Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

eura


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    pellet cv kachel...

    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty pellet cv kachel...

    Bericht van Gast zo feb 05, 2012 8:28 pm

    hallo allemaal,
    ben nieuw hier op het forum, wij zijn van plan een cv pelletkachel aan te schaffen, ik dacht hierbij aan een extraflam Duchessa idro 13'1 Kw, kan iemand mij vertellen als dit een goede kachel is om ook enkele radiatoren te verwarmen, en hoeveel water erin zit, die de stoof bevat?
    gr jm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast wo feb 08, 2012 11:40 am

    is er dan niemand die mij iets kan vertellen over een cv-pelletkachel???
    gr jm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast wo feb 08, 2012 12:27 pm

    Verwacht er niet teveel van.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Fleur wo feb 08, 2012 12:33 pm

    hoe bedoel je 11221 ??


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van steven wo feb 08, 2012 12:47 pm

    er zijn hier niet zoveel gebruikers van een cvpelletakchel die iets vertellen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van gertdc wo feb 08, 2012 2:00 pm

    [quote]kan iemand mij vertellen of dit een goede kachel is om enkele radiatoren te verwarmen, en hoeveel water erin zit, die de stoof bevat?[quote]

    Uiteindelijk zijn dat allemaal heel erg vage vragen...
    Het is erg lastig om op zulke vragen een goed/duidelijk antwoord te geven. Elke situatie verschilt van elkaar, en elk persoon heeft verschillende verwachtingen...

    Ik durf zulke vragen soms vergelijken met de volgende vraagstelling:
    "Ik ben van plan om me een toyota yaris aan te schaffen, is dit een goeie auto om dagelijks naar de kust te rijden?"
    Je begrijpt dat ieder daar een verschillende menig/idee over zal hebben. Wat mij betreft kan de vergelijking worden doorgetrokken naar pellet (cv) kachels.

    Ik kan vanzelfsprekend enkel ervaringen met mijn cv-kachel delen...


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast wo feb 08, 2012 2:58 pm

    Ik heb een mcz musa hydro 22kw en momenteel is het toch zeer koud maar dit vormt toch geen probleem hoor .Ik verwarm 100 m² en 2 boilers al spelend tot 22°

    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van gertdc wo feb 08, 2012 4:23 pm

    Ik krijg met mijn kachel (17kw pellet vermogen + 17 kw hout vermogen) met deze buitentemperaturen mijn zeer groot (+1000m3) en ondermaats (slecht) geïsoleerd huis op een goeie 21+ graden.

    Mijn cv-leidingsnetwerk is allesbehalve efficiënt aangelegd (is nog in functie van de vroegere mazoutbrander, die ik nooit gebruikt heb, mijn kachel staat vanzelfsprekend op een andere plaats als de vroegere mazoutbrander).
    Ik kan het mij momenteel dus niet permitteren om het pelletgedeelte van mijn kachel een halve dag uit te schakelen, of ik doe er minstens weer een halve dag over om alles terug op temperatuur te krijgen.

    Vanzelfsprekend zal dit in de toekomst en op lange termijn allemaal aangepakt worden.(gevel en dakisolatie, heraanleg leidingen, aanschaf buffervat, zonneboiler...)

    Voila, dat is mijn situatie, ik weet niet of dit een hulp is voor de topicstarter.


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast wo feb 08, 2012 5:00 pm

    waarom zou je een buffervat plaatsen

    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van steven wo feb 08, 2012 5:45 pm

    om het overschot aan warmte ergens op te slaan in het buffervat.

    dan kan de kachel bijvoorbeeld even afgezet worden maar is er toch warm water voorradig.

    kan je gebruiken voor sanitair warm water of cv. 'S ochtens cv opendraaien en even later is het warm. In de tussentijd wordt er nieuw warm water aangemaakt.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast wo feb 08, 2012 6:37 pm

    Hoi,

    Ik verwarm met een thermokachel van 14 Kw. in combinatie met een buffer van 500 liter nu een grote woning.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast wo feb 08, 2012 7:59 pm

    eindelijk wat reacties, fijn zou ik zeggen, bedankt allemaal, dus zoals ik een beetje kan opmaken zijn die toch positief, ongeacht de situatie...
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van gertdc wo feb 08, 2012 8:01 pm

    waarom zou je een buffervat plaatsen

    Om alle redenen die Steven reeds aangaf.

