Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Zoektocht Pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zoektocht Pelletkachel Empty Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van Gast za sep 13, 2014 9:01 pm

    Hoi , we zijn aan het overwegen om ons houtkacheltje in te ruilen voor een pelletkachel ofwel een speksteenkachel.
    We zijn er nog niet volledig uit.
    Aan de ene kant heb je het voordeel dat je met een houtkachel relatief het goedkoopste af bent .
    Je kan veel dingen zelf doen (Houtbevoorrading , onderhoud)
    Aan de andere kant heb je dan weer het relatief gemak : 1 keer naargelang de kachel vullen en minder vaak als een houtkachel zuiver maken.

    Nu hadden we graag meer geweten welke merken een streepje voor hebben , waarop we moeten letten .
    Welke merken zijn prijs/kwaliteit aan te raden ?
    Er zijn zoveel verschillende merken en types dat we door het bos de pellets niet meer zien.
    Heeft speksteen een meerwaarde of is dat eerder esthetisch ?
    Met of zonder ventilator ?
    Heb je aan een pelletkachel vaak onkosten ?

    Alvast bedankt , ik ga me alvast wat verder verdiepen in dit forum .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van Gast za sep 13, 2014 9:07 pm

    Ik kan je uit ervaring nu bbpellets in borgloon aanraden..
    Die man weet je precies te vertellen wat je wil weten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van Gast za sep 13, 2014 9:43 pm

    Daar ga ik zeker mijn licht eens opsteken.

    Wanneer je bvb een pelletkachel koopt en deze zelf plaatst , moet deze dan altijd afgesteld worden bij het eerste gebruik ?



    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van erwin za sep 13, 2014 9:59 pm

    vermits de trek van iedere schouw anders is, dient in principe elke kachel afgesteld te worden daarop
    op een merk zou ik me niet onmiddelijk vastpinnen, waar je hem koopt is veeeel belangrijker.

    hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen met de kachel, het juiste vermogen is immers ook heel belangrijk.
    op wat soort schouw dacht je de kachel aan te sluiten.


    Laatst aangepast door erwin op za sep 13, 2014 10:19 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van Gast za sep 13, 2014 10:18 pm

    Ik heb zelf voor de houtkachel een schouw gemetst met schouwpotten van 15 x 15 .
    Deze werd dan rondom geisoleerd met klei-korrels.
    Deze is een 3.5 M hoog en daarop staat een dubbelwandig rookkanaal van 2 M.

    De ruimte die verwarmd zou moeten worden is een opp van een 60 m2.
    Het geheel bestaat uit 2 even grote rechthoeken die verspringen van elkaar met een doorgang van 2 X 2.
    Het is wel geen volledig open ruimte , de zithoek zit nl verscholen achter een muur .
    De kachel bevindt zich aan de buitenste rechthoek , dit gedeelte hebben we bijgebouwd.
    Met het plaatstalen houtkacheltje kregen we het best goed warm , zelfs de gang konden we vaak verwarmen.

    We zijn al ons licht eens gaan opsteken bij Daniels in Bree maar daar werden we ook niet echt veel wijzer.
    Ze hebben daar ons handen vol boekjes gestoken.
    De nadruk werd er veeleer gelegd op de bediening , het uitzicht wat je kan kiezen dan op de inhoud en de verschillen in de vele kachels .
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van erwin za sep 13, 2014 10:29 pm

    de schouw voldoet prima voor een pelletkachel.
    koop een kachel bij een verkoper die de moeite doet om vrijblijvend en gratis ter plaatse uitleg te komen geven.
    dan kan ineens het juiste vermogen mee bepaald worden.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van Gast za sep 13, 2014 10:42 pm

    Oke dat snap ik wel en gaan we zeker doen.
    Maar verkopers hebben zo hun "eigen" merken en weten ook wel waar ze de grootste marges op hebben.
    Een pelletkachel koop je toch niet elk jaar (dat hoop ik toch) dus een miskoop of een tegenvaller is niet echt leuk.
    Ook wat betreft geluid van de ventilatoren , zit daar ook veel verschil in qua fabrikanten.
    Ik las bvb ergens iets over dubbelgelagerde ventilatoren , is dat een must of misschien wel standaard ?
    Kan je best kiezen voor een model zonder ventilatoren ?
    Zijn er merken die je moet mijden in verband met het verspreiden van fijn stof ?
    De verkoper raadde ons een kachel met 9 KW aan , al zou ik liever een wat zwaardere kopen om wat marge te hebben.
    Budget zou tussen de 3000 en 4000 euro liggen.
    Enig idee iemand hoeveel we ongeveer mogen tellen voor een plaatsing ervan uitgaande dat de schouw oke is en ik eventueel het gat al zelf maak in de schouw ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van erwin za sep 13, 2014 10:52 pm

    probeer altijd een kachel brandend te beoordelen in de toonzaal van een verkoper voor het geluid, en liefst in de verschillende vermogens.
    voor minder dan uw minimum budget heb je volgens mij zeker al een kwaliteitskachel van 10kw, geplaatst en zonder zelf het gat te moeten maken.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van Gast za sep 13, 2014 11:11 pm

    voor minder dan uw minimum budget heb je volgens mij zeker al een kwaliteitskachel van 10kw
    Dan kunnen we best niet meer naar Bree gaan dan ...
    Waar ligt de voorkeur mbt het verwarmen , met of zonder ventilator ?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van jeanhup za sep 13, 2014 11:23 pm

    7-8kW (effectief) vermogen is meer dan genoeg voor je ruimte (mits enigszins geisoleerd - maar daar ga ik wel vanuit: als je je schouw zelf geisoleerd hebt, zal je woning ook wel geisoleerd zijn). Groter gaan heeft alleen zin als je later de ruimte nog wilt gaan vergroten. Als je je kachel te groot kiest zal hij relatief veel moduleren of zelfs regelmatig uit gaan wegens overschrijding van de ingesteld temperatuur.

    Een kachel zonder ventilator warmt de ruimte langzamer op en werkt beter als deze precies goed gedimensioneerd is (dus zeker niet te groot kiezen). Moderne pelletkachels met goede ventilatoren zijn op de lagere standen nauwelijks luider dan kachels zonder ruimteventilator (een rookgasventilator hebben ze toch allemaal en de pellettoevoer of het vallen van de pellets hoor je meestal ook nog).

    Zoals al eerder gezegd: bezoek wat meer verkopers en laat je de kachel brandend op verschillende vermogensstanden demonsteren. De prijs zegt in pelletkachelland zeker niet veel over de kachelkwaliteit of de mate van service die je krijgt. In veel kachels van €3000-€4000 zitten dezelfde onderdelen als in kachels van €2000. Je betaalt vaak voor het merk of het aantal schakels in de verkoopketen.
    Qua installatiekosten kom je heel laag uit (minder dan €200) zelfs als je het gat door de installateur laat boren met een diamantboor. Als je onderaan je eigen schouw al een reinigingsopening hebt ben je qua rookafvoerbuizen ook relatief goedkoop uit: je hebt waarschijnlijk alleen één recht stukje buis nodig van ca. €25,-.
    Succes met je zoektocht!


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    Zoektocht Pelletkachel Empty Re: Zoektocht Pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 12:22 am