Iets meer dan een jaar geleden twee Irissen gekocht om al m'n verwarming mee te doen.
In de eerste week na installatie moest van één van beide toestellen al de volledige elektronische module vervangen worden.
Twee weken geleden is m'n andere Iris compleet down gegaan en moet ook hier de elektronische module vervangen worden.
Sinds eergisteren doet de eerste nu ook opnieuw moeilijk (enorme rookontwikkeling, en steekvlammen in de verbrandingsruimte, nog nooit meegemaakt !!! Je ziet trouwens de ruit per minuut zwarter worden ... ... duidelijk een slechte verbranding, of een te goede). Ik durf hem zelfs niet meer aan te leggen ! Ook hier zal het ongetwijfeld weer de elektronische module zijn die zijn kuren krijgt.
Ik heb zelf nooit iets aan die toestellen gedaan, dus kan het zeker niet zijn dat ik de parameters verkeerd gezet zou hebben !
Trouwens, veilig kan je die toestellen niet noemen hoor ! Het begin van het crashen van de elektronische unit was telkens dat de vijzel voor de pelletaanvoer bleef werken, ook als het toestel uitlag ?!? Bij een automatische opstart duwt die er dan nog eens wat pellets bij en ligt de korf en de opvangbakjes ernaast letterlijk overvol van de pellets. Merkwaardig genoeg start het toestel op en door de enorme hoeveelheid (verbrandings)gassen die vrijkomen krijg je letterlijk een ontploffing ! Eén keer meegemaakt met de eerste Iris die een jaar geleden down ging en sedert durfde ik zelfs niet meer gebruik te maken van de automatische opstart ... ... nog een geluk want m'n tweede was ook zo, had ik het niet gehoord dat die vijzel aan het zoemen was, had ik het ongetwijfeld wéér aan m'n benen gehad. En weet je wat het ergste van al is ? Je zou denken dat bij een dergelijke ontploffing het toestel wel automatisch uit zou gaan. Vergeet het maar, voor het toestel is dit blijkbaar 'normaal'. Je ziet vlammen en rookontwikkeling dat het geen naam heeft en iedereen in de buurt van het toestel weet niet of hij nu moet wegduiken of rap naar buiten miet lopen, maar voor het toestel is dat blijkbaar allemaal ok. Ik heb zelf én een mechanica achtergrond én een elektronica achtergrond én een informatica achtergrond en kan duidelijk stellen dat die elektronische module duidelijk door een bende amateurs gemaakt is die vermoedelijk in de laatste tweehonderd jaren niet meer buiten gekomen is en dringend van de wiet moet blijven !
Gezien ik dit bij twee identieke toestellen zo vaak voor heb dat die module kapot gaat, vraag ik me toch openlijk af of er nog anderen zijn die dit ook meemaakten met Edelkamin in het algemeen en Iris in het bijzonder ?
Ik ben het in elk geval beu ! Ik schakel over naar pelletkachels om op m'n gemak te zijn en warm te hebben gedurende de winter, mag ik allemaal andere verwarming voorzien (elektrisch, ja Electrabel ziet mij al twee weken ongelooflijk graag !) en omdat ik nu kompleet down zit nu ook Petroleum kachels aangekocht (wat een stank en een vochtigheid !). Die Irissen gaan er bij mij uit, desnoods via de rechtbank (art 1641 ev - wet op de verborgen gebreken).
Graag jullie feedback ivm gelijkaardige ervaringen.
Cheers,
Geert