Ik ben in het bezit van een recreatiechalet, waar ik het hele jaar in recreer ... overdag werk ik, maar ga over niet al te lange tijd met pensioen. Het is ongeveer 4 * 12 meter (woonkamer, open keuken, 2 slaapkamers en een douche/wc. De woonkamer is 4 * 6 meter.
De buitenwanden zijn van canexel, de binnenwanden van hout. Er tussen, precies in het midden, zit van dat bubble plastic (2 luchtlagen dus). Er zit overal dubbel glas in. Het chalet staat op wielen, er liggen betonplaten onder (volledige vloer) ... ruimte eronder is ongeveer 60 cm, 2/3 ommetselt met enkelsteens, 1/3 opgehoogd met grond. De vloer is geïsoleerd met 10 cm glaswol. Er zit een schuin kapje op met dakplanplaten, of het plafond geïsoleerd is weet ik niet; ik kan er niet bij.
Verwarmen van het chalet gebeurt met een C.V. combiketel (25KW) van 17 jaar oud ... in iedere ruimte een radiator (1 plaat), in de woonkamer 2 radiatoren (dubbelplaats, 1 vrij lange).
Het chalet is bij het minste of geringste zon vrij snel opgewarmd, maar dat geldt andersom dus ook. Van april/mei tot oktober brand de verwarming haast nooit (of er moet een erg koude periode tussen zitten).
Gas is vrij duur : 3,35 Euro per m3, het is propaan.
Nou zit ik te denken aan een pellet kachel, of pellet CV kachel, om het comfort te vergroten en de verwarmingskosten te drukken.
Voor het warm water wil ik gewoon de bestaande combiketel aanhouden ... de radiatoren blijven gewoon zitten, dus mocht de nood aan de man komen dan heb ik altijd warmte.
Wat is wijsheid in deze ? ... wie heeft ideeën bij het lezen van bovenstaande ? ... wat zou een geschikte kachel zijn ? ... alle reacties, mits opbouwend, zijn welkom. Ik ben benieuwd.