Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van Gast di sep 18, 2018 4:59 pm

    Hallo,

    Ik ben in het bezit van een recreatiechalet, waar ik het hele jaar in recreer ... overdag werk ik, maar ga over niet al te lange tijd met pensioen. Het is ongeveer 4 * 12 meter (woonkamer, open keuken, 2 slaapkamers en een douche/wc. De woonkamer is 4 * 6 meter.

    De buitenwanden zijn van canexel, de binnenwanden van hout. Er tussen, precies in het midden, zit van dat bubble plastic (2 luchtlagen dus). Er zit overal dubbel glas in. Het chalet staat op wielen, er liggen betonplaten onder (volledige vloer) ... ruimte eronder is ongeveer 60 cm, 2/3 ommetselt met enkelsteens, 1/3 opgehoogd met grond. De vloer is geïsoleerd met 10 cm glaswol. Er zit een schuin kapje op met dakplanplaten, of het plafond geïsoleerd is weet ik niet; ik kan er niet bij.

    Verwarmen van het chalet gebeurt met een C.V. combiketel (25KW) van 17 jaar oud ... in iedere ruimte een radiator (1 plaat), in de woonkamer 2 radiatoren (dubbelplaats, 1 vrij lange).

    Het chalet is bij het minste of geringste zon vrij snel opgewarmd, maar dat geldt andersom dus ook. Van april/mei tot oktober brand de verwarming haast nooit (of er moet een erg koude periode tussen zitten).

    Gas is vrij duur : 3,35 Euro per m3, het is propaan.

    Nou zit ik te denken aan een pellet kachel, of pellet CV kachel, om het comfort te vergroten en de verwarmingskosten te drukken.
    Voor het warm water wil ik gewoon de bestaande combiketel aanhouden ... de radiatoren blijven gewoon zitten, dus mocht de nood aan de man komen dan heb ik altijd warmte.

    Wat is wijsheid in deze ? ... wie heeft ideeën bij het lezen van bovenstaande ? ... wat zou een geschikte kachel zijn ? ... alle reacties, mits opbouwend, zijn welkom. Ik ben benieuwd.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van harrielok di sep 18, 2018 5:42 pm

    Je kunt een pellet cv kachel nemen met een zo laag mogelijk KW.
    Goede merken zijn La Nordica Extraflame megan idro 14Kw , Haas & Sohn heeft er een van 8 KW.
    Zorg wel voor een goed rookgaskanaal, met een prijs van € 3,35 per m3 gas gaat u zeker besparen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van erwin di sep 18, 2018 6:34 pm

    die gaan het niet warm krijgen als er nu al een gasketel van 25 kW nodig is voor 48 m2.
    en comfort vergroten door van propaangas naar pellets te gaan kan TS rustig vergeten...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van harrielok di sep 18, 2018 7:24 pm

    TS vraagt om opbouwende reactie's


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van Gast di sep 18, 2018 9:34 pm

    Ik heb die KW waarde op internet opgezocht bij de ketel, het lijkt mij wat hoog ... het is een Valliant Thermocompact 2000 VCW 254/2 XE ... of VCW 255/2 E
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van erwin di sep 18, 2018 10:02 pm

    kan ingesteld worden van 10-25 kW volgens de handleiding, hoe die ingesteld staat is van hieruit natuurlijk niet te zien.
    is een open stooktoestel, dus staat vermoedelijk afgescheiden van de slaapkamers in de chalet.
    geldt ook voor de pelletkachel als die 's nachts zou blijven branden...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van Gast wo sep 19, 2018 10:46 am

    @harrielok: "Je kunt een pellet cv kachel nemen met een zo laag mogelijk KW" ... waarom met een zo laag mogelijk KW ?

