Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 27 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 26 gasten

boke


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Oververhitting MCZ Philo

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma dec 30, 2013 3:21 pm

    Hallo iedereen

    Ik heb 2 maanden geleden een MCZ Philo gekocht bij een "erkende" verdeler. De firma heeft de kachel geïnstalleerd met een nieuwe dubbelwandige schouw met een horizontale muurdoorvoering.

    Na één dag begon het probleem al, de kachel was op een redelijke stand aan het branden tot hij begon te piepen en uitviel. Op het display stond te lezen a:04, volgens de handleiding gaat het over "probleem met de rookgasdetector, de kachel is oververhit en koelt af.

    Na één maand had ik contact opgenomen met de winkel omdat de kachel tot nu toe minstens 2-3 keer op een dag uitvalt.
    Twee weken geleden kwam de installateur. Deze persoon had nog nooit van dit probleem gehoord en wist niet echt wat te doen. Volgens hem lag het aan de pellets.
    Ook constateerde hij dat als de kachel op volle kracht brandt de rookgas +- 240°C heet is. Volgens de handleiding mag de kachel niet warmer worden dan 170°C.

    Nu ben ik 5 dagen andere pellets aan het gebruiken en het probleem is nog altijd even erg.
    De rookgasdetector geeft zelfs 180°C aan als de kachel op zijn laagst brandt, de warme lucht die uit de ventilator komt is +-50 °C.

    Ik hoop dat jullie hier iets met zijn. Wat kan ik nu het beste doen, behalve de installateur blijven lastigvallen met dit probleem?


    Hieronder een foto van de gehele schouw:

    Oververhitting MCZ Philo  1512552_10202684786902263_956584931_n

    Aan de schouw zelf heb ik iets opmerkelijk ontdekt. Onder het T-stuk lag een hoopje zwarte assen, aan de onderkant van het T-stuk zag ik een gat met schroefdraad (dop is nergens te bespeuren).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma dec 30, 2013 3:30 pm

    Wat ik op de foto opmerk is dat er met de schouw iets grondig mis is. Dat rare eindstukje met een vernauwing op het uiteinde bovenaan is uit den boze en dat ontbrekende dopje onderaan is sowieso iets wat niet mag.

    De schouw dient minimaal 1/2 meter bovendaks uit te monden en compleet gasdicht te zijn zoals in de handleiding staat beschreven. Als dat niet het geval is functioneert het Active System niet of gebrekkig en dat zou al een redelijke verklaring geven voor je problemen.

    Probeer eens op Remote te stoken met alles op automatisch, dan brandt de kachel in ieder geval niet op vol vermogen en zou de rookgastemperatuur op normale waarden moeten komen. Bij mij varieert de T° van 80° - 170° aangestuurd door de afstandbediening.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma dec 30, 2013 3:40 pm

    maakt niet uit op welke modus of stand ik de kachel zet. Na een verloop van tijd oververhit ze toch en als ze volautomatisch staat oververhit ze sneller en vaker Sad
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma dec 30, 2013 3:47 pm

    De schouw is allessinds compleet strijdig met de door de fabrikant en importeur gestelde eisen in de handleiding.
    Ik zou van de verkoper eisen dat deze de zaak conform hieraan aanpast en indien deze dat niet kan of wil kontakt opnemen met importeur Fero die beslist eisen stelt aan zijn dealers.

    Je hebt een perfecte kachel gekocht die probleemloos zou moeten branden op zo ongeveer iedere soort pellets en door zulk gepruts zit je met de problemen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma dec 30, 2013 3:56 pm

    Ok bedankt voor de tip.

    Ik heb de pellettoevoer met -30 procent vermindert en op de laagste stand wordt de rookgas nu 140 graden.
    Ik ga nu de pelletkachel op MAX zetten en nog is meten.

    Tot zo dadelijk :D
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma dec 30, 2013 4:00 pm

    Ik zou stoppen met experimenteren, je loopt een groot risico dat bij schade de garantie wordt geweigerd door de onjuiste schouw. Experimenteren met de pellettoevoer is zinloos zolang de zaak niet op orde is dus dat zou ik prio 1 geven.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma dec 30, 2013 4:11 pm

    Ik heb zojuist nog een meting gedaan en de temperatuur wordt maximaal 190 graden celcius, wat al wel beter is dan de 250 van ervoor.
    Ik heb je waarschuwing net iets te laat gelezen en bij deze stop ik verder met "prutsen".

