Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+18
francky
krusty
nick1
Fleur
Ikzelf
boxke
turkoois
ss
player
Jef
erwin
petrah
Adeo
knoepken
pedro
steven
Block
pellbox
22 plaatsers

    Het stookseizoen ten einde ?


    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van boxke di apr 05, 2011 11:52 pm

    ok, gesnopen. Klein verschil in mijn besparingsberekening omdat ik deels met de stookolieprijs reken van een laatste tankbeurt.

    Bedankt,
    boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast wo apr 06, 2011 9:40 am

    boxke schreef:Kristel,

    ik denk dat een huis van 10 jaar toch stukken beter geïsoleerd is dan een woning van 50 jaar (die ik zelf niet oud vind, maar toen was er nog wel geen sprake van isolatie, enkel van spouwmuur). Moet toch duidelijk een verschil zijn. Ik kan niet aannemen dat mijn warmte allemaal door de schouw is verdwenen.
    Wel werkt jouw kachel heel zuinig; Mijn kachel zit deze periode (op lagste stand) rond de 75 graden schouwtemperatuur, maar als ze afgelopen winter volle bak moest geven zat deze permanent tussen de 125 en de 160 graden; Dat is in overeenstemming met wat in het boekje staat, maar ik lees dat anderen er toch in slagen om vermogen te leveren bij veel lagere schouwtemperaturen.

    Inderdaad tussen mijn muren zit al wel isolatie en het stuk plat dak zit denk ik argrex tussen als isolatie.
    Ik heb denk ik wel een zuinige kachel, in ecostand is mijn schouwtemperatuur ook rond de 75 graden maar in hogere standen max 120 graden.
    Het is natuurlijk moeilijk om elkaars verbruik gaan te vergelijken omdat niemand de zelfde situatie heeft en ik denk met jou situatie dat je verbruik wel vrij normaal is.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast wo apr 06, 2011 1:13 pm

    Ofwel wonen jullie allemaal in supergeïsoleerde huizen ofwel staat de verwarming bij jullie niet ganse dag op.
    Bij mij 190 zakken van 15 kg (2850kg) sinds half oktober + 1100 l stookolie; In totaal een 3000uren stookuren met een 8kw MCZ Toba.
    of: m'n kachel stookt alles door de schouw ???
    Wel de ganse dag 21 graden over vnl. 3 leefruimtes (250m³ waarvan de helft veranda met hoogrendements glas)

    Bij mij heeft ie ook de hele winter 24 uur p/dg gebrand. Maar daar zit m de kracht. De regeringen/overheden moeten eens stoppen met dat gezeik over besparing, kachel uit als je weg gaat/slimme (DOMME) thermostaten etc etc en dergelijke. Is allemaal onzin. Het is veel duurder om een huis iedere dag weer op te moeten stoken ipv de kachel 24 uur p/dag op 21 graden te laten staan. Mijn huis is wel goed geisoleerd, maar is ook 150 jaar oud. steense muren, geisoleerd met steenwol en gyprok ertegen, hetzelfde als de plafonds, daar zit een dubbele laag glaswol tussen. Dubbele beglazing (wel van het oudere type)

    Dat, met 24 uur p/dag stoken in de winter, resulteerd er bij mij dus op nog geen 100 zakken. Echter als ik de kachel s'winters uitzet, en dan de boel weer ga warmstoken nar thuiskomst....tsja, dan ben ik ook 25 kilo per dag kwijt en staat de kahcel de tijd dat ie aanstaat constant voluit te loeien.

    Huis op temperatuur stoken, thermostaat instellen op 21 graden, en laten zo, 24 uur per dag. Als je echt toch de kachel rustiger wil laten branden als je weg bent zet je de thermostaat op 18 ofzo....maar NOOIT uit! Dat scheelt ALLES Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin wo apr 06, 2011 1:29 pm

    palette dat is waar, plus 190 zakken voor een ruimte van 250m3 dat is zo slecht niet, reken dat eens om naar 150m3 zoals bij de meesten dan kom je ook maar op 110 zakken,

    je moet alles bekijken isolatie grootte dan zal het overal wel ongeveer zelfde besparing zijn in de grootorde 30-40 procent


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van boxke wo apr 06, 2011 7:57 pm

    Allemaal bedankt voor de reacties.
    En nu beginnen plannen wanneer we aan de lenteschoonmaak van de kachel/schouw beginnen...
    Groetjes en tot later,
    boxke
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Ikzelf ma apr 16, 2012 9:57 am

    Pallette, dit kan ik toch niet helemaal volgen?

