Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 25 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
Toon-Viviana
mic
krusty
erwin
8 plaatsers

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gast vr sep 13, 2013 9:09 pm

    Voor een kamer zoek ik de juiste pelletkachel. Hieronder enige gegevens: oud herenhuis
    lengte kamer: 8 meter
    breedte kamer: 5.5 meter
    hoogte kamer: 4.5 meter
    aantal vierkante meters = 44m2 kubieke meters = 198m3
    De kamer is prima geïsoleerd. Indicatie: dubbelglas ramen, dikke gordijnen en toen het -10 graden vroor, en de CV uitviel, heb ik de ruimte met 2000watt elektroverwarming stabiel op circa 12 graden weten te krijgen/houden. Er is amper tocht.

    Mijn interesse gaat uit naar een pelletkachel die ongeveer 7KW vermogen heeft. (losstaande kachel) Ik overweeg een Artel / Milano (7.4kw) of een Nordic Fire / Rossi 70 (7.0kw)
    Het bugget voor de kachel is ongeveer eur1800.-
    Een belangrijke wens van mij is dat de kachel relatief stil is, de vormgeving vind ik minder belangrijk. Het rendement moet ok zijn, maar hoeft niet extreem hoog te zijn zoals bij de Artel Milano (r94,5%)

    vraag 1: gezien het oppervlak van de kamer, is 7kw vermogen voldoende?
    vraag 2: mijn interesse gaat nu uit naar de bovenstaande 2 modellen. Maar zijn er andere kachels die ook mijn aandacht verdienen in dit prijssegment? Ik ontvang graag uw tip. Ik ben namelijk helemaal nieuw in pelletkachel-land en ik kan/moet nog veel leren.
    Wees gegroet! Gerhardt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van erwin vr sep 13, 2013 9:11 pm

    ik zou eerder neigen naar een 10KW, ook vanwege de hoge plafonds van 4.5m...


    Laatst aangepast door erwin op vr sep 13, 2013 9:27 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gast vr sep 13, 2013 9:23 pm

    Erwin, dank voor je antwoord. 10 KW modellen hebben zeker mijn interesse. Maar als ik ze tegenkom op internet dan zijn ze vaak veel duurder dan een 7kw systeem. Waardoor komt dit prijsverschil? Je zou toch vermoeden dat er niet zo heel veel veranderd hoeft te worden voor circa 30% meer vermogen?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van erwin vr sep 13, 2013 9:28 pm

    meestal een grotere warmtewisselaar en zwaardere ventilatoren.

    onder het motto "duurder is daarom niet beter" en gezien het budget zou ik dan kiezen
    tussen een zwaarder model van de genoemde merken, of deze
    meer ervaringen met de verschillende merken vind je in de topics onder merken kachels...


    Laatst aangepast door erwin op vr sep 13, 2013 9:33 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4412
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van krusty vr sep 13, 2013 9:32 pm

    Gerhardt een mercedes kost toch ook meer dan een 2peekaatje lol!

    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gast vr sep 13, 2013 9:37 pm

    Wederom dank Erwin, mooie kacheltip voor een prima prijs.
    Krusty, geef mij maar die Mercedes voor de prijs van een 2pkaatje! Cool 
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4412
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van krusty vr sep 13, 2013 9:43 pm

    Die hollanders toch !!lacher 
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gast vr sep 13, 2013 10:45 pm

    Goed, al jullie advies is welkom, zou de 7kw voldoende zijn voor de ruimte? Of moet het meer zijn, zoals Erwin aangaf. Wat vinden jullie?
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4412
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van krusty vr sep 13, 2013 10:47 pm

    Ik ga ook voor 10 kw wegens de hoogte!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van erwin vr sep 13, 2013 10:54 pm

    als alternatief kun je ook het plafond verlagen van 4.5m naar 2.5m, dan is een 5.5kw voldoende...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gast vr sep 13, 2013 11:20 pm

