Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

Guess who, krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
biezoe
Annejanne
Jef
bart b
ann
erwin
10 plaatsers

    Pelletkachel start soms niet


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31576
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van erwin zo nov 06, 2011 2:57 pm

    benny wat gebeurt er tijdens de opstart, ontbranden de pellets, valt deze zonder branden uit of na een tijdje
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Annejanne zo nov 06, 2011 3:45 pm

    Heb je misschien bewoners (ik bedoel vogels) in de schouw? Het is niet omdat ze nooit gebruikt werd dat er geen nesten in kunnen zitten.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast ma nov 07, 2011 9:28 am

    De pellets gloeien even maar gaan niet echt aan het branden, daarna gaat de kachel volledig uit. Er zitten zeker geen bewoners in de schouw. Als ik daarna het vuurkorfje leeg maak, en de kachel terug opstart, start ze gewoonlijk wel op. Af en toe gebeurt het eens dat ik ze een keer of 3 moet opstarten voor dat de kachel aangaat en dan brandt ze volledig normaal. Ik zou dit probleempje toch graag opgelost zien.

    Groetjes, Benny.
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van biezoe ma nov 07, 2011 10:45 am

    ligt het korfje niet te vlug vol pellets en hij bij het gloeien van de bougie dan versmacht daar er al teveel pellets op liggen en vervolgens weer dooft !!
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van steven ma nov 07, 2011 11:46 am

    of de aanvoer van de lucht zit verstopt of er vallen teveel pellets in het bakje tijdens de opstartfase.

    This setting is controlled as a percentage increase or decrease. This means that any change of this
    parameter will imply a proportional variation on all loading speeds of the stove. To enter the
    proportional variation of the pellets loading, you have to press button 3, and while keeping it
    pressed, press button 5.
    Now, move by means of button 5 through the menu, as far as you see an “F” blinking on D2. If
    you go beyond this value unintentionally, exit by pressing button 1 and repeat this procedure. The
    value “00” will be displayed on D1: by means of buttons 2 and 3, you’ll be able to set an
    increasing/decreasing per cent of 5 points (The scale goes from – 50 to + 50)


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast ma nov 07, 2011 2:26 pm

    De aanvoer van de lucht zit zeker niet verstopt en er valllen ook niet teveel pellets in het korfje, daar ben ik ondertussen allemaal zeker van??? Voor mij blijft het een raadsel waarom ze dilwijls niet wil opstarten?

    Groetjes, Benny.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast ma nov 07, 2011 3:07 pm

    Benny 67 schreef:De aanvoer van de lucht zit zeker niet verstopt en er valllen ook niet teveel pellets in het korfje, daar ben ik ondertussen allemaal zeker van??? Voor mij blijft het een raadsel waarom ze dilwijls niet wil opstarten?

    Groetjes, Benny.

    als je de zijkant van de kachel afneemt zie je de gloeikaars vastzitten met 2 boutjes
    verschuif de gloeikaars eens een beetje dieper in de brandkorf ,zodat hij beter contact maakt met de pellets
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van knoepken ma nov 07, 2011 3:21 pm

    Inderdaad kan niets anders meer zijn.De gloeikaars lossen en manueel tegen het branderkorfje duwen,daarna terug de gloeikaars vastzetten.
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van flair ma nov 07, 2011 3:25 pm

    Het kan zij dat de extractie tijdens de opstart fase te hoog staat, waardoor er geen vlam kan ontstaan. Ik heb dit in het verleden ook gehad en extractie 1 stap lager gezet ( enkel tijdens de opstart fase = load woad).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 5:22 pm