    Als je 4 maanden de kachel 24u/dag aan laat staan, met een gemiddeld verbruik van 1kg/uur, heb je 2880kg verbruikt.

    Is toch niet niets... Dan nog eens 2 maanden 's avonds stoken (zoals nu) kom je toch op een vebruik van 3300kg ongeveer in totaal?

    Of vergis ik mij hier grandioos?

    Ik stook nu vanaf 15u30 tot 21u30 en verstook nu een 6-tal kg.

    Hopelijk is het stookseizoen snel voorbij Smile Pellets zijn bijna op...
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Fleur ma apr 16, 2012 12:58 pm

    @ikzelf

    als je de datums bekijkt van vorige posts ,slaan die op vorig stookseizoen 2010-2011


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Ikzelf ma apr 16, 2012 1:10 pm

    ik zie het ja... Smile

    Mijn besparing na eerste jaar pelletkachel:

    Vroeger: +- 1800 - 2000l mazout per jaar.
    Nu: 600liter (staat enkel op voor warm water)

    Pelletverbruik tot nu: 2400kg

    Dus een kleine besparing met mijn pelletkachel...

    Terugverdientijd zal dus ongeveer 12 jaar zijn... Sad

    Zou ik mijn mazoutverbruik nog kunnen verlagen door de chauffageketel helemaal af te zetten en enkel 's avonds op te zetten voor warm water?
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast ma apr 16, 2012 1:18 pm

    Zou ik mijn mazoutverbruik nog kunnen verlagen door de chauffageketel helemaal af te zetten en enkel 's avonds op te zetten voor warm water?

    Of deze vervangen door een Buderus lucht/lucht warmtepomp, kost ongeveer 2300,=€ en verbruikt gemiddeld 650W/h om 300 liter water warm te houden.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin ma apr 16, 2012 1:20 pm

    ikzelf, als ik uw situatie uitreken:

    vroeger 2000 liter mazout: 1800 euro per jaar
    nu: 600 liter/540 euro + 2400 kg pellets/600 euro: totaal 1140 euro

    besparing 660 euro/jaar, heb je dan zo een dure kachel om aan 12j te komen wat?

    als de ketel nog konstant het water op temperatuur houd, kun je eventueel een timer plaatsen en 1x per dag de boiler te verwarmen bvb savonds laat of smorgens vroeg.



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Ikzelf ma apr 16, 2012 1:24 pm

    Hm, inderdaad, heb waarschijnlijk de oude mazoutprijs nog in mijn berekening opgenomen...

    Op deze manier zal het dan een 7jaar duren...

    Mijn ketel houdt inderdaad de hele dag de boiler op temperatuur... Zou die timer een degelijke besparing opleveren denk je? (ervaring mee?)
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast ma apr 16, 2012 1:41 pm

    @ Ikzelf: Zag je reactie, ik heb een stoof, geen ketel. 1kg per uur? Ik weet t niet wat ie per uur stookt, een zak per dag, hooguit 1 1/5. Das 15 a 20 kilo p/dag. Dan zit ik dus onder de 1 kg per uur. Dat kan ook, want de meeste tijd staat de kachel met vlammetjes die amper boven t korfje uitkomen.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Ikzelf ma apr 16, 2012 1:44 pm

    Het pallette

    Ik heb ook een kachel hoor... Een stoof Smile

    Ik denk inderdaad ja, als de ruimtes 1x op temp. zijn dat het verbruik wel terugvalt naar 0,7kg - 0,8kg / uur...

    Maar wanneer laat jij je kachel dan 24u/dag draaien, nu ook? Of enkel als het buiten vriest?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin ma apr 16, 2012 3:31 pm

    @ ikzelf

    Mijn ketel houdt inderdaad de hele dag de boiler op temperatuur... Zou die timer een degelijke besparing opleveren denk je? (ervaring mee?)

    echt veel zal je daar niet mee besparen, omdat het water 1x per dag weer helemaal moet opgewarmt worden tot de ingestelde temperatuur.

    meer besparen zou kunnen door isoleren van boiler/ketel en zeker de leidingen tussen ketel en boiler.
    tevens de watertemperatuur niet te hoog zetten, 55 graden boilerwater is meer dan genoeg.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast ma apr 16, 2012 3:49 pm

    Erwin,
    55 graden boilerwater is meer dan genoeg
    om legionella bacteriën te kweken.

