Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 32 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
steven
erwin
6 plaatsers

    op zoek ...

    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty op zoek ...

    Bericht van Gast wo sep 29, 2010 10:04 pm

    Ik heb grote interesse om een pelletkachel aan te schaffen.
    Ik ben hier al paar dagen het forum aan het lezen en heb hier al veel info gevonden en al veel geleerd, waarschijnlijk veel meer dan dat ik na een paar bezoekjes zou te weten komen bij verkopers.
    Dus dikke proficiat voor jullie forum, al is het wel heeeeel veel om te lezen.
    Ik ben al langs geweest bij 1 verkoper maar daar waren ze juist gestart met pelletkachels en de verkoopster wist er dus niks over en ik moest maar eens een afspraak maken. Dit maakte voor mij al geen te goede indruk.
    Ik ben dus op zoek naar verkopers met ervaring uit de regio Mechelen en zou het op prijs stellen mocht er iemand met een paar goeie referenties kunnen geven. Ik ben een vrouw dus dan denken de meeste ook nog eens dat ze me alles gaan kunnen wijs maken Smile

    Ik zoek een pelletkachel om mijn benedenverdieping mee te verwarmen, cv zou ik houden voor badkamer en zolderkamers mee te verwarmen. Mijn te verwarmen oppervlakte is ongeveer 145 m³, mijn huis is 9 jaar oud, heb dubbel glas maar is niet super geïsoleerd zoals het tegenwoordig moet.

    Waar ik daarstraks wel effe van geschrokken ben terwijl ik hier aan het lezen was, is dat je m³ gas x 1.70 kg moet doen voor zelfde resultaat, als ik dat hier voor mezelf dan uitreken (mijn verbruik 4163 m³ gas op een jaar, 70% voor verwarming, 2914,1 m³ x 1,7 kg = 4953 kg pellets op een jaar) dan kom ik ongeveer uit op 1288€ per jaar aan pellets terwijl ik voor men gas 1110,03€ heb betaald. Of zie ik dit verkeerd.

    Kortom ik kan nog veel info gebruiken.

    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast wo sep 29, 2010 10:42 pm

    kristel
    als je 1110 EURO betaald heb voor je gas
    dan als ik goe reken aan 0,75 CENT per kubiek
    dan reken ik uit dat je verbruik zo,n 1500 kubiek is ?????

    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast wo sep 29, 2010 10:52 pm

    ik heb mijn factuur hier nog liggen van de afrekening en daar staat bij mijn verbruik, 4.163m³ voor een heel jaar, dat komt op 1.110,03€ zonder nettarieven, heffing, toeslagen, ... maar die zal ik blijven hebben aangezien ik gas blijf nodig hebben
    mijn maandelijkse factuur is momenteel, 183,00€ per maand, enkel gas
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31574
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van erwin wo sep 29, 2010 11:01 pm

    die toeslagen en nettarieven worden procentueel op het verbruik geteld, dus als je minder verbruikt ook minder toeslagen.
    hoeveel heb je totaal betaald incl btw voor die 4163 m3
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast wo sep 29, 2010 11:04 pm

    Beste Kristel

    je hebt een te verwarmen ruimte van ongeveer 60 vierkante meter
    je zou dan een pelletkachel kunnen aanschaffen van ongeveer 9 a 11 kw
    zo'n kachels verbruik gemiddeld een 2 a 3 ton per stookseizoen wat resulteert in 500 a 750 € aan pellets (laat ons overdrijven en 850 € zeggen tijdens een zeer strenge winter) ! Dit lijkt me nog veel zuiniger dan uw huidige verwarming + een pelletkachel is veel gezelliger en milieuvriendelijker !!

    Veel succes met je zoektocht


    Grts Frank
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 12:07 am

    Kristel, wel niet vergeten de aankoop van het kacheltje erbij te tellen en dan kom je eerste jaar wel een pakje hoger, maar het jaar erop zit je voordeliger.

    groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 6:11 am

    Ik heb totaal betaald aan aardgas: 1904,07€ incl. btw, waarvan 1336,13€ enkel voor gebruikte aardgas incl. btw.rest zijn de distributiekosten, heffing enz.
    Ik zou mijn huidige cv nog wel nodig hebben om badkamer (1ste verdiep) en 2 zolderkamers (2de verdiep) te moeten verwarmen, dus ik ga gas blijven betalen, ook om te koken en warm water.
    Ik zit inderdaad ook met de investering van de kachel zelf maar die zou zich wel moeten terugverdienen als het effectief zuiniger is om mee te verwarmen en me de beloofde 30% à 40% en soms zelfs 50% (als ik de reclame mag geloven) oplevert. Maar daar maak ik me nu juist zorgen over. Is het effectief wel zo goedkoper?

