Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+11
jelle
erwin
harrielok
peter m
XTZ99.25MKII
Relax
eura
krusty
Chriske
Ikzelf
Mauritsius
15 plaatsers

    Koek in de brandpot


    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 4415
    Registration date : 19-11-11

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van krusty do 27 dec 2018 - 11:39

    Doe maar op gemaksken Chrisken, ge moet U niet haasten,
    wij gaan ondertussen koffie drinken , tot straks, hé ! amai lacher
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 27 dec 2018 - 13:37

    het probleem met de koek is pas opgelost als de pallet bioflam erdoor is.
    misschien eens kijken wat 1/1 mengen met woodox geeft.
    ook een geopende zak bioflam een week goed laten drogen naast de warme kachel.
    de kans zit erin dat ze dan beter gaan branden...

    ps: zeker geen nat keukenpapier gebruiken om de warme ruit te kuisen.
    door de temperatuurschok zou ze kunnen barsten...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 27 dec 2018 - 14:28

    Van pech gesproken zeg...!

    Ik ga pellets halen zelfde merk, zelfde zakken, ze lagen zelfs op dezelfde plaats waar de vorige lagen. Merk Woodox, alleen, die er deze keer lagen zijn een pak donkerder.. Niet eenklein  beetje, maar héél veel. Ze hadden dezelfde kleur als mijn oude Bioflam pellets.
    Terwijl ik bezig was uitleg te vragen aan de gerant: waarom diezelfde pellets nu plots donker van kleur zijn(gerant gelooft het eerst niet) komt er iemand anders om dezelfde pellets op te halen en zegt : Woow..! die zijn een pak donkerder zeg...!
    Is het normaal dat dit fenomeen zich voordoet..?

    Die pallet Bioflam pellets komt niet eens meer in de buurt van mijn kachels. Daar heb ik plannen mee.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 27 dec 2018 - 15:00

    komt volgens mij omdat de pers bij woodox warmer stond.
    nog niet druk over maken zonder te weten hoe ze branden...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske do 27 dec 2018 - 19:48

    Er stond nog een volle pallet ergens hoog op een schab bij den Brico, ben die direct gaan halen. Dat waren wél lichtkleurige. Ben de gelukkige bezitter van een camionette dus dat was rap geflikt.

    Maar eigenlijk moest ik (volgens Erwin) niet panikeren ivm die donkere pellets.
    Wel een beetje ambetant als je niet weet dat pellets die gemaakt worden met een pers die te warm staat ook donker verkleuren.
    Zo kunnen die Woodox pellets eigenlijk vekocht worden voor hardhouten.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin do 27 dec 2018 - 20:06

    naaldhout pellets zijn meestal bleker maar dus niet altijd.
    op de zak staat duidelijk 100% naaldhout...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske vr 28 dec 2018 - 0:53

    ivm die Bioflampellets die je aanraad om te mengen met Woodox pellets was ik helemaal niet van plan Erwin.
    En wel om de volgende reden : Toen ik voor het eerst Woodox gebruikte zat er in de kachel nog een beetje Bioflam-pellets tegen de kanten/hoeken van de laadbak. Nog uren aan een stuk kwam er sporadisch een Bioflam-pelletje met de Woodox pellets mee. Dat resulteerde in enkele pellets die in het brandpotje maar die niet opgebrand raakte. Dat is zo een paar uur blijven duren. Tot alle Bioflam pellets verdwenen waren. Toen heb ik nog een keertje het brandpotje proper gemaakt. Van toen af is het brandpotje 100% as-vrij gebleven.
    Op dat moment realseerde ik me heel goed dat mijn lichting Bioflam-pellets gewoon rommel was.

    Nee hoor, van mengen zal helemaal geen spraken zijn..!
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske vr 28 dec 2018 - 11:52

    Heren,

    Dit zijn de resultaten van de test die ik bezig was uit te voeren.
    Dus nog een voorlaatste keer een foto van beide kachels deze morgen na (bijna) 6 dagen stoken zonder dat er een stofzuiger aan te pas is gekomen.
    Beide kachels zijn helemaal niet in alarm gegaan.  Maar de asbak van de 'ExtraFlame Souvenir Lux'(woonkamer) is rijkelijk gevuld. De kachel in de werkplaats(Giusy) kan gerust nog verder zonder stofzuigen. Die asbak is helemaal niet vol, die zou gerust nog een dag of twee zonder stofzuigen verder kunnen. Die kachels branden al sinds 22/12(net na de middag) en geen enkele keer was er sprake van branderpotjes die vol zaten met asse.

