Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 16 gasten

Relax


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    pellinsert 54 - opstartprobleem

    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gast za sep 14, 2013 7:32 am

    Hallo,

    Ik ben eke en sinds februari dit jaar in het bezit van een pellinsert 54 (edilkamin). Reden waarom ik tot aankoop van een pelletkachel ben overgegaan : ik woon sinds 2 jaar in een huis met elektr. vloerverwarming. Verwarmt fijn en desondanks wat iedereen denkt toch nog redelijk betaalbaar maar... vloerverwarming laadt 's nachts op en geeft overdag af. Om toch een beetje economisch (bijverwarmen indien nodig zonder al te hoge kosten) en ecologisch te kunnen werken een pelletkachel aangekocht. Lang getwijfeld over de keuze tussen een voorzet- en inzetkachel....en aangezien het oog ook wat wil voor een inzetkachel gekozen.

    Hoewel de kachel teveel geluid produceert (zelfs in laagste stand) verwarmt ze wel goed dus ik was tot op heden redelijk tevreden.
    Heb de kachel gebruikt tot 3 juli, daarna nog eens een grondige schoonmaakbeurt gegeven en volledig bijgevuld. Klaar voor gebruik indien nodig...dacht ik...

    Vanaf 20 augustus werden de avonden frisser, ik wou de kachel aanzetten maar helaas ...de ventilator startte op en je hoorde pellets vallen maar er verscheen geen vlam. Verschillende keren geprobeerd doch zonder succes.
    De installateur gekontakteerd...groot was mijn verbazing toen hij zei dat "dit een jaarlijks terugkerend probleem was en te wijten aan het feit dat de pellets in het reservoir na verloop van tijd vochtig worden en moeilijker ontsteken". Nochtans werd bij de aankoop geen melding gemaakt van mogelijke problemen noch staan deze vermeld op de bijgeleverde DVD "installatie, gebruik en onderhoud". De installateur stelde voor om eens met aanmaakblokjes te proberen doch zonder succes...

    Om een lang verhaal kort te maken...de installateur beweerde dat hij dit probleem niet kon oplossen (hij is helemaal niet komen kijken) en dat hij de firma edilkamin zelf gekontakteerd heeft die een technieker zou langs sturen (indien het probleem te wijten is aan vochtige pellets zou de kachel uitgebroken moeten worden!!!)...Na 3 weken tevergeefs wachten, de firma edilkamin zelf maar gekontakteerd...die beweert van niets te weten en zegt dat de installateur zelf "deze dienst na verkoop" moet voorzien. Met verdere vragen over dit probleem kan ik bij hun niet terecht omdat ze niet voldoende kennis van de nederlandse taal hebben.

    Is er iemand die soortgelijke problemen met de pelinsert 54 heeft gehad en mij hierin advies kan geven?

    Eke
    braxx
    braxx
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 157
    Registration date : 03-11-11

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van braxx za sep 14, 2013 7:49 am

    eke,

    eerst en vooral welkom

    wordt de gloeibougie rood als hij opstart?

    heb ook voorgehad wat je beschreef, de gloeibougie was toen gewoon versleten en moest vervangen worden... heb dat toen zelf gedaan... was niet zo moeilijk

    grts


    _________________
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    MCZ Mercury 8KW
    2011-2012 premium woodpellets (makro) | 2012-2013 premium woodpellets (makro) | 2013-2014 premium pellets Carrefour (=agricon) | 2014-2015 terradena (makro) + agriselect (colruyt) | 2015-2016 agriselect (colruyt) | 2016-2017 terradena (makro] | 2017-2018 agriselect (colruyt) | 2018-2019 agriselect (colruyt) | 2019-2020 Total | 2020-2021 Total | 2021-2022 Eifuel
    2022-2023 bigbag (jekro) + Barlinec
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gast za sep 14, 2013 7:59 am

    amai, leuk zo'n snelle reactie!
    Ja, de gloeibougie wordt rood...maar toch even meegeven dat ik in het begin nog pellets hoorde vallen maar nu dat ik de voorbije weken al zo dikwijls geprobeerd heb 'valt' er niets meer.
    Gloeibougie versleten? Kan dit al na 4 maanden gebruik (enkel in de avonduren)?
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4750
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van pedro za sep 14, 2013 8:25 am

    hallo Eke,in eerste instantie zou ik maandagmorgen toch weer contact opnemen met uw installateur en hem nogmaals op het probleem wijzen en op uw gesprek dat u hebt gehad met Edilkamin zelf!!

