Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 54 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 54 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+18
francky
krusty
nick1
Fleur
Ikzelf
boxke
turkoois
ss
player
Jef
erwin
petrah
Adeo
knoepken
pedro
steven
Block
pellbox
22 plaatsers

    Het stookseizoen ten einde ?


    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast wo maa 16, 2011 11:31 am

    Ik zet men kachels sinds 2 dagen 's nachts af. Overdag brandt ze nog steeds op laagste stand en heb nog niet het gevoel gehad dat het te warm werd.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast zo apr 03, 2011 8:48 am

    En het was weer een goedkope winter dankzij de kachel: 80 zakken of anders gesproken: 293,32€ Maar ik denk niet dat het seizoen al volledig gedaan is...
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast zo apr 03, 2011 1:08 pm

    dankzij dit forum een zeer aangenaam en zuinig stookseizoen gehad
    dankzij jullie hulp verbruik met 25% kunnen laten dalen
    nogmaals bedankt en blijf er voor gaan
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van steven zo apr 03, 2011 2:08 pm

    ik heb ongeveer ook een 80 zakken verstook tot nu toe. denk dat er wel nog een 15 tal gaan gebruikt worden. afgerond naar boven: 100 zakken verstookt voor dit seizoen waarschijnlijk.

    aan 3,19 euro voor een zak ==> 319 euro uitgegeven aan pellets
    schoorsteen onderhoud: 50 euro
    een kost voor de electriciteit: ?

    Valt heel goed mee vind ik


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van petrah zo apr 03, 2011 2:24 pm

    dit jaar 2000 kilo gebruikt ,maar deze winter is de cv niet aan geweest , dus heel de dag verwarmt met pellets , alleen gas gebruikt met het koken en de badgeiser voor het warm water in de badkamer en de keuken , gebruik had een stuk lager kunnen zijn mocht ik beter hebben gedacht hoe te verwarmen , soms echt de deur open moeten zetten om de warmte uit huis te laten gaan , en een paar keer bijna de visite weggejaagd die het veeeeel te warm bij mij vinden . je kan de mensen niet ziek van de warmte op visite hebben , volgend jaar dus verstandiger stoken , en de kachel opnieuw instellen ,maar dat doen wij wel na het jaarlijks onderhoud,
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Jef di apr 05, 2011 2:56 am

    Ik hou het nog steeds onder de 1000Kg pellets dit stookjaar kampvuur


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin di apr 05, 2011 1:06 pm

    Jef schreef:Ik hou het nog steeds onder de 1000Kg pellets dit stookjaar kampvuur

    dat is weinig


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van ss di apr 05, 2011 3:21 pm

    Ik zit aan 1500kg hoofdzakelijk Cleanfire...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast di apr 05, 2011 3:40 pm

    Ik zit momenteel aan 1590 kg. Als ik nog iets efficiënter zou stoken kan het nog minder denk ik. Ik heb ook lange periode de kachel 's nachts laten doorbranden, gemakshalve dan, ik zou dit kunnen oplossen door de kachel te programmeren dat ze 's morgens opspringt. Tot hiertoe nog steeds meer dan tevreden.

    Groetjes
    Kristel
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van petrah di apr 05, 2011 6:42 pm

    Jef schreef:Ik hou het nog steeds onder de 1000Kg pellets dit stookjaar kampvuur

    heb je dan alleen verwarmt met pellets of ook nog een andere vorm , bijv gas of stroom
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin di apr 05, 2011 8:17 pm

    momenteel 130 zakken dus 1950kg, aan gemiddeld 3.5 per zak = totaal 455 euro, waarvan 200 euro met ecocheques betaald, moest er anders teveel spaarlampen mee kopen
    Smile





    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast di apr 05, 2011 8:24 pm

    67 zakken corpellets, een goeie 25 zakjes mandi, heb nog wat zakken staan maar de kachel staat nu meer uit dan aan....laten we ruim zeggen 400 euro. niet slecht aangezien het een strenge winter geweest is.

    op naar de zomer! Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast di apr 05, 2011 8:49 pm

    hoi leden

    inderdaad het stookseizoen loopt ten einde
    met mijn thermokachel gecombineerd met mijn CV-installatie heb ik verbruikt van begin september tot vandaag

    5415 kg. pellets (mix, cleanfire hoofdzakelijk, Piron & Green energie)
    Gemiddeld verbruik per dag 25 kg.
    Gemiddeld prijs betaald per zakje van 15 kg. 3,05 euro.

    Ik vermoed dat er nog tot midden mei een verbruik bijkomst van 300 a 400 kg.

    Het stookolie verbruik was in deze periode 1000 liter.

    Vorige jaren was dat normaal 4000 liter stookolie.
    Met de strenge winter van afgelopen seizoen vermoed ik het het stookolieverbruik normalitair nog iets hoger zou gelegen hebben.