    In mijn geval zou het ook zijn om sanitair warm water aan te maken, dit wordt nu hier elektrisch verwarmd.


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Block do feb 09, 2012 10:58 am

    Werkt hier prima, al ben ik zeker niet van plan mijn gasleiding op te zeggen of te laten afsluiten.

    Als er eens iets niet werkt heb je nog altijd een plan B.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast do feb 09, 2012 11:49 am

    Heb een oude oliestook (1984) in de kelder vervangen door een cv pelletketel en ook een buffervat. Daarmee kan het hele huis verwarmd worden via de radiatoren (overal thermostatische kranen). Ik werk met een draadloze thermostaat. In de woonkamer een pelletkachel geplaatst waarmee ik de hele benedenverdieping: woonkamer, eetkamer en keuken kan verwarmen als ik dat wil. Enkele voordelen: kan in tussenseizoenen alleen pelletkachel laten branden, kan beide combineren, kachel zorgt vooral voor gezelligheid, kan pelletketel schoonmaken en heb het toch nog warm of kan pelletkachel schoonmaken en heb het nog altijd warm. Een ideale combinatie. Huis is wel volledig geïsoleerd. Een thermokachel had veel minder voordelen en bovendien moest ik daarvoor een originele parketvloer beschadigen om die te verbinden met de bestaande cv-verwarmingsinstallatie in de kelder. Iedere situatie is dus inderdaad verschillend als je een goede keuze wil maken. Je laat best meerdere verkopers/installateurs komen voor een (gratis) plaatsbezoek. Geef de voorkeur aan verkopers/installateurs zowel van pelletkachels (met kanalisatie), thermokachels en pelletketels. Vraag hun welke opleiding ze hebben. Zeker zeer belangrijk als je een cv pelletketel laat installeren is dat de installateur een chauffagist is van opleiding en niet een verkoper die gewoon een opleiding gevolgd heeft en er zogezegd alles van kent. Om bij het weer te blijven: ga niet over één nacht ijs en laat je zeker niet verleiden door zoveel gratis pellets, bestelling van pellets met korting via die verkoper, gratis aszuiger en wat weet ik voor verkoopstrucjes er nog zijn. Het zou goed zijn mocht een diploma of brevet na examens vereist zijn voor het installeren van pelletkachels/ketels.
    Pelletverwarming is voor veel mensen vrij nieuw, ze weten er bijna niets van af en dus zijn ze een gemakkelijke prooi[i] voor malafide verkopers/installateurs.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Fleur do feb 09, 2012 12:22 pm

    @ bever

    moet bij u een grote kost geweest zijn om cv + pelletkachel aan te kopen en te installeren --2 schouwen + voorraadtank ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast do feb 09, 2012 12:37 pm

    ik hoor hier dus redelijk positive reactie, mag ik dan ook vragen wat het verbruik zoal is van een pellet cv-kachel, 1 zak?...meer?
    gr jm
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Keteltje do feb 09, 2012 1:22 pm

    Hallo jm,
    Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is.
    Dat verbruik zal afhangen van hoeveel warmte men vraagt en het vermogen van het verwarmingstoestel.
    Iedere ketel of kachel heeft een door de constructeur opgegeven minimum en maximum verbruik.
    Ikzelf heb een ketel die moduleert in 5 standen, bij het opstarten gaat hij naar de hoogste stand tot hij bijna zijn ingestelde temperatuur heeft, hij schakelt dan stapsgewijs lager tot in zijn laagste stand.
    Eens hij deze temperatuur bereikt heeft zal hij in zijn laagste stand blijven en het verbruik zal dan minimaal zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast do feb 09, 2012 1:32 pm

