Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 29 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
biezoe
Annejanne
Jef
bart b
ann
erwin
10 plaatsers

    Pelletkachel start soms niet

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast wo dec 01, 2010 8:04 pm

    Ik heb een Ecotherm 1000 thermocomfort in mijn garage geplaatst en heb het probleem dat de kachel soms niet start.
    De pelletkorf is vol en de kachel heeft dan een foutmelding.
    Men is reeds komen kijken omdat men dacht aan een probleem met de gloeikaars maar deze bleek ok.
    Volgens de technieker zal de schoorsteen met één meter moeten worden verlengd.
    Ik vraag mij af of dit het probleem zal oplossen omdat het probleem zich maar soms voor doet en er geen sprake is van andere weersomstandigheden.(andere windrichting)
    Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad of heeft er nog iemand een tip ?

    Alvast mijn dank
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast wo dec 01, 2010 8:11 pm

    zit de vuurkorf soms niet verstopt onderaan (gaatjes zitten soms toe met kras)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van erwin wo dec 01, 2010 8:23 pm

    welke foutmelding?

    iets in de aard van ontsteking slecht
    of gaat het over de luchtstroom

    welke temperatuur is er in uw garage

    hoe ziet uw schouw er nu uit

    wat?
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van ann wo dec 01, 2010 8:33 pm

    Alop ?
    oorzaken:
    - schouw of kachel vervuild, te weinig trek
    - schouwonderdruk onder de 10 pascal
    Het kan dus inderdaad best zijn dat uw schouw dient verhoogd te worden. Ik denk dat de technieker in kwestie een juist oordeel had.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast wo dec 01, 2010 9:20 pm

    De foutmelding is ALAC, in de handleiding staat er dat de kachel niet is aan gegaan.
    Momenteel is de temperatuur in mijn garage ongeveer 12 graden, de kachel brand niet continu, ik heb deze ingesteld om 3 maal per dag te branden zodat het er niet vochtig wordt.
    Ik laat de kachel alleen langer branden wanneer ik daar aan het werk ben.
    Denk dat iemand die de kachel in huis staan heeft dit probleem zich minder zal stellen omdat de kachel vaak langer zal branden terwijl in mijn situatie de kachel meerdere keren moet opstarten.
    De schouw is ongeveer twee meter lang en komt niet helemaal boven de nok van het dak van mijn garage en net even boven het platte dak van de garage van de buurman, op ongeveer 7 meter achter mijn garage staat de een hoge muur van de gemeentelijke sporthal, de ruimte aan de voorkant van mijn garage is goed daar zit meer dan 40 meter tussen voor er een muur is.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van erwin wo dec 01, 2010 9:28 pm

    ik zou eerst de raad van je installateur volgen en de buis verlengen

    hij heeft waarschijnlijk de trek gemeten

    dan kan je zien of het probleem opgelost is,

    onvoldoende trek kan ook door bvb een slecht sluitende deur
    of verstopte luchtgaten in het korfje

    maar je kan dan al zien of die meter meer resultaat geeft

    hou ons alleszins op de hoogte
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van bart b wo dec 01, 2010 10:01 pm

    hey

    Volgens mij heeft die buis niks te maken .

    Maar de temp in u garage is te laag .12 graden

    daar door geraakt deze niet aan haar opstart temp en gaat ze niet over in bedrijfstand.

    Dit is het probleem .

    heb ook pellet kachel in men garage , die heeft het zelfde probleem .

    Een pellet kachel heeft geen trekschouw nodig !!!.

    Mvg HKY
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast wo dec 01, 2010 10:14 pm

    hkybmw schreef:hey

    Volgens mij heeft die buis niks te maken .

    Maar de temp in u garage is te laag .12 graden

    daar door geraakt deze niet aan haar opstart temp en gaat ze niet over in bedrijfstand.

    Dit is het probleem .

    heb ook pellet kachel in men garage , die heeft het zelfde probleem .

    Een pellet kachel heeft geen trekschouw nodig !!!.

