Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    funny vuile ruit

    strolisp
    strolisp
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 70
    Registration date : 04-11-12

    funny vuile ruit  Empty funny vuile ruit

    Bericht van strolisp zo maa 22, 2015 10:30 am

    Weeral effe geleden, maar deze winter heb ik het volgende opgemerkt :

    Bij een luchttoevoer van rond de 2.0 (zoals blijkbaar wordt nagestreefd door EK) wordt mijn ruit veel vuiler dan wanneer ik de luchttoevoer via de parameters van de rookgasventilator bijregel naar ongeveer 2.4.
    Verlies ik hierdoor veel warmte of zijn er nog andere nadelen (bvb dat mijn rookgasventilator iets sneller moet draaien)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    funny vuile ruit  Empty Re: funny vuile ruit

    Bericht van erwin zo maa 22, 2015 2:00 pm

    de warmte die je meer verliest kun je afleiden uit het verschil in rookgastemperatuur.
    een rookgasventilator die nodeloos in te hoge toeren draait kan enkele jaren eerder kapot gaan, dat is moeilijk op voorhand in te schatten.

    hoe moeten we ons die vuile ruit voorstellen en over welke tijdspanne spreek je dan.
    voor je aan de parameters gaat prutsen: zit de luchtspleet onderkant tussen ruit en deur niet verstopt met asse.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    strolisp
    strolisp
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 70
    Registration date : 04-11-12

    funny vuile ruit  Empty Re: funny vuile ruit

    Bericht van strolisp zo maa 22, 2015 3:52 pm

    Na een paar uurtjes vormt er zich een waas op de ruit en een paar uur later wordt deze waas stilaan donkerder.
    Hoe kan ik het beste die luchtspleet tussen deur en vester kuisen?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    funny vuile ruit  Empty Re: funny vuile ruit

    Bericht van erwin zo maa 22, 2015 7:13 pm

    hoe je de luchtspleet onderaan de ruit kuist staat ergens in [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] beschreven.
    daarna zou ik me er rustig bij neerleggen dat de waas die al 3 winters op de ruit komt, daar altijd zal komen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    strolisp
    strolisp
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 70
    Registration date : 04-11-12

    funny vuile ruit  Empty oplossing voor vuile ruit

    Bericht van strolisp wo nov 25, 2015 8:44 pm

    Een oplossing voor de vuile ruit bij een funny (en waarschijnlijk ook bij andere kachels) is de volgende : verklein de opening van de aanzuiglucht.
    Ofwel plak je de opening van 40 mm met tape gedeeltelijk dicht ofwel haal je een pvc-koppeling (2* mannetje) van 40mm  en zet je op het uiteinde een stop. In die stop boor je een gat (hier een gat van 15mm).
    Gevolg is dat de onderdruk in de kachel gaat stijgen en de rookgassen van de ruit worden weggezogen. Regel de luchtstroomsensor met 0.2V bij en regel voor P1-P5 de snelheid van de rookgasventilator bij tot de waarde van de sensor rond de 2.20V bedraagt.
    Wanneer je merkt dat de vlam naar beneden krult zit je min of meer goed met de onderdruk.
    Ik heb al eens in een ander topic vermeld dat het vooral de pascal-waarde is die bij de funny dient aangepast te worden. Je mag nog zoveel als je wil de trek verhogen en de pellets verminderen, de funny zal zich altijd regelen naar de ingestelde onderdruk (pascal-waarde).

    Ik ben nog volop aan het testen maar ik heb zelf na een week stoken bijna niks van vuile ruit daar waar ik voordien na een paar uren (zelf op hoogste vermogen) al een waas had en na een dag een vuile ruit. Ik zeg hier niet dat dit de perfecte oplossing is want er zijn naast de voordelen ook wel nadelen.

    Voordelen : geen of bijna geen vuile ruit, heel weinig assen, minder verbruik (ik kan in de laagste stand op 6% pellets branden), vlammenspel is veel kalmer, minder geluid van aanzuiging lucht

    Nadelen : rookgasventilator dient iets hoger te draaien, iets meer (zachte) koek in branderpot, iets langer (kwestie van minuten) stoken voordat kachel op temperatuur is, iets sneller en langer laten 'washen' om de koek in toom te houden, het maximum verhogen van de kachel ligt iets lager (zoals voorheen in P5 60% pellets laten vallen lukt niet meer omdat kachel zichzelf toegooit met pellets want pellets branden iets trager op).

    Dus zeker niet alles rozegeur en maneschijn. Het is een kwestie van een keuze te maken.

    Voila een hele boterham maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
    Reacties van echte kenners (waaronder Erwin) zijn altijd welkom.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    funny vuile ruit  Empty Re: funny vuile ruit

    Bericht van erwin wo nov 25, 2015 9:27 pm

    volgens mij verleg je het probleem van de vuile ruit naar een brandpot die sneller vuil wordt, het is dus inderdaad een keuze maken.
    eigelijk zou je dit over een ganse winter moeten testen, er is kans dat de kachel vlugger slecht gaat branden als hij inwendig begint te vervuilen.
    die diameter 40mm van de aanzuigbuis is immers zomaar niet gekozen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    funny vuile ruit  Empty Re: funny vuile ruit

    Bericht van Fleur wo nov 25, 2015 10:28 pm

    niet goed  
    ik heb die 40 mm nodig omdat er een hoeveelheid aangezogen lucht juist dient om mijn ruit proper te houden
    (ik heb geen opening tussen ruit en deur) study


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    strolisp
    strolisp
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 70
    Registration date : 04-11-12

    funny vuile ruit  Empty Re: funny vuile ruit

    Bericht van strolisp do nov 26, 2015 9:16 am

    Fleur : ik heb hier wel een opening tussen ruit en deur (funny) maar ik heb al gemerkt dat deze echt miniem is.
    Ik weet dat het voor iedereen anders is en ook dat je door één probleem op te lossen er misschien 5 andere maakt.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    funny vuile ruit  Empty Re: funny vuile ruit

    Bericht van Fleur do nov 26, 2015 9:44 am

    strolisp
    ik zou het toch iedereen afraden om hoe dan ook de inlaat te verkleinen,trouwens staat er in menig handleiding beschreven de inlaat niet te lang,zo weinig mogelijk bochten en zo zuiver mogelijk te houden.
    en wat die vuile ruit betreft is mijn mening dat het soort pellets en de afregeling van de kachel hier een grote rol in speelt.
    en als de ruit dan te vuil word is het misschien een teken dat de branderpot en brandkamer moet schoongemaakt worden want door de jaren heen heb ik het voordeel daar ook van ondervonden,je kan een pelletkachel NOOIT te veel kuisen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    funny vuile ruit  Empty Re: funny vuile ruit

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 3:25 am