Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 52 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 52 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+8
ben-revo
Fleur
harrielok
pedro
Greenhorn
wavado
PVS
ss
12 plaatsers

    Rika - storing No Pellets

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast za feb 02, 2013 7:45 pm

    Sinds begin januari hebben wij een Rika Como. We zijn er erg blij mee behalve met de storingen die zich voordoen. Enige weken geleden is de flamesensor vervangen na herhaalde storingen. Deze werkt nu goed.

    Nu krijgen we meerdere keren de melding NO PELLETS. .
    Afgelopen donderdag rond het middaguur gaf de kachel de storingsmelding NO PELLETS
    Het bakje waar de pellets in horen te vallen was gevuld. De kachel stond op AUTO 20 graden
    De kachel had de hele ochtend gebrand op deze stand zonder problemen en was de avond er voor nog gereinigd.
    De wind was vrij sterk.
    We hebben het bakje geleegd en de kachel uitgezet en opnieuw opgestart. Het bakje vulde zich nu tot de rand, vervolgens een rookontwikkeling en daarna brandde de kachel weer normaal.

    Vrijdag geen storing. Kachel brandt normaal op AUTO

    Zaterdag rond het middaguur opnieuw dezelfde storing NO PELLETS.
    De wind was deze dag zeer gering. (dus geheel andere omstandigheden dan donderdag)
    Ook nu heeft de kachel weer de hele ochtend gewoon gebrand. De avond ervoor gereinigd.
    Kachel laten afkoelen, bakje geleegd, opnieuw opgestart via HEAT. Bakje vulde zich weer tot de rand, rookontwikkeling en daarna weer normaal functioneren.
    Op het moment van storing stond de kachel in AUTO 20 graden, het INFO menu IN gaf aan 20 graden.
    Halverwege de middag opnieuw dezelfde storing.

    Normaal schakelt de kachel bij ons in de AUTO stand op 20 graden uit als deze temperatuur een bepaalde periode is bereikt. De kachel gaat dan via STOP in STANDBY en start pas weer op als op het INFO menu IN 18 graden is vermeld. Bij 19 graden gebeurt er niets ook al staat de kachel in het AUTO menu ingesteld op 20 graden. Opnieuw opstarten vanuit STANDBY gaat bijna zonder rookontwikkeling en met een niet volledig gevuld bakje.

    De pellets die we gebruiken zijn German Pellets. De luchtaanvoer is extern.

    Wie heeft ervaring met deze storing? Waar kan het aan liggen en hoe is deze storing te verhelpen?

    Vr.Groeten JRJS
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ben-revo za feb 02, 2013 7:58 pm

    De melding NO PELLETS , krijg je als de verbranding onderbroken wordt door stroom uitval of signaal van de ruimtevoeler dat de kachel zijn temperatuur bereikt heeft en zich zelf uitschakelt , of wel de draadloze ruimtevoeler verliest het comunicatie signaal , in ieder geval gaat gedwongen in stop , en start na enkele minuten terug op , de worm geeft terug pellets , maar daar de ontbranding uitblijft door te weinig vuur in het korfje , daalt de temperatuur en ktijg je een algemene melding , NO PELLETS en de kachel schakelt zich uit en start daarna alleen op met manuele bediening ,


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast za feb 02, 2013 8:52 pm

    Bedankt, het probleem wordt me enigszins duidelijk maar nu ....
    Het probleem doet zich voor op het moment dat de temperatuur bereikt is, de kachel zichzelf uitschakelt, vervolgens vrijwel direct het bakje vult maar dan niet tot ontbranding komt en in de foutmelding No Pellets gaat.
    Welke stappen kan ik ondernemen om dit probleem op te lossen?


    Vr. Groeten JRJS
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ben-revo za feb 02, 2013 9:11 pm

    kachel uitzetten , ontkoppelen van het net , daarna ruimtevoeler afkoppelen en terug opstarten en laten branden in heat of easy , als je kachel gewoon blijft doorbranden , probleem melden aan techieker of plaatser , blijft het probleem , laten nazien (garantie?), bij draadloze ruimtevoeler ander com kanaal kiezen , staat in handleiding , sommige WIFI netwerken geven storingssignaal naar ontvanger van ruimtevoeler


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast za feb 02, 2013 10:21 pm

    Ik zal bovenstaande stappen uitproberen en kijken of hierin de oplossing ligt.
    Bedankt voor de tips.

