Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van grossard.rob wo nov 14, 2012 7:26 pm

    Voor diegenen die interesse hebben...
    Overgenomen van ecobouwers

    Werkwijze:

    Voor Pellet- of houtkachels die aanvoerlucht uit woning nemen.
    Plaats een cocentrisch schouw.(minimaal 3m,langer is beter)
    Afvoerbuis aan kachel.
    Aanvoerbuis op rooster in woning(vb.keuken).
    Bij het branden van kachel heeft de afvoerbuis +- 220C°
    Hierdoor warmt de verse aanvoerlucht op,
    en komt door natuurlijke stroming in woning.
    Kan ook met ventilator op aanvoerbuis in woning.
    De afvoerbuis werkt als een warmtewisselaar.
    Het rendement aan warmte kan hoger liggen dan 20%
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Re: Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van dxnature wo nov 14, 2012 7:36 pm

    Weet het niet zo goed. Mij hebben ze tijdens mijn scholing geleerd dat koude lucht zuurstofrijker is. Kan er wel in komen dat met de warmere aanzuiglucht voor de verbranding de branderkamer warmer zal worden, maar hoe dat tegenover het lagere zuurstofgehalte te vergelijken is met een (iets) mindere kwaliteit bij de verbranding van de pellets is mij een raadsel. Kan iemand met meer expertise ter zake dat verduidelijken Question
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Re: Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van grossard.rob wo nov 14, 2012 9:10 pm

    Ik weet het ook niet,

    denk ook dat je vlugger nadelen zal hebben en dat de extra kost de baten niet zal overstijgen.

    Wat met condens etc.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Re: Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van erwin wo nov 14, 2012 9:22 pm

    onze buizen hebben nooit 220graden, de aanvoerlucht warmt zo wel op, maar de rookgas zal daardoor ook extra afkoelen, en dat willen we juist niet.
    bij pelletkachels zelden toegepast dus waarschijnlijk geen nut.

    word meestal toegepast bij gas CV branders zo een dubbele buis (binnenste afvoer, tussen buitenste en binnenste aanvoer verse lucht).
    bijkomend is er ook nog een extra koppelstuk nodig om de buis aan te sluiten op de kachel (splitsen aan en afvoer).

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Dak-en-geveldoorvoer_Toestel-gebonden-doorvoer_Concentrische-geveldoorvoer

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel ADAPTER%2080-80%20NAAR%2080-125%20ALU


    Laatst aangepast door erwin op wo nov 14, 2012 9:33 pm; in totaal 2 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Re: Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van goldwing wo nov 14, 2012 9:30 pm

    Voor gasboilers werkt het op de zelfde wijze dus
    Ik veronderstel ik dat de zuurstof het zelfde blijft alleen is het vocht uit de zuurstof
    Ik heb veledejaar de luchtaanvoer uit mijn garage genomen aanvoerbuis lucht verlengd met 40 cm de aanvoerbuis was wel flexibel met ribbels en stond vol condens in de ribbels
    De kachel brandde zeker niet beter heb terug de binnen lucht genomen in de woonkamer
    Maar ik vind 220 graden door de uitlaatbuis zeer hoog voor een pelletkachel
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Re: Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van steven wo nov 14, 2012 10:06 pm

    lucht van buiten geeft nauwelijks een verschil qua rendement. vergeet niet dat het in het branderpotje 600 graden kan zijn. dat zijn andere temperaturen dan in een gasboiler


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Re: Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van Gast do nov 15, 2012 8:55 am

    Lucht van buiten rechtstreeks is zelf een probleem! wanneer de temperatuur onder de 3°C zakt start de kachel niet meer automatisch op maar dient met een zip blokje aangestoken te worden. Niet ideaal naar mijn mening. Vanuit een kelder is een andere zaak natuurlijk. Daar bestaan ondertussen al zoveels systemen voor dat het bijna niet meer te tellen is. Wanneer de schoorsteen eens warm is werkt dat goed, het is altijd bij de opstart dat de problemen zitten.
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Re: Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van grossard.rob vr nov 16, 2012 1:38 pm

    Edilkamin (Moon) geeft zelf aan dat je aanvoer een buisje van 4cm een maximumlengte mag hebben van 1m.
    Ik denk niet dat er iemand een schouw van < 1m heeft staan.

    Gesponsorde inhoud


    Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel Empty Re: Ecobouwers: Haal 10% à 20% of meer uit uw pellet-of houtkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 2:31 pm