Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

gaspar1000


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten Empty Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten

    Bericht van Gast vr feb 24, 2012 6:13 pm

    Sinds een week in het bezit van een Kalor Chaira, aleen als ik de kachel opstart stinkt de gehele kamer na verbrande pellets heb al alles nagekeken maar het komt bij de ventilator vandaan, heeft iemand hier ervaring mee.
    Of staat de afstelling niet goed, weet iemand globaal hoe deze moet staan. dansend vuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten Empty Re: Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten

    Bericht van Gast vr feb 24, 2012 6:26 pm

    Petro,

    Je kunt op het forum in Algemeen/welkom/ben je nieuw jezelf voorstellen en iets over jezelf vertellen, komen de reacties wat makkelijker op gang.

    Een nieuwe (pellet)kachel stinkt de eerste keer of keren altijd omdat de verf moet inbranden, reden waarom sommige handelaren de kachel voor de klant instoken. Dit verdwijnt na een aantal uren en zou geen overlast meer moeten geven.

    Als echter na langere tijd rookgassen bemerkt is er iets met de rookgasafvoer niet in orde. Is deze gasdicht, d.w.z. is het juiste materiaal gebruikt en is dit goed aangesloten. Voor een pelletkachel gebruik je 80 mm. buis met siliconen afdichtingsringen, het geheel moet gasdicht zijn.

    Als het probleem door een verkeerde plaatsing komt moet je de betreffende handelaar laten komen om de zaak te controleren en als je hem zelf geplaatst heb de zaak eens goed controleren. Is de schoorsteen geveegd en zit daar bijvoorbeeld geen vogelnest in?

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten Empty Re: Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten

    Bericht van Gast vr feb 24, 2012 6:55 pm

    Hallo Dick,

    Bedankt voor je snelle reactie, heb me inmiddels voorgesteld zoals je al aangaf.
    En wat betreft de aansluiting heb ik zelf gedaan met 80mm buis en sileconen ringen.
    Heb er tijdens de eerste keer dat ik de kachel opstarte na gekeken of de pijpen lekte, dit was niet zo.
    Toevalig vanmiddag weer gecontroleerd maar mijn rookgas afvoer is oke.
    De stank komt echt boven bij de kachel waar de lucht na buiten wordt geblazen.
    Echt verbrandings lucht en dan met namen tijdens het opstarten.

    mischien een idee waar dit aan kan liggen.

    Gr Petro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten Empty Re: Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten

    Bericht van Gast vr feb 24, 2012 6:58 pm

    Petro,

    het wordt al wat duidelijker. Je schoorsteen is de boosdoener als ik goed begrijp wat je in het andere topic beschrijft.

    Door de muur naar buiten kan maar daarna moet je verder met dubbelwandig naar boven en dan een meter boven het punt waar je de dakhelling bereikt en eindigen met een kap, trekkap of chinese hoed.

    Volgens mij staat in de handleiding van je kachel beschreven hoe een schoorsteen eruit moet zien. In ieder geval naar boven zodat je natuurlijke trek krijgt.

    Suc7,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten Empty Re: Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten

    Bericht van Gast vr feb 24, 2012 7:03 pm

    Bedankt Dick,

    Ga dit morgen in orde maken, je hoort nog van me.

    Gr Petro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten Empty Re: Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten

    Bericht van Gast vr feb 24, 2012 7:13 pm

    Petro,

    in principe heeft een pelletkachel twee luchtstromen, een voor de verbrandingslucht die het best van buiten wordt aangezogen maar dat is bij de meeste kachels optioneel. De tweede luchtstroom is de verwarmingslucht, de kachel trekt lucht uit de ruimte waarin hij staat en deze wordt via de warmtewisselaar verhit en in de kamer geblazen.

    Als er in de opstartfase, waarin er nog geen effectieve afvoerstroom is en in combinatie met een slechte rookgasafvoer, rook terugslaat zou dat via de luchtinlaat van je verbrandingslucht in de kamer kunnen komen en dan via het andere kanaal dus weer de kamer in geblazen kunnen worden.

    Een heleboel als, maar en zou kunnen maar ik denk als je je schoorsteen inderdaad verbetert en, als mogelijk, je verbrandingslucht van buiten haalt je hele probleem is opgelost.

    Nogmaals, suc7 en groet,

    Dick

    Gesponsorde inhoud


    Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten Empty Re: Kalor Chaira stinkt tijdens het opstarten

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di maa 19, 2024 7:47 am