    @erwin: er zit een draaiknop op waarmee je de watertemperatuur voor de verwarming kunt regelen ... waarschijnlijk loopt die dan van 10 - 25 KW, hij staat bij op maximaal ... de verwarming heeft het chalet zo op temperatuur, ook als het flink vriest.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van harrielok wo sep 19, 2018 11:23 am

    Neem je een pelletcv kachel met bv 24 Kw Dan staat er een heel grote kachel in de kamer en door de warmte die de kachel aan de omgeving afgeeft wordt het veel te warm.
    Een moderne cv ketel geeft amper warmte af aan de omgeving. Bij een pelletcv kachel is dit veelal enkele Kw's De pelletkachel zal er wat langer over doen om het chalet op te warmen Misschien is goed isoleren ook een optie.
    Hoe hoog is nu het gasverbruik in m3


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van Gast wo sep 19, 2018 2:05 pm

    gasverbruik is zeg maar 300 m3 (naar boven afgerond).
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van erwin wo sep 19, 2018 2:42 pm

    @ Kahoona: het vermogen van de gasketel stellen ze in via de sturing, watertemperatuur is iets anders.

    in die 300 m3 propaangas zit ook een gedeelte dat blijft voor warm water.
    neem in theorie ongeveer 40% besparing met een pelletkachel bij pellets van 30 cent de kilo.
    sleuren met zakken van 15 kg en extra kuiswerk krijg je er gratis bij...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van erwin wo sep 19, 2018 8:57 pm

    misschien ook rekening houden dat een nieuwe vaillant gasketel ongeveer 1500€ kost.
    en 1/3 minder gaat verbruiken dan de oude ketel van 17 jaar.
    een nieuwe cv pelletkachel gaat ongeveer 3x zoveel kosten, daar komt wel 1400€ subsidie van terug.
    de kosten voor een nieuwe rookgasafvoer conform de regels ook niet vergeten...

    maar is allemaal niet opbouwend genoeg waarschijnlijk.
    dus veel meer uitstoot van fijnstof op het recreatiepark zullen we maar vergeten...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van Gast wo sep 19, 2018 9:33 pm

    @erwin: wel opbouwend hoor !

    "Rookgasafvoer conform regels" ... heb je het dan over de Valliant, of over de pelletkachel ? ... wat zijn die regels ?
    Iemand op het park hier heeft een pelletkachel (hoorde ik vandaag), met als afvoer een kort pijpje door de wand, en aan de buitenkant een "simpel" rooster.

    Die uitstoot van fijnstof, die heeft iedereen dan toch ... ook in een woonwijk bijv.

    Heb je in huis meer stof agv. de pelletkachel ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van erwin wo sep 19, 2018 9:40 pm

    een kort pijpje door de wand met een roostertje kan misschien wel werken.
    maar het is zeker niet hoe het hoort te zijn bij een pelletkachel.
    breng hem maar snel op de hoogte voor zijn eigen veiligheid en de rest van het park...

    zie [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    zeker bericht 7 en 8 lezen !


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van erwin di sep 25, 2018 1:38 pm

    en toen werd het stil...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van Gast vr okt 05, 2018 7:57 pm

    ik denk inmiddels dat het meest wijze is om een nieuwe hoog rendement CV ketel aan te schaffen (huidige is immers al 17 jaar oud) ... en evt. daarbij een normale pelletkachel. Iemand raadde mij de Cayenne Pro 6KW aan ... een zeer stille gesloten kachel ... kost 2000 Euro excl. subsidie en installatie. Iemand ervaring met deze kachel ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van erwin vr okt 05, 2018 8:14 pm

    veel ervaringen gaan er nog niet zijn met deze kachel, is een heel recent model van artel.
    de meeste leden met andere artel kachels zijn tot nu tevreden volgens mij...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van Gast vr okt 05, 2018 9:09 pm

    oke, thanks. Ik zie bij de 6KW kachel dat het min. vermogen 1,5KW is en het max. vermogen 6KW. Hoe werkt dat precies ? ... is zo'n kachel bijv. continue te branden op 3KW ? ... of regelt de kachel dat zelf ? ... want continue branden levert het beste rendement op toch ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van erwin vr okt 05, 2018 9:25 pm

    meestal zijn er verschillende vermogenstanden waar je tussen kunt kiezen.
    stand 1 (min. vermogen) geeft dan de kleinste vlam.
    ofwel regelt de kachel het vermogen ifv. de ingestelde vraagtemperatuur...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ? Empty Re: Pellet (CV)kachel voor recreatiechalet ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 1:39 am