Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 13 gasten

mic


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+11
jelle
erwin
harrielok
peter m
XTZ99.25MKII
Relax
eura
krusty
Chriske
Ikzelf
Mauritsius
15 plaatsers

    Koek in de brandpot


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31538
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 20 dec 2018 - 1:23

    staat er nog altijd DINplus 7A261 op de bioflam zakken ?
    gewoon om te weten of ze nog afgezakt worden bij labee groep moerdijk NL...
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 9:07

    Yep, DINplus 7A261 staat inderdaad op de bioflam zakken die ik kocht.
    Heel effe terug naar mijn eerste post waar ik opperde 'pellets te vochtig' zou dat de reden zijn.
    Veel andere redenen kunnen er niet zijn of ben ik mis...?
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 9:24

    Ik heb voordien nog nooit andere pellets gebruikt dus ben een nieuweling hierin zeg maar.
    De verbranding is blijkbaar anders, de asse is ruwer, het is niet meer de superfijne asse die ik gewend ben + er is ook méér asse dan met die bioflame pellts.
    Ik ga der van uit dat dit normaal is met die lichtkleurige pellets(naaldbomen..?)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31538
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 20 dec 2018 - 10:41

    zaagsel drogen in de fabriek kost veel energie en geld.
    das het eerste waarop ze proberen te besparen...

    asse van naaldhout pellets is meestal ruwer.
    een pellet die geen koek geen asse en veel warmte geeft bestaat niet...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 11:40

    zaagsel drogen in de fabriek kost veel energie en geld.
    das het eerste waarop ze proberen te besparen...


    Beetje vreemd dat ze daarop zouden willen besparen, want uiteindelijk schieten ze daarmee enkel in hun eigen voeten. Ik zal toch niet de enige zijn die met dat probleem zit met die Bioflam pellets..?

    een pellet die geen koek geen asse en veel warmte geeft bestaat niet...

    Ik klaag daar zeker niet over, merk enkel op dat er een groot verschil is.

    Ik zal tevens een kleine aanpassingen moeten maken met deze nieuwe pellets.
    Als ik nu de deur open om te kuisen flikkert er elke keer asse naar buiten. Niet dat ik een kuisbeest ben, nee hoor want de asse die op de grond valt zuig ik gewoon weer op. Maar wat er ook gebeurd is dat er tussen een paar spleten van de 'carroserie' van de kachel (net onder die deur) asse in de kachel valt waar de electronica zit. Das niet veel maar stapelt wel lekker op.
    Was vroeger ook al zo maar met die nieuwe pellets is er ook meer volume asse.
    Gelukkig is er aan de voorkant(helemaal beneden) van de brandkamer, nét voor de deur, een klein opstaand metalen randje. Als ik daar twee gaatjes in boor en een klein reepje inox van bv 15 mm hoog(misschien zelfs hoger) tegenaan vijs zal dat probleem van de baan zijn. Gezien dat plaatje tegenaan de deur zit zal dat geenzins de luchtstroom in het gedrang brengen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31538
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 20 dec 2018 - 12:06

    de bioflam pellets geven evenveel asse als woodox.
    maar omdat die asse lichter is gaat er meer door de kachel en de schouw...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 13:15

    Net terug van den Brico. Nog 'een paar' zakken gekocht om de feestdagen door te geraken...
    Gerant van den Brico wist me te vertellen dat er 5% afgaat indien afname volledige pallet.
    De pellets die ik bezig ben te testen zijn volgens diene kadee 'eigenlijk' de slechtste.
    Ze hebben daar 4 soorten waaronder 1 hardhout.
    Dan toch maar eens die andere merken ook proberen. Kan me niet inbeelden dat het NOG beter kan... Shocked

    Haja, kachel ging zonet in 'standby', tuurlijk direct brander potje nagekeken.... en ja hoor COMPLEEEEEET leeg...!
    Maw die kachel (atelier) is al  48uur continu bezig zonder dat dat ding een stofzuiger gezien heeft.

    Sorry Erwin 't moet er nog éne keer uit jonge....

