Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 31 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 31 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    buis luchttoevoer


    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 7:43 pm

    @ windaddict en drieske ...
    ben blij dat ik weer een paar medestanders heb gevonden voor het extern aantrekken van verbrandingslucht ! In onze vorige woning hadden wij ook het "koude voeten syndroom" veroorzaakt door koude lucht die langs spleten en kieren werd aangezogen door onze houtcassette.
    Ik zwoer toen een eed > nooit meer binnenlucht !
    Wij hadden hier geen andere oplossing dan recht van buiten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 7:45 pm

    Bedankt Ann, ik ga eens met Urbain "Energiek Schoten" bestuderen hoe wij er het best bijgeraken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 8:22 pm

    zijn er hier mensen die het rechtstreeks naar buiten hebben gedaan en die problemen hebben gehad met het opstarten van hun kachel?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo dec 23, 2009 9:49 pm

    Els schreef:zijn er hier mensen die het rechtstreeks naar buiten hebben gedaan en die problemen hebben gehad met het opstarten van hun kachel?

    Ik zuig rechtstreeks lucht van buiten aan, en dit werkt prima, ook bij koud weer!!!

    MVG, Benny67
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van GeertM do dec 24, 2009 9:09 am

    @Hobbymachine,

    Staat zo in de handleiding van het toestel, ik citeer :

    "Indien de temperatuur lager is dan 3°C, waardoor de elektrische weerstand niet rood kan opgloeien, of indien de weerstand tijdelijk buiten werking is, kunt u de kachel manueel met een aanmaakblokje aansteken."

    Doordat ik zo goed isoleerde en liever geen risico neem met verwarming bij panne, heb ik de voorkeur gegeven aan twee laagvermogen EdelKamin Irissen ipv één zwaarder model.
    Blijkbaar is de verwarmingsweerstand bij de Irissen niet echt zwaar ...

    De installateur bevestigde enkel dat dit wel eens het geval kan zijn, met enkele graden afwijking (vandaar de 0°C).

    Ik ben zéér tevreden over de installateur en alle werken voor buizen werden door mijzelf gedaan in samenspraak met m'n installateur, dus geen sprake van luiheid of dergelijke van de installateur ...

    Nu, gisteren m'n tweede ook op de kelder aangesloten en alles werkt prima en doordat ik uit m'n kelder aanzuig is de temperatuur van de aangezogen lucht wel iets hoger en hoef ik geen gaten in de buis te maken zoals Ann zegt. Na de vries kan ik eindelijn m'n balansventilatie aansluiten en weet niet wat de impact zou zijn van gaten in de buis ook niet (vermoedelijk zou m'n ventilatie wel eens lucht kunnen zuigen via die gaten in die buis en op die manier voor problemen kunnen zorgen. Beter voorkomen dan genezen dus Smile).

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast do dec 24, 2009 12:18 pm

    Els schreef:zijn er hier mensen die het rechtstreeks naar buiten hebben gedaan en die problemen hebben gehad met het opstarten van hun kachel?

    Ik trek de verse lucht via de garage die tegen het huis aan staat. Niet rechtstreeks van buiten, maar het is er wel lekker fris. Tot op heden geen problemen met opstarten en het heeft geleid tot minder tocht in huis.

    Peter.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast do dec 24, 2009 3:29 pm

    Geert, dat van die installateurs is uiteraard geen algemene stelling, er zit echter bij de installateurs van pelletkachels en zonnesystemen meer kaf dan koren, dat lees je op de diverse fora ... je moet niet lang zoeken.
    Het kan inderdaad zijn dat sommige kachelmerken een gloeibougie gebruiken met een lager vermogen alhoewel ik er de reden niet van zie gezien er diverse soorten pellets zijn en de ene ook rapper zal branden dan de andere. Ze verhitten de aangezogen lucht en met deze hete luchtstroom worden de pellets ontstoken. 'k Vraag mij af of dan enige °C op de aangezogen lucht belangrijk kunnen zijn. Enfin, als het in de handleiding staat ....
    Met balansventilatie moet je inderdaad voorzichtig zijn, dit is eigenlijk een systeem voor een potdicht gesloten woning. Als het een systeem met warmterecuperatie is moet je toch op de één of andere wijze buitenlucht (kelderlucht) gebruiken.
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van GeertM do dec 24, 2009 3:40 pm

    HobbyMachine,

    Weet dat er inderdaad veel cowboys tussen zitten, heb zelf meer dan een jaar op zoek geweest naar een goede en dan bij hem kachels gekocht.