    @ Fleur Een verwarmingsinstallatie is altijd een grote investering. Alleen: als ik moet kiezen tussen een oude stookolieinstallatie vervangen door weer een nieuwe mazoutketel of cv op aardgas en een pelletketel, dan is de keuze vlug gemaakt. Alleen al uit milieuoverweging. Bovendien heb ik nog gebruik kunnen maken van de fiscale premie (40% via belastingaftrek) en heb ik nog een groene lening kunnen afsluiten. Een voorraadtank heb ik niet. Iedere dag enkele zakjes bijvullen is goed voor de conditie (Je haalt ook elke dag je post uit bijv.) en voor de cv pelletketel kon ik de schouw gebruiken van de cv op stookolie. Staat trouwens op dezelfde plaats. Heb wel een buffervat bijgeplaatst omdat dat toch een aantal voordelen heeft. De rookafvoer voor de pelletkachel gaat door het plafond, naar de slaapkamer erboven (geeft daar ook wat warmte af) en dan door een buitenmuur. Geen extra investering dus. Een mens moet nu eenmaal keuzes maken, voor mij is energie belangrijk genoeg om niet te kiezen voor de goedkoopste systemen die op termijn vaak duurder uit komen. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat goedkopere systemen synoniem zijn van slechte(re) kwaliteit. Ik kies ook voor natuurverf, al is die bijv. 10 % duurder en ik rijd al eeuwen (jaren) op lpg. Ook daar moet je eerst 2000 euro extra investeren vooraleer je die kunt terugverdienen. Het grootste probleem is dat er op energiegebied een slecht beleid is in Vlaanderen. Geen doortastend duurzaam beleid in elk geval. Ik vraag me zelfs af of de term beleid wel op zijn plaats is.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Fleur do feb 09, 2012 1:48 pm

    @ bever
    het verwonderde mij dat jij zo n positieve optimistische pelletstoker bent ,ik heb het hier al meermaals anders gehoord in verband met de schrik over de levensduur van installatie s/pelletkachels .ik zit daar voorlopig tussen.....afwachtend hoe het binnen een tiental jaren zal evolueren en we alle kostennota s eens zullen kunnen vergelijken.....maar een zwartkijker ben ik zeker niet.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast do feb 09, 2012 3:56 pm

    ja dat is ook zo, het is nu allemaal koffie dik kijken, we zullen het moeten afwachten wat het achter 10 jaar geeft, pas op, ik ben wel geen leek in het pellet stoken, we maken al een 7 tal jaar gebruik van een pelletkachel, in ons voorig huis hadden we een alba (prima kacheltje) en een karmek in de veranda, ( deze was veel minder alhoewel een 12 Kw), nu hebben we een soleil 12,5 Kw (ook goed, maar te veel lawaai)en op het boven verdiep hebben we een maru staan 8,5 Kw, (deze is ok voor wat het dienen moet), maar nu willen we gaan verbreken en de keuken aan de veranda hangen, dus alles open, daarom dacht ik een extraflame duchessa idro te plaatsen, zodat ik ook wat radiatoren kan mee verwarmen, daarom mijn nieuwschierigheid naar een cv-pelletkachel...
    gr jm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 12:36 pm

    Ik ga toch een buffervat plaatsen , voordeel is dat je s'morgens dadelijk warme radiatoren hebt + kun je de auto eco gebruiken . Als ik 2 warmtewisselaars plaats dan kan ik achteraf nog aansluiten op een zonnepaneel (heatpipes)

    sus
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 3:59 pm

    Een pellet cv-kachel plaatsten heeft volgens de informatie die ik op verschillende plaatsen heb opgedaan alleen zin indien er een buffervat wordt geïnstallleerd. Zonder een buffervat zou de kachel niet tot zijn recht komen waar hij eigenlijk voor gebouwd is.

    Groetjes, Benny
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 4:23 pm

    @ Benny

    die informatie heb ik ook al dikwijls gehoord maar als ik dan meer uitleg vroeg 'waarom' kon men mij niet antwoorden .:-((
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet cv kachel... Empty pellet cv kachel

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 4:50 pm

    ik heb mijn thermo reeds op diverse manieren aangesloten. Nu onlangs op een buffervat.

    Op sommige ogenblikken is het zelfs zo dat je enorm veel pellets verbruikt om de buffer op temperatuur te houden.
    In voor en na seizoen ben ik er zeker van dat je zonder een buffervat kan.

    Bij een pelletketel is het nog anders. Deze heeft meestal reeds een kleine buffer.

    Volgend stookseizoen ga ik er een bypass opzetten zodat ik niet altijd mijn buffer moet verwarmen.

    Maar ik kan wel zeggen dat bij extreme koude zoals afgelopen dagen een buffer zeer goed tot zijn recht komt.
    spartherm,


    Gesponsorde inhoud


    pellet cv kachel... Empty Re: pellet cv kachel...

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 8:14 am