van jeanhup ma okt 18, 2010 12:20 am
perdido schreef:Ik ben nieuw op dit forum en wil mij laten informeren over het verwarmen van een bedrijfsruimte.
Ik heb een ruimte van 80 m2 - 200 M3 welke ik wil verwarmen.
In de ruimte wordt hoofdzakelijk montagewerk/ assembleerwerk verricht. De ruimte is redelijk geisoleerd en heeft dubbele beglazing.
Een centrale verwarming aanleggen met een ketel en radiatoren is een dure aangelegenheid.
Kan ik deze ruimte verwarmen met enkel een pellet kachel ?
Zo ja, wat voor type heeft dan de voorkeur ?
Graag jullie mening.
Een kanaliseerbare kachel in één ruimte is vaak niet zinvol: de geluidsdruk is hoger en de spreiding is maar minimaal groter door het beperkte bereik van de kanalen (4 meter meestal).
Een kachel met een effectief vermogen van 10kW zou genoeg moeten zijn. Belangrijk bij luchtverwarming (wat een pelletkachel meestal is) is dat de koudtetocht beperkt is en dat deuren en ramen niet vaak open gaan.
Plaatsing in het midden van de langste muur is in jouw geval waarschijnlijk het verstandigst (mits de ruimte niet te smal is, dan kan kanalisatie wel helpen om de warme lucht beter naar de verder gelegen hoeken te krijgen).
We hebben al enkele****** modellen (11,8 kW effectief) in diverse werkplaatsen en kantoren staan. Dat is een hele betrouwbare kachel die dit prima aan kan.
Vriendelijke groet,
Jean
Hupperets & Korbmacher Pelletkachels (voorheen Adler Pelletkachels)
Laatst aangepast door Philip op ma okt 18, 2010 9:24 am; in totaal 3 keer bewerkt (Reden : $$ recleme verwiidert door modje philip)