    Wanneer mijn kachel wel eens niet opstartte de eerste keer dan startte hij wel de tweede keer op een paar keer na pas na de derde keer, vandaag start hij al reeds niet na de vijfde keer.
    Wat mij opvalt is dat dit probleem zich meestal voor doet na een kuisbeurt, maar hoe vuiler hij is hoe beter hij opstart ?
    Momenteel poging 6 misschien moet de technieker langskomen want dit is niet meer normaal ???
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 5:30 pm

    vervolg poging 6 is gelukt de kachel is opgestart, heb wel de zuurstof veranderd naar de laagste stand in het geval van mijn kachel thermorossi is dit P0 mocht dit geen resultaat opleveren zal ik deze veranderen naar een hoger stand om te zien of dit resultaat oplevert.
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Uthrex do nov 10, 2011 6:13 pm

    Uw eerste bericht over slecht opstarten dateert van december 2010, nu bijna 1 jaar geleden. Waarom heb je nog steeds niet de installateur bij de oren genomen? Haast onbegrijpelijk. Vanuit het forum kan men raad geven (soms zelfs van echte ervaringsdeskundigen en/of installateurs), maar zoiets moet ter plaatse onderzocht worden. Alle factoren op een rijtje, exacte metingen, juiste afstellingen, etc.
    Als je gaat volharden in de boosheid, zal het weer een 'lange opstart' winter worden en kunnen we volgend jaar lezen dat het nog steeds niet is opgelost.
    Misschien zit er gewoon ergens een scheur in uw kachel die voor valse trek zorgt ofzo. Een slechte print, een slecht contact. Een soms wel, soms niet probleem heeft haast nooit met instellingen te maken.

    My two cents,
    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 6:39 pm

    Uthrex schreef:Uw eerste bericht over slecht opstarten dateert van december 2010, nu bijna 1 jaar geleden. Waarom heb je nog steeds niet de installateur bij de oren genomen? Haast onbegrijpelijk. Vanuit het forum kan men raad geven (soms zelfs van echte ervaringsdeskundigen en/of installateurs), maar zoiets moet ter plaatse onderzocht worden. Alle factoren op een rijtje, exacte metingen, juiste afstellingen, etc.
    Als je gaat volharden in de boosheid, zal het weer een 'lange opstart' winter worden en kunnen we volgend jaar lezen dat het nog steeds niet is opgelost.
    Misschien zit er gewoon ergens een scheur in uw kachel die voor valse trek zorgt ofzo. Een slechte print, een slecht contact. Een soms wel, soms niet probleem heeft haast nooit met instellingen te maken.

    My two cents,
    Uthrex


    Heb ik dat hier niet geschreven dacht het wel, de installateur is al voor dat probleem langs geweest de metingen waren goed en na de aanpassingen was het iets beter doch enkele weken later startte hij dan weer eens niet doch de paar keer het voorviel waren toen te verwaarlozen.
    De schoorsteen verlengen zou nog een optie zijn maar verschillende andere gebruikers hadden dit al gedaan zonder resultaat. (gedreven afvoer)
    De weersomstandigheden zullen zeker een rol spelen, en zelf denk ik in de richting van het aantal pellets die in de korf vallen dat dit te snel gaat.
    In de handleiding staat niks of je dit kan aanpassen.
    Toen de installateur langs is geweest zei hij geen voorstander te zijn om de gloeikaars te ver naar voor te brengen omdat hij dan mogelijk te vlug stuk zou gaan, nu heb ik wel gemerkt dat hij redelijk naar achter zit dit kan volgens mij ook de oorzaak zijn van de slechte ontbranding.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 7:25 pm

    Brand je nog steeds op hogramix?
    Waarom niet overwegen om enkele andere zakjes pellets te proberen?

    Wat mij bij de Kalor opvalt is dat hij het ook moeilijker heeft om te starten op de hogramix als de stubo. Niet dat hij niet start, maar het korfje komt ook veel voller met pellets voor er vlam in komt.

    als ik bij 1/4de vol potje de deur open doe en alle pellets voor de gloeikaars duw dan slaat er meteen vlam in. (wat ook logisch is) Zit ook nog met een tijdelijke schoorsteen. van 40 cm hoog, en dan recht door de muur buiten. Ben er zeker van dat dit aan de basis ligt van het trager opstarten.