    Als de gloeibougie rood wordt dan lijkt die in orde.En na 4maand al verleten lijkt me heel onwaarschijnlijk Uw vuurkorfje zit er correct in?Hoort u de worm draaien bij opstart? mss es zelf een handvol pellets in het vuurkorfje werpen en kijken wat er gebeurt.

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    braxx
    braxx
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 157
    Registration date : 03-11-11

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van braxx za sep 14, 2013 11:28 am

    Gloeibougie versleten? Kan dit al na 4 maanden gebruik (enkel in de avonduren)?
    de mijne was versleten na 2jaar stoken in de avonduren...
    symptomen leken hetzelfde, daarom dat ik vroeg of ze rood werd... de mijne werd nog wel warm maar niet meer rood => niet warm genoeg => potje vol => kachel in storing "no start"



    _________________
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    MCZ Mercury 8KW
    2011-2012 premium woodpellets (makro) | 2012-2013 premium woodpellets (makro) | 2013-2014 premium pellets Carrefour (=agricon) | 2014-2015 terradena (makro) + agriselect (colruyt) | 2015-2016 agriselect (colruyt) | 2016-2017 terradena (makro] | 2017-2018 agriselect (colruyt) | 2018-2019 agriselect (colruyt) | 2019-2020 Total | 2020-2021 Total | 2021-2022 Eifuel
    2022-2023 bigbag (jekro) + Barlinec
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 27-10-08

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van pellbox za sep 14, 2013 12:44 pm

    De installateur moet jou komen helpen. Je hebt garantie!

    Het is al te makkelijk om niet te komen kijken en zeggen dat Edilkamin het zelf moet oplossen.

    Jouw kachel moet niet uitgebroken worden om alles te controleren. Ze kunnen dat ook door de front te openen.
    Heb je al eens een "koude test" gedaan bij jouw kachel en gecontroleerd of dan alles goed verloopt?


    Pellbox
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gast zo sep 15, 2013 1:03 am

    Dag allen,

    Hartelijk dank voor de fijne reacties! Helaas (of gelukkig, hangt er vanaf hoe je het bekijkt) nog niemand met dezelfde problemen...

    De installateur had  mij 23 augustus het volgende gemaild : "Dit is een jaarlijks terug komend probleem en vooral als er een tijdje niet meer gestookt is. Het probleem is zeer waarschijnlijk te wijten aan het feit dat  toen U stopte met stoken op 3 juli, er nog steeds pellets bevonden in de inbouwhaard en deze pellets zijn ondertussen vochtig geworden en zodoende ontsteken die zeer moeilijk. Bij een voorzet pelletkachel raden wij de klanten dan aan om de pellets uit de kachel te verwijderen aangezien dit bij een voorzet mogelijk is en nadien te vullen met een nieuwe zak pellets en meestal is het probleem dan ook opgelost.
    Aangezien dit met een inbouw pelletkachel echter niet mogelijk is geef ik U de raad om het volgende te proberen. Van zodra U de pellethaard gaat opstarten gaat U het branderpotje waar dat de pellets invallen enkele brandende aanmaakblokjes (zip blokjes) leggen alsook een handvol droge pellets en van zodra deze goed aan het branden zijn komt sowieso de aanvoer van de vochtige pellets die dan zeer waarschijnlijk ook zullen verbranden en zodoende stookt U de vochtige pellets volledig op en zal zeer waarschijnlijk het probleem opgelost zijn"...
    Dit heb ik een aantal keren geprobeerd doch zonder succes.

    Sowieso vind ik dat hij dit mogelijke probleem had mogen melden bij aankoop want dan had ik deze kachel nooit gekocht. Ik zou nog ergens kunnen begrijpen dat er zich problemen stellen na een half jaar niet stoken, maar na 6 weken( zoals nu het geval is) zonder dat hier bij aankoop iets over vermeld werd vind ik wel heel erg kort door de bocht.

    Afgelopen week heb ik de installateur een aangetekend schrijven gezonden, nog even afwachten of en hoe hij hierop reageert.
    Een waalse vriendin zal volgende week de firma edilkamin kontakteren in de hoop dat zij wat concretere info kan verkrijgen.
    En ondertussen helaas nog wat kou lijden...
    Ik zie wel de handleiding van de pellinsert 54 op dit forum staan dus die kan ik nog eens doornemen, alsook die koude test eens proberen.

