Ik heb onlangs een ouder (1974) huis gekocht met een verouderde CV installatie (1986) op mazout.
Mijn eerste gedachte was van die mazout afstappen en het enige echte alternatief is aardgas. Nu is mijn vrouw na meerdere keuken-toonzalen te bezoeken overtuigd van koken op inductie en heb ik dus eigenlijk geen aardgas nodig (Aardgas leiding is trouwens nog niet aanwezig in de straat maar wel mogelijk).
Groot dilema dus:
- doe ik de kosten om aardas aan te vragen en gaswandketel te installeren
- blijf ik met mazout en een nieuw HR mazoutketel verder doen
- of 'riskeer' ik heel het boeltje op pellets te verwarmen
Al bij al zijn pelletkachels en vooral volledige pellet-CV installaties in ons belgenlandje redelijk nieuw. Verkooppraatjes als "de energie van de toekomst" zijn allemaal heel mooi en aannemelijk maar de waarheid is dat niemand een glazen bol heeft, en als morgen iedereen overstapt naar pellets zullen de prijzen ongetwijfeld ook de hoogte in gaan. Of de 'mode' waait over en binnen 10 jaar vind ik nergens meer pellets.
Bovendien is het een aanzienlijk huis dat ik moet verwarmen en heb ik ongeveer 35-40Kw nodig voor cv + sww en vind ik geen cv-pelletketel die dit aankan. Geld om te investeren in zonnepanelen heb ik op dit moment (lees de eerste 10 jaar) niet.
Dus ... mijn eigenlijk vraag: hoeveel Belgen hebben nu effectief een volledige CV + SWW installatie op pellets draaien in een ouder huis (dus niet [bijna-]passieve woning) ?
Alvast bedankt voor jullie meningen en reacties !
David
// edit: ik veronderstel dat ik bij de cv-pellet installatie de ondergrondse mazout citern van 10.000L kan hergebruiken mits de nodige aanpassingen ?