    De balansventilatie is idd met warmterecuperatie (96%) en de boel zit idd potdicht (op één raam na dat altijd open staat zolang de ventilatie nog niet aan ligt - af en toe een beetje zuurstof kan wonderen doen Smile). Omdat ik de lucht voor m'n ventilatie niet uit m'n kelder kan trekken, zuigt het systeem (indien nodig) wat warme lucht uit de kamer waar hij staat. Op termijn wil ik lucht trekken 30 meter ver uit m'n tuin met buizen op 1m diepte, maar dat is voor later als ik opnieuw weer wat hoesting heb om te verbouwen ...

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di jan 19, 2010 5:50 pm

    ik terek nog altijd de verbrandings lucht vanuit de ruimte ,heb geen tocht of dergelijke ,en ben zeer tevreden van mijn kachel,de verkoper van mijn kachel raade me zelfs aan de lucht van uit de ruimte te halen ,heb ze nu 2 jaar heb al 5 ton pellets verstookt en ben zeer tevreden
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Philip di jan 19, 2010 7:52 pm

    rechtstreeks aansluiting op buitenmuur
    onstekingsfase duurt steeds evenlang op 7 minuten voledige vlam of het zoals vandaag vochtig is of het zopas koudere weer geen verschil gemerkt


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo jan 20, 2010 8:51 am

    bnsbart, zo zie je maar dat iedereen op zijn eigen manier tevreden is over de gebruikte werkwijze, al lijkt het niet echt logisch dat er bij verbruik van 10-tallen m³ binnenlucht geen aanvoer van verse lucht zou gebeuren, en je hoeft dat daarom niet te voelen hoor !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo jan 20, 2010 3:14 pm

    onze iris+ betrekt ook buitenlucht - een buis van 40 mm recht door de muur, 2 bochtjes van 45° buiten naar beneden - nog nooit problemen gehad bij opstarten, ook niet bij -15°, hoge vochtigheid...

    Erwin
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast wo jan 20, 2010 10:31 pm

    White Magician schreef:onze iris+ betrekt ook buitenlucht - een buis van 40 mm recht door de muur, 2 bochtjes van 45° buiten naar beneden - nog nooit problemen gehad bij opstarten, ook niet bij -15°, hoge vochtigheid...

    Erwin




    zou die lucht van -15 graden wel goed zijn als die in de branderpot geblazen wordt van 900 graden --gietijzeren branderpotten barsten vaak wat?





    gr fleur
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Block do jan 21, 2010 11:48 am

    Koude lucht is zuurstofrijker, dus alleen maar voordelen zou ik denken. Ik denk niet dat je schrik moet hebben voor temperatuurschommelingen van je branderpot of dergelijke. Dat beetje lucht per seconde is direct heet(waarschijnlijk al warm voor het aan de brander is).


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di feb 09, 2010 9:39 pm

    Hier ook PVC-buis recht naar buiten met rooster er voor.
    Nooit problemen gehad met opstarten.

    Groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di feb 09, 2010 9:54 pm

    betreffende die "koude" lucht - buitenlucht van 10°C of -15°C, een verschil van 25°C, ten opzichte van die 900°C in de branderpot maakt dat procentueel érg weinig verschil - ik zie erg in ieder geval geen graten in... - bij vochtige lucht, dat zou ik me nog enigzins kunnen voorstellen, maar in de praktijk blijkt geen enkel nadeel - alleen maar voordelen (mijn ervaring hé)

    Erwin
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di feb 09, 2010 10:03 pm

    White Magician schreef:betreffende die "koude" lucht - buitenlucht van 10°C of -15°C, een verschil van 25°C, ten opzichte van die 900°C in de branderpot maakt dat procentueel érg weinig verschil - ik zie erg in ieder geval geen graten in... - bij vochtige lucht, dat zou ik me nog enigzins kunnen voorstellen, maar in de praktijk blijkt geen enkel nadeel - alleen maar voordelen (mijn ervaring hé)

    Erwin




    ik stel me daar toch vragen bij aangezien thermorossi 7000 GEEN uitlaat voorziet aan zijn kachel en binnenlucht wordt aangezogen ?? study
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van ann di feb 09, 2010 10:21 pm

    Bij de vorige modellen van Thermorossi was er inderdaad wel een externe luchtaanvoer. Zij hebben inderdaad geopteerd om deze weg te laten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gast di feb 09, 2010 10:32 pm

    ann schreef:Bij de vorige modellen van Thermorossi was er inderdaad wel een externe luchtaanvoer. Zij hebben inderdaad geopteerd om deze weg te laten.





    daarvoor moet toch een verklaarbare reden zijn ANN
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van ann di feb 09, 2010 10:36 pm

    Ik vermoed dat inderdaad luchtvochtigheid een rol zal gespeeld hebben doch volgende week woensdag ben ik er en vraag ik het eens na.

    Gesponsorde inhoud


    buis luchttoevoer - Pagina 2 Empty Re: buis luchttoevoer

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 3:09 pm