    Brico...Bricooooooohooooo.... blijven lachen
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31538
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 20 dec 2018 - 14:19

    woodox is zeker niet de slechtste, wordt veel verkocht in duitsland.
    de plospan pellets in qlima zakjes van 10kg aan 3.39€ waren waarschijnlijk de beste...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 18:22

    Spijtig voor de vorige leverancier, toffe pee, maar hij blijft keer op keer(telefonisch/mail) zeer halstarrig verkondigen dat ik de enige ben met dit probleem. En zegt telkens weer : geen enkele klant heeft al een opmerking gemaakt over die pellets..!
    Kan heel goed zijn maar ik zit er wel mee.
    Punt is : probleem opgelost wat mij betreft.

    Wat ik hem wel verwijt is dat hij niet op een positieve manier meedenk in de stijl van : tiens hoe zou dit komen, waarom komt dat alleen bij u voor(als dat al zo is), maar vooral : hoe lossen we dit probleem op. Steeds neemt hij een verdedigende houding aan.
    Ik verwijt hem niet dat het slechte pellets zijn,  Hijzelf kan daar niks aan doen, helemaal niet. Hij is per slot slechts tussenpersoon.

    Ik verklaar even mijn uitspraak : (als dat al zo is)
    Zou het kunnen dat heel veel mensen hun voorraad van vorig jaar(of een voorraad ingekocht deze zomer) bezig zijn op te werken en dat de problemen met zijn nieuwe lading pellets nog moeten beginnen...???
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31538
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 20 dec 2018 - 20:29

    wat een flauwe aap is me dat zeg, en dan heeft hij u nog 2 kachels verkocht.
    je zou bijna wensen dat de telefoon binnenkort rood gloeiend staat van de koek...

    uw ervaringen in een waardering schrijven.
    en de foto's met oude zakken van jaren geleden toen bioflam nog zelf pellets maakte in dessel mogen ook weg...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 21:46

    Hola...
    Nu wordt het toch helemaal te dol.
    Dinsdag om 13.00 uur zijn die Brico pellets erin gegaan(atelier) 't is nu (20/12) 21.30uur
    en nog steeds is dat brandpotje (bijna) leeg. Rechts is een heel klein hoopje asse te zien.
    't Lijkt wel of de volledige brandkamer proper(der) gestookt wordt.  Vergelijk eens met die laatste foto. Nu is dat potje properder...!!!
    Ik begrijp hier niks meer van... Shocked

    Neen hier is geen stofzuiger aan te pas gekomen.
    En neen hoor, geen verwisseling van foto's of verkeerde volgorde, heb het verschillende keren nagekeken juist omdat het zo onlogisch is.

    Gisteren
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]


    Vandaag 21.30uur
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31538
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 20 dec 2018 - 21:53

    vergeet niet dat de brandpot om de zoveel tijd wordt schoon geblazen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 22:02

    Dat weet ik wel Erwin, maar hoe verklaar je dan dat het plaatje waar de pellets op terecht komen (als ze uit de buis vallen), dat plaatje net onder de opening dus, properder is op de foto van vadaag in vergelijking met de foto van gisteren..?? En als je goed kijkt is het potje zelfs een beetje properder geworden(minder aanslag).
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31538
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 20 dec 2018 - 22:30

    de kachel heeft sinds gisteren misschien vaker op hoger vermogen gebrand.
    als je nog een paar dagen wacht hoef je de kachel niet meer te kuisen. lol!


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 22:36

    ADVERTENTIE :

    Te koop : stofzuiger wegens niet meer nodig.
    prijs overeen te komen..

    lol!
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 20 dec 2018 - 22:42

    de kachel heeft sinds gisteren misschien vaker op hoger vermogen gebrand.

    klopt..! die stond op eerst op P1 en vandaag op P3.
    Net voor het sluiten van mijn werkplaats heb ik die terug op P1 gezet, ben wel heel benieuwd naar morgen...
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske vr 21 dec 2018 - 10:18

    Deze morgen  nog snel een foto van de 'Souvenir Lux'(huiskamer) brandpot. En ja hoor, LEEG..!
    Er is wel meer asse rond het potje dan in de Giusy(werkplaats). Normaal gesproken blijft die Giusy een hele dag zachtjes branden, maar gezien de hoge temperaturen deze winter gaat die af en toe in 'Stand By'
    't Wordt trouwens tijd voor een onderhoudje op de Souvenir Lux. Maar ik ga dat nog niet doen.
    Met de Bioflam pellets moest ik in een terugkerende routine na twee dagen al stofzuigen omdat er een lichte aanslag was op de bodem van het potje.  Een derde dag zat er niet in want dan viel ze (soms)uit.