    Gezien ik een vrouw ben (weliswaar redelijk handig maar toch...)....en de kachel nog onder garantie is durf ik niet echt aan de kachel "te sleutelen"...ik doe misschien meer kwaad dan goed...

    Alleszins hou ik jullie op de hoogte,

    Groetekes,

    Erika
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van erwin zo sep 15, 2013 1:12 am

    eke,

    een komplete handleiding staat onderaan op volgende link: Link

    wachten op antwoord op die brief of vertalen van girretz is allemaal tijdverlies.
    je hebt betaald voor service/garantie, morgen bel je gewoon naar de verkoper om langs te komen,
    hij heeft een oplossing op afstand voorgesteld die het probleem niet oplost, droge pellets branden ook niet,
    dus hij zal nu MOETEN komen, jij moet zelf niets gaan sleutelen of girretz achternalopen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gast ma sep 16, 2013 11:27 pm

    In afwachting wil ik even de dame van de winkel van "piekpellet" bedanken waar ik vorige week gestopt ben. Desondanks dat ik geen klant ben en kan worden heeft ze mij veel duidelijkere info gegeven dan mijn installateur.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gast di sep 17, 2013 1:52 am

    ??? Uw installateur heeft het niet eens helemaal bij het verkeerde eind, Het zou inderdaad perfect kunnen dat vochtige pellets de oorzaak zijn van Uw probleem. Maar dat is simpel op te lossen door via de koude test de vijzel te laten draaien zodat de pellets er terug uit vallen. Verder hoeft bij een insert nooit iets afgebroken te worden. Het toestel is erop voorzien om uit de bestaande schouw gehaald te worden mits de installatie degelijk is gebeurd met een volledige flex tot boven. Wie is de installateur dan als ik vragen mag? U bent van Zutendaal en zoveel installateurs zijn er niet in Limburg...

    Persoonlijk vind ik de opmerking dat Uw installateur U had moeten melden dat de pellets vochtig worden ook wel wat onnozel, daar wordt in Februari in volle stookseizoen niet echt aan gedacht me dunkt. Naar mijn mening kan Uw probleem al praktisch half telefonisch opgelost worden via de koude test, dan weet U perfect wat de fout is. Aangezien het al fout gaat in de opstart ligt het ofwel aan de pellets, of wel aan de ontstekingsweerstand, ofwel aan de vijzelmotor aangezien de pellets volgens Uw tweede bericht niet meer vallen. Aan welk van de 3 het ook ligt kan perfect getest worden via de koude test en dat kan ik een klant zelfs telefonisch uitleggen als dat nodig is.


    Laatst aangepast door erwin op di sep 17, 2013 3:13 am; in totaal 3 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gast di sep 17, 2013 3:19 am

    Beste,

    Het lijkt mij niet verstandig om op dit forum uitspraken te doen over wat U al dan niet onnozel vindt maar eerder geraadzaam om mij eindelijk eens te kontakteren om een afspraak te maken om dit probleem op te lossen (zoals reeds eerder per mail, telefonisch en aangetekend gevraagd) want U bent de installateur!!!
    Ik kan u ook direct meegeven dat ik niet wens dat dit probleem telefonisch wordt opgelost.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van erwin di sep 17, 2013 5:53 am

    eke,

    even voor de duidelijkheid: het forum mag niet gebruikt worden om geschillen tussen kopers/verkopers op te lossen.
    maak samen een afspraak om dit probleem aan te pakken en op te lossen, wie wie belt maakt me niet uit..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gast di sep 17, 2013 6:48 am

    @Erwin: Geen probleem mee hoor, sommige klanten kunnen nu eenmaal weinig begrip tonen. Ik heb persoonlijk nooit een aanvraag ontvangen en heb ook al een privé bericht gezonden om dit duidelijk te maken. Op 23/08 het eerste bericht gestuurd waar een antwoord op is gevolgd(niet door mij in ieder geval). Mijn grootmoeder is op 26/08 gestorven en de week daarop zijn we gesloten geweest.... dus spreken we hier over een week die ik heb gehad, dan vind ik absoluut niet dat ons iets kwalijk te nemen valt. Integendeel, en dreigen helpt bij mij absoluut niet. Ik heb er geen probleem mee om een interventie te doen.