    Deze situatie is wel een héél groot verschil met de initiële foto's van dit artikel.(herinner u : na 16 uur branden branderpotje + aslade liepen over..!
    Zelfs een groot verschil met vorige winter. Toen ook was het compleet uitgesloten om 3 dagen te wachten om te stofzuigen.

    Het enige wat ik tijdens deze testperiode tussentijds wél deed met beide kachels was tot drie keer toe deurtjes openen en ruitjes kuisen met een droog stukje papier.
    Tijdens dat 'ruitje-kuisen' kon ik de Giusy opendoen zonder dat er asse naar buiten viel. Maar met de Souvenier Lux stond er steeds een fijn laagje asse tegen de deur geduldig te wachten, klaar om naar buiten te vallen. Dat randje asse heb ik telkens met een schildersborstel properkes in de asbak geduwd.

    Na een paar dagen stoken met Woodox pellets stel ik me wat vragen :
    - Of het normaal is dat er zolang gestookt kan worden zonder stofzuigen weet ik niet.
    - Of het voor de kachel 'gezond' is dat er zolang gestookt mag(kan) worden zonder stofzuigen weet ik ook niet.
    - Wat de zachthouten pellets met de kachel doet weet ik (nog) niet. Heb er veel over gelezen en veel artikels spreken in dit verband elkaar gewoon tegen. Op het einde van dit stookseizoen zal ik het wel zien (hoop ik). Wat nu al opvalt is dat de brandkamer zwarter is dan met de hardhouten pellets.
    - Veel te vroeg om er nu al met zekerheid iets over te vertellen, maar ik heb de indruk dat er minder pellets nodig zijn om dezelfde temperatuur te halen.  Ik weet moeilijk in te schatten op zo'n korte periode en je moet natuurlijk kunnen vergelijken tijdens identieke weersomstandigheden. Maar dat zien we wel na een paar maanden stoken. En mijn buikgevoel laat me nooit in de steek.

    Foto van de Souvenir Lux
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]


    Branderpotje compleet leeg
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Jullie hebben dus nog 1 bericht en foto van mij te goed, en dat is wanneer ik de Giusy(atelier) zal stofzuigen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin vr 28 dec 2018 - 14:18

    hoelang er mag gestookt worden zonder stofzuigen daar is geen regel voor.
    belangrijkste is dat er geen resten in de brandpot achterblijven...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    ken je niemand die bij vito in mol werkt ?
    die zullen wel uitvissen wat er met uw bioflam pellets scheelt...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske vr 28 dec 2018 - 15:41

    Woow...die doen nog straffer dan ik...!!
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Geert zegt :
    Toen wij nog in onze huurhuis woonde brande de kachel bij ons de ganse winter(+-3maanden) door werd om de 10 dagen uitgedaan om te kuisen

    Gast zegt :
    Stofzuigen en ruit kuisen gebeurt op zaterdag ochtend.

    Gast  zegt :
    Hey,
    Nu brand mijn kachel 6 dagen en nachten en vervolgens een schoonmaakbeurt.('s nachts op minimum stand,overdag volle bak)


    Gast  zegt :
    Overdag 21° en in de nacht 18°. Zaterdag tegen 11.00 uur uit, boodschappen doen en bij terugkomst maakt mijn zoon de kachel schoon en dan brandt hij weer een week.

    Speedy zegt :
    tweede is een harman is nu al volle drie weken aan het branden en ligt bijna niks in.

    Gast  zegt :
    laat hem lekker 7 dagen branden, 06.00 - 21.00 uur. Zondags is altijd mijn "schoonmaakdag".

    Dan12 zegt :
    Ik leg hem enkel 1x per week even stil om hem snel de meeste asse te verwijderen.

    En Peter zegt...:
    Met Bioflam pellets nu 2 dagen.Daarna heb ik echt teveel koek in het branderpotje en is het hoognodig.
    XTZ99.25MKII
    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Leeftijd : 55
    Registration date : 18-11-13

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van XTZ99.25MKII vr 28 dec 2018 - 17:07

    Om de 7 dagen, ene om de 10 dagen en zelfs ene om de drie weken uitkuisen. Heb ik dan zo’n slechte kachel? Piazzetta adviseert om de 2 dagen uitkuisen en bij continu branden iedere 24 uur!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin vr 28 dec 2018 - 20:52

    iedereen doet er zijn goesting mee, maar toch opletten met de voorschriften van de handleiding niet te volgen.
    bij veel merken kunnen ze perfect uit de sturing lezen wanneer de kachel werd opgestart en uitgezet.
    wees maar zeker dat ze dat als eerste onder uw neus wrijven als er ooit iets gebeurt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske za 29 dec 2018 - 1:15

