Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 57 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 56 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?


    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast zo 7 feb 2010 - 20:20

    Na veel wikken en wegen is de knoop hier dan toch ook doorgehakt, en de beslissing gevallen.
    De ketel is besteld.
    Het is de SHT TDA15 geworden, combiketel hout/pellets.
    Plaatsing zodra de stookolietank van de huidige mazoutketel leeg is, waarschijnlijk voorjaar/zomer dit jaar.
    Zal gekoppeld komen aan 2.000L buffer (2x1.000L).

    Ik hou jullie op de hoogte zodra we verder staan met de installatie.

    11221
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast vr 12 feb 2010 - 7:04

    Wij hebben hier een ketel van het merk scotte , een woody 30kw.
    Wij hebben 350m³ te verwarmen . In de badkamer vragen we 23° en het woongedeelte 22° à 22.5°.
    We laten hem nooit onder de 19° zakken. Ons verbruik van begin oktober tot begin februari is ongeveer 150 zakken. Wij zijn heel tevreden .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast vr 12 feb 2010 - 19:31

    Onze ketel verwarmd ook ons warm water , een boiler van 200liter.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast zo 14 feb 2010 - 9:28

    Ook hier (eindelijk) een pelletketel.
    Installatie voorzien eind deze maand.
    Pelletketel Hargassner Classic 22 Kw ketel met lambdasonde, 300 liter zonneboiler voor sww productie en 2 thermische zonnepanelen. Benieuwd wat dat zal geven.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast ma 15 feb 2010 - 9:57

    jma schreef:Ook hier (eindelijk) een pelletketel.
    Installatie voorzien eind deze maand.
    Pelletketel Hargassner Classic 22 Kw ketel met lambdasonde, 300 liter zonneboiler voor sww productie en 2 thermische zonnepanelen. Benieuwd wat dat zal geven.
    Hou ons op de hoogte Johan van je installatie, met de nodige foto's.
    Al bij al is het hier in België nog een (te) weinig gekend systeem, zo'n pelletketels/houtketels.
    Installateurs plaatsen liever gasketels ter vervanging van mazoutketels, dan dat ze je een voorstel doen met hout of pellets.

    11221
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast ma 15 feb 2010 - 19:24

    jma schreef:Ook hier (eindelijk) een pelletketel.
    Installatie voorzien eind deze maand.
    Pelletketel Hargassner Classic 22 Kw ketel met lambdasonde, 300 liter zonneboiler voor sww productie en 2 thermische zonnepanelen. Benieuwd wat dat zal geven.
    Prachtige installatie, was voor ons iets te duur Crying or Very sad . Hou ons op de hoogte hé.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast wo 17 maa 2010 - 14:23

    Hey allen,

    Ben een tijdje niet meer op het forum geweest Embarassed maar kwam nu toch op deze draad uit.

    In 2006 hebben we onze verouderde mazoutketel, inclusief 5000 l ondergrondse tank, buitengesjot en ik kan u verzekeren, het was een hele last van m'n schouders cheers