    Als de ander afvoer geplaatst is kan ik oordelen. Eens er vlam in zit heb je meteen betere circulatie in je systeem.

    Is het niet beter je kachel proberen op eco perfect af te stellen (naar minimaal verbruik) in plaats van 5 a 6x per dag even te laten opstarten?


    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Jef do nov 10, 2011 7:46 pm

    JAN1964 schreef:vervolg poging 6 is gelukt de kachel is opgestart, heb wel de zuurstof veranderd naar de laagste stand in het geval van mijn kachel thermorossi is dit P0 mocht dit geen resultaat opleveren zal ik deze veranderen naar een hoger stand om te zien of dit resultaat oplevert.

    Dit zou een mogelijke reden kunnen zijn zoals flair en ikzelf al eerder aangaven kampvuur
    Op hoeveel stond zuurstofstand eerst?



    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 9:01 pm

    Jef schreef:
    JAN1964 schreef:vervolg poging 6 is gelukt de kachel is opgestart, heb wel de zuurstof veranderd naar de laagste stand in het geval van mijn kachel thermorossi is dit P0 mocht dit geen resultaat opleveren zal ik deze veranderen naar een hoger stand om te zien of dit resultaat oplevert.

    Dit zou een mogelijke reden kunnen zijn zoals flair en ikzelf al eerder aangaven kampvuur
    Op hoeveel stond zuurstofstand eerst?



    Hij stond nog op de fabrieksinstelling P1 ik heb deze nu verlaagd naar (P0 laagste stand) minder zuurstof, hij is ondertussen reeds uit geweest en is terwijl ik dit bericht schrijf aan het opstarten, ik heb de indruk dat bij het verplaatsen naar P0 niet alleen de zuurstof toename verminderd loopt maar er ook minder pellets vallen wat volgens mij een voordeel is ( de kachel is ondertussen aangegaan ) ;-)))

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast do nov 10, 2011 9:11 pm

    aetd schreef:Brand je nog steeds op hogramix?
    Waarom niet overwegen om enkele andere zakjes pellets te proberen?

    Wat mij bij de Kalor opvalt is dat hij het ook moeilijker heeft om te starten op de hogramix als de stubo. Niet dat hij niet start, maar het korfje komt ook veel voller met pellets voor er vlam in komt.

    als ik bij 1/4de vol potje de deur open doe en alle pellets voor de gloeikaars duw dan slaat er meteen vlam in. (wat ook logisch is) Zit ook nog met een tijdelijke schoorsteen. van 40 cm hoog, en dan recht door de muur buiten. Ben er zeker van dat dit aan de basis ligt van het trager opstarten.

    Als de ander afvoer geplaatst is kan ik oordelen. Eens er vlam in zit heb je meteen betere circulatie in je systeem.

    Is het niet beter je kachel proberen op eco perfect af te stellen (naar minimaal verbruik) in plaats van 5 a 6x per dag even te laten opstarten?





    Als het probleem aan blijft en het veranderen van de parameters haalt niks uit zal ik ook andere pellets proberen, momenteel heb ik wel meer dan 60 zakken horamix liggen dus ben ik wel voor een tijdje zoet.....
    De kachel start nu 2 maal per dag 'smorgens één uur en 's avonds één uur met de bedoeling de ruimte droog te houden, en wanneer het echt nodig is voor de warmte laat ik hem langer branden, volgens mij is dit ook eco perfect.....
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Jef vr nov 11, 2011 12:49 am

    JAN1964 schreef:
    Jef schreef:

    Dit zou een mogelijke reden kunnen zijn zoals flair en ikzelf al eerder aangaven kampvuur
    Op hoeveel stond zuurstofstand eerst?




