spartherm schreef:Hoi forumcollega's
ik heb onlangs 135 euro betaald voor een onderhoud. Er zijn er die dat veel vinden. Ikzelf vond het ook veel maar als ik zie wat deze technieker gedaan heeft vind ik het een normale prijs.
Nu wat hebben jullie betaald en wat hebben ze gedaan.
Als je het één keer gezien hebt, denk ik wel het volgende keer zelf te kunnen.
spartherm.
sparthem
je vroeg me gisteren of ik al onderhoud had laten uitvoeren aan de kachel maar door al die heisa en het splitsen van de topic heb ik je nog niet van antwoord kunnen dienen.
toen ik men beide kachels heb aangekocht werdt er mij juist gezegd de kachels regelmatig te stofzuigen in alle hoeken en kanten ,ze steunden erop zeker een T-stuk te plaatsen,tegen condens en vuil en dat was het dan ,verder werd er over onderhoud niets meer gezegd
ieder verstandige belg weet ook intussen dat een schoorsteen eenmaal per jaar dient schoongemaakt te worden wat ik dan ook doe
ik heb men handleidingen al enkele malen gelezen en meer staat daar ook niet in wat onderhoud betreft.
zolang de kachel brand zoals den 1 dag ,blijf ik er verder af.want konstant aan alles zitten prutsen en demonteren is geen goede zaak.
ieder merk zal wel zen kinderziektes en zwakke punten hebben maar dat zie ik wel wanneer het voorval zich voordoet.
natuurlijk kan ik goed begrijpen dat niet iedereen een doe het zelver is of het niet wil zijn ,deze mensen doen een beroep op derden maar een prijskaartje hangt daar aan vast wat ik maar heel normaal vindt--arbeid moet beloont worden--er is daar al veel over gediscuceerd maar dat hoeft helemaal niet want de klant blijft aanwezig bij zen kachel,ziet wat er gebeurd en kan oordelen over wat ie moet betalen,is het te veel geweest dan versliest de installateur een klant en slechte reclame.
in een vroeger leven was ik automekanieker ,daar gebeuren pas rare dingen,in vele gevallen ben je nooit bij je wagen aanwezig als er iets aan gebeurd en heb je als klant geen overzicht que uren werk of wisselstukken die zijn gebruikt.
het is natuurlijk ook zo dat iedere zelfstandige het risico niet zal nemen om een klant te verliezen en bij het zien van slijtage van onderdelen vlug zal overgaan tot vervanging ervan
nog een laatste voorbeeld;
als jij je voertuig binnen doet om klaar te zetten voor de jaarlijkse automobielinspectie moet de garagist jou een blanco keuringskaart kunnen afleveren/anders krijgt ie commentaar
ik ga al 40 jaar zo naar keuring zonder iets na te zien ,maar heb dan ook regelmatig een opmerking op de kaart staan.
ik werk aan iets als het echt nodig is en bij men kachel zal het niet anders gebeuren,ik ben wel zeer ATTENT en hou ALLES in de gaten dat wel
waarom zou ik ook op dit forum vertoeven,nee niet om moppekens te vertellen maar om steeds bij te leren en wat je zelf doet doe je meestal beter
groeten fleur