    Ik ga alvast in de zomer een buffer installeren. Men spreekt van een besparing van ongeveer 30 %.
    Afwachten en hopen dat het ook zo zal zijn

    spartherm,


    gr
    spartherm,
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin di apr 05, 2011 8:59 pm

    spartherm schreef:hoi leden

    inderdaad het stookseizoen loopt ten einde
    met mijn thermokachel gecombineerd met mijn CV-installatie heb ik verbruikt van begin september tot vandaag

    5415 kg. pellets (mix, cleanfire hoofdzakelijk, Piron & Green energie)
    Gemiddeld verbruik per dag 25 kg.
    Gemiddeld prijs betaald per zakje van 15 kg. 3,05 euro.

    Ik vermoed dat er nog tot midden mei een verbruik bijkomst van 300 a 400 kg.

    Het stookolie verbruik was in deze periode 1000 liter.

    Vorige jaren was dat normaal 4000 liter stookolie.
    Met de strenge winter van afgelopen seizoen vermoed ik het het stookolieverbruik normalitair nog iets hoger zou gelegen hebben.

    Ik ga alvast in de zomer een buffer installeren. Men spreekt van een besparing van ongeveer 30 %.
    Afwachten en hopen dat het ook zo zal zijn

    spartherm,


    gr
    spartherm,

    spartherm 1100 euro pellets betaald plus 1000 liter stookolie,
    dat is dan een besparing van 1300 euro of 40proc op 4000liter stookolie, niet slecht

    bij mij is dat 35procent


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast di apr 05, 2011 9:38 pm

    erwin,

    een buffer van 500 liter met 1 spiraal geinstalleerd zou om en bij de 2000 euro kosten.
    Als je 30 % op die manier nog extra kan sparen is je buffer snel terugverdiend.
    Uiteraard zal er dan ook nog bespaard kunnen worden op de stookolie.
    Maar dat alles kan ik pas volgend jaar vertellen.
    Ik ben alvast overtuigd van een buffer.

    spartherm,
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van turkoois di apr 05, 2011 9:48 pm

    Met mijn Artel 8.5 kw kachel verwarm ik de living en open keuken 120 m3 op gemiddeld 21 a 22 graden en heb in totaal 794 kg pellets (bijna 53 zakken van 15 kg) verstookt in 1576 uur.(€ 201,40) Dus met een gemiddeld verbruik van 504 gram per uur.
    Ons stookseizoen begon op 3 november, want toen had ik onze eerste pelletkachel geïnstalleerd.
    Ik heb toen 1 pallet met 70 zakken premium van GPP gekocht (thuis bezorgd voor € 266,00 (€ 3,80 per zak) en heb daarvan nog 17 zakken liggen en de kachel zit nog helemaal gevuld met pellets.
    Daarom ga ik in de zomer weer 1 pallet met 70 zakken bestellen zodat ik daarmee (en het restant van nu) weer de hele winter vooruit hoop te kunnen.
    Totale besparing op gas (558 m3 a 59 cent per m3) minus verbruik pellets (201 euro )is ongeveer 135 euro. De aanschaf en afschrijving van de kachel is uiteraard niet berekend.
    Maar met deze prettige warmte en het gezellige vlammetje is het genieten en daar kan de CV niet tegenop. En de "besparing" is mooi meegenomen.

    Groetjes,

    Chris (Turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin di apr 05, 2011 10:47 pm

    turkoois schreef:
    Totale besparing op gas (558 m3 a 59 cent per m3) minus verbruik pellets (201 euro )is ongeveer 135 euro.

    chris het is geen groot bedrag maar toch heel zuinig gestookt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van boxke di apr 05, 2011 11:03 pm

    Ofwel wonen jullie allemaal in supergeïsoleerde huizen ofwel staat de verwarming bij jullie niet ganse dag op.
    Bij mij 190 zakken van 15 kg (2850kg) sinds half oktober + 1100 l stookolie; In totaal een 3000uren stookuren met een 8kw MCZ Toba.
    of: m'n kachel stookt alles door de schouw ???
    Wel de ganse dag 21 graden over vnl. 3 leefruimtes (250m³ waarvan de helft veranda met hoogrendements glas)
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast di apr 05, 2011 11:11 pm

    Ik verwarm living+keuken, 58m², mijn huis is 10 jaar dus niet supergeïsoleerd, overdag van 7u tot 23u 22° en lange periode 's nachts 20°. Ik heb ook nog gasverbruik om de bovenverdieping te verwarmen en warm water.

