Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 13 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
erwin
bvernail
6 plaatsers

    Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Gast do nov 22, 2012 9:09 pm

    Hoi,

    Ik heb wat problemen met mijn thermokachel Edilkamin Prestige. Het probleem is wanneer de pelletkachel gedurende een lange periode opstaat deze al enkele malen is uitgevallen op hoge temperatuur (91°). Zelfs wanneer de kachel op ECO stand staat stijgt de temperatuur nog boven de 90°. Heb onze installateur al eens laten terugkomen, deze heeft nu comfort clima opgezet waardoor de kachel op een bepaalde temperatuur uitvalt. Maar eens alles op temperatuur is doet de kachel natuurlijk niets anders dan aan en uitvallen. Ik vind dit nog steeds niet de ideale oplossing. Ik begin liever niet zelf aan de instellingen te prullen. Misschien dat iemand van jullie me hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Mvg Davy


    Laatst aangepast door Davysan op do nov 22, 2012 9:11 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Edilkamin thermokachel

    Bericht van Gast do nov 22, 2012 9:18 pm

    De thermokachel warmt water op (zoals een mazoutketel). Dus bij deze kachel moet de temperatuur van het water ingesteld worden. Je begrijpt ook dat zowel de kachel als al de leidingen opwarmen tot 90° en dit niet echt de bedoeling kan zijn. Als ik de kachel instel op 65° zou deze toch niet tot 90° mogen gaan. Fabrieksinstelling voorziet dat de kachel dan uitvalt.
    bvernail
    bvernail
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 30
    Registration date : 11-11-12

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van bvernail do nov 22, 2012 9:21 pm

    Ik vrees dat er toch wel een probleem is met de kachel.
    Bij mij staat ook de confort clima ingeschakeld, en mijn kachel
    Wordt steeds voor ongeveer 1,5 a 2 u uitgeschakeld, alvorens
    Hij automatisch terug inschakeld.

    De dealer zeker eens laten terugkomen, ofwel contact opnemen met
    De invoerder.

    Mvg, bert


    _________________
    Edilkamin Rio vanaf 21-11-2012
    Plospan pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Gast do nov 22, 2012 9:29 pm

    Kan de tijd van uitvallen misschien ingesteld worden. Radiatoren in living en badkamer staan open (thermostatische kranen) maar als deze geen warmte meer vragen kan de kachel natuurlijk de warmte niet meer kwijt, denk dat dit normaal is. Maar dat de kachel om de 15 minuten aan/uitvalt vind ik niet echt normaal.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van erwin do nov 22, 2012 9:36 pm

    is het toch niet beter om de installateur nog eens te kontakteren


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Gast vr nov 23, 2012 9:28 am

    Is het niet beter om mischien een buffervat te installeren zoals het hoort bij een kachel op alternatieve brandstof zoals een pelletkachel/ketel??? Naar mijn mening hoort dat altijd op die manier uitgevoerd te worden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Gast za nov 24, 2012 9:28 am

    Is een buffervat echt nodig? Moet toch ook op een andere manier kunnen. Als de kachel vb een uurtje uitvalt ipv 15 min. Alvast bedankt voor jullie reacties. Ga de installateur ook nog eens conacteren.
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van ponneke za dec 01, 2012 8:11 pm

    Wij hebben hier dezelfde kachel als jij Davysan, hier staat wel een buffervat bij hoor!
    Bovendien zorgt onze kachel voor het bijverwarmen van de boiler als die "onder temperatuur komt"
    Had eerlijk gezegd ook wat bedenkingen bij dat buffervat in het begin, maar heb op de verkoper vertrouwd....
    Onze kachel brandt nu ruim 4 weken
    zoom
    zoom
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 109
    Registration date : 21-10-12

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van zoom za dec 01, 2012 8:16 pm

    geloof het maar davysan:buffervat is echt nodig.
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Dan12 za dec 01, 2012 8:32 pm

    Het probleem heet "pendelen".
    en een buffervat plaatsen is een oplossing.


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van jeanhup za dec 01, 2012 11:08 pm

    Buffervat is inderdaad the way to go.
    Dat zul je echter niet meteen geinstalleerd hebben. In de tussentijd misschien een andere oplossing: meestal kun je niet alleen maximale watertemperatuur instellen waarop de kachel zichzelf uitschakelt maar ook de temperatuur waarbij deze weer moet aanspringen. Die zou ik dan zo laag mogelijk zetten, b.v. op 40ºC. Dan vertraag je de pendelfrequentie iets.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Dan12 za dec 01, 2012 11:27 pm

    en alle radiatorkranen zou ik helemaal opendraaien.