    Laughing Erwin Smile das een goede, maar dat gaat helaas niet gebeuren. Ik zou grote luchtdichte blokken kunnen plaatsen door de ruimte heen, om op die manier die kubieke meters te verlagen, maar dan wordt het een rare ruimte, dus dat plafond blijft mooi waar het is denk ik! Smile 

    Adviezen voor kachels rond de 8/10 kw blijven welkom, ik vind het moeilijk om te kiezen. De volgende merken onderzoek ik nu bij een budget van 1500/2000EUR:
    - Artel
    - Pasian
    - Nordic Fire

    Welke merken zie ik over het hoofd in de klasse 8/10kw in relatie tot circa 1500/2000EUR?
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4412
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van krusty vr sep 13, 2013 11:23 pm

    Ken je deze  [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    In uw voorziene budget zit deze 10,3 kw: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    of deze? [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gast za sep 14, 2013 9:04 am

    Je kunt ook eens naar Red kijken, de Primula past precies in je budget.
    Red Primula
    mic
    mic
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 182
    Leeftijd : 68
    Registration date : 07-09-13

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van mic za sep 14, 2013 12:20 pm

    Zo'n hoog plafond? wow.
    Denk eraan, warmte stijgt!
    Dus je zal eerst die 4.5 meter hoogte moeten vullen en dan...
    Ik denk nooit dat een 7KW genoeg is... in putje winter als het buiten min tien is.
    Ik vind zelfs 10 kw te weinig voor zo'n hoogte.
    Je moet denken een normaal plafond is zo'n 2.50 m je zit aan het DUBBELE!
    Dat zijn dus twee kamers om op te warmen.
    En als je je vergist en een 7kw koopt en die krijgt het amper 17 graden....
    Dan wordt het een kostelijke zaak he.

    Misschien eens naar een "goede" tweedehands uitkijken?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gast ma sep 16, 2013 3:03 pm

    wederom dank voor jullie input, ik ga snel verder met zoeken, ik zie door de pellets het bos niet meer!
    Toon-Viviana
    Toon-Viviana
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 42
    Registration date : 28-04-13

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Toon-Viviana ma sep 16, 2013 9:06 pm

    Van de andere kant zou ik denken; "2000 watt elektroheater, naar een 7000 watt pelletheater!".
    Dat is toch wel aanzienlijk méér!
    Wij verwarmen onze gehele woning, 275m3, met één Extraflame Viviana 9KW. Beneden verdieping 25 graden, bovenverdieping 20 graden. En dat is ook een oud huis, niet perfect geïsoleerd.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van erwin ma sep 16, 2013 9:47 pm

    die 2000w elektroheater deed niet meer dan een reeds opgewarmde kamer na het uitvallen van CV op 12 graden houden, een koude kamer met koude muren van 4.5m hoog warmstoken naar +20 graden is nog iets anders...

    wedden dat als je uw plafond beneden sloopt je daar zelfs geen 20gr meer haalt..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    mic
    mic
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 182
    Leeftijd : 68
    Registration date : 07-09-13

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van mic di sep 17, 2013 12:48 am

    Awel dat dacht ik ook wat Erwin juist schreef.
    Je kan met zo'n 7 kw de kamer wel op een lage temperatuur houden...
    Maar nooit een ruimte van 4.5 meter hoog naar 20 graden brengen in putje winter.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gast di sep 17, 2013 2:04 am

    goed. 7kw lijkt niet voldoende. Maar wat dan? Moet ik een zwaardere kachel kopen met veel oververmogen die dan vaak op een lager vermogen draait, of moet ik een kachel kopen die 'voor de ruimte gemaakt is?' Kortom: is oververmogen verstandig of niet? En in welke mate?
    Een vraag van mij is nu: heeft het negatieve rendements-gevolgen als ik een hoog vermogen kachel koop? Of maakt dit niks uit?