    Eind 2006 hebben wij een watergedragen (inbouw)kachel van Lechma laten plaatsen. De PL190 - 24KW - met glasraam verdeeld in drie delen ( http://www.lechma.be/index.php?p=1_2_Producten ). Dit in afwachting van de ketel, waarover zodadelijk meer. Doordat we op dat moment enkel onze 5 radiatoren aangekoppeld hadden, was het wel een beetje kunst en vliegwerk om te voorkomen dat de kachel zou oververhitten. In maart 2007 is onze 1000 l buffer ( http://www.solarfocus.at/html/okozon_schichtspeicher.html ) aangekoppeld en dan ging het heel wat gemakkelijker. Een paar maanden later is onze 24kW pellets/brandhout combinatieketel ( http://www.solarfocus.at/html/therminator_ii.html ) bij aangekoppeld wat het stoken veel comfortabeler maakte.
    In de buffer steekt buiten een spiraal voor zonnecollectoren ook een spiraal voor het opwarmen van het SWW. Zonnecollectoren hebben we nog niet, dus moeten we in de zomer ongeveer 1 keer per week een lading brandhout stoken. Naargelang we het stookseizoen naderen verhoogt de stookfrequentie tot een punt waar we eigenlijk meer dan één keer per dag de ketel zouden moeten aansteken. Op dat moment schakelen we over op pellets. Regelmatig wordt nog wel bijgestookt met de kachel. Die staat in de woonkamer en terwijl ik meestal met T-shirt in mijne zetel zit te zweten (op het tochtigste plaatske in de woonkamer nb) zitten mijn 4 vrouwen onder een dikke fleece bijna te bibberen, met de kachel áán. Het zijn echte koulijers amai .
    Ons huis is er een van 1957, met links en rechts nog de nodige tochtkieren, en koudebruggen rond alle muuropeningen van ik ga u daar gaan hebben. Maar in 2008 hebben we wel de spouw laten volblazen met PUR. Toegegeven niet de beste keuze, maar in onze situatie de meest efficiënte. In het dak zitten weliswaar 12 cm glaswol, maar we hebben geen onderdak. Al een geluk dat we goed aansluitende pannen hebben, zodat de sneeuw toch nog redelijk lang op het dak blijft liggen. Ook hier zal in de loop van de jaren de isolatie aangepakt worden zodat het verbruik serieus naar beneden kan.
    Vroeger zaten we met mazout aan een verbruik van 3500 - 4000 l per jaar zonder dat we het écht warm hadden, terwijl we warm water hadden van een elektrische boiler (150 l) die juist te klein was voor een gezin van 6, zodat we niet toekwamen met enkel op nachttarief te verwarmen.
    Sinds 2006 hebben wij 16 stère gemengd brandhout, 838 zakskes pellets, en een hoop gratis brandhout (gevelde bomen uit de tuin en palletten links en rechts gekregen) gestookt, wat ons in totaal 3.983,69 € gekost heeft, zonder transportkosten voor het zelf ophalen van de pellets (tot nu toe een keer of 11 zelf moeten rijden). Met mazout zouden we in dezelfde periode pakweg 11.500 liter verstookt hebben (iemand een gooi doen naar wat die gemiddeld zouden gekost hebben?) en voor de boiler schat ik het verbruik op een 9.000KW voor die periode (da's ongeveer 8 KW per dag) aan gemiddeld 16 cent komt dat op een kleine 1400 € elektriciteit. Alhoewel de installatie in z'n geheel niet echt goedkoop was, denk ik dat we op niet al te lange termijn profijt gaan doen. Bovendien kan je voor een installatie zoals de onze (combinate pellets/brandhout) voor een (groot) gedeelte in je eigen brandstof voorzien, een niet te versmaden bonus.
    Het stookseizoen van 2007-2008 hebben we 5 palletten of 305 zakskes gestookt, stookseizoen 2008 - 2009 waren dat 4 palletten of 262 zakskes, en voor dit seizoen zijn we net aan pallet 5 begonnen, met nog 60 van de 331 zakskes over.
    Bij het koude weer van de voorbije maanden mag je toch rekenen dat we aan 2 zakskes per dag zitten.
    Buiten het feit dat je niet het gemak hebt van een (quasi) continu aanvoer van brandstof zoals dat wel het geval is bij gas of mazout, zie ik vooral voordelen. OK, je hebt er werk aan, maar dan heb je ook meer dan één keer warmte van je brandstof Cool .
    Wie wil mag gerust eens komen kijken.

    Groetjes,
    Frank


    Laatst aangepast door FrankDH op do 18 maa 2010 - 8:33; in totaal 1 keer bewerkt
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Block do 18 maa 2010 - 6:54

    Hey Frank,

    waarom heb je eigenlijk spijt van je spouw te laten volblazen met PUR? Ik wil namelijk hetzelfde laten doen, hoewel het eigenlijk duur is.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast do 18 maa 2010 - 8:27

    Hallo Block,

    Op zich heb ik er geen spijt van.
    Er zijn wel een paar nadelen aan verbonden: niet erg ecologisch spul, alhoewel de PUR die bij ons gebruikt is volgens de plaatser op waterbasis is, en het vormt een dampSCHERM. Dat wil zeggen dat je daar rekening mee moet houden wat betreft binnenafwerking. Zowel naar buiten als naar binnen toe moet alles dampopen zijn. Naar buiten toe is meestal geen probleem tenzij je geglazuurde gevelstenen hebt. Naar binnen toe is wat anders, vooral opletten dat ge geen latex verf gebruikt om uw muren te schilderen.
    Ik vond overigens dat het qua prijs nog meeviel: 18€/m² (correctie in vorige post: geplaatst in 2008) bij een dikte tot, als ik mij goed herinner, 5 cm.

    Groetjes,
    Frank
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Block vr 19 maa 2010 - 6:59

    Zijn er eigenlijk nog andere alternatieven buiten PUR om achteraf in te laten spuiten?


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van player vr 19 maa 2010 - 7:08

    Volgens mij bestaat er zoiets als thermoparels en ook een soort vlokken.
    Deze producten zijn dampopen. Het nadeel blijkt (geen ervaring) dat dit na x aantal jaren zou kunnen zakken.


