Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Temperatuur problemen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 8:51 am

    Nou het plezier was voor korte duur.
    Kachel heeft voor 1 dag en nacht gebrand en 15 kilo aan pellets verstookt, das natuurlijk te veel van het goede.
    De kachel heeft vier in stelbare standen L1 t/m L4, een interne thermostaat, een externe temperatuur sensor, en kan ingesteld worden van 7 °C tot 30 °C.

    De externe temperatuur sensor geeft de kamertemperatuur aan in het display en die klopt op 1 °c afwijking.
    Kachel geeft aan dat de ingestelde temperatuur bereikt is, en daar zit denk ik het probleem.

    Kachel staat op het laagste niveau L1, en blijft gewoon door razen ook als de temperatuur bereikt is, lager zetten op temperatuur 15 °C brengt geen verandering.
    De pellets worden om de 10 sec, aangevoerd 1 of twee keer met of zonder vlam in het pelletbakje, die wordt dan op een gegeven moment zo hoog tot tegen de bovenkant van de kachel.
    Ook op de andere standen brengt geen verschil aan het branden, dan wordt het een geweldig vuurwerk, blijft door gaan en ga je lopen.
    Nergens kan ik iets vinden om om de pellet aanvoer te minderen.

    Veel weet ik er niet van, maar wat ik wel weet is dat als de temperatuur behaald is de kachel op een laag pitje moet draaien en niet telkens om de 10 sec pellets moet aanvoeren, zelfs niet bij een vlam, de asse vliegt door de kachel.

    Leverancier is gisteren dan ook komen kijken, en zegt ook dat het niet normaal is, hij denkt dat de interne thermostaat maar één richting op werkt.
    Als de temperatuur hoger wordt gezet merk je dat ook weer aan de aanvoer van pellets.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Philip ma okt 05, 2009 8:56 am

    nou ik heb ondervonden dat mijn kacheltje ook traag naar zijn laagste staand gaat
    wat ik wel gevonden heb is dat als ik op de knop druk om de ventilatie stand te minderen (lees staand 1 tot en met 5)
    en ik ga naar de laagste ventilator stand
    en blijf deze dan paar seconden ingedrukt houden dat alles zich plots in een lagere brandstand zet
    pellets worden dan aangevoerd om hem brandend te houden en de ventilator draait ook veel minder hard
    anders is het hier ook niet te doen



    helaas heb ik een heel ander toestel en zal dit jou waarschijnlik niet kunnen helpen


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van steven ma okt 05, 2009 9:26 am

    Theofiel,

    Welk merk en type van kachel heb je?

    Bij wie heb je de kachel gekocht?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Uthrex ma okt 05, 2009 9:31 am

    Wat is er mis met 15kg op 24u? Er zijn maar weinig kachels die minder verbruiken dan 625gr/u. Tenzij de kachel zich moet uitschakelen ...
    Dat het vlammenspel niet altijd opspeelt wil toch zeggen dat de kachel op lage stand staat, denk ik (ventilator blaast dan minder)

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 10:28 am

    600 gr per uur of 1 zak per 24 u is helemaal goed als je continu brand , dat is trouwens de enige waarheid die je vind in de commerciele prietpraat! 🇸🇻
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 11:36 am

    15 kg. op 24 uur, daar is niks mis mee. Trouwens bij huidige temperaturen de kachel al dag en nacht laten branden?? Woon jij ergens in het hoge noorden misschien? Bij mij heeft de kachel gisteren 3 uurtjes (van 8 tot 11 uur) in de voormiddag gebrand. Daarna niet meer. We hadden de ganse dag zo'n 22° in huis.
    Ik zou dan ook aanraden om je huis van degelijke ramen en isolatie te voorzien, als dit nog niet gedaan is.
    Mijn kachel verbruikt zo'n 850 gram per uur in zijn laagste regime, het is dan ook een 12 kw exemplaar. Ik stookte tot verleden jaar met elektrische accumulatie en ben na een 5 tal stookdagen al zeer overtuigd van mijn pelletkachel.