    @ XTZ99.25MKII

    Het lijkt niet onmogelijk hoor.
    Vandaag moest ik na (bijna) 6 dagen een van mijn twee kachels stofzuigen, aslade was vol.
    De andere kachel, een 7 kw, staat al te branden van 22/12 en de aslade is nog helemaal niet vol, branderpotje mooi leeg, dus nog niet gekuist.
    Maar eerder vertelde je ons over het kuisen 'ik kan het niet laten'
    Misschien is het geeneens nodig om zo dikwijls te kuisen..?
    XTZ99.25MKII
    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Leeftijd : 55
    Registration date : 18-11-13

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van XTZ99.25MKII za 29 dec 2018 - 8:52

    De aslade in een Piazzetta P962 is niet zo groot. Ik heb deze vanmorgen geleegd en die was 2 dagen stoken, ongeveer 30 uren, toch al voor 3/4 vol. Het is dan ook onze hoofdverwarming. Als je natuurlijk maar een 4tal uren per dag met je kachel stookt, dan kan je natuurlijk wel een weekje voort zonder te reinigen. Moeilijk in te schatten hoeveel iemand per dag stookt..
    eura
    eura
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 115
    Registration date : 07-01-14

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van eura za 29 dec 2018 - 9:21

    Mischien kan je wel vertellen hoeveel kg pellets er door gaan op een bepaalde tijdsspanne , dan wordt het makkelijker om te vergelijken .
    Grtz
    XTZ99.25MKII
    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Leeftijd : 55
    Registration date : 18-11-13

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van XTZ99.25MKII za 29 dec 2018 - 9:51

    Simpel, op 30 uur 30kg. Moet er wel bij zeggen, dat ik nooit koek heb in het branderpotje, dit is altijd helemaal mooi proper leeggebrand.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske za 29 dec 2018 - 10:49

    ExtraFlame SouvenirLux ook hoofdverwarming : van 9.00 uur tot 01.00 uur. Na de korte 'boost' 's morgens blijft die vol-continue op modulatie draaien bij een temperatuur van 21° à 21.5°  Tijdens de nacht gaat de thermostaat op 19° en momenteel verbruikt deze kachel net geen volledige zak per 24u, dat is dan tijdens temp. rond het vriespunt. In de tussenseizoenen is dat natuurlijk een pak minder.
    Ik vertel er ook bij dat de pellettoevoer in de settings tijdens moduleren op een absoluut minimum staat. In het branderbakje liggen onderin wat pellets te branden(niet smeulen, maar toch bijna) en regelmatig vallen er wat meer pellets in en gaat die dan ook wat harder branden tot ze terug op een laag pitje gaat branden en zo gaat het een hele dag door. Om dat zo voor elkaar te krijgen heb ik toch een paar uurtjes moeten testen.
    Deze kachel kan (bijna) 6 dagen zonder te stofzuigen('t scheelt maar 4 uur). Dan is het asbakje goed gevuld.

    De Giusy(atelier) doet het zelfs nog een pak beter. In deze periode verbruikt die 3/4 zak per dag. Blijft ook 24/24 draaien. Temperatuur overdag 19°-20°. Blijft ook constant op modulatie draaien en heel af en toe gaat die in 'StandBy'. 's Nachts(tussen 24.00 en 10.00u gaat de thermostaat op 18°. Deze kachel ben ik nog aan t' testen en het ziet er naar uit dat die meer dan een week zonder stofzuigen kan. Asbakje is momenteel(we zijn 7 dagen ver in test) VER van vol. Ik laat het nog weten als 't zover is.

    Beide kachels branden hun potje helemaal proper. Nooit ligt er wat in als die de nacht in gaan.

    Voor alle duidelijkheid ik maak hier zeker geen wedstrijd van, om te zien wie het langst zonder kuisen kan. Het was mijn bedoeling om aan te tonen dat het anders kan en dan bedoel ik naar mijn leverancier toe. Nietegenstaande de foto's die ik hem stuur(dezelde als op dit forum) gelooft hij er geen fluit van en blijft hij maar zanikken dat ik de enige ben die dat voorheeft, zo'n propvol branderbakje na 16uur branden.