    Wat ik wel wat erover vind is dat op die goede week tijd er dus blijkbaar nog een mail gevolgd is, telefonisch contact en een aangetekend schrijven.... van veel begrip gesproken. Maar ik zal hier morgen laten uitzoeken over welke klant het gaat en deze zal dan ook gecontacteerd worden hieromtrent. En als wij zeggen dat er een interventie dient te gebeuren door Girretz hebben wij natuurlijk de documenten om dat te laten zien op welke data dat is aangevraagd. Ik zit al wat langer in het vak als dat... Dan zullen zij die heel zeker doen. scratch
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van erwin di sep 17, 2013 7:04 am

    kort samengevat: klant word binnenkort door de verkoper gekontakteerd en er word samen naar een oplossing gezocht.
    @ eke: graag een beetje geduld nu, uw kachel zal binnenkort branden..

    in afwachting van een oplossing voorlopig een slotje hierop...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van erwin zo sep 22, 2013 11:34 pm

    Naar mijn mening kan Uw probleem al praktisch half telefonisch opgelost worden via de koude test, dan weet U perfect wat de fout is. Aangezien het al fout gaat in de opstart ligt het ofwel aan de pellets, of wel aan de ontstekingsweerstand, ofwel aan de vijzelmotor aangezien de pellets volgens Uw tweede bericht niet meer vallen. Aan welk van de 3 het ook ligt kan perfect getest worden via de koude test en dat kan ik een klant zelfs telefonisch uitleggen als dat nodig is. Maar ik zal hier morgen laten uitzoeken over welke klant het gaat en deze zal dan ook gecontacteerd worden hieromtrent.
    @ vandenbosch:

    de klant heeft zelf het probleem de voorbije week half opgelost: koude test geeft bij C3 (worm) de foutkode C22 (courant dans les limites),
    de fout ligt dus bij een geblokkeerde worm of vijzelmotor...

    wat de oorzaak van de blokkage is dat verteld de koude test natuurlijk niet, daarvoor is een eigen interventie van de installateur ter plaatse noodzakelijk...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Annejanne do okt 03, 2013 5:13 pm

    @eke: is je probleem ondertussen opgelost, of niet?


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gast zo okt 13, 2013 9:59 pm

    Dag allen,

    Ik ben heel blij te melden dat mijn kachel sinds 8 oktober hersteld is. Op 4 oktober had ik de installateur gekontakteerd om te laten weten dat ik klacht zou indienen bij de dienst controle en bemiddeling van het FOD economie en gevraagd om mij de dokumenten te bezorgen die bewezen dat de herstelling bij firma Girretz was aangevraagd. Men zou mij deze dezelfde dag nog per mail bezorgen. Op 7 oktober had ik nog niets ontvangen, die dag heb ik mijn dossier ingediend bij de juridische dienst van testaankoop en klacht neergelegd bij het FOD economie.

    Op 8 oktober kreeg ik telefoon van de zaakvoerder om navraag te doen of de herstelling ondertussen gebeurd was. Gezien dit nog niet zo was is hij diezelfde dag nog komen kijken. Hij gaf eerlijk toe dat hij geen ervaring had met herstellingen van inbouwpelletkachels, heeft regelmatig tel. kontakt opgenomen met zijn zoon die normaliter herstellingen doet doch nu verhinderd was.
    Na grondig nazicht van de verschillende onderdelen van de kachel werd niets abnormaals gevonden, de kachel werkte wel terug na dit nazicht. Ik heb het gsmnr van de zaakvoerder mogen ontvangen zodat ik hem altijd kan kontakteren indien er zich nog problemen zouden stellen. De voorbije week heeft de kachel feilloos gewerkt.

    Ik heb testaankoop en het FOD economie laten weten dat de zaakvoerder de kachel hersteld heeft. Gezien de wet op de garantie hier niet correct werd gevolgd en ik zelf veel stappen heb moeten ondernemen om de kachel na 7 weken eindelijk hersteld te krijgen heb ik hun gevraagd dit toch verder te willen onderzoeken.


    Gesponsorde inhoud


    pellinsert 54 - opstartprobleem Empty Re: pellinsert 54 - opstartprobleem

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 11:51 am