    JRJS
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ss zo feb 03, 2013 1:32 pm

    JRJS, als u de kachel pas kocht in januari l.l. dan hebt u nog 23 maanden garantie, de door u beschreven fout is een defect, geen occasionele malfunctie vrees ik, verwittig uw dealer of bel "stroomop"!!! Het is al te belachelijk om dit probleem na recente plaatsing zelf op te lossen, de installateur moet dit asap oplossen.
    Groeten,
    ss
    PVS
    PVS
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 40
    Leeftijd : 73
    Registration date : 17-04-11

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van PVS zo feb 03, 2013 2:02 pm

    Onze Como staat al bijna 3 weken in dienst, bij de opstart het eerste uur heb ik dit defect ook aan de hand gehad. Men is dan direkt de vlamsensor komen vervangen en men was de update van de kachel vergeten uit te voeren. Na 14 dagen was er weer een uitval met vermelding "no pellets", blijkbaar kwam dit door slechte pellets
    (Green energy donker bruine), alles goed gereinigd ook bovenzijde en vlamsensor zuiver gemaakt, een ander merk pellets bijgevuld (Granelco) en nu brandt de kachel al weer een week zonder ophouden.


    _________________
    Rika Como 16-1-2012
    Living 70 m2, beglazing rondom 34 m2,open bebouwing
    Mandi pellets -Natura friendly pellets- Green energy-Ecoburn
    Granelco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast za feb 09, 2013 7:45 am

    Wij zitten hier met hetzelfde probleem. Maar wij hebben een hergom. Deze heeft de eerste 4 a 5 dagen goed gebrand nu meerdere malen per dag foutmelding NO PELLETS Ik heb contact gehad met de dealer en deze is ook al een aantal keren langs geweest maar tot op heden nog geen verbetering. Het probleem is ook gekend maar op dit moment zou dit nog niet op te lossen zijn. Nu zouden ze bezig zijn met een nieuwe software om dit probleem te kunnen oplossen.

    Laat ons hopen dat deze snel in orde komt.
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ben-revo za feb 09, 2013 8:46 am

    Berre , als ik me niet vergis heeft hergom het inwendige van rika incluis de software , zodoende vertrouw ik wel op een goede afloop , wil je misschien even de software nr. vermelden die je kachel heeft ?


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast za feb 09, 2013 10:55 am

    De oplossing voor de storing No Pellets bij onze Rika Como lag inderdaad waarschijnlijk bij de communicatie met de draadloze ruimtevoeler. We hebben de kachel uitgezet, ontkoppeld van het net, de ruimtevoeler afgekoppeld en daarna alles weer opnieuw opgestart.
    We zijn nu een week verder, de kachel heeft deze week zonder storingen gebrand.
    Nogmaals bedankt voor de goede adviezen.

    JRJS
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ben-revo za feb 09, 2013 11:10 am

    JRJS , niet vergeten voor achter de garantie te gaan , je kan misschien eerst eens proberen om de voeler in zelfde volgorde terug aan te sluiten ? het kan ook een eenmalige gebeurtenis zijn , Wink


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van wavado za feb 09, 2013 1:05 pm

    Mijn ervaringen met die draadloze roomsensor waren ook van slechte aard,
    ik heb hem nog in de garantieperiode terug vervangen door die met draad,
    alle softwareproblemen waren vanaf dan opgelost zoals hier vermeld staan en nooit geen problemen meer gehad.
    Toen zei men mij ook dat het met storingen van de wifi e.d kon te maken hebben.

    Groeten Walter


    _________________
    Rika Revo October 2010
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ben-revo za feb 09, 2013 2:54 pm

    @wavado , ik heb de ontvanger van mijn ruimtevoeler aan de achterkant van de kachel geplaatst ( niet in de kachel maar er buiten )(kooi van farady ) en heb nu ook geen problemen meer met de ontvanger , ondanks de opstelling van meerdere draadloze netwerken en routers .