    Kristel
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van steven do sep 30, 2010 7:07 am

    Kristel,

    Ik heb vorig jaar ongeveer 400 euro uitgegeven aan verwarming


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 8:19 am

    kristel schreef:Ik heb grote interesse om een pelletkachel aan te schaffen.
    Ik ben hier al paar dagen het forum aan het lezen en heb hier al veel info gevonden en al veel geleerd, waarschijnlijk veel meer dan dat ik na een paar bezoekjes zou te weten komen bij verkopers.
    Dus dikke proficiat voor jullie forum, al is het wel heeeeel veel om te lezen.
    Ik ben al langs geweest bij 1 verkoper maar daar waren ze juist gestart met pelletkachels en de verkoopster wist er dus niks over en ik moest maar eens een afspraak maken. Dit maakte voor mij al geen te goede indruk.
    Ik ben dus op zoek naar verkopers met ervaring uit de regio Mechelen en zou het op prijs stellen mocht er iemand met een paar goeie referenties kunnen geven. Ik ben een vrouw dus dan denken de meeste ook nog eens dat ze me alles gaan kunnen wijs maken Smile

    Ik zoek een pelletkachel om mijn benedenverdieping mee te verwarmen, cv zou ik houden voor badkamer en zolderkamers mee te verwarmen. Mijn te verwarmen oppervlakte is ongeveer 145 m³, mijn huis is 9 jaar oud, heb dubbel glas maar is niet super geïsoleerd zoals het tegenwoordig moet.

    Waar ik daarstraks wel effe van geschrokken ben terwijl ik hier aan het lezen was, is dat je m³ gas x 1.70 kg moet doen voor zelfde resultaat, als ik dat hier voor mezelf dan uitreken (mijn verbruik 4163 m³ gas op een jaar, 70% voor verwarming, 2914,1 m³ x 1,7 kg = 4953 kg pellets op een jaar) dan kom ik ongeveer uit op 1288€ per jaar aan pellets terwijl ik voor men gas 1110,03€ heb betaald. Of zie ik dit verkeerd.

    Kortom ik kan nog veel info gebruiken.

    Kristel

    Deze intro zou ik zelf kunnen geschreven hebben. Wij zijn hier ook op zoek naar een pelletkachel en verdeler in de buurt van Mechelen. We wonen nml in Puurs (2870)
    Ik weet niet in hoeverre het toegelaten is om op het forum verder te praten over aanbiedingen, maar misschien kunnen we via pm gezamenlijk eens van gedachten wisselen.

    Laat gerust iets weten.

    ps: de verdeler moet niet uit de regio komen. Maar ik denk dan aan de service na verkoop. Indien je je blauw betaald aan verplaatsingskosten voor levering van de kachel of jaarlijks onderhoud is dat misschien toch wel best te vermijden.


    Laatst aangepast door Luk op do sep 30, 2010 8:31 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : ps:)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 8:24 am

    kristel schreef:Ik heb totaal betaald aan aardgas: 1904,07€ incl. btw, waarvan 1336,13€ enkel voor gebruikte aardgas incl. btw.rest zijn de distributiekosten, heffing enz.
    Ik zou mijn huidige cv nog wel nodig hebben om badkamer (1ste verdiep) en 2 zolderkamers (2de verdiep) te moeten verwarmen, dus ik ga gas blijven betalen, ook om te koken en warm water.
    Ik zit inderdaad ook met de investering van de kachel zelf maar die zou zich wel moeten terugverdienen als het effectief zuiniger is om mee te verwarmen en me de beloofde 30% à 40% en soms zelfs 50% (als ik de reclame mag geloven) oplevert. Maar daar maak ik me nu juist zorgen over. Is het effectief wel zo goedkoper?