    Water dient in een boiler minimaal eens in de week tot 70° te worden verwarmd om dit te voorkomen. Mijn warmtepomp staat op 50° maar schakelt 1 keer per week de warmtespiraal in tot het water 75° is.

    M.v.g.,
    Dick
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van nick1 ma apr 16, 2012 5:42 pm

    Vandaag de meterstand moet opnemen om door te geven aan Infrax, heb 600m³ gas minder verbruik (komt op 25% minder verbruik uit) tov vorig jaar zelfde periode. Nu nog even de afrekening afwachten om te zien hoe dit zich vertaalt in euro's.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast ma apr 16, 2012 6:10 pm

    Maar wanneer laat jij je kachel dan 24u/dag draaien, nu ook? Of enkel als het buiten vriest?

    vandaag kwam ik thuis en toen had ik het idee dat ik m beter had kunnen laten branden vandaag, Dit is voor mij de twijfeltijd. maar een paar graden kouder dan dit en hij staat 24/7 te kachelen. Maar ik heb al dagen gehad dat hij de hele dag uitstond ( die week toen het tegen de 20 graden was)

    Laat ik het zo zeggen, als bij mij de 15 graden wordt gehaald overdag als we zijn werken wordt het tijd om hem aan te laten staan.

    Vandaag de meterstand moet opnemen om door te geven aan Infrax, heb 600m³ gas minder verbruik (komt op 25% minder verbruik uit) tov vorig jaar zelfde periode. Nu nog even de afrekening afwachten om te zien hoe dit zich vertaalt in euro's.

    Ja, bij mij hebben ze een briefje in de bus gegooid dat ze langs willen komen. Overdag natuurlijk...snappen die bedrijven nog steeds niet dat er mensen zijn die moeten WERKEN? heel kwaad
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty einde stooksezoen WANNEER ???

    Bericht van Gast ma jun 04, 2012 5:41 pm

    hallo
    heb mijn kachel terug in actie moeten zetten , gisteren en vandaag een paar uren laten branden, had ze nog thans volledig gekuist en dacht dat het voor een paar maanden gedaan was met stoken , we zitten nu begin juni en denk dat het weer stillekes gaat voor kwakkelen met de zomer , nog iemand die zijn kachel aan gang heeft gestoken? Sad
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van krusty ma jun 04, 2012 5:45 pm

    yep ikke al 2 volle dagen heel kwaad
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van steven ma jun 04, 2012 6:04 pm

    bij mij komt de kachel niet meer aan


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van francky ma jun 04, 2012 6:16 pm

    Ik ook t,is in de avond toch wel fris amai en voor het vrouwtje lol! de rest moet ge maar erbij denken....


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast ma jun 04, 2012 6:17 pm

    Einde stookseizoen? Volgens mij is het nieuwe al begonnen....
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Ikzelf ma jun 04, 2012 6:19 pm

    ik nog niet, hoop dat het toch even gedaan is.

    Nu is het hier nog 20,9°c binnen, dus dat is nog OK.

    Morgen gaat de zon schijnen dus warmt het hier weer op, waardoor we woensdag (regen!) weer kunnen overbruggen. Donderdag weer zon en zo komen we elke dag een dagje verder...

    Als het hier onder de 20°C gaat, steek ook ik de kachel weer aan!
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van nick1 ma jun 04, 2012 6:19 pm

    Yep, hier brandt de kachel ook alweer 2 dagen heel kwaad


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gast ma jun 04, 2012 7:05 pm

    Hier was het deze middag 21° en heb ze dan ook maar terug aangestoken, het is niet echt koud maar ook niet warm dus branden maar Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van erwin ma jun 04, 2012 7:29 pm

    hier hetzelfde, gisteravond en vandaag een paar uurtjes stoken,
    op laagste vermogen weliswaar


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


     Het stookseizoen ten einde ? - Pagina 3 Empty Re: Het stookseizoen ten einde ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 13, 2024 5:23 am