    Het probleem is dat de installateur tot volgende week in verlof is en dat deze mensen amper hun telefoon opnemen,
    laat staan goesting hebben om het probleem gratis op te lossen.

    Dus meer nieuws in de loop van volgende week.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma dec 30, 2013 6:01 pm

    Een goede service bieden is toch wel een belangrijke vereiste bij pelletkachels... evenals een goede installatie
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4412
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van krusty ma dec 30, 2013 6:28 pm

    Dopje MOET zeker op het T stuk.
    Als de wind PAL of minsten in een hoek van 45° op de muur zit in combinatie met de windsterkte, wordt de rook terug in de pijp geduwd!

    Ik denk dat uw schouw dubbelwandig zal moeten uitgebreid worden tot boven de nok.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van erwin ma dec 30, 2013 6:54 pm

    laatste berichten verwijdert, de nevendiscussie over korte/hoge schouwen gaan we niet opnieuw voeren voor de zoveelste keer.

    er staat daarover voldoende info op het forum, oa. 4 lezenswaardige topics in Algemeen/FAQ !


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast di dec 31, 2013 2:42 pm

    Ik was met mijn buurman over dit probleem bezig en hij had toevallig een stop die op de schroefdraad past, waarvoor dank. Dus dat gat is voorlopig ook al dicht.

    dus voorlopig kan ik niet meer doen dan wachten tot volgende week maandag en dan de verkoper is goed onder zijn voeten te geven Twisted Evil
    In ieder geval bedankt aan iedereen en ik houd jullie op de hoogte.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast za jan 11, 2014 9:00 pm

    Hallo iedereen, hier ben ik weer met een update

    Ik heb maandag met de installateur gebeld om het probleem aan te kaarten en hij had het volgende te zeggen:

      - De schouw staat volgens geïnstalleerd volgens de richtlijnen die MCZ hun gegeven heeft enkele jaren geleden. Ik heb hem uitgelegd dat in de handleiding het anders afgebeeld staat dan dat hij het doet.
      - De reden waar de dop niet gemonteerd staat op het T-stuk is om het regenwater dat in de schouw komt af te voeren. Mijn reactie hierop was dat een buis altijd gasdicht moet zijn en dat er eigenlijk geen regen in de buis magen komen.
      - Verder vertelde hij dat hij zich gaat laten bijscholen bij MCZ en dat ik de rest verder met de baas moet bespreken.

    Zo gezegd zo gedaan. De volgende dag had ik de baas aan de lijn en vroeg hem hoe het probleem gaat oplossen.
    Hij stelde voor van de rookgasmotor harder te laten draaien en de pellettoevoer nog te verlagen (staat al op allerlaagste stand).
    Ik heb hem verteld dat als hij de motor harder gaat laten werken, dat deze meer lawaai gaat maken, meer elektriciteit gaat verbruiken en sneller gaat verslijten.
    Ik heb dan ook gehamerd op het feit dat hij eerst de schouw reglementair moet maken en dan de rest moet nazien.

    Na veel gediscussieer heeft hij dus toegeven om de schouw gratis te verlengen deze zaterdag. Helaas heeft hij zijn kat gestuurd en gaat hij dit maandag in orde brengen.

    Nu is ondertussen een nieuw probleem opgedoken.

    Mijn achterste keramieken plaat is aan het afbrokkelen, zie witte plekken op de foto

    Oververhitting MCZ Philo  1511225_10202785844388637_80460863_n

    Nu heeft de baas mij wel verzekerd dat ik een nieuwe steen in garantie kan krijgen, maar dit wel even ga duren.

    Dus fingers crossed voor maandag Arrow 
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van erwin za jan 11, 2014 9:08 pm

    als de schouw is zoals in de handleiding dan is er helemaal geen afstelling nodig, het active systeem vd kachel is daarop afgesteld in de fabriek.
    bij het active systeem kan er bovendien enkel een aanpassing van de instellingen gebeuren dmv een pc en specifieke mcz software,
    ik weet niet of de baas daarvan op de hoogte is.

    als je maandag geen afdoende oplossing hebt, laat de zaak niet langer aanslepen en neem ineens kontakt met de invoerder..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast za jan 11, 2014 10:07 pm