    Kristel

    Beste Kristel,

    Er zijn momenten geweest dat de brandstofprijzen aan 1€ stonden dat je op een besparing uitkwam van een 40%, als je dit echter nu gaat bekijken zal je merken op een besparing te zitten van een 20% tov van stookolie of aardgas. Dit betekent echter niet dat pelletverwarming slecht is, absoluut niet. Maar het hangt uiteraard van vele factoren af. De prijs van de pellets bijvoorbeeld, 3.2€ per zak tot 4.5€ per zak. Als je dit bekijkt op jaarbasis een enorm verschil. Indien je een kelder zou hebben een een kleine inox tank zou kunnen laten lassen voor onder bulk te leveren zit je nog op een 150€ per ton. Daar bespaar je dan weer meer maar moet je emmers vullen aangezien een automatisch vul systeem op een zichtbare kachel niet echt mooi uitziet. Maar de mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Je laten bijstaan door de juiste persoon is al een belangrijk begin.

    Groeten,

    Vandebosch
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 9:08 am

    Als het technisch mogelijk is kan je ook overwegen om een pelletkachel met cv-unit te gebruiken.
    Hier heb je ook het voordeel dat je deze kan inbrengen bij je belastingen.


    Laatst aangepast door steefjeqv op do sep 30, 2010 9:11 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : edit:belastingvoordeel)
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van jeanhup do sep 30, 2010 9:56 am

    Inderdaad: waarom neem je geen pelletkachel met CV-aansluiting? Voor een relatief geringe meerprijs heb je een CV versie
    Een goede 14kW pelletkachel met CV-aansluiting heb je al vanaf €2500 incl. BTW. Dan moet je eigenlijk nog een buffervat erbij nemen en dan ben je (qua materiaal) klaar voor maximaal €3500,-. Wel nog even aansluiten. Kost je ook nog een paar honderd Euro.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 3:32 pm

    Mijn hele cv-installatie omschakelen vind ik nogal drastisch, ik zou het liever eerst proberen om er mijn woonkamer en open keuken mee te verwarmen. Ik zou dan draagbare thermostaat hangen in badkamer zodat mijn cv enkel daar geeft en dat samen met de zolderkamers. Momenteel kan ik zo'n grote investering ook niet dragen.
    Ik wil het hier beneden gezellig warm aan economische prijs
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Philip do sep 30, 2010 8:54 pm

    vorig jaar 1 pal mandi + een twintigtal test zakjes opgefikt

    verder heb ik ook een 65m² te verwarmen dit lukte met mijn extraflame zelfs veel te goed ,zelfs tijdens de strenge vorst periode
    brande de kachel nooit hoger dan stand 1 (1-5)en was het 23° en 7 meter verder in de keuken 21°
    mijn bovenverdiep word verwarmd op gas cv en een draadloze thermostaat waarvoor je ook 200 en meer € moet voor neertellen ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 9:14 pm

    Philip schreef:vorig jaar 1 pal mandi + een twintigtal test zakjes opgefikt

    verder heb ik ook een 65m² te verwarmen dit lukte met mijn extraflame zelfs veel te goed ,zelfs tijdens de strenge vorst periode
    brande de kachel nooit hoger dan stand 1 (1-5)en was het 23° en 7 meter verder in de keuken 21°
    mijn bovenverdiep word verwarmd op gas cv en een draadloze thermostaat waarvoor je ook 200 en meer € moet voor neertellen ^^

    hoeveel kwh heeft je kachel? en welke prijs moet ik me voorstellen bij een pallet en 20-tal zakjes, want kan dat niet zo direct inschatten.

    groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 9:17 pm

    Steven schreef:Kristel,

    Ik heb vorig jaar ongeveer 400 euro uitgegeven aan verwarming

    Zijn dit dan enkel de pellets of je cv ook erbij? of enkel cv? en met welk kachel vermogen?
    Veel vragen allemaal maar ik moet nog veel leren.

