de kachel die kapot ging op een half jaar tijd, begon met fout meldingen, nadien met uitvallen de technieker heeft toen alles zuiver gemaakt, maar nog bleef ze uit vallen. De rookafvoer waardes moeten normaal per stand (hoog of laag) blijven staan zoals ingesteld, maar deze kachel brande op de hoogste stand, en de waardes liepen op van 41% naar 100%. tijdens de oploop van deze waardes vielen er geen pellets waardoor de toko niet warmer dan 19° werd en pa bijna blauw zag van de kou.
Zelfs met de technieker uit de fabriek erbij vonden ze niet direkt wat de oorzaak was, dus na wat lang aandringen heeft men me een andere en zwaardere kachel geplaatst. en in no time is alles lekker warm, tot afgelopen week, nu begint ook deze kachel met hetzelfde probleem. De oorzaak zou kunnen zijn volgens mij: rookafvoermotor vuil en moeite krijgt met draaien daardoor wijzigende waardes van de rookafvoer, en/of de schoorsteen die niet volgens specificatie zou zijn, aan het uiteinde zit een 45° deze zou moeten vervangen worden door een 90° met een T_stuk zodat als iets uit de lucht valt (vliegtuig, regen of sneeuw ofzo) dit niet in de schoorsteen valt maar erdoor. Maar nu spreekt de invoerder de aanbeveling van de fabrikant tegen, omdat hij dit zo overal heeft gemonteerd en nergens problemen zoals deze heeft.(zegt die??)
Ik heb een mail van de technieker uit Italië waarin hij me meld dat de nieuwe rookafvoermotor opgestuurd is naar de invoerder, en eentje die zwaarder is. Maar ik vermoed dat alles door veel stof en assen komt...
Dus ik wacht weer nog effe af, als de ZOE dadelijk ook vaker uitvalt dan ga ik een niet meer lachen en wachten tot alles goed komt, maar eens in actie komen, heb ne goeie advocaat he...
groetjes Nico