    Waarom mag dat dopje vanonder niet open zijn? Ik heb ook een philo en bij mij is dat ook open! Na navraag bij de mannen die kwamen instaleren zeiden ze voor natuurlijke trek te maken, klinkt logisch
    Ik heb nog gn problemen gehad en ben echt content

    Nog een vraag
    Hoe weet je welke temp het rookgas is, als ik op test duw heb ik 2waardes


    Laatst aangepast door Carlovdw op za jan 11, 2014 10:09 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Typefout)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van erwin za jan 11, 2014 10:33 pm

    ivm aflezen temp rookgas staat hier meer info.

    zonder dop geeft valse trek en maakt zeker geen natuurlijke trek, de schouw moet gasdicht zijn dus dop erop.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast za jan 11, 2014 10:51 pm

    Tanx
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma jan 13, 2014 3:28 pm

    Hier zijn we weer met een update van de situatie.

    De installateur is zojuist geweest en heeft het probleem niet kunnen oplossen  Sad 

    Ik heb hem alles uitgelegd van de schouw, zoals hier werd voorgesteld. Maar volgens hem moet de installatie zo perfect werken, want dit werd zo gepromoot door Fero.
    Als er inderdaad dus iets met de schouw is, dan moet Fero dit maar oplossen.

    De installateur heeft wel een "windkapje" op de bovenkant gemonteerd, zie foto.

    Oververhitting MCZ Philo  1521880_10202801787307200_1263788766_n

    Verder heeft hij de kachel eens nagekeken en volledig uit gekuist (op uitdrukkelijke vraag van Fero).
    Fero vroeg ook om temperaturen te meten, want mij kachel kon in Fahrenheit staan.
    De installateur heeft de pellettoevoer nog verder verlaagd tot absoluut minimum.

    De afbrokkelingen op de keramieken plaat is normaal volgens de installateur en dit wordt alleen nog maar erger, dit hoort bij normale slijtage

    Nu gaat Fero mij contacteren in de loop van de week om een afspraak te maken.

    Het einde is dus nog niet in zicht  Mad
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van erwin ma jan 13, 2014 3:41 pm

    eerst beloven om de schouw te verlengen en uiteindelijk met een windkapje komen aandraven  Shocked 
    ipv een philo 9kw zit je nu vermoedelijk met een kachel van 4kw te stoken.

    stuur hem al maar ineens een aangetekend schrijven met je ongenoegen....


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma jan 13, 2014 4:36 pm

    Hoi

    Ivm met het afbrokkelen, dit heb ik ook wel een beetje!
    Ik zie niet hoe fel dit bij jou is maar bij mij komt dit door met mijn korfje er telkens langs te schuren bij de reiniging, er is net iets te weinig plaats voor het niet te raken. Maar het bij mij echt oppervlakkig
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma jan 13, 2014 6:56 pm

    De alutec steen is idd redelijk zacht en brokkelt hier en daar wel af. De techniekers van fero zullen de situatie volledig nazien en u een oplossing bieden. Er kunnen zoveel factoren een rol spelen. Juiste software op het moederbord? Draaien de conv vent wel snel genoeg? Ergens een obstructie in het conv kanaal? Zitten de draaiknoppen in het bovendeksel correct? Schouwtrek? Pellettoevoer OK?

    Als uw installateur nog niet al teveel ervaring heeft met deze toestellen is het voor hem ook wat zoeken. De cursussen die Fero jaarlijks organiseerd zullen hem dus te pas komen. Maar iedereen moet leren en opgelost dat wordt het wel, de goede service die Fero aanbiedt aan zijn installateurs is  tof
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast ma jan 13, 2014 7:56 pm

    @Carlovdw

    Het branderpotje raakt de steen niet tijdens de demontage. De slijtage gebeurt tijdens het branden
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast vr jan 17, 2014 2:35 pm

    Hey iedereen, hier ben ik weer.

    Maandag is de installateur geweest en die kon het probleem niet oplossen en ging dus een technieker van Fero sturen.
    Hij had beloofd dat ik deze week telefoon ging krijgen van Fero. We zijn nu vrijdag en ik heb nog altijd niets gehoord. Daarom had ik besloten om Fero eens zelf te bellen.

    Ik kreeg een vriendelijke dame aan de telefoon die mij wist te vertellen dat er bij hun helemaal niets geweten is van mijn probleem, laat staan een afspraak geboekt. De dame heeft mij ook verteld dat ze geen service aanvragen van particulieren kunnen accepteren, tenzij de installateur mij weigert te helpen. Maar dan nog moet de baas van Fero de service goedkeuren.
    Dus na veel vijven en zessen, werd er mij verteld dat de installateur een afspraak moet maken bij hun.