    Een ander probleem waar ik mee zit, is de zelfredzaamheid van de kachel. Ik vind dat het magazijn voor pellets in alle vrijstaande kachels te laag is. (15- t/m 25 liter bij alle modellen) Ik vind dit een dealbreaker. Dit zou betekenen dat in de winter elke dag de kachel bijgevuld moet worden. Bij afwezigheid van 2 dagen levert dit problemen op bij strenge vorst.
    Zijn er systemen op de markt waarmee je het reservoir van de pelletkachel kan vergroten? Is het veilig om een grote bak boven de pelletkachel te hangen, met een diagonale pijp naar het reservoir, die op basis van de zwaartekracht de pellets bijvult in het bestaande magazijn, zodat je bijvoorbeeld 100/200 kilo/liter kan 'aansluiten op het te kleine reservoir-magazijn waarmee alle kachels worden uitgerust? Heeft iemand hiervoor een oplossing? In welke hoek 'rolt' een pellet goed, dan kan ik zelf een systeem maken zodat de pellets uit een groter reservoir in de pelletkachel vloeit.

    wederom dank, langzaam wordt het warmer kampvuur
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van erwin di sep 17, 2013 2:42 am

    een te krap vermogen resulteert in een kachel die veel in hoge stand zal branden, met extra geluid van ventilatoren ed.
    op het einde van de rit gaat die kachel tevens meer verbruiken dan een iets zwaardere kachel die regelmatig terug naar de stillere eco stand schakelt.

    het is niet aangeraden om een pelletkachel meer dan 2 dagen kontinu te laten branden zonder even de brandpot te kontroleren/reinigen.
    de voorschriften van de meeste fabrikanten geven aan dat dit dagelijks/om de 2 dagen hoort te gebeuren.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4412
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van krusty di sep 17, 2013 8:52 am

    Zet dan een pelletketel met voorraadbak  !
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van jeanhup di sep 17, 2013 9:44 am

    Je kunt gewoon een extra bak bovenop de pelletkachel zetten die in de vulopening steekt. Dat is de makkelijkste maar ook minst elegante oplossing.

    Fraaiere oplossingen zijn er ook; Een klant van me heeft een dubbele wand op de slaapkamer boven de pelletkachel gebouwd met een capaciteit van 40 zakken pellets. Via een valbuis die in het pelletreservoir uitkomt vult hij zijn kachel. Eerst had hij nog een schuif erin om gecontroleerd het pelletreservoir te kunnen vullen maar die heeft hij nu contstant open staan. De pellets rollen dusdanig moeilijk dat het pelletreservoir niet overloopt als de schuif open is.
    Een andere oplossing zijn we nu aan het installeren: een sensor in het reservoir van de pelletkachel die - als hij detecteert dat het reservoir bijna leeg is - middels een schroef pellets bijvult uit een groot reservoir in de ruimte ernaast.
    Er is altijd wel een oplossing te bedenken maar deze kosten natuurlijk ook weer meer geld.

    Je moet inderdaad steeds wel de kachel elke paar dagen even nakijken/schoonmaken.
    Als je naar oplossing wil die je echt onbewaakt kunt laten draaien zonder noodzaak tot regelmatig bijvullen dan moet je toch eens naar een pelletketel kijken.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    makhila
    makhila
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 56
    Leeftijd : 56
    Registration date : 07-11-12

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van makhila di sep 17, 2013 11:46 am

    Warmte= stijgen>> plafondventilator
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Fleur di sep 17, 2013 12:21 pm

    @gerhardt
    ik werk ook met een vulbuis van op zolder die ik in de schoorsteen naast de uitlaatbuis heb gemonteerd
    een vulbuis moet MINIMUM 80mm diameter hebben en bochten van 45 graden of minder.......anders krijg je problemen met het schuiven van de pellets ,zelfs loodrecht naar beneden,heb ik aan den lijve ondervonden


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    avatar
    bogaerts
    Pelletje
    Pelletje


    Aantal berichten : 21
    Registration date : 01-10-09

    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van bogaerts wo sep 18, 2013 7:18 pm

    genoeg vermogen.dan kan men de kachel op lagervolume laten draaien en zal minder verslijten.

    Gesponsorde inhoud


    welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?  Empty Re: welke kachel voor een ruimte van 8x5.5x4,5?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 10:33 pm