgende , eens de pelletkachel brandt gaat je vloerverwarming toch uitschakelen ?
    Overigens 'k wil niet zagen tongue maar continu 22 graden ook als je er niet bent ? Geld en energieverspilling ,......
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast di okt 13, 2009 11:44 am

    Drieske, het is idd de bedoeling dat de VV automatisch uitgaat vh ogenblik dat de pelletkachel in actie komt.

    Wat je zegt verlaging naar 16-17° had ik ook aan gedacht, maar dan gaan we een koud gevoel krijgen op de vloer vermoed ik. Mss een 'luxeprobleem' maar ik wil eigenlijk niet inboeten qua comfort.

    22° ook als we er niet zijn is idd veel, maar we hebben al ondervonden door te werken met (nacht)verlaging, we meer gas verstoken dan constant op 22° te houden. En 's avonds lager dan 22° zie ik niet zitten, ben een koukleum ... Zit nu bij 22° 's avonds met een dekentje in de zetel Embarassed

    We hadden gedacht aan de pellinsert 54 en niet de pellbox, niet persé om enkele 100den euro's te besparen, maar ook omdat de pellinsert 54 er strakker uitziet. Dus volgens jou toch beter de zwaardere nemen?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast di okt 13, 2009 11:53 am

    Ik zou een zwaardere nemen ja, de pellinsert 54 verwarmt normaal gezien ruimtes tot 190 m3, daar ga jij al vlotjes boven,bovendien zou de kachel dan ook continu op vol vermogen moeten branden wat op zich niet goed is natuurlijk.Je geeft ook al aan dat de isolatie maar matig is ,.... Wat betreft de temperatuur van de vloerverwarming , dat zal uittesten worden zeker ?
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Uthrex di okt 13, 2009 12:16 pm

    Mijn zus heeft ook vloerverwarming. Het duurt daar 2 dagen eer je een temperatuuraanpassing voelt. Het heeft geen zin om de vloerverwarming gedurende afwezigheid lager te zetten. Dieje blok terug opwarmen zal véél meer aan energie kosten. Stoken met pellets en de verwarming op 17 zetten lijkt me geen slecht idee. En dat gaat niet echt een koude-voeten gewaarwording geven denk ik. Het koude grondgevoel is dan weg en de kachel verwarmt de omgeving (dus ook uwe vloer).

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast di okt 13, 2009 8:02 pm

    Regelmatig kom ik mensen tegen die een pelletkachel willen voor de BIJ verwarming.
    Het mooiste is als je de kachel met genoeg (niet teveel) vermogen neemt, je zult zien, als de kachel eenmaal brandt dan is het mooi dat ie ook de boel goed kan verwarmen.

    Dus, wat ook de anderen zeggen: Neem een kachel die het aan kan om alles te verwarmen.

    Groet Henriet.
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van player di okt 13, 2009 9:24 pm

    Toevallig zijn mijn buren net hetzelfde aan het denken...

    Hou er rekening mee dat eigenlijk niet alleen uw benedenverdieping verwarmt moet worden, maar aangezien jullie een videe hebben zal deze ook nog eerst verwarmd worden vooraleer de warmte naar beneden zal dalen.

    Die pellbox lijkt me ook beter aangewezen dan een pellinsert


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van player di okt 13, 2009 9:31 pm

    Als je een modern, strakke kachel wilt, kan je ook nog kijken naar de MCZ powersystem. Alleen is het prijskaartje een pak hoger vergeleken met de pellbox


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van steven di okt 13, 2009 9:46 pm

    Tinkerbell2008,

    Dit zijn alternatieven:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast di okt 13, 2009 9:54 pm

    Thx voor alle reacties tot nog toe.

    Wow bedankt Steven voor het overzicht met alle alternatieven! Ga ik zeker verder uitpluizen.

    Player, ik zie dat jij ook voor de pellbox hebt gekozen. Ben je hierover tevreden? Wat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven?
    Is dit bij jou de hoofdverwarming of bijverwarming? (& hoeveel m3 verwarm jij hiermee?)

    Waar ik toch wel schrik voor heb is dat alle warmte idd langs de vide zal ontsnappen & dat we serieus zullen moeten stoken om het beneden ook warm te krijgen (de vloerverwarmingswarmte blijft beneden 'hangen', we weten nog niet wat het effect zal zijn vd warmte vd pelletkachel...). En of het dan allemaal nog wel rendeert.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van steven di okt 13, 2009 11:50 pm

    Tinkerbell2008,

    Ik heb ook een pellbox scf van edilkamin ben er heel tevreden van.

    Ik verwarm er ongeveer 160m³ mee.

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast vr okt 16, 2009 1:49 pm

    Nog even een aansluitende vraag: aangezien de pellet(inbouw)kachel toch vele jaren moet meegaan en we er constant op zullen kijken in de woonkamer Smile , willen we de MCZ powersystem toch ook wel overwegen, ondanks het prijskaartje.
    Is er soms iemand die weet of de powersystem ergens (brandend) opgesteld staat? Liefst prov. Antwerpen of Limburg... Thx alvast!
    (de pellbox hebben we al ergens 'live' kunnen bewonderen!)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast vr okt 16, 2009 8:58 pm

    Tinkerbell2008 schreef:Hallo,

    Eerst en vooral gefeliciteerd met dit forum. Echt wel een hele brok aan informatie rond pelletkachels, zeer interessant!

    Wij zijn momenteel aan het overwegen een (inbouw)pelletkachel aan te schaffen.