    Mvg HKY


    Ik had het probleem ook al toen het 17 graden was in de garage, volgens de technieker heeft een slechte trek wel invloed op het starten maar zelf twijfel ik of die meter meer iets zal uithalen.
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van ann wo dec 01, 2010 10:15 pm

    Voor de ecotherm 1000 is dit wel belangrijk !
    Ik stuurde je ook een pm.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 4:50 pm

    Ik heb hetzelfde probleem af en toe, ik heb een extraflame graziosa, alleen lijkt bij het probleem dat er zich, of niet genoeg pellets voor het gaatje van de gloeikaars komt, of misschien toch gloeikaars slecht?

    Melding is acc, meestal als hij dreigt niet te ontsteken gooi ik er een haffeltje pellets voor het gaatje en dan brand ie wel binnen de minuut.

    Constructiefoutje (pellets vallen niet goed) of slechte gloeikaars?

    T stoort me niet zo als behalve de as die steeds op de grond valt als ik t deurtje moet openen om pelletjes bij te werpen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van erwin do dec 02, 2010 6:55 pm

    pallette schreef:Ik heb hetzelfde probleem af en toe, ik heb een extraflame graziosa, alleen lijkt bij het probleem dat er zich, of niet genoeg pellets voor het gaatje van de gloeikaars komt, of misschien toch gloeikaars slecht?

    Melding is acc, meestal als hij dreigt niet te ontsteken gooi ik er een haffeltje pellets voor het gaatje en dan brand ie wel binnen de minuut.

    Constructiefoutje (pellets vallen niet goed) of slechte gloeikaars?

    T stoort me niet zo als behalve de as die steeds op de grond valt als ik t deurtje moet openen om pelletjes bij te werpen.

    die corpellets bestaan gedeeltelijk uit hardhout en ontbranden dus trager

    eventueel pellettoevoer van opstartfaze iets hoger zetten geeft zelfde effect als een haffeltje drunken

    als je het zelf niet weet hoe dan even je installateur kontakteren
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 8:16 pm

    pallette schreef:Ik heb hetzelfde probleem af en toe, ik heb een extraflame graziosa, alleen lijkt bij het probleem dat er zich, of niet genoeg pellets voor het gaatje van de gloeikaars komt, of misschien toch gloeikaars slecht?

    Melding is acc, meestal als hij dreigt niet te ontsteken gooi ik er een haffeltje pellets voor het gaatje en dan brand ie wel binnen de minuut.

    Constructiefoutje (pellets vallen niet goed) of slechte gloeikaars?

    T stoort me niet zo als behalve de as die steeds op de grond valt als ik t deurtje moet openen om pelletjes bij te werpen.


    Ik dacht eerst ook dat het de gloeikaars was doch deze werd door de technieker getest en deze is ok.
    Ondertussen is het reeds een tijd geleden dat de kachel niet is aan gegaan, hij doet het prima.

    Ik heb ook zitten denken in de richting van het vallen van de pellets, de technieker zei dat het gaatje waar de gloeikaars zit bewust klein wordt gehouden omdat de gloeikaars niet teveel in de brandhaar zou zitten omdat dit anders de levensduur van de gloeikaars sterk verminderd.
    Verder wordt er in dezelfde gleuf waar die gloeikaars zit wind geblazen om de pellets te doen ontbranden, als deze een beetje verstopt zit belet dit een goede start.
    Dit in combinatie van een tegentrek zou wel eens het probleem kunnen zijn.

    Hoe zit het trouwens met uw schoorsteen staat deze hoog genoeg palletje ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van erwin do dec 02, 2010 8:22 pm

    JAN1964 schreef:
    pallette schreef:Ik heb hetzelfde probleem af en toe, ik heb een extraflame graziosa, alleen lijkt bij het probleem dat er zich, of niet genoeg pellets voor het gaatje van de gloeikaars komt, of misschien toch gloeikaars slecht?

    Melding is acc, meestal als hij dreigt niet te ontsteken gooi ik er een haffeltje pellets voor het gaatje en dan brand ie wel binnen de minuut.

    Constructiefoutje (pellets vallen niet goed) of slechte gloeikaars?

    T stoort me niet zo als behalve de as die steeds op de grond valt als ik t deurtje moet openen om pelletjes bij te werpen.


    Ik dacht eerst ook dat het de gloeikaars was doch deze werd door de technieker getest en deze is ok.
    Ondertussen is het reeds een tijd geleden dat de kachel niet is aan gegaan, hij doet het prima.