    Groetjes
    Kristel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin di apr 05, 2011 11:12 pm

    boxke schreef:Ofwel wonen jullie allemaal in supergeïsoleerde huizen ofwel staat de verwarming bij jullie niet ganse dag op.
    Bij mij 190 zakken van 15 kg (2850kg) sinds half oktober + 1100 l stookolie; In totaal een 3000uren stookuren met een 8kw MCZ Toba.
    of: m'n kachel stookt alles door de schouw ???
    Wel de ganse dag 21 graden over vnl. 3 leefruimtes (250m³ waarvan de helft veranda met hoogrendements glas)

    das toch goed voor zo een ruimte van 250m3, bij 150m3 zou het ook maar 110 zakken zijn,
    waarschijnlijk draait je kachel met 8kw ook veel in hoog vermogen,
    zet eens je vroeger verbruik stookolie ernaast Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van boxke di apr 05, 2011 11:18 pm

    Kristel,

    ik denk dat een huis van 10 jaar toch stukken beter geïsoleerd is dan een woning van 50 jaar (die ik zelf niet oud vind, maar toen was er nog wel geen sprake van isolatie, enkel van spouwmuur). Moet toch duidelijk een verschil zijn. Ik kan niet aannemen dat mijn warmte allemaal door de schouw is verdwenen.
    Wel werkt jouw kachel heel zuinig; Mijn kachel zit deze periode (op lagste stand) rond de 75 graden schouwtemperatuur, maar als ze afgelopen winter volle bak moest geven zat deze permanent tussen de 125 en de 160 graden; Dat is in overeenstemming met wat in het boekje staat, maar ik lees dat anderen er toch in slagen om vermogen te leveren bij veel lagere schouwtemperaturen.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van boxke di apr 05, 2011 11:23 pm

    erwin123 schreef:
    boxke schreef:Ofwel wonen jullie allemaal in supergeïsoleerde huizen ofwel staat de verwarming bij jullie niet ganse dag op.
    Bij mij 190 zakken van 15 kg (2850kg) sinds half oktober + 1100 l stookolie; In totaal een 3000uren stookuren met een 8kw MCZ Toba.
    of: m'n kachel stookt alles door de schouw ???
    Wel de ganse dag 21 graden over vnl. 3 leefruimtes (250m³ waarvan de helft veranda met hoogrendements glas)

    das toch goed voor zo een ruimte van 250m3, bij 150m3 zou het ook maar 110 zakken zijn,
    waarschijnlijk draait je kachel met 8kw ook veel in hoog vermogen,
    zet eens je vroeger verbruik stookolie ernaast Smile

    @Erwin: vorig jaar 2500l stookolie; Dus nu in verbrandingswaarde iets meer verstookt dan vorig jaar (nog stukje jaar te gaan nu), maar vorig jaar kreeg ik het ook niet altijd op 21 graden (vrouwtje klaagde toen van koude - nu van ventilator geluid :-(.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin di apr 05, 2011 11:32 pm

    boxke schreef:
    @ Erwin: vorig jaar 2500l stookolie; Dus nu in verbrandingswaarde iets meer verstookt dan vorig jaar (nog stukje jaar te gaan nu), maar vorig jaar kreeg ik het ook niet altijd op 21 graden (vrouwtje klaagde toen van koude - nu van ventilator geluid :-(.

    op 2500 liter heb je 22 proc bespaard,
    maar nu heb je het warmer gehad zeg je
    EN met die lange strenge winter zou het ook wel 3000 liter kunnen geweest zijn zonder kachel, dan zat je op 35proc besparing Smile

    waar er nog warmte zou kunnen weggaan is dak veranda, of natuurlijk de spouwmuren


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van boxke di apr 05, 2011 11:37 pm

    erwin123 schreef:
    op 2500 liter heb je 22 proc bespaard,
    maar nu heb je het warmer gehad zeg je
    EN met die lange strenge winter zou het ook wel 3000 liter kunnen geweest zijn zonder kachel, dan zat je op 35proc besparing Smile

    waar er nog warmte zou kunnen weggaan is dak veranda, of natuurlijk de spouwmuren

    Erwin,

    hoe bedoel je met 22pct ? Ik zou denken: vroeger 2500 l nu 1100 l = 56% minder stookolie die vervangen is door pellet verbruik. Of bedoel je iets anders ?

    Ik reken liever in centen ipv procenten; Heb 340 euro uitgespaard wat juist 10% van de aankoopkost is(enkel kachel); Rijk zal ik wel niet worden met de besparing - op termijn schat ik met onderhoud op een nuloperatie maar wel een aangenamere warmte.


    Laatst aangepast door boxke op di apr 05, 2011 11:48 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin di apr 05, 2011 11:46 pm

    boxke schreef:
    Erwin,
    hoe bedoel je met 22pct ? Ik zou denken: vroeger 2500 l nu 1100 l = 56% minder stookolie die vervangen is door pellet verbruik. Of bedoel je iets anders ?

    vroeger 2500 liter of ongeveer 2000 euro te betalen,

    nu: 1100 liter (880 euro), plus 190 zakken aan 3.5
    = totaal 1545 euro

    Besparing 455 euro of 22.8 proc

    was het zonder kachel met die lange winter 3000 liter geweest, dan was het 35 proc


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van boxke di apr 05, 2011 11:52 pm

    ok, gesnopen. Klein verschil in mijn besparingsberekening omdat ik deels met de stookolieprijs reken van een laatste tankbeurt.

    Bedankt,
    boxke

    Gesponsorde inhoud


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 2 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 13, 2024 3:55 am