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Gast zo dec 02, 2012 5:46 pm

    Dank jullie allen voor de reacties, ik denk dat een buffervat inderdaad de beste oplossing gaat zijn maar na de zware aankoop van onze thermokachel gaat dat niet voor de eerste tijd zijn. PS Kan iemand mij de werking juist van dat buffervat dan eens uitleggen.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van jeanhup zo dec 02, 2012 6:23 pm

    Dat buffervat is een grote hoeveelheid water die als warmtebuffer fungeert. In plaats van ca. 120 liter in een normaal circuit moet de pelletketel nu 620 liter opwarmen (bij een buffervat van 500 liter). Dat duurt veel langer waardoor de ketel veel langer constant kan branden. Het duurt ook veel langer voordat deze grote hoeveelheid water afgekoeld is, waardoor de ketel dus ook veel langer uit kan blijven.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Dan12 zo dec 02, 2012 6:24 pm

    Ik ben geen technicus, maar zoals hieronder beschreven, werkt het bij mij.

    Je slaat een grote hoeveelheid (500 of 1000 liter of meer...) warmwater op in het buffervat, dat is aangesloten op je ketelwater in je thermokachel.
    Het buffervat is geïsoleerd, dus houdt deze warmte vrij goed vast.
    Op het moment dat je de verwarming (via ruimtethermostaat ? ) s'morgens aanzet, heb je meteen een grote hoeveelheid warm/heet water dat door al je radiatoren stroomt. op het moment dat de keteltemperatuur gaat zakken (tgv de afgifte van de warmte via de radiatoren) tot de ingestelde minimale keteltemperatuurwaarde, slaat de thermokachel aan. (zo werkt het tenminste bij mijn pelletketel). Vervolgens gaat de kachel zijn ketelwater, de radiatoren en de buffer opwarmen. Aangezien het een grote hoeveelheid water betreft, is de opwarmcapaciteit relatief gelijk aan de warmte-afgifte hoeveelheid van de radiatoren in de te verwarmen ruimte. En daardoor blijft je kachel op een vrij constante, liefst op economische-stand, branden. En dat voorkomt het regelmatig doven en opstarten van je kachel. Wat tevens goed is voor de levensduur voor je kachel.
    Indien je s'avonds de kamerthermostaat uitzet, zal de kachel nog een korte tijd blijven branden totdat hij effectief zijn keteltemperatuur (max-waarde) heeft bereikt, zodat de volgende dag weer meteen warmwater beschikbaar is.
    Je kunt aan/in de buffer ook je sanitair warmwater laten opwarmen..
    Aanvullingen/verbeteringen op dit verhaal zijn welkom.


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van jeanhup zo dec 02, 2012 6:36 pm

    Bij onze kachel kan ik enkel de tmperatuur van het water instellen en een tolerantie dat de kachel uitvalt. Bv ik stel de kachel in op 65° en een tol van 10° dwz dat de kachel op 75° uitvalt. Volgens mij springt de kachel dan terug op als de temperatuur terug naar 65° gaat. Dus de kachel doet daarom niets anders dan aan/uitgaan. Bij mijn weten kan ik de temperatuur dat de kachel terug moet aanspringen niet instellen, weet jij hier misschien meer over? Alvast bedankt.

    Ik ken de Edilkamin hydrokachels niet. Dan12 wel, misschien dat die weet hoe je de opstarttemperatuur afzonderlijk kunt instellen.

    Op welke temperaturen heb je je kachel nu ingesteld?
    Je kunt eens proberen om de kachel op een zo laag mogelijke keteltemperatuur in te stellen net een zo hoog mogelijke tolerantie (b.v. 55º temp met tolerantie van 35º). Hij wordt toch veel hoger, alleen nu waarschijnlijk een stuk langzamer omdat hij vanaf 55º op minimum vermogen brandt, waardoor het langer duurt totdat hij zijn maximale temperatuur bereikt heeft. Door de lagere ingestelde temperatuur zal hij ook pas weer aanslaan bij 55º.
    Dit zal je pendelen al iets verminderen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van ponneke zo dec 02, 2012 11:12 pm

    Net zoals Dan12 beschrijft, gebeurt het bij ons ook.
    En ook hier wordt het buffervat gebruikt om het samitair water mee te verwarmen.
    Dank zij dat buffervat blijven de radiatoren warm en hebben we lekker warm water voor het bad heel happy
    En 's morgens geen opwarmtijd nodig, het is gelijk warm als de thermostaat dat vraagt.

    Gesponsorde inhoud


    Probleem  Edilkamin Prestige thermokachel Empty Re: Probleem Edilkamin Prestige thermokachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 12:15 am