    Groetjes
    Kristel
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van petrah do sep 30, 2010 9:40 pm

    kristel , wij hebben een paar winters terug een pelletkachel gekocht , diezelfde winter hebben wij voor ongeveer 400 euro's pellets gebruikt , en dat jaar 1000 euro terugontvangen van de gasleverancier , wij betalen nu nog voor het koken en badkamergebruik op gas , ook stookt onze cv nog op gas ,die is zelden aan maar voor boven en de badkamer is hij nog wel nodig, hij wil nog wel eens overdag aangaan, maar als wij thuiskomen en de pelletkachel gaan gebruiken stopt de cv , mijn ervaring is dus een lagere energierekening , en een veel gezelliger en behaaglijke warmte van de kachel , maar nog wel de zekerheid terug te kunnen vallen op de cv . ik denk dat er ook een grote besparing is in het na-en voorjaar , met de cv wordt gelijk het hele huis verwarmt , met de kachel even de 'kou' uit de kamer , en het is dus voldoende met een paar kilo pellets te stoken , ook is het hier in nederland , hoe meer je gebruikt aan gas , des te meer belasting betaal je , weinig belasting op de eerst 1000 kuub en zo oplopend onder de noemer van ''de vervuiler betaald'' dus ook op die belasting besparen wij nu flink
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 10:02 pm

    petrah,

    welk merk van kachel hebben jullie en wat is het vermogen?
    mijn gas wil ik ook nog houden, je weet maar nooit, kachel kapot, niemand die meteen kan komen, waarschijnlijk zijn het dan buiten vriestemperaturen en zit ik hier in de kou, daarom wil ik zeker mijn gas behouden, zeker ook omdat ik totaal geen ervaring heb met pellets en ook niemand in mijn directe omgeving.
    het werk dat er bijhoort dat vind ik geen probleem en die gezellige warmte kan ik me wel voorstellen, ik ben dus overtuigd, nu nog een merk kiezen en leverancier vinden.

    groetjes
    Kristel
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van petrah do sep 30, 2010 10:11 pm

    wij hebben een edilkamin iris , ik dacht iets van 8 kw , wij hebben de kachel in belgie gekocht , maar die winkel kan ik niet aanraden , de kachel wel , hoewel ze nu een nieuwe lijn uit hebben gebracht , moet nog beter zijn , wat ik intussen wel hier bij het forum heb geleerd en ook zelf ondervonden , is dat je kachel niet te veel vermogen moet hebben , het is niet zo makkelijk om hem te temperen , voluit branden is mooier , en wij stoken een ruimte van 40 m2 makkelijk warm , onze kachel heeft ook speksteen , is wel mooi misschien maar nutteloos omdat die stenen geen warmte opnemen zoals bij een houtkachel die stralingswarmte afgeven ,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 10:17 pm

    dat is inderdaad een type dat in aanmerking zou komen, ik heb wel 58m² te verwarmen, maar daar zou die 8kw nog voldoende voor zijn heb ik gehoord, het is inderdaad mooier als het voluit kan branden en de prijs is ook nog te doen volgens mij, speksteen had ik ook al gehoord dat het enkel decoratie is dus dat laat ik ook maar achterwege
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van petrah do sep 30, 2010 10:21 pm

    als ik de ruimte van 40 m2 kan verwarmen soms tot verdriet van mijn man die dan in een t-shirt in de winter in huis zit , dan moet 58 m2 ook wel lukken , succes met je beslissing ,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast do sep 30, 2010 10:37 pm

    dankje
    ik heb het ook graag warm, volgende week ga ik gewapend met al mijn info hier wat rondkijken bij verschillende leveranciers en kijken wat ze me kunnen bieden.
    info en ervaringen met kachels en leveranciers zijn ook nog steeds heel welkom

    groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast vr okt 01, 2010 2:11 pm

    iemand soms ervaring met deze kachel : FAIR M3 10 kW
    staat er eentje op kapaza voor 1750€
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van steven vr okt 01, 2010 4:14 pm

    Kristel,

    Doe je zelf een plezier en koop de kachel aan bij een degelijke installateur. In geval van technische problemen zal je goed geholpen worden.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gast vr okt 01, 2010 4:58 pm

    Kristel, ik zou de "Gouden Raad" van Steven volgen! Een pelletkachel is toch net iets ingewikkelder dan een houtkachel, je hebt volgens mij een "stielman" nodig bij deze gesofisticeerde kachel (vol electronica o.a.).
    Succes ermee,
    groeten,
    ss

    Gesponsorde inhoud


    op zoek ... Empty Re: op zoek ...

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 11:28 am