    Dus ik, een beetje gepikeerd, bel naar de bureau van mijn installateur, om te vragen hoe het nu zit.

    De bazin vertelde mij dat ze niet op de hoogte was van het hele gebeuren en dat ik maar (weeral) naar de technieker moet bellen. Ik heb het hele verhaal van de schouw dan ook maar eens tegen haar verteld, wat niet in goede aard viel. Ze vertelde mij dat de schouw conform is volgens MCZ (en dus niet te vergelijken is met andere merken [haar woorden] ) en als er iets mis met de schouw dat zij daar 10 jaar aansprakelijk voor is. Zo, beweerde zij ook dat ze niet "bricoleert'.

    Verder beloofde de bazin mij dat ze contact met Fero ging opnemen om een afspraak te maken en dat Fero mij VANDAAG nog gaat opbellen. Hiervoor steekt ze haar hand in het vuur. Dus ik hoop voor mevrouw dat ze vuurvaste handschoenen heeft  Laughing 

    Dus nu wacht ik op een telefoontje van Fero.

    Wat vinden jullie nu van de situatie? word ik nu degelijk geholpen of niet? Ik vind alvast dat de na-service op geen kl*ten trekt!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast vr jan 17, 2014 2:45 pm

    Wat ik er van vind is denk ik niet zo relevant, wel ben ik van mening dat in mijn bericht 2 in dit topic alles al staat. In de handleiding van de Philo staat precies omschreven hoe de schouw volgens MCZ moet zijn en dat maakt verdere discussie overbodig.

    Ook lezen in Algemeen > FAQ in de 4 topics over schouwen werkt verhelderend denk ik.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gast za feb 01, 2014 5:06 pm

    Hallo iedereen

    Hier ben ik weer. Ik heb een tijdje niets van mezelf laten horen omdat ik het enorm druk heb gehad.
    In de afgelopen weken is er vanalles gebeurt.

    Maandag is er een technieker van Fero langs geweest om de software van mijn Philo te vernieuwen. Want volgens MCZ zijn de nieuwere Philo modellen nog voorzien van een oude software met verouderde parameters.
    Blijkbaar wordt de Philo standaard veel warmer dan een andere pelletkachel (vraag me niet waarom, de technieker kon het ook niet uitleggen). Dus vandaar dat men nieuwe software voorzien heeft.
    De nieuwe software verandert niet heel veel aan de werking van de kachel, alleen gaan de parameters van enkele sensoren omhoog, zodoende dat de kachel niet meer in alarm gaat en ietsje beter brandt (zelf ondervonden).

    Ik heb de technieker van Fero ook de schouw getoond en mijn bevindingen gegeven.
    Hij zei dat de schouw niet ideaal is, maar dat ze zo perfect kan werken zonder grote gevaren.
    Deze man vertelde er wel bij dat het natuurlijk beter is dat de schouw tot boven de dakrand komt.

    Sinds maandag is de kachel niet meer in alarm geslagen, maar zijn de temperaturen nu ook niet beduidend lager. Op zijn laagste stand zijn de rookgassen 150 graden Celsius.
    Nu om de schouw te verlengen wacht ik alles nog een beetje af omdat ik nog geen problemen heb gehad met rookgassen die terug binnenslagen enz...

    De verkoper heb ik intussen tijd niet meer gehoord en ik denk ook niet dat ik nog iets van hem zal horen.
    Ik vindt het allemaal maar wat raar dat het door onnozele temperatuur parameters het ding ineens beter gaat werken.
    Maar meer wil Fero niet doen dusja. De tijd zal ons leren of het een goede investering is geweest of niet.

    Ik wil iedereen bedanken voor zijn hulp en advies!


    Jullie waren zeker een helpende hand  cheers
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van nick1 za feb 01, 2014 6:02 pm

    150° op de laagste stand is nog steeds veel te hoog waardoor je teveel warmte naar buiten jaagt, ik vraag me dan wel af als je kachel eens op hogere vermogens draait hoeveel de temperatuur dan zal zijn  Rolling Eyes  .


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)

    Gesponsorde inhoud


    Oververhitting MCZ Philo  Empty Re: Oververhitting MCZ Philo

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 6:24 pm