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ss za feb 09, 2013 3:01 pm

    Puur geluk Ben!!!
    groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast za feb 09, 2013 7:59 pm

    Helaas te vroeg gejuicht. Begin van de avond is de temperatuur doordat de oven in de keuken aan was weer boven de ingestelde 20 graden gekomen met wederom de storingsmelding NO PELLETS.
    De ontvanger van de ruimtevoeler heeft altijd al achter de kachel gelegen en niet er in.
    Via mijn dealer in Ten Boer (Noord Nederland) heb ik geprobeerd antwoord te krijgen van Rika op deze melding. Rika Nederland lijkt hier in gebreke te blijven.
    In HEAT mode geen probleem.
    Doet dit probleem zich uitsluitend voor bij de draadloze voeler en niet bij de bedrade voeler?
    De software versie is 1.36. Is deze nog van invloed?
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ben-revo za feb 09, 2013 8:36 pm

    De software is voor zover ik weet heb niet van invloed , bedraade ruimtevoeler van rika heeft geen nadeel van wifi en-magnetronoven en is modulerend , je kan ook een programeerbare thermostaat gebruiken van de cv , alleen opletten dat dit geen modulerende is ( elro ) ,
    ik zou voorstellen voor een ander com-adres in te stellen op draadloze zender en ontvanger , bij de zender het vermogen op max zetten , staat in de handleiding van de draadloze ruimtevoeler


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast za feb 16, 2013 8:38 pm

    Op de ruimtevoeler een ander kanaal ingesteld en in de zender de signaalsterkte verhoogd.
    De afgelopen week heeft de kachel goed gebrand.
    Vandaag is de kachel in de AUTO stand op 20 graden 2 keer zonder storingen in STOP gegegaan en na verloop van tijd weer zelf opgestart.
    In de loop van de dag hebben we de kachel van de AUTO stand afgehaald en in HEAT 30 verder laten branden.
    Rond 20.00 uur is de kachel weer in storing NO PELLETS gegaan (nu dus in de HEAT stand). Het brandkorfje is half gevuld, voldoende pellets aanwezig. INFO IN geeft aan 20 graden.
    Communiceert de kachel ook in HEAT met de ruimtevoeler? Zo ja, dan vermoed ik nu dat er echt een defect is.
    Wat is er aan de hand?
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Greenhorn za feb 16, 2013 9:06 pm

    @JRJS
    Zet eens uw kachel terug op "easy" (dan is de ruimtevoeler uitgeschakeld)
    Indien de kachel dan storingsvrij werkt ligt de fout bij de draadloze ruimtevoeler.Werd mij bij de aankoop van onze Como afgeraden wegens te veel "kuren".
    Grtz, Patrick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty problemen met nieuwe Rika Roco

    Bericht van Gast di okt 29, 2013 9:58 am

    Vandaag een week de Rika Roco kachel,en regelmatig foutmelding geen pellets ondanks dat pellelvoorraad vol is.Ga vanmiddag eens naar de installateur gaan om het te melden.Volgens ik hier op het forum lees,zou het probleem de ruimtevoeler kunnen zijn.Heb hem nu eens verhangen uit de buurt van microgolf.Iemand die hetzelfde meegemaakt heeft?
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van pedro di okt 29, 2013 10:21 am

    De ruimtevoeler heeft toch niks te maken met de pelletvoorraad?


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast di okt 29, 2013 10:33 am

    hier op forum zijn er mensen die blijkbaar hetzelfde probleem hadden met een ander type van Rika en die kwam door de ruimtevoeler
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van harrielok di okt 29, 2013 11:38 am

    Welke melding geeft de kachel b.v. F01?
    Wanneer komt de melding?


    Laatst aangepast door harrielok op di okt 29, 2013 8:53 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gast di okt 29, 2013 6:08 pm

    no pellets,ondanks dat het bomvol is en de kachel slaat dan af.morgen komen ze langs om te herstellen.Laat dan via deze weg weten wat het probleem was
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van ben-revo di okt 29, 2013 6:30 pm

    Als de onstekingskaars geen pellets kan ontsteken krijg je ook de melding NO PELLETS , de onstekingskaars kan wel onsteken en wordt warm , maar de aangezogen lucht die passeert tussen de onstekingskaars en de houder wordt belemmert of is verstopt .


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van harrielok di okt 29, 2013 10:04 pm

    Ik heb dit probleem gehad met de saey kali (zelfde fabriek ook Oostenrijks)
    Het probleem doet zich voor op een moment wanneer de kamertemperatuur is bereikt en de kachel in de laagste modulatie stand brandt.
    Dan start de uurlijkse branderpotreiniging op dat moment is er geen pellettoevoer, voordat de nieuwe pellets branden heeft de kachel een te grote teruggang in temperatuur gemeten. en vertaald dit naar geen pellettoevoer.
    Probleem is opgelost door de pellettoevoer iets te verhogen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.

    Gesponsorde inhoud


    Rika - storing No Pellets Empty Re: Rika - storing No Pellets

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 5:55 am