    Eens die testen afgelopen zijn ga ik bekijken hoelang ik zal wachten om een klein onderhoudje te doen.

    Ook dit nog :
    Om niet voor verassingen komen te staan(better save then sorrow) heb ik de Extraflame tijdens de eerste stofzuigbeurt(na 6 dagen branden) een grondige beurt gegeven.  Ttz alle compartimenten die bereikbaar zijn, zoals je met een grote onderhoudsbeurt zou doen, heb ik nagekeken. Er was niet meer asse te zien dan gewoonlijk. Gelukkig zijn de twee extra compartimenten, die tussen de brandkamer en uitlaatpijp zitten, bij deze kachel makkelijk langs de voorkant bereikbaar.
    Anders is het met de Giusy.  Een laatste compartiment is enkel bereikbaar langs achter. En dat ga ik natuurlijk doen, die kachel van de muur trekken om dat te bekijken.
    Een eerlijke test vraagt om wat meer moeite nietwaar..!
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4415
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van krusty za 29 dec 2018 - 10:58

    Of je nu draait of keert , waar je iets verbrand is er asse !
    Na zoveel dagen branden en er is weinig in de asbak  zou het ook mogelijk zijn dat die asse in de T-pot ligt of in een stuk verticale buis .
    'K weet nie hé , t'is maar mijn gedacht ! amai
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske za 29 dec 2018 - 11:07

    De enige verklaring die ik kan bedenken Krusty, is dat sommige kachels een betere verbranding hebben.
    +
    dat er zoveel verschil in pellets is (dat is wat ik nu meemaak ; een zoektocht naar goede pellets)

    Als je een perfecte combinatie gevonden hebt, zou het dan kunnen dat er minder asse is...?
    XTZ99.25MKII
    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Leeftijd : 55
    Registration date : 18-11-13

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van XTZ99.25MKII za 29 dec 2018 - 11:54

    Veel assen heb ik ook niet, t’is gewoon zo dat de asla niet groot is en ook nog eens met een zeer lage uitsnijding zit aan de voorkant. Dus hij loopt gewoonweg vlug over.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin za 29 dec 2018 - 14:09

    tot 105 gram asse per zak van 15 kg is ok.
    max. 0.7% zegt de ENplus norm...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Ikzelf zo 30 dec 2018 - 18:08

    Vandaag een Inox plaatje geschroefd voor de pallettoevoer van mijn Rika Revo, heb op dit forum eens gezien dat iemand dit had gedaan.

    De pellettoevoer is nu verminderd met +/- 50%.

    Benieuwd of ik morgen die koek nog heb...
    Relax
    Relax
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 657
    Leeftijd : 60
    Registration date : 19-12-08

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Relax ma 31 dec 2018 - 0:57

    MCZ Hydro Nova met acht verwarmingen op aangesloten, met Badgerpellets. Brandt nu de klok rond, meestal op een graad of 20, van tijd tot tijd eens een half uurtje doorstoken.
    Ik had meer koek in branderpotje dan vroeger, maar de kachelman heeft enkele parameters aangepast. Vraag me niet welke :-)

    's Woensdags maak ik het branderpotje schoon en 's zaterdags kuis ik de kachel. Dan heb ik een asla die 80% gevuld is. Op woensdag bevindt er zich een beetje koek in de branderpot, op zaterdag is dat te verwaarlozen.

    Als je je kachel om de twee dagen kuist, lijkt het me normaal dat er geen koekvorming is.


    _________________
    MCZ Nova Hydro, dus met verwarming
    Badger
    XTZ99.25MKII
    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Leeftijd : 55
    Registration date : 18-11-13

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van XTZ99.25MKII di 1 jan 2019 - 10:30

    Ik heb nooit koekvorming, zelfs als ik de kachel eens niet na twee dagen kuis. Het maakt ook niet uit welke pellets ik gebruik, als die maar van goede kwaliteit zijn. Mijn voorraad Badgers zijn nu bijna op, nog twee zakjes, en dan gaan we terug die van het huismerk Allehoutpellets gebruiken. Verleden jaar had ook daar ook mooie resultaten mee.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Chriske di 1 jan 2019 - 14:28

    Ja das wel een heel belangrijke uitpraak : 'als die maar van goede kwaliteit zijn'
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van erwin di 1 jan 2019 - 17:53

    goede kwaliteit zonder koek is toch wel het minste wat je mag verwachten aan 4.70€ los per zak...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Koek in de brandpot - Pagina 3 Empty Re: Koek in de brandpot

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 17 mei 2024 - 11:50