    Even onze situatie schetsen: we hebben vloerverwarming op gas, nieuwbouw +- 5 jaar oud, middelmatig geïsoleerd, veel ramen op het zuiden gericht, te verwarmen opp leefruimten is 80m2 (216m3). We hebben ook een vide in de woonkamer. We houden van warmte & onze temperatuur staat momenteel 24u/24 op 22° ingesteld. Jaarverbruik gas is +- 2500m3.

    Nu willen we graag een warmtebron in de leefruimte (hebben beneden geen radiatoren), bovendien spreekt het goedkoper verwarmen op pellets ons wel aan. We hadden dus gedacht aan een pelletkachel als bijverwarming.

    Is hetvolgende een goed idee: vloerverwarming laten zakken van continue 22°
    naar (bv) 19°, en op de ogenblikken dat we thuis zijn, pelletkachel laten stoken tot 22° (of meer ;-)). Gaat dit een energiewinst opleveren volgens jullie? (mss iemand hiermee concrete ervaring?).

    We hadden gedacht aan de pellinsert 54, weliswaar 'slechts' 8kw, doch gezien het als bijwerwarming dient ...

    De vloerverwarming helemaal afzetten en helemaal overgaan op pellets lijkt ons geen goed idee, want dan heb je weer het koude gevoel aan je voeten en dat comfort willen we eigenlijk wel behouden.

    Thx alvast voor jullie reacties!

    tinkerbell,
    als ik u was zou ik mij maar eens goed bevragen op de samenwerking van vloerverwarming en pellet inbouwkachels, heb zelf ook vloerverwarming en pelletkachel, in mijn geval moet ik één van beide kiezen want een samenwerking lukt niet,als ik ze samen gebruik dan krijg ik de temperatuur niet hoger dan 15 gr. persoonlijk denk ik dat de thermostaten in conflikt komen. als je toch tot aankoop overgaat zou ik zeker zien dat u pellet inbouw de volledige ruimte kan verwarmen zonder u vloer.'t zou erg zijn een investering te maken dat daar maar mooi staat te wezen hé.
    grtz, de koeke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast za okt 17, 2009 8:47 am

    de koeke schreef:

    tinkerbell,
    als ik u was zou ik mij maar eens goed bevragen op de samenwerking van vloerverwarming en pellet inbouwkachels, heb zelf ook vloerverwarming en pelletkachel, in mijn geval moet ik één van beide kiezen want een samenwerking lukt niet,als ik ze samen gebruik dan krijg ik de temperatuur niet hoger dan 15 gr. persoonlijk denk ik dat de thermostaten in conflikt komen. als je toch tot aankoop overgaat zou ik zeker zien dat u pellet inbouw de volledige ruimte kan verwarmen zonder u vloer.'t zou erg zijn een investering te maken dat daar maar mooi staat te wezen hé.
    grtz, de koeke

    Hallo de koeke,

    Dat vind ik eigenlijk een vreemde redenering want de 2 thermostaten staat volledig los van elkaar.

    Je geeft aan de thermostaat vd pelletkachel de opdracht om tijdens bepaalde tijdstippen naar X graden te stoken, bv 22 °.

    Daarnaast geef je de opdracht aan thermostaat v vloerverwarming om nooit onder de (bv) 17° te gaan. VVW gaat idd nog zelden opspringen, want zo erg snel koelt het niet af in huis, tenzij wanneer het berekoud is buiten. Zoals nu door de zonnewarmte geen nood is aan VVW, dan springt die ook niet op.

    Dus ik zie eigenlijk het probleem niet goed? (maar dat kan aan mij liggen ook hoor Wink

    grtz Tinkerbell
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast za okt 17, 2009 9:01 am

    hoi,
    dat van de 2 thermostaten is maar een denkpiste van mij hé, dat dat al dan niet juist is weet ik niet met zekerheid, wat ik wel met zekerheid weet is dat als ik beide samen gebruik ik de temperatuur niet hoger krijg dan 15 gr(kamertemperatuur)

    grtz
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van steven za okt 17, 2009 9:23 am

    De Koeke,

    Dan klopt er iets niet.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast za okt 17, 2009 9:47 am

    steven,
    't zou wel kunnen dat er iets niet klopt, maar ben op jaarbasis ruim 10000 kWh gezakt in verbruik, 'k wou gewoon 't aangename aan 't nuttige koppelen want vvw is wel de meest aangename verwarming die ik ken en aangezien de 2 niet samenwerken heb ik de vvw gewoon afgezet hé, ik kan er alleen maar voordeel bij hebben in mijn verbruik Smile

    grtz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast za okt 17, 2009 12:34 pm

    de koeke schreef:steven,
    't zou wel kunnen dat er iets niet klopt, maar ben op jaarbasis ruim 10000 kWh gezakt in verbruik, 'k wou gewoon 't aangename aan 't nuttige koppelen want vvw is wel de meest aangename verwarming die ik ken en aangezien de 2 niet samenwerken heb ik de vvw gewoon afgezet hé, ik kan er alleen maar voordeel bij hebben in mijn verbruik Smile

    grtz


    Waren dit 2 afzonderlijek thermostaten ? En een peleltkachel of een cv ketel op pellets ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gast za okt 17, 2009 2:14 pm

    twee onafhankelijk van elkaar werkende verwarmingsystemen, een pelletkachel en vloerverwarming, dus twee thermostaten ook hé, één ingebouwd in de pelletkachel en aan de andere kant van de woonkamer één tegen de muur voor de vloerverwarming.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming Empty Re: Pelletkachel in combinatie met vloerverwarming

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 11:29 am