    Ik wil wel eens weten hoe lang ik met de Brico pellets kan wachten om een onderhoudje te doen. De volgende onderhoud trek ik zelfs de kachel van de muur om te zien hoe het met dat stuk horizontaal buisje gesteld is. Vorig jaar viel die Souvenir Lux mid-winter uit(foutmelding) en na kuisen van det horizontaal buisje startte die gewoon weer op. Er zat toen heel wat roet/asse in dat buisje.
    Doet me eraan denken dat ik het T-stuk van de schouw(buiten) nog moet draaien. Dan kan ik dat horizontaal stuk op regelmatige basis controleren.

    'k Ga voorlopig geen foto's meer posten, vermits ze er bijna allemaal hetzelfde uitzien, op dat beetje meer asse te na dan...
    Toch nog een vraagje ; Is de situatie met de Brico pellets zoals het momenteel is in mijn geval normaal te noemen of blijven mijn brandpotjes uitzonderlijk lang proper. Heb geen ervaring omdat ik in het verleden enkel maar Bioflam pellets heb gestookt.


    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31538
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin vr 21 dec 2018 - 10:58

    3 dagen stoken zonder resten in de brandpot is geen uitzondering.
    meestal wordt de kachel gekuist omdat de ruit te vuil is of de aslade vol...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske vr 21 dec 2018 - 11:23

    Blijkbaar waren die(mijn leveringen althans) Bioflam pellets van vorig jaar ook niet de allerbeste. Ze waren natuurlijk véél beter dan de laatste levering, laat dat duidelijk zijn. Maar drie dagen zonder onderhoud was toen niet mogelijk. Ik heb daar ook nooit een punt uit gemaakt omdat ik niet beter wist in mijn beginperiode. Elke dag(soms twee) ging de stofzuiger erin.
    Dus met mijn Brico pellets zit ik dus in een meer 'normale situatie'. Goed om weten.

    Toen mijn leverancier hier was vorige week(om mijn overvolle brandpotjes te aanschouwen) liet hij zich ontvallen dat 'zijne gast' zijn kachel bijna nooit moest kuisen. Dat zijn van die cowboy verhalen die nergens op slaan.
    Zijn geloofwaardigheid komt in het gedrang... Evil or Very Mad

    XTZ99.25MKII
    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Leeftijd : 55
    Registration date : 18-11-13

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van XTZ99.25MKII vr 21 dec 2018 - 11:33

    Nooit last van koek in branderpotje, ongeacht de pellets. Toch reinig ik iedere dag mijn kachel. Ik kan het niet laten.. Mijn Piazzetta is nu 10 jaar oud, maar je mag hem naast een nieuwe zetten, zo goed ziet hij eruit en pas op, het is de enige verwarmingsbron die we hebben. Hij brandt dus iedere dag in het stookseizoen.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske vr 21 dec 2018 - 11:53

    Nu ik bezig ben met alles op een rijtje te zetten ivm met die pellets en  kachel kuisen, komt een verhaaltje terug naar boven (was dat compleet vergeten, mijn echtgenote niet) :
    Tijdens de aankoop van onze Souvenir Lux was ikzelf voornamellijk in gesprek met de heer des huizes. Terwijl mijn echtgenote bezig was ook wat te babbelen met de de vrouw des huizes. Als ik de vraag stel ivm frequentie reinigen krijg ik als antwoord 4 dagen kan die kachel zonder onderhoud, absoluut..! Op datzelfde moment schud de dame haar hoofd richting mijn echtgenote(zonder dat de man dat kon zien) en zegt heel stilletjes tegen mijn echtgenote : nope! elke dag kuisen!
    Als we thuis waren vertelde mijn echtgenote wat er gebeurd was.  Op dat moment stonden we er niet te veel bij stil en zeg ik tegen mijn echtgenote, we zien wel.
    De vrouw des huizes had inderdaad gelijk dat 4 dagen zonder onderhoud een dikke fabel is. Dat was na een paar dagen stoken al snel duidelijk.