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast vr 19 maa 2010 - 8:25

    Die hebben we ook bekeken, maar daar bleken in onze situatie ook praktische problemen aan verbonden, ik denk dat die te maken hadden met ondicht binnenspouwblad en/of ongelijke spouwdikte o.i.d. (flok, al effe geleden, hoe snel dat ne mens vergeet Sad ). Na afwegen van voor en tegen hebben we uiteindelijk toch voor de PUR gekozen.
    Vroeger werd ook nog wel eens SLS020 ingespoten (soort van microbollekes), maar daar moeten spouwbladen perfect luchtdicht voor zijn anders ziet de ruimte waar een lek is eruit alsof er ne grote zak bloem ontploft is affraid . Zo ver ik weet worden die in België niet meer gebruikt. Je kan misschien eens een kijkje nemen op het Energieforum ( http://www.ecobouwers.be/forum/ ) en daar je licht opsteken.

    Groetjes,
    Frank
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast ma 9 aug 2010 - 13:52

    Verschillende mensen hebben hier wat uitleg gegeven over hun pelletketelinstalatie. Graag had ik eens geweten wat jullie zo betaalden voor een volledige installatie (ketel, boiler, aansluiting …).

    Momenteel hebben wij een pelletkachel, maar we zouden toch graag cv hebben en warm water is nog via elektrische boiler. Dus pelletketel interesseert me wel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast ma 30 aug 2010 - 22:52

    Liesi schreef:Verschillende mensen hebben hier wat uitleg gegeven over hun pelletketelinstalatie. Graag had ik eens geweten wat jullie zo betaalden voor een volledige installatie (ketel, boiler, aansluiting …).

    Momenteel hebben wij een pelletkachel, maar we zouden toch graag cv hebben en warm water is nog via elektrische boiler. Dus pelletketel interesseert me wel.

    Je moet toch snel rekenen op een +/- 15000 € voor de CV ketel. Volledig af en aangesloten. Nu, van mij zat daar ook nog diverse leidingen tussen en 2 pompgroepen voor de radiatoren. Enkel de radiatoren zijn blijven staan met hun leidingen in de vloer. Al de rest is vernieuwd.
    Er is eveneens een zonneboiler geinstaleerd. dan kom ik op +/- een 20000 € inclusief 6% btw.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast do 2 sep 2010 - 21:12

    Hier zal dat toch ook een 25.000€ zijn, alles meegerekend.
    Ketel, zonnecollectoren, zonneboiler + Buffer, pompen, leidingen (dit loopt ook op!), buisisolatie, elektrische aansluiting, ....

    Maar een deel van deze kosten (zonnecollector, ...) staan eigenlijk los van de ketel.

    We zijn momenteel de elektrische aansluitingen aan het voorzien, zodat we eind september toch de opstart kunnen doen. Tot dan moeten we het doen met de zon (wat tot op heden perfect lukt).
    Zonneboiler staat momenteel op 60° boven, 50° onder (1000L), dus daar kunnen we even mee voort.
    Met het zacht weer van de laatste dagen moeten we nog niet stoken, maar het wordt toch tijd dat we de installatie operationeel krijgen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast vr 3 sep 2010 - 8:16

    Je mag het totale prijskaartje inderdaad niet als absolute kost zien. Het is een investering waarvan je allereerst een gedeelte via subsidies en belastingsaftrek kan terug vorderen.
    Daarna kan je terugverdienen omdat je brandstof (pellets & de zon) goedkoper zijn dan gas of mazout.
    Je bent met een pelletketel CO2 neutraal wat dan weer een maatschappelijk belang dient en die je eigenlijk ook zou moeten meenemen in uw analyse. In elk geval, ben blij dat ik ook mijn steentje kan bijdragen. Daarbij komt het goed gevoel dat ik minder moet bijdagen aan de grillen van een of andere club van oliesjieks.

    De zonneboiler werkt inderdaad naar behoren met dit zelfs zachte weer. We halen ook hier moeiteloos 60°.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gast ma 13 sep 2010 - 23:03

    hallo iedereen ben nieuwe op het forum.
    mijn ervaring met pelletketels.
    Ben er momenteel tevreden over, het fijne aan mijn ketel is dat ik pellets hout en kolen kan gebruiken.en de kostprijs wel mee valt. Heb ongeveer 6000 euros betaald warmwater inbegrepen.


    Gesponsorde inhoud


    Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ? - Pagina 2 Empty Re: Hoeveel Belgen hebben een pellet CV-kachel ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za 5 okt 2024 - 19:45