    Ik heb ook zitten denken in de richting van het vallen van de pellets, de technieker zei dat het gaatje waar de gloeikaars zit bewust klein wordt gehouden omdat de gloeikaars niet teveel in de brandhaar zou zitten omdat dit anders de levensduur van de gloeikaars sterk verminderd.
    Verder wordt er in dezelfde gleuf waar die gloeikaars zit wind geblazen om de pellets te doen ontbranden, als deze een beetje verstopt zit belet dit een goede start.
    Dit in combinatie van een tegentrek zou wel eens het probleem kunnen zijn.

    Hoe zit het trouwens met uw schoorsteen staat deze hoog genoeg palletje ?

    jan werkt je kachel nu beter
    is de buis verlengd
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 10:29 pm

    erwin123 schreef:

    jan werkt je kachel nu beter
    is de buis verlengd


    Neen ze is nog niet verlengd.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast vr dec 03, 2010 10:50 am

    Hoe zit het trouwens met uw schoorsteen staat deze hoog genoeg palletje ?

    Ja, de schoorsteen is perfect. ongeveer 10 meter hoog en een sterke trek. Hij is ook niet zo oud, de veger zij dat het een bijna nieuwe potschouw was waar ik voorlopig wel even mee vooruit kon. De corpellet is niet het probleem, ik had het ook met de din+ pelles van de Brico. Ik durf zelfs te zeggen dat deze het vaker hadden dan de corpellets.

    Ik heb wel een directe inlaat, dus lucht van binnen en niet van buiten. Dat is iets wat ik een deze dagen ga aanpassen, want de kachel zuigt zo met die vrieskou koude lucht naar binnen onder de deuren door. De kachel wint het wel uiteindelijk, maar ik denk dat het rendement 100% beter wordt als ik mijn inlaat koppel aan een buiske naar buiten toe. Misschien is dat ook wel een reden?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast vr dec 03, 2010 11:54 am

    pallette schreef:
    Hoe zit het trouwens met uw schoorsteen staat deze hoog genoeg palletje ?

    Ja, de schoorsteen is perfect. ongeveer 10 meter hoog en een sterke trek. Hij is ook niet zo oud, de veger zij dat het een bijna nieuwe potschouw was waar ik voorlopig wel even mee vooruit kon. De corpellet is niet het probleem, ik had het ook met de din+ pelles van de Brico. Ik durf zelfs te zeggen dat deze het vaker hadden dan de corpellets.

    Ik heb wel een directe inlaat, dus lucht van binnen en niet van buiten. Dat is iets wat ik een deze dagen ga aanpassen, want de kachel zuigt zo met die vrieskou koude lucht naar binnen onder de deuren door. De kachel wint het wel uiteindelijk, maar ik denk dat het rendement 100% beter wordt als ik mijn inlaat koppel aan een buiske naar buiten toe. Misschien is dat ook wel een reden?

    Mijn kachel heeft niet de mogelijkheid om lucht van buiten aan te zuigen, het is het kleinste model van thermorossi en het type dit dit wel kan is direct een stuk duurder + dat men dan met een dubbelwandige buis vanaf de kachel moet vertrekken die het nog duurder maakt.

    Ik gebruik pellets van hogramix, deze werden met de kachel geleverd en ergens op dit forum stond vermeld dat het een van de beste pellets zijn die er worden gemaakt.
    Deze pellets zijn een samensteling van beuk,eik en spar en branden langer.
    Waarschijnlijk heeft u een punt dat afhankelijk van samenstelling van de pellets de kachel iets minder makkelijk aan gaat en aangezien beuk en eik hardere soorten zijn kan dit mogelijk ook een oorzaak zijn.

    Het is nu sinds vorige week woensdag dat de kachel brand zonder problemen en de alac fout zich niet meer voor deed.