    Cantodea
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 11:57 am

    De fabrikant = Piazzetta
    Importeur/merkkachel= Westminster PO 58 (D)

    Kachel heeft geen 24 uur gebrand, dag van levering is de kachel om 21.00 uur voor het eerst aangegaan, op zaterdagmiddag 16.00 uur was de tank leeg.
    De instelling was dan ook op het laagst met een temperatuur van 18 °C.

    gegevens: Brandstofverbruik (min./max.cap.) kg/h 0,60 / 1,75
    Brand duur volle tank, 15 kg (min./max. cap.) h 22 / 9

    Temperatuur problemen Ece61b

    De aanvoer van pellets om de 10 sec, is te veel naar mijn gedachten, kamer temp was 22 °C, display 23 °C ingestelde temp 18 °C.
    De kachel geeft achter een afgebeelde thermometer aan via een lichtje dat gaat brandenden dat de ingestelde temp is bereikt, dat gebeurt ook.
    Er wordt in de handleiding vermeld dat als het lampje brandt dit de voorhand heeft op de temperatuur die in het display wordt aangegeven (kamer temperatuur).
    Nu momenteel geeft de kachel aan dat er een kamertemperatuur is van 21 °C en is de temperatuur ingesteld op 10°C, dan zou bij wijze van spreken de kachel moeten uit gaan?
    zal proberen een foto te maken en te plaatsen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 12:14 pm

    De foto dan tenslotte

    Temperatuur problemen Img0002zb
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 12:23 pm

    @Cantodea,

    Ik woon in het limburgse, een half open bebouwing, het huis is voorzien van boven,beneden, en aan de zijkant van kunstof kozijnen met dubbele beglazing.
    Tevens is het dak een aantal jaren geleden volledig vernieuwd tot en met de spanten, en voorzien van uniedek platen/isolatie.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 12:48 pm

    Theofiel,

    Ik vind deze kachel nergens terug op de website van Piazzetta. Het is toch een Piazzetta?
    Hoeveel kw heeft deze kachel en hoe groot is de te verwarmen ruimte in m³.
    Mijn kachel is een Piazzetta P 962, heel tevreden over tot nog toe.

    Cantodea,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 1:10 pm

    Theofiel,

    Uw pelletkachel is dus een Wamsler Westminster PO 58 kostprijs 1799€ (in duitsland)specificaties

    Maximum 8.5 kw/h met een minimum verbruik van 900 gr. per uur en een maximum van 2kg. wat veel is voor 8.5 kw kachel. Verder zijn de specificaties nogal optimistisch over de grootte van de te verwarmen ruimte: 420m³ is gewoonweg onmogelijk voor een 8.5 kw, zelfs mijn kachel die een 12 kw is kan dit niet. Zonder al te negatief te willen doen, vind ik het gewicht van de kachel ook nogal weinig is. Ik weet niet wie uw dealer is, maar volgens mij (en ik kan verkeerd zijn) is deze kachel toch niet echt geschikt voor dagelijks gebruik in zware omstandigheden, eerder geschikt als bijverwarming van een grote veranda of zo. Ik zou de dealer er toch eens over aanspreken.

    Cantodea

    Ps: de kachel heeft dus niks te maken met Piazzetta
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Uthrex ma okt 05, 2009 1:17 pm

    Het is nog altijd te warm om tot 'minder' dan 22° te stoken. Als die kachel slechts een paar uur brand, is dat genoeg om uw ruimte op temperatuur te brengen voor de rest van den dag. Zelfs op de laagste stand kan die kachel het niet kouder maken Wink.
    Het pellet verbruik is héél normaal. Te bedenken dat de opstartfase een meerverbruik geeft. En om te testen etc zal de kachel ook wel een tijdje op hogere stand gebrand hebben. Niks mis mee. Gewoon nog wat geduld hebben tot de temperatuur zakt tot het vriespunt. Je zal dan wel een verschil merken tussen de standen.
    En om eerlijk te zijn, ik hoop dat het nog 2 maanden duurt eer ik onze kachel een wintertest moet geven Wink

    Mvg,
    Uthrex
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van steven ma okt 05, 2009 1:30 pm

    420M³ met een 8,5kw kachel haal je niet. Wel mogelijk indien je in een LEW woning woont.

    In de winter draai ik per dag ook 1 zak door als de kachel de hele dag brand. Dat is normaal.

    Alleen vandaag zie ik het niet haalbaar om de kachel een hele dag te doen branden. Het is buiten nog veel te warm.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 2:08 pm

    @Candotea,

    Op de kachel staat vermeld wie de fabrikant is en ook onder op de top deksel, de importeur Westminster vermeld dit ook in de handleiding.
    Ik ben het met je ééns dat het onmogelijk is voor deze kachel om 420m³ warm te stoken, daar heb ik het niet over en is het ook niet de aantal kuub wat warm gestookt moet worden of waar voor gekozen is.
    Het betreft een woonruimte van 'n 100m³ over gewaardeerd, om precies te zijn 60 ²m.

    @Uthrex
    Waarom zit er dan een thermostaat op!
    De kachel werkt op ingestelde temperatuur, als ik de kachel instel op 18°C en blijft door razen terwijl de kamer temperatuur 23 °C is klopt er toch iets niet!
    Dan zou de kachel moeten uitgaan, ik moest dan de vraag hebben gesteld kachel gaat uit bij xxx aantal graden, deze blijft door gaan.
    De thermostaat is ervoor om de kachel in branden omlaag te brengen of uit te schakelen, als de temperatuur bereikt is, de thermostaat weet niet of het zomer of winter is.

