van GeertM do 24 dec 2009 - 9:09
@Hobbymachine,
Staat zo in de handleiding van het toestel, ik citeer :
"Indien de temperatuur lager is dan 3°C, waardoor de elektrische weerstand niet rood kan opgloeien, of indien de weerstand tijdelijk buiten werking is, kunt u de kachel manueel met een aanmaakblokje aansteken."
Doordat ik zo goed isoleerde en liever geen risico neem met verwarming bij panne, heb ik de voorkeur gegeven aan twee laagvermogen EdelKamin Irissen ipv één zwaarder model.
Blijkbaar is de verwarmingsweerstand bij de Irissen niet echt zwaar ...
De installateur bevestigde enkel dat dit wel eens het geval kan zijn, met enkele graden afwijking (vandaar de 0°C).
Ik ben zéér tevreden over de installateur en alle werken voor buizen werden door mijzelf gedaan in samenspraak met m'n installateur, dus geen sprake van luiheid of dergelijke van de installateur ...
Nu, gisteren m'n tweede ook op de kelder aangesloten en alles werkt prima en doordat ik uit m'n kelder aanzuig is de temperatuur van de aangezogen lucht wel iets hoger en hoef ik geen gaten in de buis te maken zoals Ann zegt. Na de vries kan ik eindelijn m'n balansventilatie aansluiten en weet niet wat de impact zou zijn van gaten in de buis ook niet (vermoedelijk zou m'n ventilatie wel eens lucht kunnen zuigen via die gaten in die buis en op die manier voor problemen kunnen zorgen. Beter voorkomen dan genezen dus
).
Cheers,
Geert