    Hij stond nog op de fabrieksinstelling P1 ik heb deze nu verlaagd naar (P0 laagste stand) minder zuurstof, hij is ondertussen reeds uit geweest en is terwijl ik dit bericht schrijf aan het opstarten, ik heb de indruk dat bij het verplaatsen naar P0 niet alleen de zuurstof toename verminderd loopt maar er ook minder pellets vallen wat volgens mij een voordeel is ( de kachel is ondertussen aangegaan ) ;-)))



    Als het probleem opgelost is zoveelste beter natuurlijk.Maar ik vrees dat P0 niet de instelling is waarmee je de zuurstoftoevoer regelt No Volgens mij en zo is het ook bij mijn kachel regel je hiermee de pellettoevoer P0,P1,P2,P3.
    Ik blijf toch duimen voor jou anders aan iemand met kennis van jou kachel vragen hoe je de aanjaaglucht,zuurstof of hoe het ook noemd kan verminderen ik blijf gokken dat dit jou probleem is wat?



    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast vr nov 11, 2011 2:10 pm

    Jef schreef:
    JAN1964 schreef:




    Hij stond nog op de fabrieksinstelling P1 ik heb deze nu verlaagd naar (P0 laagste stand) minder zuurstof, hij is ondertussen reeds uit geweest en is terwijl ik dit bericht schrijf aan het opstarten, ik heb de indruk dat bij het verplaatsen naar P0 niet alleen de zuurstof toename verminderd loopt maar er ook minder pellets vallen wat volgens mij een voordeel is ( de kachel is ondertussen aangegaan ) ;-)))






    Als het probleem opgelost is zoveelste beter natuurlijk.Maar ik vrees dat P0 niet de instelling is waarmee je de zuurstoftoevoer regelt No Volgens mij en zo is het ook bij mijn kachel regel je hiermee de pellettoevoer P0,P1,P2,P3.
    Ik blijf toch duimen voor jou anders aan iemand met kennis van jou kachel vragen hoe je de aanjaaglucht,zuurstof of hoe het ook noemd kan verminderen ik blijf gokken dat dit jou probleem is wat?



    Je kan wel eens gelijk hebben P= pellets en dan van 0 tot 4 de hoeveelheid pellets er mogen vallen binnen een bepaalde tijd, ik was toevallig in de buurt wanneer hij aan het starten was met de P0 instelling.
    Toen hij nog op P1 stond vond ik dat de pellets zeer snel vielen waardoor het vuur volgens mij werd gesmoord, deze morgen is hij wel opgestart dus het is weer afwachten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast di nov 15, 2011 9:22 pm

    Even melden dat P0 niet de juiste instelling was, op deze instelling bleef er te veel assen in de brandkorf waardoor bij de volgende opstart de kachel dus ook niet opstartte.
    De kachel nu op P2 gezet, toeval of niet op deze stand kreeg ik een zeer vlugge opstart, het is opnieuw afwachten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast wo nov 16, 2011 10:12 pm

    Het aanpassen van P0 naar P2 heeft ook niet geholpen, ik heb ondertussen op een site een veel uitgebreidere handleiding gevonden dan ik bij mijn kachel heb meegekregen.
    Er staat ook iets meer over de instellingen te lezen, ik blijf het raar vinden dat de kachel soms verschillende keren na elkaar zonder problemen opstart en dan soms tot 2 maal na elkaar er de brui aan heeft.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gast wo nov 23, 2011 2:40 pm

    Heb de kachel nog altijd op P2 staan en tot nu toe komt het probleem het minst voor op deze parameter, ondertussen heb ik contact opgenomen met de invoerder van Thermorossi en op hun vraag enkele foto's opgestuurd van mijn schoorsteen.
    Ik wacht nu op een antwoord, zij gingen contact opnemen met de firma waar ik de kachel kocht en mogelijk komen ze samen ter plaatse om te zien of het probleem kan worden verholpen.
    Ik hou jullie op de hoogte.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel start soms niet - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel start soms niet

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 4:17 pm