Dankzij je ervaring zal je ongetwijfeld gelijk hebben naar de duur van het onderhoud toe. Maar dat zijn dingen die de leveranciers dan ook eens moeten leren zeggen tegen de mensen !!!! Ik deed gewoon wat ze tegen me zeggen en wacht dus ongeveer de aangegeven tijd af. Door het uitvallen van de eerste Iris enkele weken terug, ben ik akkoord gegaan dat het eerste grotere onderhoud dan ook al nu gegeven zou worden (dus na max 2.000 kg pellets) en niet 3.000 ... ... en ik maar geloven dat ik als brave gebruiker, door om de dag de kachels uit te stofzuigen en de ruitjes schoon te maken en op regelmatig tijdstip de condenspotten te legen tot in de eeuwigheid lekker warm zou hebben.
Trouwens, Nicky, ik heb gisterenavond eens goed zitten nadenken over alles wat je van potentiële trouble makers aangaf. Is het volgende scenario iets waarvan je zegt, "Ja, dit zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn". De feiten :
Bij twee kachels gaat om de x termijn de elektronische unit kapot, gezien ik blijkbaar de enige ben die dit voorheeft dient er dus een oorzakelijk verband te zijn (zoals je eerder zei, sabotage lijkt me idd niet opportuun). Naar ik begrepen heb is de elektronica toch wel gevoelig aan té warm krijgen. Hierna de puzzelstukjes die naar mijn bescheiden mening het té warm zijn kunnen illustreren/verklaren :
Twee enkelwandige inox afvoerkanalen met een hoogte van ong 2 meter en een bocht van 90° als eindstuk (Dubbelwandig was niet nodig, véél te duur volgens de technieker). Zéér weinig uitstoot van zichtbare verbrandingsdeeltjes uit afvoerkanalen, maar het condenspotje moet ik wel om de tweetal weken volledig af doen (Nogal een intensief werkje met die rubbers die niet zomaar meewerken en dus niet gewoon het vocht aflaten) en heb ik enkele handen vol roet die uit het potje komen. Kan dit komen doordat er idd té weinig interne ventilatie is en er dus ook té weinig warmte afgegeven naar buiten is (met té weinig roetdeeltjes die buiten de het afvoerkanaal zichtbaar zijn) en daardoor de elektronica "smelt" (ook het display dus, ook dit zit down op één van de twee, maar de zekering is nog ok).
Het zou ook verklaren waarom beide toestellen niet zó lang na elkaar elektronische problemen kregen. Die bewuste storm van een goede maand geleden zorgde nog méér dan anders dat de warmte niet goed afgevoerd kon worden (tegendruk) en dit zou dan wel eens aan de basis kunnen liggen van de problemen bij beiden. potentieel is er nog een versterkende factor, en dit zou de vervuiling van het toestel zelf kunnen zijn, die op zijn beurt zowel als isolator en als vernauwing werkt. Doordat de SF uitstaat gaan hierdoor bepaalde veiligheden niet meer in actie en kan het sneeuwbaleffect optreden in de elektronica.
Ik kan me inbeelden dat de technieker dergelijk settings zou gedaan hebben omdat ik aan een plat dak zit met beide afvoerkanalen (10 tot 20 cm erboven) en vermoedelijk op die manier potentieel brandgevaar wou vermijden ! Klinkt dit aannemelijk Nicky ?
De display die bijvoorbeeld te warm krijgt, zijn dingen die Edelkamin eigenlijk op éénvoudige wijze kon opvangen door oa zo'n ventilatortje van een PC aan de zijkant te bevestigen en dus uit de kamer "frisse" lucht te trekken die de elektronica voldoende kan afkoelen. Een groot debiet aan relatief warme lucht zal zelfs nog voor voldoende afkoeling zorgen en in essentie is er een extra rendementsstijging (minimaal) doordat die warmte aan de omgeving afgegeven zal worden en niet naar buiten. De kostprijs : maximaal € 3-5,- (in massa productie) !!!
Voorlopig kom ik niet aan de toestellen tot de persoon van Edelkamin is geweest, en geloof me Nicky als ik je zeg dat ik er niet aan twijfel dat er idd wel wat roet zal liggen zoals jij vertelde. Ik wil het beeld niet vertroebelen. Ik onthou wel alles wat ik hier kon bijleren, waarvoor dank !
Graag je feedback in deze !
Cheers,
Geert