    Nu staat de kachel ingesteld op 10 °C terwijl de kamertemperatuur 22°C is, dan zou de thermostaat moeten zeggen jammer ik warm lekker niet en schakel me uit, en dat gebeurt/passert niet blijft toch door gaan met verwarmen.!
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Uthrex ma okt 05, 2009 2:29 pm

    Ben je wel zeker dat die kachel een uitschakelfunctie heeft? Of gaat de kachel gewoon op de laagste stand branden wanneer de temperatuur is bereikt (zo zal het wel zijn denk ik)? Enneuh... wat verteld de handleiding eigenlijk? Je weet wel, dat boekje wat je normaal opent als het probleem er als is Wink
    Kan je geen timer instellen dat ze een aantal uur per dag brand?
    Enig idee wat een energie verkwisting het is om die kachel te starten/stoppen? Stel je voor dat ze 4 keer per dag moet starten, dan had je beter met mazout blijven verwarmen Wink

    Mvg,
    Uthrex
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van pedro ma okt 05, 2009 4:19 pm

    Het is langs de ene kant toch logisch,en het is hier al zoveel aan bod gekomen:als het 20° is in huis en je stelt je kachel in op 21° dan ga je daar natuurlijk een veel hogere temperatuur krijgen,kan toch nie verwachten dat wanneer je je pelletkachel instelt op 18° ,dat het 2° zal afkoelen é.En een verbruik van 15kg/24u valt toch goed mee!?
    Mss is de laagste stand(ecostand) ook wel bij te regelen qua sterkte ventilator en zo?Dat ie dan wat minder hard blaast.....
    Feit is natuurlijk,als je gene pelletkachel gewoon bent,het een paar dagen duurt om eraan te wennen


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van pedro ma okt 05, 2009 4:21 pm

    Theofiel schreef:@Candotea,

    Op de kachel staat vermeld wie de fabrikant is en ook onder op de top deksel, de importeur Westminster vermeld dit ook in de handleiding.
    Ik ben het met je ééns dat het onmogelijk is voor deze kachel om 420m³ warm te stoken, daar heb ik het niet over en is het ook niet de aantal kuub wat warm gestookt moet worden of waar voor gekozen is.
    Het betreft een woonruimte van 'n 100m³ over gewaardeerd, om precies te zijn 60 ²m.

    @Uthrex
    Waarom zit er dan een thermostaat op!
    De kachel werkt op ingestelde temperatuur, als ik de kachel instel op 18°C en blijft door razen terwijl de kamer temperatuur 23 °C is klopt er toch iets niet!
    Dan zou de kachel moeten uitgaan, ik moest dan de vraag hebben gesteld kachel gaat uit bij xxx aantal graden, deze blijft door gaan.
    De thermostaat is ervoor om de kachel in branden omlaag te brengen of uit te schakelen, als de temperatuur bereikt is, de thermostaat weet niet of het zomer of winter is.

    Nu staat de kachel ingesteld op 10 °C terwijl de kamertemperatuur 22°C is, dan zou de thermostaat moeten zeggen jammer ik warm lekker niet en schakel me uit, en dat gebeurt/passert niet blijft toch door gaan met verwarmen.!

    Denk nit dat er veel toestellen zijn diezich gaan uitschakelen als het te warm is in de woonkamer hoor,kachel zal wss blijven doorbranden in ECO stand


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van steven ma okt 05, 2009 4:35 pm

    Ik kan mijn kachel zo instellen dat bij het behalen van een bepaalde temp gedurende een bepaalde periode, de kachel zichzelf uitzet.

    Economisch zal het wel niet zijn.

    Een thermostaat van een pelletkachel reageert ook niet zo snel (bij mij toch niet)

    Een pelletkachel opzetten als de temp 20 graden is in huis, dan heb je snel te warm.

    Het moet zeker mogelijk zijn om de pellettoevoer te verminderen en ook de snelheid van de convectieventilator.

    Op de pelletkachel staan er waarschijnlijk verschillende vermogensstanden, maar in de setup kan je die nog eens beïnvloeden.

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 4:44 pm

    [quote="pedro"]
    Theofiel schreef:@Candotea,

    Op de kachel staat vermeld wie de fabrikant is en ook onder op de top deksel, de importeur Westminster vermeld dit ook in de handleiding.