    En nu blijkt dat plots toch te kunnen met die nieuwe pellets... Mijn Giusy gaat vandaag omstreeks 13.00uur haar 4de dag in zonder stofzuiger-activiteiten.......

    Zijn geloofwaardigheid komt meer en meer in het gedrang... Twisted Evil
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske vr 21 dec 2018 - 12:02

    #45

    Bij ons ook de enige verwarmingsbron in huis. In de badkamer stond nog een 3kW accumulator die vorige winter aanstond. Nu hebben we die nog niet laten werken. De enige moment dat we die gebruiken is om te douchen. We hebben beslist om even bij te verwarmen met een electrisch vuurtje als we een douche nemen. Maw vanaf nu zijn we 100% accumulatie-vrij... Hopelijk kunnen we dat zo houden deze winter, maar ik vrees er voor.

    Benieuwd hoelang het gaat duren vooralleer we iemand van de electricteits-maatschappij over de vloer krijgen om poolshoogte te nemen. Van 24kW twee jaar geleden naar '0'kW is wel een hele ommezwaai...
    XTZ99.25MKII
    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Leeftijd : 55
    Registration date : 18-11-13

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van XTZ99.25MKII vr 21 dec 2018 - 12:37

    Wij hebben nooit iemand over de vloer gehad, toen we onze accumulatie verwarming hebben weg gedaan. We zijn nu 10 jaar verder en niemand heeft al ooit komen vragen hoe het komt dat onze meter op dezelfde stand blijft staan.. Anyway, hier ook onze enige verwarming op één pelletkachel. verwarmt onze woonkamer open keuken, hall, badkamer (laten de deur open staan). Alles samen ongeveer 200 kubieke meter met een Piazzetta van 11 Kw. Hij brandt 75% van de tijd op zijn laagste vermogen. We maken geen gebruik van kanalisatie, enkel rechtsreekse warmte van de kachel zelf. We zijn wel goed geïsoleerd, volledige Skeletbouw, afgewerkt met crepi aan de buitenzijde.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 27 dec 2018 - 9:51

    Bon,

    Na een foutje mijnentwegen heb ik een paar dagen geleden dan toch maar beide kachels gekuist.
    Ik heb namelijk tijdens de opstartfase van de kachel(in de werkplaats) het deurtje opengetrokken en die kachel ging dan ook prompt in alarm. Had niet in de gaten dat die ondertussen al terug bezig was op te starten...! Bedoeling was om snel het ruitje te kuisen omdat die toch in 'Stand by' stond. Niet dus...!

    Maar het goede nieuws is dat onze (beide) kachels ondertussen lustig (en rustig) staan te branden sinds 22/12..jawel zonder dat die een stofzuiger gezien hebben. Het enige wat ik wél doe is het ruitje proper maken als die in 'Stand by' gaan, gewoonlijk net voor slapen gaan als we de thermostaten lager zetten.
    De ruitjes zijn ondertussen sinds 22/12 al (of moet ik nu zeggen 'nog maar') twee keer gekuist.

    Eigenlijk zou ik nu de titel van deze thread moeten veranderen in 'Geen koek meer in het branderpotje'... tof
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 27 dec 2018 - 10:05

    Oh ja, nog vergeten te vermelden dat de asbakjes van beide kachels niet overdreven vol met asse zijn. Er ligt wel asse in, maar op dit moment ligt er niet meer in dan er gewoonlijk in ligt (zoals vorig jaar) na slechts 1 tot handerhalve dag stoken. En voor alle duidelijkheid die kachels draaien beide de ganse dag, behalve 's nachts uiteraard, want dan zetten we de thermostaten uiteraard een paar graden lager.

    Straks ga 'k snel pellets kopen in den Brico.(sorry Erwin...)... lol!
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van krusty do 27 dec 2018 - 11:39

    Doe maar op gemaksken Chrisken, ge moet U niet haasten,
    wij gaan ondertussen koffie drinken , tot straks, hé ! amai lacher

    Gesponsorde inhoud


    Koek in de brandpot - Pagina 2 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do 9 mei 2024 - 16:41