    Denk wel dat ik daarmee kan leven ;-)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast vr dec 03, 2010 8:34 pm

    kan het me voorstellen, ik heb ook geen grote zorgen, gaat alweer een paar dagen goed Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 10:13 pm

    Vandaag startte de kachel niet op, dit is op één dag na 14 dagen geleden.
    Rekening houdend met het weer (bijna geen wind vandaag) kan ik bijna niet geloven dat het zou aan de schouw kunnen liggen.
    Ik denk eerder in de richting van de pellets die iets moeilijker ontsteken omdat ze om de een of andere reden minder tegen de gloeikaars liggen.
    De kachel had net zijn schoonmaakbeurt gekregen, dus daar kan het ook niet aan liggen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast wo dec 22, 2010 5:02 pm

    Vlug nog even een update betreffende het soms niet starten van mijn pelletkachel.

    Gezien het probleem zich heel zelden voordoet heb ik beslist om mijn schoorsteen niet te verlengen, in tegenstelling waar de pelletkachel in huiselijke kring bijna aan een stuk door brand is dit bij mij niet het geval, mijn pelletkachel start dagelijkse toch 4 tot 5 keer op.

    Wat wel grappig is vind ik dat de paar keer mijn kachel niet opstartte dit telkens was wanneer ik de kachel had schoongemaakt, de 2de keer lukte het dan wel en dit tot de volgende poets beurt ?

    Het is wel beter geworden sinds de technieker enkele aanpassingen in het programma had gedaan en een dichting heeft geplaatst in het T stuk die men was vergeten plaatsen wanneer de kachel werd geleverd, ook de dichting in het potje op het T stuk heeft hij vervangen.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van erwin wo dec 22, 2010 6:52 pm

    JAN1964 schreef:


    Het is wel beter geworden sinds de technieker enkele aanpassingen in het programma had gedaan en een dichting heeft geplaatst in het T stuk die men was vergeten plaatsen wanneer de kachel werd geleverd, ook de dichting in het potje op het T stuk heeft hij vervangen.


    vandaar de slechte trek, de schouw zuigt dan valse lucht
    (kleinste weerstand)
    deze trek verlies je in de kachel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast za nov 05, 2011 6:17 pm

    Het is een tijdje geleden dat ik hier nog wat heb geschreven ivm het niet opstarten van mijn pelletkachel, het probleem van opstarten is eigenlijk nooit volledig opgelost.
    Het niet opstarten van de kachel komt het vaakst voor wanneer de wind uit een bepaalde richting komt voornamelijk het zuiden of zuidwesten.
    Dit is mij opgevallen, wanneer de wind uit een andere richting komt heeft de kachel minder last van niet opstarten maar valt het soms ook nog voor.
    Maar eens de kachel brand zijn er geen problemen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van erwin za nov 05, 2011 9:00 pm

    jan volgens mij moet je een anti-windval kap op de schouwbuis plaatsen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Jef zo nov 06, 2011 1:13 am

    Het zou ook kunnen dat bij het beginnen gloeien van de kaars de aanjaaglucht die dan gaat blazen te hard of te lang gaat blazen waardoor de kachel gewoon weer terug word uit geblazen.
    Je zou dit moeten kunnen instellen in je kachel langer,korter,harder minder hard.
    Toch even(laten)nakijken ik heb van zo'n geval geweten.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast zo nov 06, 2011 10:23 am

    Ik zit ook met het probleem dat mijn kachel heel dikwijls niet van de eerste keer opstart, en ik vind dat heel vervelend. Heb de installateur al een paar keer hier gehad en die heeft dan wat gewijzigd aan de parameters, maar het probleem blijft telkens terug komen.De kachel zit in een gewone schouw, die voor de pelletkachel er was nooit gebruikt werd. Nu heb ik deze zomer boven op de schouw een betonnen trekregelaar laten plaatsen maar het maakt geen verschil uit. Wat ik raar vind is dat ze meestal niet van de eerste keer opstart als ik de kachel net gepoetst heb??? Denk dat ik weer maar eens contact moet opnemen met mijn installateur, want ik vind dit heel vervelend. Ik hoef de kachel ook niet in te stellen dat hij op een bepaald uur opstart want 7 op de 10 keer doet ze haar opstart toch niet zoals het hoort.

    groetjes, Benny.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31540
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van erwin zo nov 06, 2011 2:57 pm

    benny wat gebeurt er tijdens de opstart, ontbranden de pellets, valt deze zonder branden uit of na een tijdje


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel start soms niet Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 3:24 am