van Gast vr dec 03, 2010 11:54 am
pallette schreef: Hoe zit het trouwens met uw schoorsteen staat deze hoog genoeg palletje ?
Ja, de schoorsteen is perfect. ongeveer 10 meter hoog en een sterke trek. Hij is ook niet zo oud, de veger zij dat het een bijna nieuwe potschouw was waar ik voorlopig wel even mee vooruit kon. De corpellet is niet het probleem, ik had het ook met de din+ pelles van de Brico. Ik durf zelfs te zeggen dat deze het vaker hadden dan de corpellets.
Ik heb wel een directe inlaat, dus lucht van binnen en niet van buiten. Dat is iets wat ik een deze dagen ga aanpassen, want de kachel zuigt zo met die vrieskou koude lucht naar binnen onder de deuren door. De kachel wint het wel uiteindelijk, maar ik denk dat het rendement 100% beter wordt als ik mijn inlaat koppel aan een buiske naar buiten toe. Misschien is dat ook wel een reden?
Mijn kachel heeft niet de mogelijkheid om lucht van buiten aan te zuigen, het is het kleinste model van thermorossi en het type dit dit wel kan is direct een stuk duurder + dat men dan met een dubbelwandige buis vanaf de kachel moet vertrekken die het nog duurder maakt.
Ik gebruik pellets van hogramix, deze werden met de kachel geleverd en ergens op dit forum stond vermeld dat het een van de beste pellets zijn die er worden gemaakt.
Deze pellets zijn een samensteling van beuk,eik en spar en branden langer.
Waarschijnlijk heeft u een punt dat afhankelijk van samenstelling van de pellets de kachel iets minder makkelijk aan gaat en aangezien beuk en eik hardere soorten zijn kan dit mogelijk ook een oorzaak zijn.
Het is nu sinds vorige week woensdag dat de kachel brand zonder problemen en de alac fout zich niet meer voor deed.
Denk wel dat ik daarmee kan leven ;-)