    Theofiel, kun je even een foto posten van de top-deksel. Ik heb zopas de handleiding van je kachel gedownload en ik moet idd. toegeven dat ze verdacht lijkt op deze van een Piazzetta ook het logootje van die Westminster kachel lijkt op dat van Piazzetta, alleen, ik heb een raar vermoeden, dat ik nog niet zal uitspreken.
    Aan wie of waar heb je die kachel gekocht? Wie is die invoerder van dit merk?

    Cantodea
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van steven ma okt 05, 2009 4:47 pm

    Cantodea,

    Er zijn meerdere fabrikanten die meer dan 1 merk hebben.

    Dat hoeft niet vreemd te zijn.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 4:55 pm

    Theofiel,

    Eerst en vooral, de pellets moeten wel degelijk om de 10 seconden worden aangevoerd en dit in elke stand , anders valt je kachel sowieso uit wegens geen brandstof.Wat wel wijzigt per stand is het aantal seconden dat de vijs blijft draaien maw de hoeveelheid pellets per 10 seconden verandert.Het is wel niet normaal dat eens de temperatuur bereikt wordt er niks verandert aan de kachel, in principe valt die terug op eco mode wat wil zeggen minder toevoer , minder ventilatie en vooral doorgaan ook veel minder vlam.Indien jij op ecostand nog steeds een vlam tot in de nok hebt dan staat je pellettoevoer veel te hoog in ecostand.
    Als je niet in de instellingen van de kachel geraakt zou je het toch kunnen zien aan de uitlezing van de uitgangstemperatuur, in ecostand zou deze drastisch moeten dalen als deze gelijk blijft als bv in stand 4 dan is er zeker iets mis met de basisinstellingen.
    Je kachel nu reeds 's nachts laten branden lijkt me wat van het goede teveel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 5:00 pm

    Steven schreef:Cantodea,

    Er zijn meerdere fabrikanten die meer dan 1 merk hebben.

    Dat hoeft niet vreemd te zijn.


    Mvg,


    Steven

    Ik weet dit wel, maar je vind er verder niet veel van terug van dit merk en Piazzetta heeft een budgetlijn Superior
    genaamd, daarom vind ik het wat eigenaardig dat Westminster nog een budgetlijn zou zijn van Piazzetta?

    Cantodea
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van pedro ma okt 05, 2009 5:08 pm

    Steven schreef:Ik kan mijn kachel zo instellen dat bij het behalen van een bepaalde temp gedurende een bepaalde periode, de kachel zichzelf uitzet.

    Economisch zal het wel niet zijn.

    Een thermostaat van een pelletkachel reageert ook niet zo snel (bij mij toch niet)

    Een pelletkachel opzetten als de temp 20 graden is in huis, dan heb je snel te warm.

    Het moet zeker mogelijk zijn om de pellettoevoer te verminderen en ook de snelheid van de convectieventilator.

    Op de pelletkachel staan er waarschijnlijk verschillende vermogensstanden, maar in de setup kan je die nog eens beïnvloeden.

    Mvg,


    Steven

    En kan de kachel dan ook weer uit zichzelf opstarten als de temperatuur te laag wordt in huis Steven?

    Grtzzzz


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van steven ma okt 05, 2009 5:13 pm

    Pedro,

    Zo ver heb ik het nog niet laten komen.

    Ik zal het eens testen.

    Gaat dat bij u niet?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gast ma okt 05, 2009 5:35 pm

    Ja ik weet zeker dat de kachel een uitschakelfunctie heeft, dat is wat ik ook vermeld heb! dat de ingestelde temperatuur de voor hand heeft op de kamertemperatuur.
    Om de 10 sec pellets aanvoeren terwijl de temp is bereikt, noem ik geen laagste stand tot de vlam het bovenste plafond aanraakt.
    Jawel er kan een timer ingesteld worden, 7 dagen per week, per dag 2 instellingen, starten/stoppen.

    Maar als de kachel al niet werkt op manuele bediening wat ben ik dan met programeren?

    Ja ik weet wat energie verkwisting is, als dat kacheltje moet opstarten/stoppen.
    Daarom ook gekozen werd voor een andere verwarmingsbron.
    Ik zal moeten afwachten op de leverancier zijn bevinding, en deze vermelde al dat het niet normaal is.

    Eco stand om de 10 seconden! aanvoer van pellets, noem ik geen eco stand! als de vlam tot bovenaan raast.
    En als mijn laatste bericht goed wordt gelezen staat er duidelijk vermeld ingestelde temperatuur 10 °C de kamertemperatuur bedraagt nu 23°C, volle gaas en geen eco stand volgens mij.

    Ik zal afwachten tot anders wordt voorgesteld van de leverancier, en inzake hiervan weer beoordeling geven.

    Gesponsorde inhoud


    Temperatuur problemen Empty Re: Temperatuur problemen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 7:56 pm